Metsätalouden koulutus
Metsätalousinsinöörikoulutus (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2023
Metsätalousinsinöörikoulutus (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Metsätalousinsinöörikoulutus (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Metsätalousinsinöörikoulutus (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 30.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Minna Tuominen
- Miika Aitomaa
Vastuuhenkilö
Minna Tuominen
Opiskelijaryhmät
-
R64M24SMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, Syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija
- Tietää kasvien rakenteen ja kasvifysiologian peruskäsitteet
- Ymmärtää kasvien kasvun toiminnan
- Tietää ilmasto- ja maaperäprosessien toiminnan
- Ymmärtää maaperä- ja ilmastoprosessien vaikutuksen kasvien kasvuun.
Sisältö
Kasvien rakenne ja kasvu
Kasvifysiologia
Ilmasto- ja maaperätekijät
Maaperäprosessit
Epäorgaaninen kemia
Oppimateriaalit
Kasvitiede: Fagerstedt, K. ym. 2008. Kasvioppi: Siemenestä satoon. Edita Prima Oy. Pankakoski, A: Puutarhurin kasvioppi (Itse käytän tätä, vanha teos, mutta toimiva) Terävä, E. ja Kanervo , E. : Kasvianatomia Nygren, M 2020: Metsäpuiden uudistumisbiologia. Metsäkustannus. Maaperä Mälkönen, E. 2003: Metsämaa ja sen hoito. Metsälehti kustannus Verkkomateriaali, linkit Moodlessa
Kemian osuus: avoin kemian oppikirja jaossa Moodlessa, Aitomaa, M. 2023.
Lisäksi Moodlessa oleva materiaali.
Opetusmenetelmät
Tallenteet, oppimistehtävät lähiopetuksen/kokoontumisten pohjatehtävinä.
Lähiopetus ja kokoontuminen tehtävien käsittelyyn.
Harjoitustyön tekeminen
Tentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Osaa peruskäsitteet kasvifysiologiasta sekä kasvien kasvuun vaikuttavista tekijöistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Osaa peruskäsitteet kasvifysiologiasta sekä kasvien kasvuun vaikuttavista tekijöistä. Ymmärtää maaperä - ja ilmastoprosessien vaikutukset kasvien kasvuun. Osallistuu jonkin verran keskusteluun opetustilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Hallitsee kasvifysiologian käsitteistön ja osaa soveltaa tietoa käytäntöön. Ymmärtää maaperä- ja ilmastoprosessien vaikutukset eri kasvilajeihin. Osallistuu aktiivisesti opetustilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
*Kasvien kasvu -opintojakson arviointi:
*Ennakkotehtävät: Oppituntimateriaalien suorittaminen ennen lähitunteja (Hyv-hyl) 7x5 = 35p (Tiketit)
Lähitunteihin osallistuminen ja aktiivinen työskentely (Hyv-Hyl) 6x5 = 30p
*Projektityö 20p (pakollinen)+ maastokäynti 5p = 25p
Tentti 10p
Läpäisy 60/100
60-69p.--> T1
70-79--->T2
80-89-->H3
90-95-->H4
96-100-->K5
Kaikki osiot vaativat onnistuneen, hyväksytyn suorituksen, eli oppitunnille tullaan valmistautuneina ja annetut tehtävät tehtynä.
Hylätty (0)
Ei suorita hyväksytysti ennakkomateriaalia tai projektityötä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Läpäisy 60/100
60-69p.--> T1
70-79--->T2
80-89-->H3
90-95-->H4
96-100-->K5
Kaikki osiot vaativat onnistuneen, hyväksytyn suorituksen, eli oppitunnille tullaan valmistautuneina ja annetut tehtävät tehtynä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
HYV:
Läpäisy 60/100
60-69p.--> T1
70-79--->T2
80-89-->H3
90-95-->H4
96-100-->K5
Kaikki osiot vaativat onnistuneen, hyväksytyn suorituksen, eli oppitunnille tullaan valmistautuneina ja annetut tehtävät tehtynä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Läpäisy 60/100
60-69p.--> T1
70-79--->T2
80-89-->H3
90-95-->H4
96-100-->K5
Kaikki osiot vaativat onnistuneen, hyväksytyn suorituksen, eli oppitunnille tullaan valmistautuneina ja annetut tehtävät tehtynä.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 30.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Mikael Kukkonen
- Maarit Timonen
Vastuuhenkilö
Maarit Timonen
Opiskelijaryhmät
-
R64M22SMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022
-
RA64M22KMetsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022
Tavoitteet
Opiskelija tuntee
- Riistametsätalouden perusteet
- Riistan elinympäristöjen parantaminen ja hoitaminen
- Menetelmät ja niiden käyttö monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot
Sisältö
Riistametsätalouden työopas ja ohjeistus kohteilla
Riista osana metsien monikäyttöä
Riista metsätalouden lisätulona ja harrastusmahdollisuutena
Aika ja paikka
Syksy 2023 alkaen syksyisin.
Maastopäivät Rovaniemellä ja sen lähialueilla.
Verkkoluennot iltaisin.
Oppimateriaalit
Riistakeskuksen verkkomateriaali Tapion verkkomateriaali Asiantuntijoiden luentomateriaalit
Opetusmenetelmät
pakolliset maastopäivät 1-2 kpl
verkkoluennot 3-5 kpl
moodlessa opintomateriaali
soveltava itseopiskelutehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämästä ((Riistakeskus, RHY, paikalliset metsästäjät, riistahankkeiden asiantuntijat) asiantuntijavieraat, heidän luentonsa ja esittelemänsä maastokohteet.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssi järjestetään kerran vuodessa syksyisin. Maastot pakollisia, muuten itsenäinen opiskelumahdollisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen opiskelu on mahdollista pakollisten maastopäivien suorittamisen jälkeen.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin minimivaatimuksena on suoritettu kurssi agrologeille Metsätalouden perusteet 5 op ja metsäinsseille metsäsuunnittelun kurssi.
Kurssi on nimensä "erityiskysymykset" mukaisesti syventäviä opintoja riistataloudesta, ja edellyttää perustietoja riistaekologiasta ja metsänhoidosta sekä - suunnittelusta.
Kurssiin kuuluu pakollisena 1-2 asiantuntijajohtoista maastopäivää Rovaniemellä (H/Hyl.). Lisäksi on opettaja/asiantuntijajohtoisia luentoja 3-5 kertaa verkossa, moodlessa luentomateriaalia ja soveltava itseopiskelutehtävä, joka arvioidaan kurssin tenttinä (0-5).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tuntee riistametsätalouden perusteita sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyviä seikkoja. Hän osaa selostaa menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tuntee riistametsätalouden perusteet sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyvät seikat. Hän ymmärtää ja osaa raportoida menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot. Hän osaa hakea tietoa riistaelinympäristöjen parantamiseen ja hoitoon liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa riistametsätalouden perusteet sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyvät seikat. Hän ymmärtää ja osaa lähteitä käyttäen raportoida menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei tenttiä, vaan tehtävät, jotka arvioidaan 0-5. Aktiivisuus +/-1. Pakolliset maastopäivät suoritettu H/HYL.
Hylätty (0)
Maastopäivät suorittamatta ja soveltava tehtävä tekemättä =hylätty (0).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Maastopäivät suoritettu ja tehtävät tehty välttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Maastopäivät suoritettu ja tehtävät tehty hyvin. Aktiivisuus hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssin maastopäiviin ja niillä käytyihin opetuskeskusteluihin. Opiskelija on ollut aktiivisesti mukana verkkoluennoilla osoittaen tietämystään ja asiaan perehtyneisyyttään kysymyksin, kommentein ja perustelluin mielipitein.
Opiskelija on tehnyt ansiokkaan itseopiskelutehtävän, jossa näkyy hänen kykynsä soveltaa opittuja teoria asioita käytäntöön.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 29.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Tuija Haapasalmi
Opiskelijaryhmät
-
R64M24SMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, Syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.
Sisältö
Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot
Aika ja paikka
Lähitunteina Rovaniemella syksyllä 2024 lukujärjestyksen osoittamissa työtiloissa.
Oppimateriaalit
Opettajan Moodle-työtilan kautta jakama opetusmateriaali ja linkit.
Opetusmenetelmät
Luentoja, opetuskeskusteluja, ryhmätöitä, harjoituksia, ohjaustunteja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava perustelluissa erikoistilanteissa erikseen opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Osa tehtävistä yksin, osa pareittain, osa ryhmissä. Osa tehtävistä pakollisia (arvioidaan numeroasteikolla), osa tehtävistä vapaaehtoisia (arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty). Hyväksytty/hylätty-tehtäviä ilman pystyy suorittamaan opintojakson hyväksytysti, mutta niiden puuttuminen vaikuttaa opintojakson kokonaisarviointiin.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita numeroarvioitavia tehtäviä hyväksytysti, ohjeiden mukaan tai sovitussa suoritusajassa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.