Siirry suoraan sisältöön

Liiketalouden koulutus, Rovaniemi

Tutkinto:
Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (AMK), Liiketalous

Laajuus:
210 op

Tradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024
Tunnus
(RA31L24K)

Tradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2025
Tunnus
(RA31L25K)
Tradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2023
Tunnus
(RA31L23K)
Tradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022
Tunnus
(RA31L22K)
Tradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2021
Tunnus
(RA31L21K)
Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 1

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy arvonlisäverotukseen, alv-menettelyyn ja sääntelyyn. Opiskelija syventää osaamistaan arvonlisäverotuksesta kirjanpidossa. Opiskelija tietää myös erilaisiin tullauspäätöksiin ja niiden periaatteisiin sekä ilmoittamiseen liittyvän sääntelyn.

Kompetenssit: taloushallinnon osaaminen, juridiikan ja riskienhallinnan osaaminen

Sisältö

• Arvonlisäverolainsäädäntö
• Arvonlisäverojärjestelmä ja -menettely
• Veron peruste ja tilitettävä vero
• Arvonlisäveron ajallinen kohdistaminen
• Keskeiset kotimaan kaupan alv-säännökset
• käänteinen ALV, Marginaaliverotusmenettely
• Ulkomaan kauppa: EU ja ei-EU
• Intrastat-, vienti- ja tuontitullauspäätökset, periaatteet ja ilmoittaminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden ja arviointikriteerien mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.

Taso 1
Arvonlisäverotus:
Opiskelija tietää arvonlisäverotuksen, alv-menettelyn ja sääntelyn.
Opiskelija osaa tehdä arvonlisäverotuksen laskelmia.
Opiskelija tietää erilaisiin tullauspäätöksiin ja niiden periaatteisiin sekä ilmoittamiseen liittyvän sääntelyn.

Taso 2
Arvonlisäverotus:
Opiskelija ymmärtää arvonlisäverotuksen, alv-menettelyn ja sääntelyn.
Opiskelija osaa soveltaa arvonlisäverotusta koskevaa sääntelyä sekä
osaa tehdä arvonlisäverotuksen laskelmia eri tilanteissa.
Opiskelija ymmärtää erilaisiin tullauspäätöksiin ja niiden periaatteisiin sekä ilmoittamiseen liittyvän sääntelyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Arvonlisäverotus:
Opiskelija ymmärtää arvonlisäverotusta koskevan sääntelyn merkityksen.
Opiskelija osaa tehdä arvonlisäverotuksenlaskelmia erilaisiin käytännön tilanteisiin.
Opiskelija ymmärtää erilaisiin tullauspäätöksiin ja niiden periaatteisiin sekä ilmoittamiseen liittyvän sääntelyn merkityksen.

Taso 4
Arvonlisäverotus:
Opiskelija hallitsee arvonlisäverotusta koskevan sääntelyn ja menettelyn.
Opiskelija ymmärtää arvonlisäverotuksenlaskelmien vaikutuksen ja merkityksen sekä osaa arvioida laskelmia ja niiden tuottaman tiedon merkitystä.
Opiskelija hallitsee erilaisiin tullauspäätöksiin ja niiden periaatteisiin sekä ilmoittamiseen liittyvän sääntelyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Arvonlisäverotus:
Opiskelija hallitsee arvonlisäverotuksen kirjanpidossa.
Hän hallitsee laskemien tekemisen erilaisissa käytännöntilanteissa ja osaa kriittisesti analysoida saamiaan tuloksia sekä niiden vaikutusta.
Opiskelija hallitsee erilaisiin tullauspäätöksiin sekä ilmoittamiseen liittyvän sääntelyn.

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 27.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liikunnanohjaajakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
  • Kati Koivunen
  • Teemu Niemelä
Vastuuhenkilö

Kati Koivunen

Opiskelijaryhmät
  • RA75L22S
    Liikunnanohjaajakoulutus, Rovaniemi, Syksy 2022

Tavoitteet

Tämän opintojakson jälkeen:

- Osaat tunnistaa urheilumarkkinoinnin erityispiirteet

- Osaat tunnistaa sosiaalisen median mahdollisuuksia kumppanuuksien kehittämisessä ja brändin rakentamisessa.

- Osaat asettaa tavoitteita ja urheilun myynnille ja markkinoinnille sosiaalisessa mediassa sekä arvioida niiden toteutumista.

- Osaat käyttää sosiaalisen median erilaisia työkaluja ja kanavia myynnissä ja markkinoinnissa.

Sisältö

Teema 1. Urheilumarkkinoinnin erityispiirteet

Teema 1. Kumppanuuksien kehittäminen ja brändäys

Teema 2. Sosiaalisen median markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden asettaminen ja tulosten seuranta

Teema 3. Sosiaalisen median kanavat, työkalut ja kohderyhmien valinta

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan sovittuna ajankohtana, mikäli osallistujia on vähinään 12 opiskelijaa.

Opintojakso on osa Urheilu - ja liikuntaliiketoiminnan kehittäminen -korkeakouludiplomia (30 op). Lisätietoja löydät: https://www.lapinamk.fi/fi/Hakijalle/Urheilu--ja-liikuntaliiketoiminnan-kehittaminen-koulutus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Osaat tunnistaa urheilumarkkinoinnin erityispiirteet.
Osaat tunnistaa sosiaalisen median roolin yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat nimetä erilaisia kohderyhmiä ja heidän käyttämiään sosiaalisen median viestintäkanavia.
Tunnistat ja osaat käyttää perustyökaluja.
Osaat asettaa yksinkertaisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille ja arvioida niiden toteutumista.

Taso 2
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Ymmärrät urheilumarkkinoinnin erityispiirteet.
Osaat suunnitelmallisesti hyödyntää sosiaalista mediaa yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat tunnistaa erilaisia kohderyhmiä ja heidän käyttämiään sosiaalisen median viestintäkanavia.
Osaat käyttää eri työkaluja.
Osaat asettaa monipuolisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille ja arvioida niiden toteutumista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Osaat huomioida urheilumarkkinoinnin erityspiirteet.
Osaat tavoitteellisesti hyödyntää sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.
Osaat tunnistaa sosiaalisen median roolin brändin rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat valita oikeita sosiaalisen median viestintäkanavia eri kohderyhmien tavoittamiseen.
Osaat käyttää eri työkaluja perustellen.
Osaat asettaa monipuolisia laadullisia ja määrällisiä tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille arvioida eri näkökulmista tavoitteiden toteutumista.

Taso 4
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Osaat soveltaa urheilumarkkinointia ja perustella tehtyjä ratkaisuja.
Osaat tavoitteellisesti ja eri vaihtoehtoja arvioiden hyödyntää sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.
Osaat hyödyntää sosiaalista mediaa brändin rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat tavoitteellisesti käyttää erilaisia viestintäkanavia eri kohderyhmien tavoittamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti ja perustellen erilaisia työkaluja.
Osaat asettaa ja seurata monipuolisesti ja perustellen laadullisia ja numeraalisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille ja arvioida eri näkökulmista tavoitteiden toteutumista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Osaat soveltaa urheilumarkkinointia ja perustella ja analysoida tehtyjä ratkaisuja.
Osaat tavoitteellisesti ja kriittisesti eri vaihtoehtoja arvioiden soveltaa sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.
Osaat käyttää monipuolisesti ja tavoitteellisesti sosiaalista mediaa brändin rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat tavoitteellisesti ja kriittisesti tarkastellen hyödyntää erilaisia viestintäkanavia eri kohderyhmien tarpeisiin.
Osaat käyttää monipuolisesti ja perustellen parhaiten soveltuvia työkaluja.
Osaat asettaa ja seurata monipuolisesti laadullisia ja numeraalisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille.
Osaat analysoida perustellen tavoitteiden toteutumista ja laatia muutosehdotuksia.

Lisätiedot

Toteutukseen ilmoittauduttava 12 opiskelijaa, jotta opintojakso toteutetaan sovittuna ajankohtana.

Opintojakso on osa Urheilu - ja liikuntaliiketoiminnan kehittäminen -korkeakouludiplomia (30 op). Lisätietoja löydät: https://www.lapinamk.fi/fi/Hakijalle/Urheilu--ja-liikuntaliiketoiminnan-kehittaminen-koulutus