Sosionomikoulutus (verkko-opinnot), Kemi, kevät 2024: Varhaiskasvatuksen sosionomi
Tunnus: KA71S24K_1
Kuvaus
Sosionomi (AMK) 210 op
Sosiaalialan koulutuksessa opiskelet sosionomiksi (AMK). Sosionomi (AMK) on sosiaalihuollon laillistettu ammatti (L sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015). Tutkinnon suoritettuasi voit työskennellä sosiaalipalvelujen ja muiden yhteiskunnallisten palvelujen asiakastyö-, suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistehtävissä. Työpaikkasi voi olla julkisella sektorilla, järjestöissä, hankkeissa ja projekteissa. Sosionomina voit toimia myös yrittäjänä sosiaalipalveluissa.
Sosionomina voit työskennellä
- varhaiskasvatuksen sosionomina
- lastensuojelussa ja perhetyössä ohjaajana ja esimiehenä
- nuorisotyössä esim. erityisnuorisotyöntekijänä
- vammaistyössä ja kuntoutuksessa ohjaajana ja esimiehenä
- mielenterveys- ja päihdetyössä tai kriminaalihuollossa ohjaajana ja esimiehenä
- maahanmuuttajatyössä pakolaistyöntekijänä ja ohjaajana
- työvoimahallinnossa, sosiaalitoimessa tai Kelassa esim. sosiaaliohjaajana tai työvoimaneuvojana
Sosiaalialan ydintä on ihmisarvon ja ihmisyyden edistäminen ihmisten kohtaamisessa arjessa, palvelujen toteuttamisessa ja niiden kehittämisessä. Sosiaalialan koulutuksessa vahvistamme opiskelijoiden valmiuksia toimia ihmisläheisellä ja eettisesti kestävällä tavalla. Koulutuksessa opiskelijat saavat ajattelun ja toiminnan ”välineitä”, joilla he voivat itse olla, ja joilla he voivat tukea ihmisiä olemaan, oman elämänsä ja keskinäisen elämän rakentajina sekä vaikuttajina ja toiminnan uudistajina yhteiskunnassa. Sosiaalialan koulutuksessa sosiaalisten siltojen rakentaminen, rikkoutuneiden siltojen korjaaminen ja uusien siltojen rakentaminen ovat perusta, jolle kestävää tulevaisuutta rakennetaan.
Sosiaalialan koulutuksessa toteutuu Lapin korkeakoulukonsernin strategiset valinnat toimia ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Erityisesti tulevaisuuden palvelutarpeiden tunnistaminen, palveluratkaisujen muotoilu ja kehittäminen palveluiden saavutettavuuden, tasa-arvoisen koulutuksen ja hyvinvoinnin toteutumiseksi korostuvat koulutuksessa. Sosiaalialan koulutuksessa ja TKI-toiminnassa tuotetaan osaamista, jolla tuetaan ja vahvistetaan ihmisen turvallista arkea, itsenäistä toimintakykyä, osallisuutta ja elämänhallintaa. Osaamisen ydintä ovat ymmärrys yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnista, ja toimiminen eettisesti kestävällä tavalla. Osaamisen kehittäminen painottuu monitoimijuuteen, asiakas- ja palveluohjausosaamiseen sekä teknologisten ratkaisujen hyödyntämiseen. Sosiokulttuurinen osaaminen ja kehittyvä hyvinvointiteknologia ovat tulevaisuuden ratkaisuja ihmisten toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sosionomi (AMK) -tutkinto rakentuu yleisistä työelämävalmiuksista ja sosiaalialan osaamisesta. Ydinosaamiseen liittyvien opintojen tavoitteena on, että perehdyt alan ammatillisiin tehtäväalueisiin sekä niiden perusteisiin siten, että valmistuttuasi kykenet työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Profiloivissa opinnoissa syvennät osaamistasi omien ammatillisten osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opetussuunnitelma rakentuu lukuvuosi- ja lukukausiteemoista ja opintojaksoista. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja teemojen sisällöt kuvaavat alan keskeisen ammatillisen ydinosaamisen. Lukuvuosi- ja lukukausiteemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta (ks. liitetaulukko):
1. vuositeema: Sosiaalialan perehtyjä
Ensimmäisenä opiskeluvuotena perehdyt sosiaalialan ammatillisen toiminnan perusteisiin. Keskeisiä teemoja ovat asiakastyö sekä yksilön ja yhteiskunnan välisen kytköksen ymmärtäminen. Osaat kuvata sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet, luoda ammatillisen vuorovaikutussuhteen sekä tunnet hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän. Ihmisenä yhteiskunnassa -teemassa opit edistämään osallisuutta, tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta, sekä ehkäisemään huono-osaisuutta. Lisäksi harjaannut vähitellen reflektiiviseen ja tutkivaan työskentelyyn.
2. vuositeema: Sosiaalialan harjaantuja
Toisena lukuvuotena suuntaat osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan alueille. Aloitat profiloivien opintojen opiskelun, joissa valitset ammatillisten osaamistavoitteidesi mukaisesti 25-30 opintopisteen verran tarjolla olevia opintoja. Profiloivien opintojen sisällöt liittyvät mm. varhaiskasvatukseen, lastensuojeluun, vammaistyöhön ja kuntoutukseen sekä aikuissosiaalityöhön. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä.
3. vuositeema: Sosiaalialan soveltaja
Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä. Työyhteisö- ja organisaatio-osaamisen osa-alueet ovat keskeinen osa opintoja.
4. vuositeema: Sosiaalialan kehittäjä
Neljäntenä opiskeluvuotena perehdyt organisaatiotoimintaan ja johtamiseen sekä toimintaan työyhteisön jäsenenä ja lähijohtajana. Opintojen loppuvaiheessa osaat kehittää sosiaalialan osaamista, työyhteisöjä ja palveluja moniammatillisesti.
Osaaminen rakentuu teoriaopintojen ja käytännön harjoittelun yhteistoimintana. Opintoihin kuuluu 45 op harjoittelua. Harjoittelujen jaksotus perustuu jokaisen vuositeeman osaamistavoitteisiin. Harjoitteluissa perehdyt ohjatusti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä.
Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaitoja vahvistavien työelämäläheisten oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Oppiminen on yhteisöllistä, yhteistoiminnallista, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän aktiivista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteisen tiedon rakentamiseen. Opiskelijana olet aktiivinen ja vastuullinen oman oppimisesi subjekti. Opettaja on oppimisen asiantuntija, ohjaaja ja mahdollistaja. Sosiaalialan opiskelussa korostetaan oma-aloitteisuutta, itseohjautuvuutta sekä yhteistyötaitoja. Oppimaan oppimisen valmiudet samoin kuin oman toiminnan ja ammattitaidon arviointikyky ovat perusvalmiuksia sosiaalialan työn muuttuvissa olosuhteissa.
Oppiminen, tutkiminen ja kehittäminen tapahtuvat monipuolisissa oppimis- ja kehittämisympäristöissä, joita ovat mm. virtuaaliympäristöt, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet. Opinnoissa huomioidaan mahdollisuus monialaisuuden hyödyntämiseen oppimistilanteissa ja uusissa oppimisympäristöissä. Sosiaalialan opiskelijoiden keskeisiä oppimisympäristöjä ovat sosiaalihuollon sekä varhaiskasvatuksen toimintayksiköt sekä yksityisen ja kolmannen sektorin tarjoamat työelämäympäristöt. Opiskelua tapahtuu kampuksella ja verkko-oppimisympäristöissä yhdessä muiden kanssa sekä itsenäisesti. Koulutus antaa mahdollisuuden hyödyntää työelämäkokemustasi, asiantuntijuuttasi ja työtehtäviäsi opintojen eteenpäin viemisessä. Työympäristösi voi olla osana opintojasi oppimis- ja kehittämisympäristönä (työn opinnollistaminen). Tutkintoon soveltuvia opintoja on mahdollista suorittaa myös ns. ristiinopiskeluna toisten korkeakoulujen tarjonnasta. Opintojen soveltuvuudesta sosionomitutkintoon on kuitenkin keskusteltava etukäteen opinto-ohjaajan kanssa.
Kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla, opintojen vieraskielisellä materiaalilla, rohkaisemalla kansainväliseen opiskelijavaihtoon ja huomioimalla opintojaksoissa toimintaympäristön kansainvälistyminen. Kansainväliseen vaihtoon sinulla on mahdollisuus lähteä 2.-3. opintovuoden aikana ja kaikki kv-vaihdossa suorittamasi opinnot luetaan hyväksi opintoihin. Lisäksi voit osallistua erilaisiin kotikansainvälistämistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.
Kuvaus
Varhaiskasvatuksen sosionomi -kelpoisuuden tuovat opinnot
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDISOS-1003 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
155 | ||||||||||||||||||||||
VIESTMOD23-1002 |
Kieli- ja viestintäosaaminen
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||
AMKO006 | Startti korkeakouluopiskeluun | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S042 | Suomen kieli ja viestintä | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K700BD95 | Svenska för socionomer | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
RU00BD97 | Ruotsin suullinen taito | 0 | ||||||||||||||||||||||
RU00BD96 | Ruotsin kirjallinen taito | 0 | ||||||||||||||||||||||
K700BD94 | English for Social Services | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
VUOROMOD23-1002 |
Kohtaaminen, vuorovaikutus ja ohjaus sosionomin asiakastyössä
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||
K701S001 | Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien kanssa | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S002 | Sosiaalialan ammatillinen osaaminen lasten, nuorten ja perheiden parissa | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S003 | Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S004 | Luovat ja luontolähtöiset menetelmät | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
TIETOMOD23-1002 |
Sosiaalialan lähtökohdat ja tietoperusta
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||
K701S005 | Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S006 | Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S007 | Sosiaalityö ammatillisena orientaationa | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S008 | Sosiaalipedagogiikka ammatillisena orientaationa | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
PALVMOD23-1002 |
Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja asiakastyön oikeudelliset periaatteet
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||
K701S009 | Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S010 | Sosiaalilainsäädäntö | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S011 | Dokumentointi sosiaalialan työssä | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
SOSMOD23-1002 |
Sosiaalialan monimuotoiset kysymykset
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||
K701S012 | Päihde- ja huumetyö | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S013 | Mielenterveystyö | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S014 | Monikulttuurinen työ | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
TYÖMOD23-1002 |
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||
K701S015 | Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S016 | Työyhteisön rakenne ja toiminta | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S017 | Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytön osaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S018 | Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
HARJMOD23-1002 |
Sosionomin asiakastyö- ja työyhteisöosaaminen (harjoittelut)
(Valitaan kaikki) |
45 | ||||||||||||||||||||||
K701S038 | Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu | 15 | 15 | 15 | 15 | |||||||||||||||||||
K701S039 | Sosiaalialan syventävä harjoittelu | 15 | 15 | 15 | 15 | |||||||||||||||||||
K701S040 | Työyhteisö- ja organisaatioharjoittelu | 15 | 15 | 15 | 15 | |||||||||||||||||||
PROSOS-1003 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
25 - 30 | ||||||||||||||||||||||
VAKAMOD23-1002 |
Varhaiskasvatusosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
5 - 20 | ||||||||||||||||||||||
K701S021 | Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S022 | Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701S023 | Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
LASTMOD23-1002 |
Lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävän työn ja lastensuojelun asiantuntijuus
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
5 - 25 | ||||||||||||||||||||||
K701S024 | Lastensuojelutyön lähtökohdat | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S026 | Perhetyö | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
PROSOS-VAP_VALTR-1226 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | ||||||||||||||||||||||
K700BE35 | EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
TUTSO-1003 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
25 | ||||||||||||||||||||||
TUTKMOD23-1002 |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||
K701S019 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
K701S020 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen II | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
TUTSO-K701SL26OK-1014 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||
AMKO001 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
AMKO002 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
AMKO003 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 30 | 70 | 70 | 45 | 30 | 40 | 30 | 25 | 45 | 25 | 20 | 30 | 0 | 40 | 30 | 0 | 25 | 40 | 5 | 25 | 20 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - AMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Sosionomikoulutuksen kompetenssit (2023-)
Asiakastyön osaaminen
• sosionomi (AMK) osaa luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen sekä arvioida asiakkaan palvelutarpeita |
Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien kanssa |
Sosiaalialan ammatillinen osaaminen lasten, nuorten ja perheiden parissa |
Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa |
Luovat ja luontolähtöiset menetelmät |
Sosiaalityö ammatillisena orientaationa |
Sosiaalipedagogiikka ammatillisena orientaationa |
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen |
Sosiaalilainsäädäntö |
Dokumentointi sosiaalialan työssä |
Päihde- ja huumetyö |
Mielenterveystyö |
Monikulttuurinen työ |
Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu |
Sosiaalialan syventävä harjoittelu |
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki |
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus |
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret |
Lastensuojelutyön lähtökohdat |
Lastensuojelun sijaishuolto |
Perhetyö |
Opiskeluhuolto ja kouluyhteisön hyvinvointi |
Nuorten kanssa tehtävä työ |
Aikuissosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus |
Työllistymisen tukeminen |
Toimintakyvyn ja osallisuuden tukeminen vammaistyössä |
Vammaistyön toimintaympäristöt ja tukiverkostot |
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen |
Kuntoutustoiminta |
Sosiaalialan etäohjausosaaminen |
EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle |
Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen II |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. |
Sosiaalityö ammatillisena orientaationa |
Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Työyhteisön rakenne ja toiminta |
Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen II |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Svenska för socionomer |
English for Social Services |
Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla |
Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla |
Sosiaalityö ammatillisena orientaationa |
Monikulttuurinen työ |
Työyhteisön rakenne ja toiminta |
Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytön osaaminen |
Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu |
Sosiaalialan syventävä harjoittelu |
Työyhteisö- ja organisaatioharjoittelu |
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Luovat ja luontolähtöiset menetelmät |
Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla |
Sosiaalipedagogiikka ammatillisena orientaationa |
Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytön osaaminen |
Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen |
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat |
Sosiaalialan etäohjausosaaminen |
Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
• sosionomi (AMK) kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon |
Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla |
Sosiaalipedagogiikka ammatillisena orientaationa |
Päihde- ja huumetyö |
Mielenterveystyö |
Monikulttuurinen työ |
Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen |
Nuorten kanssa tehtävä työ |
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat |
Aikuissosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus |
Työllistymisen tukeminen |
Toimintakyvyn ja osallisuuden tukeminen vammaistyössä |
Vammaistyön toimintaympäristöt ja tukiverkostot |
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen |
Kuntoutustoiminta |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Suomen kieli ja viestintä |
Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla |
Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu |
Sosiaalialan syventävä harjoittelu |
Työyhteisö- ja organisaatioharjoittelu |
Sosiaalialan eettinen osaaminen
• sosionomi (AMK) osaa toimia ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti |
Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien kanssa |
Sosiaalialan ammatillinen osaaminen lasten, nuorten ja perheiden parissa |
Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa |
Luovat ja luontolähtöiset menetelmät |
Sosiaalityö ammatillisena orientaationa |
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen |
Sosiaalilainsäädäntö |
Dokumentointi sosiaalialan työssä |
Päihde- ja huumetyö |
Mielenterveystyö |
Monikulttuurinen työ |
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki |
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus |
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret |
Lastensuojelutyön lähtökohdat |
Lastensuojelun sijaishuolto |
Perhetyö |
Opiskeluhuolto ja kouluyhteisön hyvinvointi |
Nuorten kanssa tehtävä työ |
Toimintakyvyn ja osallisuuden tukeminen vammaistyössä |
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen |
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
• sosionomi (AMK) osaa jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoon |
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen |
Sosiaalilainsäädäntö |
Dokumentointi sosiaalialan työssä |
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki |
Lastensuojelutyön lähtökohdat |
Lastensuojelun sijaishuolto |
Perhetyö |
Aikuissosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus |
Työllistymisen tukeminen |
Vammaistyön toimintaympäristöt ja tukiverkostot |
Kuntoutustoiminta |
Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
• kykenee innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan kehittämisessä |
Suomen kieli ja viestintä |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen II |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä. |
Suomen kieli ja viestintä |
Svenska för socionomer |
English for Social Services |
Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Työyhteisön rakenne ja toiminta |
Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu |
Sosiaalialan syventävä harjoittelu |
Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
• sosionomi (AMK) osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisössä sekä kansainvälisissä ympäristöissä |
Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytön osaaminen |
Työyhteisö- ja organisaatioharjoittelu |
Luokittelemattomat |
Ruotsin suullinen taito |
Ruotsin kirjallinen taito |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDISOS-1003 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
155 |
VIESTMOD23-1002 |
Kieli- ja viestintäosaaminen
(Valitaan kaikki) |
20 |
AMKO006 | Startti korkeakouluopiskeluun | 5 |
K701S042 | Suomen kieli ja viestintä | 5 |
K700BD95 | Svenska för socionomer | 5 |
RU00BD97 | Ruotsin suullinen taito | 0 |
RU00BD96 | Ruotsin kirjallinen taito | 0 |
K700BD94 | English for Social Services | 5 |
VUOROMOD23-1002 |
Kohtaaminen, vuorovaikutus ja ohjaus sosionomin asiakastyössä
(Valitaan kaikki) |
20 |
K701S001 | Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien kanssa | 5 |
K701S002 | Sosiaalialan ammatillinen osaaminen lasten, nuorten ja perheiden parissa | 5 |
K701S003 | Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa | 5 |
K701S004 | Luovat ja luontolähtöiset menetelmät | 5 |
TIETOMOD23-1002 |
Sosiaalialan lähtökohdat ja tietoperusta
(Valitaan kaikki) |
20 |
K701S005 | Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla | 5 |
K701S006 | Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla | 5 |
K701S007 | Sosiaalityö ammatillisena orientaationa | 5 |
K701S008 | Sosiaalipedagogiikka ammatillisena orientaationa | 5 |
PALVMOD23-1002 |
Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja asiakastyön oikeudelliset periaatteet
(Valitaan kaikki) |
15 |
K701S009 | Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen | 5 |
K701S010 | Sosiaalilainsäädäntö | 5 |
K701S011 | Dokumentointi sosiaalialan työssä | 5 |
SOSMOD23-1002 |
Sosiaalialan monimuotoiset kysymykset
(Valitaan kaikki) |
15 |
K701S012 | Päihde- ja huumetyö | 5 |
K701S013 | Mielenterveystyö | 5 |
K701S014 | Monikulttuurinen työ | 5 |
TYÖMOD23-1002 |
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen
(Valitaan kaikki) |
20 |
K701S015 | Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
K701S016 | Työyhteisön rakenne ja toiminta | 5 |
K701S017 | Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytön osaaminen | 5 |
K701S018 | Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen | 5 |
HARJMOD23-1002 |
Sosionomin asiakastyö- ja työyhteisöosaaminen (harjoittelut)
(Valitaan kaikki) |
45 |
K701S038 | Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu | 15 |
K701S039 | Sosiaalialan syventävä harjoittelu | 15 |
K701S040 | Työyhteisö- ja organisaatioharjoittelu | 15 |
PROSOS-1003 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
25 - 30 |
VAKAMOD23-1002 |
Varhaiskasvatusosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
5 - 20 |
K701S021 | Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki | 5 |
K701S022 | Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus | 10 |
K701S023 | Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret | 5 |
LASTMOD23-1002 |
Lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävän työn ja lastensuojelun asiantuntijuus
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
5 - 25 |
K701S024 | Lastensuojelutyön lähtökohdat | 5 |
K701S025 | Lastensuojelun sijaishuolto | 5 |
K701S026 | Perhetyö | 5 |
K701S027 | Opiskeluhuolto ja kouluyhteisön hyvinvointi | 5 |
K701S028 | Nuorten kanssa tehtävä työ | 5 |
AIKMOD23-1002 |
Aikuisten tukeminen
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
5 - 25 |
K701S041 | Muuttuvat sosiaaliset ongelmat | 5 |
K701S029 | Aikuissosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus | 5 |
K701S030 | Työllistymisen tukeminen | 5 |
K701S032 | Toimintakyvyn ja osallisuuden tukeminen vammaistyössä | 5 |
K701S033 | Vammaistyön toimintaympäristöt ja tukiverkostot | 5 |
OSALLMOD23-1002 |
Osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
5 - 30 |
K701S035 | Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen | 5 |
K701S036 | Kuntoutustoiminta | 5 |
AMKO015 | Sosiaalialan etäohjausosaaminen | 5 |
PROSOS-VAP_VALTR-1226 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 |
K700BE35 | EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle | 5 |
TUTSO-1003 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
25 |
TUTKMOD23-1002 |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
K701S019 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I | 5 |
K701S020 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen II | 5 |
TUTSO-K701SL26OK-1014 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 |
AMKO001 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 5 |
AMKO002 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 5 |
AMKO003 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 |