Siirry suoraan sisältöön

Maanmittaustekniikan koulutus

Tutkinto:
Tekniikan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Insinööri (AMK), maanmittaustekniikka

Laajuus:
240 op

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2023
Tunnus
(R51M23S)
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tunnus
(R51M22S)
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tunnus
(R51M21S)
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2020
Tunnus
(R51M20S)
Ilmoittautumisaika

07.10.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 26.04.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
  • Otto Opettaja-AMK-testi
  • Olga Opettaja-LaY-testi
Vastuuhenkilö

Otto Opettaja-AMK-testi

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • TESTIAMK
    Testi AMK
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija tietää kartan tuottamisen ja maastomallinnuksen sekä projektitoiminnan keskeiset ohjeet ja säännökset. Opiskelija osaa kartan tuottamiseen liittyvät mittaajan keskeiset työtehtävät. Opiskelija osaa tuottaa kartan käyttäen maanmittausalan sovellusohjelmia (3D-Win, ACAD). Opiskelija osaa tehdä kartan tuottamiseen liittyvät mittaustehtävät takymetrilla ja GNSS-laitteistolla. Opiskelija tietää projektiviestinnän vaiheet, roolit ja foorumit sekä osaa kuvailevan tason raportoinnin tuottaessaan projektiin kuuluvia dokumentteja. Opintojakso sisältää projektiviestinnän perusteita kaksi opintopistettä. Opiskelija osaa toimia projektimaisessa ympäristössä.

Sisältö

Teemat:

Kartan tuottamisen ja maastomallinnuksen ohjeet ja säännökset
Kartoitusmittaustehtävät takymetrillä ja GNSS-laitteistoilla
Verkosta ladattavan paikkatietoaineiston ja mittalaitteilla mitatun aineiston jalostaminen ja hyödyntäminen karttatuotannossa
Projektimaisen toiminnan harjoitteleminen projektiryhmissä
Erilaiset viestijät ja viestintäkulttuurit projekteissa
Projektin viestintäsuunnitelma sisältäen sisäisen ja ulkoisen viestinnän
Maanmittaustekniikan projektidokumentaation mallit

Aika ja paikka

23.01.2024-28.4.2024. Rovaniemi.

Oppimateriaalit

- Laitteiden ohjekirjat/ohjeet - Teemakauden muiden opintojen materiaalit - Aikaisempien opintojaksojen materiaalit - Opintojakson ohjeistus -materiaalit - Lapin AMKin asiakirjamallit - Projektidokumentaation mallit (maanmittaus)

Opetusmenetelmät

Projektimuotoisesti toteutettava opintojakso. Opintojakso sisältää projektiviestintää 2op:n verran. Projektisuunnitelma, viikoittaista raportointia, palavereita, selvityksiä, maastotöitä, aineiston muokkaamista eri ohjelmistoilla, seminaareja, ohjausta, tuotos, loppuraportti, seminaariesitys
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joka yksilö tai ryhmä ohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunnilla harjoitusten edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Oppimisympäristöinä toimivat Moodle- ja Zoom-työtilat ja opiskelijoiden koti tai muu vastaava tila.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Maanmittauslaitos
Rovaniemen kaupunki

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hallitsee kartan tuottamiseen ja projektitoimintaan sekä projektiviestintään liittyvät kognitiiviset, sekä käytännön perustaidot, joita vaaditaan opintojaksolla asetettujen rutiininomaisten ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen opintojakson teemoihin liittyviä yksinkertaisia sääntöjä ja työkaluja. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hallitsee tiedot kartan tuottamisen ja projektitoiminnan ohjeista. Projektin viestintä ja dokumentointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. 

Hallitsee kartan tuottamiseen ja projektitoimintaan sekä projektiviestintään liittyvät kognitiiviset ja käytännön taidot, joita vaaditaan kartantuottamisprojektilla toimimiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen opintojakson teemoihin liittyviä sääntöjä ja työkaluja.

Osaa mukauttaa omaa toimintaansa ongelmanratkaisun yhteydessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Omaa edistyneet tiedot kartan tuottamisesta ja projektitoiminnasta. Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Dokumennoinnista välittyy teorioiden ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen.

Hallitsee laaja-alaiset kognitiiviset ja käytännön taidot opintojakson teemoista, joita vaaditaan luovien ratkaisujen tuottamiseksi opintojakson tehtävien ratkaisemiseksi.

Kykenee tarkastelemaan ja kehittämään omaa ja muiden suorituksia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektisuunnitelma (arvioidaan hyväksytty/hylätty)
Projektiraportti arvioidaan asteikolla 0-5.
Käytänteiden noudattaminen, aikataulussa pysyminen
Tuotos ja sen laatu, Itsearviointi ja vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hallitsee kartan tuottamiseen ja projektitoimintaan liittyvät kognitiiviset, sekä käytännön perustaidot, joita vaaditaan opintojaksolla asetettujen rutiininomaisten ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen opintojakson teemoihin liittyviä yksinkertaisia sääntöjä ja työkaluja. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hallitsee tiedot kartan tuottamisen ja projektitoiminnan ohjeista.Hallitsee kartan tuottamiseen ja projektitoimintaan liittyvät kognitiiviset ja käytännön taidot, joita vaaditaan kartantuottamisprojektilla toimimiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen opintojakson teemoihin liittyviä sääntöjä ja työkaluja.

Osaa mukauttaa omaa toimintaansa ongelmanratkaisun yhteydessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Omaa edistyneet tiedot kartan tuottamisesta ja projektitoiminnasta. Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Dokumennoinnista välittyy teorioiden ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen.

Hallitsee laaja-alaiset kognitiiviset ja käytännön taidot opintojakson teemoista, joita vaaditaan luovien ratkaisujen tuottamiseksi opintojakson tehtävien ratkaisemiseksi.

Kykenee tarkastelemaan ja kehittämään omaa ja muiden suorituksia.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää projektiviestinnän perusteita kaksi opintopistettä.

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 02.02.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 30.04.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
  • Otto Opettaja-AMK-testi
Vastuuhenkilö

Otto Opettaja-AMK-testi

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • TESTIAMK
    Testi AMK
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on syventää Mittauskojeet- ja menetelmät -opintojaksolla opittujen teemojen hallintaa sekä lisätä ymmärrystä mittausten suunnittelun ja virheiden hallinnan merkityksestä mittaustoiminnassa. Opiskelija osaa käyttää tavanomaisia mittauskojeita niin, että niillä saavutetaan kartoitus- ja merkintämittauksissa paras mahdollinen tarkkuus. Opiskelija hallitsee keskeiset mittaus- ja kartoitustekniikkaan liittyvät matemaattiset perusteet. Opiskelija tietää keskeiset mittaus- ja kartoitustekniikan ohjeet ja säännöt.

Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin.

Sisältö

Teemat:

- Kartoitusmittausten menetelmät ja suunnittelu
- Mittausten virheiden ja tarkkuuden hallinta
- Geodeettinen laskenta
- Kartoitusmittausten ohjeet ja säännöt
- Käytännön mittaustehtävien suorittamien mittauskojeilla.

Oppimateriaalit


  • Laurila, P. (2012) Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet

  • Vermeer, M. (2019) Geodesia: Kaiken perusta

  • Opintojakson omat verkkomateriaalit

Opetusmenetelmät

Opetus ja oppiminen muodostuvat luennoista, mittausharjoituksista ja laskentaharjoituksista sekä itsenäisestä opiskelutyöstä.
Harjoitukset ja ryhmätyöt, sekä näitä tukevat luennot.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joko yksilö- tai ryhmäohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunnilla harjoitusten edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Oppimisympäristöina Moodle ja kampustilat.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hallitsee kartoitusmittausten ohjeista, mittaustekniikasta ja geodeettisesta laskennasta kognitiiviset, sekä käytännön perustaidot, joita vaaditaan mittaus- ja kartoitustehtävissä rutiininomaisten ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen mittaus- ja kartoitustekniikkaan liittyviä yksinkertaisia sääntöjä ja työkaluja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hallitsee tiedot mittaus- ja kartoitustekniikkaan ohjeista ja määräyksistä.

Hallitsee kartoitusmittausten ohjeista, mittaustekniikasta ja geodeettisesta laskennasta kognitiiviset ja käytännön taidot, joita vaaditaan mittaus- ja kartoitushankkeilla toimimiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen mittaus- ja kartoitustekniikkaan liittyviä sääntöjä ja työkaluja.

Osaa mukauttaa omaa toimintaansa ongelmanratkaisun yhteydessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Omaa edistyneet tiedot mittaus- ja kartoitustekniikan sekä geodeettisen laskennan ohjeistuksesta, joihin liittyy teorioiden ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen.

Hallitsee laaja-alaiset kartoitusmittausten ohjeistuksen, mittaustekniikan ja geodeettisen laskennan kognitiiviset ja käytännön taidot, joita vaaditaan luovien ratkaisujen tuottamiseksi opintojakson tehtävien ratkaisemiseksi.

Kykenee tarkastelemaan ja kehittämään omaa ja muiden suorituksia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on kaksi arvioitavaa osaa: geodeettinen laskenta ja kojeharjoitukset.
Kummankin osan painoarvo arvioinnissa on 1/2. Geodeettisen laskennan tehtävät ovat henkilökohtainen suoritus.
Muut suoritukset tehdään ryhmissä. Opintojakson arvosana on osasuoritusten keskiarvo.

Tarkemmat arviointiperusteet ylläpidetään Moodle-työtilassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tuntee tai omaa kartoitusmittausten ohjeista, mittaustekniikasta ja geodeettisesta laskennasta kognitiiviset, sekä käytännön perustaidot, joita vaaditaan mittaus- ja kartoitustehtävissä rutiininomaisten ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen mittaus- ja kartoitustekniikkaan liittyviä yksinkertaisia sääntöjä ja työkaluja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hallitsee tiedot mittaus- ja kartoitustekniikkaan ohjeista ja määräyksistä.

Hallitsee kartoitusmittausten ohjeista, mittaustekniikasta ja geodeettisesta laskennasta kognitiiviset ja käytännön taidot, joita vaaditaan mittaus- ja kartoitushankkeilla toimimiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen mittaus- ja kartoitustekniikkaan liittyviä sääntöjä ja työkaluja.

Osaa mukauttaa omaa toimintaansa ongelmanratkaisun yhteydessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Omaa edistyneet tiedot mittaus- ja kartoitustekniikan sekä geodeettisen laskennan ohjeistuksesta, joihin liittyy teorioiden ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen.

Hallitsee laaja-alaiset kartoitusmittausten ohjeistuksen, mittaustekniikan ja geodeettisen laskennan kognitiiviset ja käytännön taidot, joita vaaditaan luovien ratkaisujen tuottamiseksi opintojakson tehtävien ratkaisemiseksi.

Kykenee tarkastelemaan ja kehittämään omaa ja muiden suorituksia.

Ilmoittautumisaika

02.10.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
  • Otto Opettaja-AMK-testi
Vastuuhenkilö

Otto Opettaja-AMK-testi

Opiskelijaryhmät
  • TESTIAMK
    Testi AMK

Tavoitteet

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu on olennainen osa ammattikorkeakoulututkintoa. Perusharjoittelu on tavoitteellista ja monipuolista työtä, jonka aikana tutustut ja perehdyt työelämän pelisääntöihin ja oman opiskelualasi keskeisiin työtehtäviin. Harjoittelu opettaa sinua soveltamaan opittuja asioita käytännön työssä, motivoi opinnoissasi ja auttaa sinua suuntaamaan opintojasi omien urasuunnitelmiesi mukaisesti.

Yleiset ohjeet:
- harjoittelun (perusharjoittelu 1 ja 2) alkaessa: mahdolliseen harjoitteluinfoon osallistuminen ja harjoitteluraportin suunnitteluosuuden tekeminen

- harjoittelun suoritus (6 vko:a, 240 h)

- harjoittelun päättyessä: palautetaan vaaditut dokumentit

Sisältö

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu on olennainen osa ammattikorkeakoulututkintoa. Perusharjoittelu on tavoitteellista ja monipuolista työtä, jonka aikana tutustut ja perehdyt työelämän pelisääntöihin ja alan keskeisiin työtehtäviin. Harjoittelu opettaa sinua soveltamaan opittuja asioita käytännön työssä, motivoi opinnoissasi ja auttaa sinua suuntaamaan opintojasi omien urasuunnitelmiesi mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija on suorittanut vaaditun harjoitteluajan (6 vkoa) omaan opiskelualaansa liittyvissä työympäristöissä ja -tehtävissä. Ennen harjoittelun aloittamista opiskelija on osallistunut harjoittelun infotilaisuuteen, täyttänyt Webropol-kysymykset sekä täyttänyt harjoittelukirjasta vaaditut osuudet. Harjoittelun päättymisen jälkeen opiskelija on tuottanut ja palauttanut harjoitteluun vaadittavat dokumentit (harjoittelusopimus, harjoittelijakirja) ja osallistunut työharjoitteluseminaariin. Opiskelija osaa kuvata omaa osaamista ja valmiuksia suhteessa harjoittelun suorittamiseen ja osaa kertoa harjoittelupaikasta ja -tehtävistä sekä kykenee arvioimaan osaamisen kehittymistä suhteessa harjoittelun tavoitteisiin.

Hylätty
Opiskelija ei ole suorittanut vaadittua harjoitteluajanjaksoa oman opiskelualansa työtehtävissä tai hän ei ole palauttanut harjoittelun suorittamiseen liittyviä dokumentteja eikä ole osallistunut työharjoitteluseminaariin.