Siirry suoraan sisältöön

Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Tutkinto:
Tekniikan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Insinööri (AMK), tietotekniikka

Laajuus:
240 op

Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2023
Tunnus
(RA54T23S)
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2022
Tunnus
(RA54T22S)
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (verkko-opinnot), syksy 2021
Tunnus
(RA54T21S)
Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 2

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija tuntee tekoälyn ja koneoppimisen käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa tekoälyn ja koneoppimisen käyttökohteita ja mahdollisuuksia. Opiskelija osaa soveltaa koneoppimisen algoritmeja käytäntöön sovelluskohteeseen soveltuvalla tavalla. Opiskelija tuntee keskeisimpiä koneoppimisen alustoja ja kirjastoja.

Sisältö

Tekoälyn, koneoppimisen ja syväoppimisen perusteet, käyttökohteet ja hyödyntämismahdollisuudet. Toteutuskohtaisesti käydään läpi sovellusesimerkkejä koneoppimisen yleisimmistä algoritmeista, kuten
- Regressioanalyysi
- Päätöksentekoalgoritmit
- Ohjatut ja ohjaamattomat luokittelualgoritmit
- Pääkomponenttianalyysi

Valmiiden koneoppimisen pilvipalvelualustojen käyttö (open science online platform for machine learning).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee koneoppimisen sovelluskohteita sekä keskeisimpiä algoritmeja. Opiskelija osaa hyödyntää valmista koneoppimisen pilvipalvelualustaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tehtävään soveltuvat koneoppimisen algoritmit ja vertailla niitä. Opiskelija osaa hyödyntää valmiita koneoppimisen alustoja, kirjastoja ja malleja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa valita tehtävään parhaiten soveltuvat koneoppimisen alustat ja kirjastot. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa vaativan koneoppimista hyödyntävän ohjelmiston.

Ilmoittautumisaika

12.09.2024 - 23.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 5

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa ohjelmoida toimivia XR-toteutuksia. Opiskelija osaa valita toteutukseen sopivan pelimoottorin tai työkalun. Opiskelija kykenee toteuttamaan eri tyyppisiä XR-sovelluksia, kuten augmented reality (AR), virtual reality (VR) tai mixed reality (MR) -toteutuksia.

Sisältö

- XR-teknologiat: AR, VR ja MR
- Pelimoottorin tai työkalun valitseminen VR, AR tai MR -toteutukseen
- Tarvittavan laitteiston valitseminen ja ominaisuudet
- VR, AR ja MR -sovelluksen suunnittelu ja toteutus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy toteuttamaan ja ohjelmoimaan yksinkertaisen XR-toteutuksen (AR, VR, MR) hyödyntäen tarkoitukseen sopivaa työkalua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ohjelmoida ja toteuttaa XR-toteutuksia. Opiskelija osaa valita sopivan työkalun XR-totetuksen rakentamiseen. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti valitun työkalun mahdollisuuksia toteutuksen rakentamisessa ja ohjelmoinnissa. Opiskelija ymmärtää XR-toteutuksen suunnittelun vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa rakentaa monipuolisia XR-toteutuksia. Opiskelija kykenee suunnittelemaan laadukkaan XR-toteutuksen vaatimuksien mukaisesti. Opiskeilja osaa ohjelmoida XR-toteutuksia tehtävään valitulla työkalulla ja opiskeilja pystyy itsenäisesti valitsemaan parhaan mahdollisen työkalun toteutuksen tekemiseen. Opiskelija pystyy olemaan mukana kaikissa toteutuksen vaiheissa.