Sosiaalialan koulutus, Kemi
Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy, 2021
Opintopolkujen ajoitukset
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 1
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnan muutosta
- osaa soveltaa tutkittua tietoa palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- ymmärtää taloudellisen ja poliittisen ohjauksen merkityksen hyvinvointipolitiikassa
- osaa käyttää palvelujen laadun ja arvioinnin kehittämisen välineitä
- muodostaa käsityksen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamistavoista
Sisältö
Sisältö:
- hyvinvointiyhteiskunnan muutos
- sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen
- palvelujen kehittäminen ja laatu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka). Opiskelija ei kykene toimimaan ammatillisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot mekaanisesti. Opiskelija toimii ohjatusti ja mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot mekaanisesti osin sisäistäen ne. Opiskelija toimii ohjatusti ja mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat sekä pääpiirteittäin niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka). Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti sekä luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa analyyttisyyttä hyvin hyödyntäen. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä, Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti analyyttisyyttä otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija arvioi, kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.