Siirry suoraan sisältöön

Metsätalouden koulutus

Tutkinto:
Luonnonvara-alan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Metsätalousinsinööri (AMK)

Laajuus:
240 op

Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024
Tunnus
(RA64M24K)
Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2023
Tunnus
(RA64M23K)
Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022
Tunnus
(RA64M22K)
Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2021
Tunnus
(RA64M21K)

Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2020
Tunnus
(RA64M20S)
Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 30.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Minna Tuominen
  • Miika Aitomaa
Vastuuhenkilö

Minna Tuominen

Opiskelijaryhmät
  • R64M24S
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, Syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija
- Tietää kasvien rakenteen ja kasvifysiologian peruskäsitteet
- Ymmärtää kasvien kasvun toiminnan
- Tietää ilmasto- ja maaperäprosessien toiminnan
- Ymmärtää maaperä- ja ilmastoprosessien vaikutuksen kasvien kasvuun.

Sisältö

Kasvien rakenne ja kasvu
Kasvifysiologia
Ilmasto- ja maaperätekijät
Maaperäprosessit
Epäorgaaninen kemia

Oppimateriaalit

Kasvitiede: Fagerstedt, K. ym. 2008. Kasvioppi: Siemenestä satoon. Edita Prima Oy. Pankakoski, A: Puutarhurin kasvioppi (Itse käytän tätä, vanha teos, mutta toimiva) Terävä, E. ja Kanervo , E. : Kasvianatomia Nygren, M 2020: Metsäpuiden uudistumisbiologia. Metsäkustannus. Maaperä Mälkönen, E. 2003: Metsämaa ja sen hoito. Metsälehti kustannus Verkkomateriaali, linkit Moodlessa



Kemian osuus: avoin kemian oppikirja jaossa Moodlessa, Aitomaa, M. 2023.



Lisäksi Moodlessa oleva materiaali.

Opetusmenetelmät

Tallenteet, oppimistehtävät lähiopetuksen/kokoontumisten pohjatehtävinä.
Lähiopetus ja kokoontuminen tehtävien käsittelyyn.


Harjoitustyön tekeminen
Tentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Osaa peruskäsitteet kasvifysiologiasta sekä kasvien kasvuun vaikuttavista tekijöistä. 

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Osaa peruskäsitteet kasvifysiologiasta sekä kasvien kasvuun vaikuttavista tekijöistä. Ymmärtää maaperä - ja ilmastoprosessien vaikutukset kasvien kasvuun. Osallistuu jonkin verran keskusteluun opetustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Hallitsee kasvifysiologian käsitteistön ja osaa soveltaa tietoa käytäntöön. Ymmärtää maaperä- ja ilmastoprosessien vaikutukset eri kasvilajeihin. Osallistuu aktiivisesti opetustilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

*Kasvien kasvu -opintojakson arviointi:

*Ennakkotehtävät: Oppituntimateriaalien suorittaminen ennen lähitunteja (Hyv-hyl) 7x5 = 35p (Tiketit)

Lähitunteihin osallistuminen ja aktiivinen työskentely (Hyv-Hyl) 6x5 = 30p

*Projektityö 20p (pakollinen)+ maastokäynti 5p = 25p

Tentti 10p

Läpäisy 60/100

60-69p.--> T1

70-79--->T2

80-89-->H3

90-95-->H4

96-100-->K5

Kaikki osiot vaativat onnistuneen, hyväksytyn suorituksen, eli oppitunnille tullaan valmistautuneina ja annetut tehtävät tehtynä.

Hylätty (0)

Ei suorita hyväksytysti ennakkomateriaalia tai projektityötä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Läpäisy 60/100

60-69p.--> T1

70-79--->T2

80-89-->H3

90-95-->H4

96-100-->K5

Kaikki osiot vaativat onnistuneen, hyväksytyn suorituksen, eli oppitunnille tullaan valmistautuneina ja annetut tehtävät tehtynä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

HYV:
Läpäisy 60/100

60-69p.--> T1

70-79--->T2

80-89-->H3

90-95-->H4

96-100-->K5

Kaikki osiot vaativat onnistuneen, hyväksytyn suorituksen, eli oppitunnille tullaan valmistautuneina ja annetut tehtävät tehtynä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Läpäisy 60/100

60-69p.--> T1

70-79--->T2

80-89-->H3

90-95-->H4

96-100-->K5

Kaikki osiot vaativat onnistuneen, hyväksytyn suorituksen, eli oppitunnille tullaan valmistautuneina ja annetut tehtävät tehtynä.

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 30.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Mikael Kukkonen
  • Maarit Timonen
Vastuuhenkilö

Maarit Timonen

Opiskelijaryhmät
  • R64M22S
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022
  • RA64M22K
    Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022

Tavoitteet

Opiskelija tuntee
- Riistametsätalouden perusteet
- Riistan elinympäristöjen parantaminen ja hoitaminen
- Menetelmät ja niiden käyttö monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot

Sisältö

Riistametsätalouden työopas ja ohjeistus kohteilla
Riista osana metsien monikäyttöä
Riista metsätalouden lisätulona ja harrastusmahdollisuutena

Aika ja paikka

Syksy 2023 alkaen syksyisin.
Maastopäivät Rovaniemellä ja sen lähialueilla.
Verkkoluennot iltaisin.

Oppimateriaalit

Riistakeskuksen verkkomateriaali Tapion verkkomateriaali Asiantuntijoiden luentomateriaalit

Opetusmenetelmät

pakolliset maastopäivät 1-2 kpl
verkkoluennot 3-5 kpl
moodlessa opintomateriaali
soveltava itseopiskelutehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämästä ((Riistakeskus, RHY, paikalliset metsästäjät, riistahankkeiden asiantuntijat) asiantuntijavieraat, heidän luentonsa ja esittelemänsä maastokohteet.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssi järjestetään kerran vuodessa syksyisin. Maastot pakollisia, muuten itsenäinen opiskelumahdollisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen opiskelu on mahdollista pakollisten maastopäivien suorittamisen jälkeen.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin minimivaatimuksena on suoritettu kurssi agrologeille Metsätalouden perusteet 5 op ja metsäinsseille metsäsuunnittelun kurssi.

Kurssi on nimensä "erityiskysymykset" mukaisesti syventäviä opintoja riistataloudesta, ja edellyttää perustietoja riistaekologiasta ja metsänhoidosta sekä - suunnittelusta.

Kurssiin kuuluu pakollisena 1-2 asiantuntijajohtoista maastopäivää Rovaniemellä (H/Hyl.). Lisäksi on opettaja/asiantuntijajohtoisia luentoja 3-5 kertaa verkossa, moodlessa luentomateriaalia ja soveltava itseopiskelutehtävä, joka arvioidaan kurssin tenttinä (0-5).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tuntee riistametsätalouden perusteita sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyviä seikkoja. Hän osaa selostaa menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tuntee riistametsätalouden perusteet sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyvät seikat. Hän ymmärtää ja osaa raportoida menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot. Hän osaa hakea tietoa riistaelinympäristöjen parantamiseen ja hoitoon liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa riistametsätalouden perusteet sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyvät seikat. Hän ymmärtää ja osaa lähteitä käyttäen raportoida menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ei tenttiä, vaan tehtävät, jotka arvioidaan 0-5. Aktiivisuus +/-1. Pakolliset maastopäivät suoritettu H/HYL.

Hylätty (0)

Maastopäivät suorittamatta ja soveltava tehtävä tekemättä =hylätty (0).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Maastopäivät suoritettu ja tehtävät tehty välttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Maastopäivät suoritettu ja tehtävät tehty hyvin. Aktiivisuus hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssin maastopäiviin ja niillä käytyihin opetuskeskusteluihin. Opiskelija on ollut aktiivisesti mukana verkkoluennoilla osoittaen tietämystään ja asiaan perehtyneisyyttään kysymyksin, kommentein ja perustelluin mielipitein.
Opiskelija on tehnyt ansiokkaan itseopiskelutehtävän, jossa näkyy hänen kykynsä soveltaa opittuja teoria asioita käytäntöön.

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 29.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö

Tuija Haapasalmi

Opiskelijaryhmät
  • R64M24S
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, Syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.

Sisältö

Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot

Aika ja paikka

Lähitunteina Rovaniemella syksyllä 2024 lukujärjestyksen osoittamissa työtiloissa.

Oppimateriaalit

Opettajan Moodle-työtilan kautta jakama opetusmateriaali ja linkit.

Opetusmenetelmät

Luentoja, opetuskeskusteluja, ryhmätöitä, harjoituksia, ohjaustunteja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava perustelluissa erikoistilanteissa erikseen opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Osa tehtävistä yksin, osa pareittain, osa ryhmissä. Osa tehtävistä pakollisia (arvioidaan numeroasteikolla), osa tehtävistä vapaaehtoisia (arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty). Hyväksytty/hylätty-tehtäviä ilman pystyy suorittamaan opintojakson hyväksytysti, mutta niiden puuttuminen vaikuttaa opintojakson kokonaisarviointiin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita numeroarvioitavia tehtäviä hyväksytysti, ohjeiden mukaan tai sovitussa suoritusajassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.