Restonomikoulutus
Restonomikoulutus (monimuoto-opinnot) Rovaniemi syksy 2024
Restonomikoulutus (monimuoto-opinnot) Rovaniemi syksy 2023
Restonomikoulutus (monimuoto-opinnot) Rovaniemi syksy 2022
Restonomikoulutus (monimuoto-opinnot) Rovaniemi, syksy 2021
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 1
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija tuntee asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen menestyvässä matkailuliiketoiminnassa. Hän osaa suunnitella ja soveltaa matkailun markkinointia ja myyntiä eri kohderyhmille ja osaa hyödyntää digitaalisen toimintaympäristön työvälineitä ja ratkaisuja asiakaskokemuksen johtamisessa.
Lukukausiteema: Operatiivinen matkailuliiketoiminta
Sisältö
- Asiakaskokemuksen johtaminen osana liiketoimintakonseptia
- Digitaalisen toimintaympäristön merkitys ja mahdollisuudet menestyvässä matkailuliiketoiminnassa
- Toiminnanohjaus palvelu- ja tuotantoprosessien tukena sekä verkostoitunut arvoketju matkailussa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei tunnista asiakaskokemuksen johtamisen osa-alueita. Hän ei osaa suunnitella ja soveltaa matkailun markkinointia ja myyntiä eri kohderyhmille. Hän ei osaa hyödyntää digitaalisen toimintaympäristön työvälineitä ja ratkaisuja asiakaskokemuksen johtamisessa.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen osa-alueita. Hän osaa suunnitella ja soveltaa matkailun markkinointia ja myyntiä heikosti eri kohderyhmille. Hän osaa hyödyntää digitaalisen toimintaympäristön työvälineitä ja ratkaisuja heikosti asiakaskokemuksen johtamisessa.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvata asiakaskokemuksen johtamista pääpiirteissään. Hän osaa suunnitella ja soveltaa matkailun markkinointia ja myyntiä pinnallisesti eri kohderyhmille. Hän osaa hyödyntää digitaalisen toimintaympäristön työvälineitä ja ratkaisuja asiakaskokemuksen johtamisessa pinnallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata asiakaskokemuksen johtamista. Hän osaa suunnitella ja soveltaa matkailun markkinointia ja myyntiä eri kohderyhmille. Hän osaa hyödyntää digitaalisen toimintaympäristön työvälineitä ja ratkaisuja asiakaskokemuksen johtamisessa.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvata asiakaskokemuksen monipuolisesti. Hän osaa suunnitella ja soveltaa matkailun markkinointia ja myyntiä monipuolisesti eri kohderyhmille. Hän osaa hyödyntää digitaalisen toimintaympäristön työvälineitä ja ratkaisuja monipuolisesti asiakaskokemuksen johtamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata ja analysoida asiakaskokemuksen johtamista monipuolisesti ja perustellusti. Hän osaa suunnitella ja soveltaa matkailun markkinointia ja myyntiä innovatiivisesti eri kohderyhmille. Hän osaa hyödyntää digitaalisen toimintaympäristön työvälineitä ja ratkaisuja innovatiivisesti asiakaskokemuksen johtamisessa.
Ilmoittautumisaika
01.11.2024 - 08.11.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 5
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Tavoitteet
The student familiarized him-/herself with the concept of customer experience management. He/she is familiar with the service-dominant logic marketing approach based on co-creation of customer value. He/she knows the main principles of integrated marketing communication. The student recognizes the significance of profitable and effective marketing and sales in the international tourism business within glocal networks. He/she applies the latest market trends and contemporary consumer behavior patterns in marketing and selling tourism services. The student recognizes the significance of digital operating environment. In addition, he/she familiarizes him-/herself with the internet-based marketing, sales and distribution. He/she applies some ICT-solutions in practice.
Lukukausiteema: Operatiivinen matkailuliiketoiminta
Sisältö
General weekly schedule (there might be slight changes!)
Mondays: theory, together with group R81D17SWednesdays and Thursdays: independent studyTuesdays: workshops, themed coachingFridays: coaching in general, commissioner present when askedCheck the exact times on TimeEdit!
Weekly themes:Before Week 9: pre-reading on Chaffey & Smith. Chapter 1.W9. Introduction and Big Picture of eCommerce, blogging workshop.W10. Independent studyW11.Service Dominant Logic. Commission introduction!W12. Service Dominant Logic.W13. ecommerce.Learning Café, social media workshop,exam.W14.ecommerce.W15. Trends and Customer Behaviour. Lecture on Sharing Economy.Visit to Sompio on 9.-10.4.W16. Trends and Customer Behaviour. Google form workshop.W17. Customer Relationship Management. CRM workshop, MailChimp workshop.W18. Customer Relationship ManagementW19. Coaching + dress rehearsalsW20. Presentations
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Fail (0)
The student is not able to recognize the basic concepts of customer experience management. He/she is not able to recognize nor use contemporary tourism marketing and selling operations for different target groups. He/she is not able to create content marketing. The student is not able to describe the basic concepts of networking. He/she is not able to recognize the possibilities of digital operating environment. In addition, he/she is not able to utilize marketing and sales channels nor use ICT tools.
Poor (1)
The student is able to recognize some concepts of customer experience management. He/she is able to use contemporary tourism marketing and selling operations for different target groups. He/she is able to create some basics of content marketing. The student is able to describe some concepts of networking. He/she is able to recognize some basics of digital operating environment. In addition, he/she is able to utilize marketing and sales channels by using some ICT tools.
Satisfactory (2)
The student is able to describe some concepts of customer experience management. He/she is able to plan and use contemporary tourism marketing and selling operations for different target groups. He/she is able to create some basics of content marketing. The student is able to describe the basic concepts of networking. He/she is able to recognize the basics of digital operating environment. In addition, he/she is able to utilize marketing and sales channels by using some ICT tools.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Good (3)
The student is able to describe the concepts of customer experience management. He/she is able to plan and adapt contemporary tourism marketing and selling operations for different target groups. He/she is able to create content marketing. The student is able to describe the concepts of networking. He/she is able to analyze the digital operating environment. In addition, he/she is able to utilize marketing and sales channels by using ICT tools.
Very good (4)
The student is able to describe the concepts of customer experience management. He/she is able to plan and adapt contemporary tourism marketing and selling operations very well for different target groups. He/she is able to create and design content marketing. The student is able to analyze and describe the concepts of networking. He/she is able to analyze and describe the digital operating environment. In addition, he/she is able to utilize multidimensional marketing and sales channels by using different ICT tools.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Excellent (5)
The student is able to analyze the concepts of customer experience management. He/she is able to plan and adapt contemporary tourism marketing and selling operations excellently for different target groups. He/she is able to create and design content marketing creatively. The student is able to analyze and redesign the concepts of networking. He/she is able to analyze and develop digital operations in digital environment. In addition, he/she is able to create and innovate marketing and sales in various channels by using different ICT tools creatively.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Sari Nisula
- Kristian Sievers
- Milla Hirvaskari
Vastuuhenkilö
Kristian Sievers
Opiskelijaryhmät
-
RA81M24KRestonomikoulutus (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hyödyntää ja soveltaa liiketoiminnan perusteita liiketoimintamallin suunnittelussa
- laatia liiketoimintamallille kannattavuuslaskelman ja budjetin taulukkolaskentaa hyödyntäen
- toteuttaa liiketoimintamallin suunnittelun projektina ja tiimissä.
Sisältö
- Liiketoiminnan perusteiden hyödyntäminen ja soveltaminen liiketoimintamallin suunnittelussa
- Liiketoimintamallin talouden ja kannattavuuden suunnittelu
- Taulukkolaskennan (Excel) käyttö liiketoimintamallin talouden ja kannattavuuden suunnittelussa
- Projektitoiminta ja tiimityöskentely
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa hyödyntää liiketoiminnan perusteita liiketoimintamallin suunnittelussa yksipuolisesti/vähän. Opiskelija osaa auttavasti kuvata liiketoiminnan kannattavuutta ja hyödyntää budjetoinnissa taulukkolaskentaa. Opiskelija pystyy toimimaan osana projektitiimiä yksittäisissä/kapeissa tehtäväosuuksissa ja tuottaa liiketoimintamallin yhdessä tiimin kanssa.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa hyödyntää liiketoiminnan perusteita liiketoimintamallin suunnittelussa vähän. Opiskelija osaa kuvata liiketoiminnan kannattavuutta ja hyödyntää budjetoinnissa taulukkolaskentaa. Opiskelija pystyy toimimaan osana projektitiimiä kapeissa tehtäväosuuksissa ja tuottaa liiketoimintamallin yhdessä tiimin kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa liiketoiminnan perusteita liiketoimintamallin suunnittelussa. Opiskelija osaa arvioida liiketoiminnan kannattavuutta ja hyödyntää budjetoinnissa taulukkolaskentaa. Opiskelija pystyy toimimaan osana projektitiimiä ja tuottaa liiketoimintamallin yhdessä tiimin kanssa.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa hyvin hyödyntää ja soveltaa liiketoiminnan perusteita ja aiemmin opittua liiketoimintamallin suunnittelussa. Opiskelija hallitsee liiketoiminnan kokonaisuutena ja osaa arvioida liiketoiminnan kannattavuutta sekä hyödyntää budjetoinnissa taulukkolaskentaa. Opiskelija pystyy toimimaan osana projektitiimiä laajoissa tehtäväosuuksissa ja tuottaa liiketoimintamallin yhdessä tiimin kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa liiketoiminnan perusteita liiketoimintamallin suunnittelussa erinomaisesti. Opiskelija soveltaa tietoa laajasti liiketoimintamallin suunnittelussa. Opiskelija osaa erinomaisesti ja kriittisesti arvioida liiketoiminnan kannattavuutta ja hyödyntää budjetoinnissa taulukkolaskentaa. Opiskelija osaa hallita ja kuvata liiketoiminnan kokonaisuutena. Opiskelija pystyy toimimaan osana projektitiimiä ja toimii aktiivisesti laajoissa tehtäväosuuksissa tuottaen liiketoimintamallin yhdessä tiimin kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai osallistu opintojakson toimintaan. Hän ei suoriudu annetuista tehtävistä/tehtäviä on suorittamatta.
Lisätiedot
Ensimmäisen vuoden Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet -opintojakso 5 op integroituu tähän. Oppimisprojektina matkailuun liittyvän yritys-, tuote- tai palveluidean suunnittelu.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Petri Pälli
- Sari Nisula
Vastuuhenkilö
Petri Pälli
Opiskelijaryhmät
-
RA81M24KRestonomikoulutus (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024
-
YMATaineMatkailututkimus aineopinnot
-
YMATperusMatkailututkimus perusopinnot
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy matkailualan turvallisuuteen arktisessa toimintaympäristössä ja omaksuu ennakoivan turvallisuusjohtamisen merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija ymmärtää turvallisuuden arvoketjuajattelun matkailualalla ja tunnistaa yritysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Hän oppii varautumaan tulevaan ja arvioimaan matkailualaan liittyviä riskejä. Opiskelija osaa kuvata yritysten omavalvontaa ja ajankohtaisen elintarvikehygienian sekä anniskelulainsäädännön perusasiat. Opiskelija osaa laatia turvallisuuteen liittyviä asiakirjoja ja suunnitelmia.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa matkailun arktisen ja pohjoisen toimintaympäristön asettamat turvallisuushaasteet
- kuvata työsuojelun ja ennakoivan turvallisuusjohtamisen merkityksen liiketoiminnassa
- selittää matkailun turvallisuuden arvoketjuajattelun
- varautua tulevaan riskien arviointia ja omavalvontaa hyödyntämällä
- kuvata ajankohtaisen elintarvikehygienian sekä anniskelulainsäädännön perusasiat
- kehittää ennakoivasti yrityksen turvallisuustasoa ja laatua
- kuvata verkostomaisen turvallisuustyön hyödyt
- selittää matkailualan asiakasturvallisuuden perusteet
- hyödyntää digitaalisia työkaluja turvallisuuden dokumentoinnissa
- tunnistaa vastuullisen matkailun ohjauskeinoja (esim. jokamiehenoikeudet, ympäristölainsäädäntö, työturvallisuus).
Sisältö
- Ennakoiva turvallisuusjohtaminen ja arvoketjuajattelu
- Työntekijän ja työnantajan lakisääteiset velvollisuudet turvallisuuden suhteen
- Matkailun turvallisuus arktisessa toimintaympäristössä
- Matkailualan yritysten turvallisuuteen ja omavalvontaan vaikuttavat tekijät (matkailun turvallisuustyökalut)
- Ajankohtainen elintarvikehygienia ja anniskelulainsäädäntö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei ole perehtynyt matkailualan turvallisuuteen arktisessa toimintaympäristössä eikä omaksunut ennakoivan turvallisuusjohtamisen merkitystä liiketoiminnassa. Opiskelija ei ymmärrä turvallisuuden arvoketjuajattelua matkailualalla eikä tunnista yritysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Hän ei osaa varautua tulevaan eikä arvioida matkailualaan liittyviä riskejä. Opiskelija ei osaa kuvata yritysten omavalvontaa ja ajankohtaista elintarvikehygieniaa tai anniskelulainsäädännön perusasioita.
Tyydyttävä (1): Opiskelija perehtyy matkailualan turvallisuuteen arktisessa toimintaympäristössä ja omaksuu ennakoivan turvallisuusjohtamisen merkityksen liiketoiminnassa pääpiirteissään. Opiskelija ymmärtää turvallisuuden arvoketjuajattelun matkailualalla ja tunnistaa yritysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä heikosti. Hän osaa varautua tulevaan ja arvioida matkailualaan liittyviä riskejä heikosti. Opiskelija osaa kuvata yritysten omavalvontaa ja ajankohtaista elintarvikehygieniaa sekä anniskelulainsäädännön perusasioita heikosti.
Tyydyttävä (2): Opiskelija perehtyy matkailualan turvallisuuteen arktisessa toimintaympäristössä ja omaksuu ennakoivan turvallisuusjohtamisen merkityksen liiketoiminnassa pääpiirteissään. Opiskelija ymmärtää turvallisuuden arvoketjuajattelun matkailualalla ja tunnistaa jonkin verran yritysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa varautua tulevaan ja arvioida matkailualaan liittyviä riskejä pääpiirteissään. Opiskelija osaa jonkin verran kuvata yritysten omavalvontaa ja ajankohtaista elintarvikehygieniaa sekä anniskelulainsäädännön perusasioita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Opiskelija perehtyy matkailualan turvallisuuteen arktisessa toimintaympäristössä ja omaksuu ennakoivan turvallisuusjohtamisen merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija ymmärtää turvallisuuden arvoketjuajattelun matkailualalla ja tunnistaa yritysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa varautua tulevaan ja arvioida matkailualaan liittyviä riskejä. Opiskelija osaa kuvata yritysten omavalvontaa ja ajankohtaista elintarvikehygieniaa sekä anniskelulainsäädännön perusasioita.
Hyvä (4): Opiskelija perehtyy matkailualan turvallisuuteen arktisessa toimintaympäristössä ja omaksuu ennakoivan turvallisuusjohtamisen merkityksen liiketoiminnassa hyvin. Opiskelija ymmärtää turvallisuuden arvoketjuajattelun matkailualalla ja tunnistaa yritysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä kattavasti ja perustellusti. Hän osaa varautua tulevaan ja arvioida matkailualaan liittyviä riskejä kattavasti. Opiskelija osaa kuvata yritysten omavalvontaa ja ajankohtaista elintarvikehygieniaa sekä anniskelulainsäädännön perusasioita monipuolisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija perehtyy matkailualan turvallisuuteen arktisessa toimintaympäristössä ja omaksuu ennakoivan turvallisuusjohtamisen merkityksen liiketoiminnassa kattavasti. Opiskelija ymmärtää turvallisuuden arvoketjuajattelun matkailualalla ja tunnistaa yritysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Hän osaa varautua tulevaan ja arvioida matkailualaan liittyviä riskejä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Opiskelija osaa kuvata yritysten omavalvontaa ja ajankohtaista elintarvikehygieniaa sekä anniskelulainsäädännön perusasioita monipuolisesti ja perustellusti.
Esitietovaatimukset
MAT201 Johdatus matkailuilmiöön
Lisätiedot
Opintojakso on ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 01.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Marja Lempiäinen
Vastuuhenkilö
Marja Lempiäinen
Opiskelijaryhmät
-
RA81M24KRestonomikoulutus (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.
Sisältö
- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa
Aika ja paikka
19.8.-1.10.2024
Ohjaustapaamiset Zoom, materiaalit, verkkotentit ja -keskustelut Moodle oppimisympäristö,
Oppimateriaalit
Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen: Menestyvän yritystoiminnan perusta (6. uud. p.). Edita. Myös vanhemmat painokset mahdollisia. Saatavana myös e-kirjana.
Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H. & Alakoski, L. (2020). Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino. Saatavana myös e-kirjana.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Opetus- ja ohjaustapaamiset, itsenäinen tiedonhaku, ennakkotehtävä, aineistoesseen laatiminen yksilötyönä ja itsenäiset verkkotentit (113 h). Opetus- ja ohjaustapaamiset etänä Zoomissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itsekorjaavat verkkotentit yksilötyönä jokaisesta opinnon aihealueesta (yhteensä 3 kpl). Jokaisesta kolme uusintamahdollisuutta opiskelijan oman ajankäyttösuunnitelman mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö osaamisportfolion tai suulisen näytön avulla. Näyttöihin liittyvä ohjeistus Moodlen työtilassa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.
Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.
Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena ennakkotehtävä, soveltava aineistoessee sekä verkkotentit (3 kpl).
Arviointiasteikko: ennakkotehtävä 5 pistettä, verkkotentit 3 x á 20 pistettä (yhteensä max. 60 p.) ja soveltava aineistoessee max. 55 pistettä. Arviointi asteikolla hylätty/t1-k5 oheisen taulukon mukaisesti:
107 - 120 p. k5
93- 106 p. h4
78 – 92 p. h3
63 – 77 p. t2
49 – 62 p. t1
0 - 48 p. hylätty
Esitietovaatimukset
MAT201 Johdatus matkailuilmiöön
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
Ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Liiketoimintamallin suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen yritysidean suunnitteluun.