Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2023
Opintopolkujen ajoitukset
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2022
Opintopolkujen ajoitukset
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (verkko-opinnot), syksy 2021
Opintopolkujen ajoitukset
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 2
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija tuntee tekoälyn ja koneoppimisen käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa tekoälyn ja koneoppimisen käyttökohteita ja mahdollisuuksia. Opiskelija osaa soveltaa koneoppimisen algoritmeja käytäntöön sovelluskohteeseen soveltuvalla tavalla. Opiskelija tuntee keskeisimpiä koneoppimisen alustoja ja kirjastoja.
Sisältö
Tekoälyn, koneoppimisen ja syväoppimisen perusteet, käyttökohteet ja hyödyntämismahdollisuudet. Toteutuskohtaisesti käydään läpi sovellusesimerkkejä koneoppimisen yleisimmistä algoritmeista, kuten
- Regressioanalyysi
- Päätöksentekoalgoritmit
- Ohjatut ja ohjaamattomat luokittelualgoritmit
- Pääkomponenttianalyysi
Valmiiden koneoppimisen pilvipalvelualustojen käyttö (open science online platform for machine learning).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee koneoppimisen sovelluskohteita sekä keskeisimpiä algoritmeja. Opiskelija osaa hyödyntää valmista koneoppimisen pilvipalvelualustaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa valita tehtävään soveltuvat koneoppimisen algoritmit ja vertailla niitä. Opiskelija osaa hyödyntää valmiita koneoppimisen alustoja, kirjastoja ja malleja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa valita tehtävään parhaiten soveltuvat koneoppimisen alustat ja kirjastot. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa vaativan koneoppimista hyödyntävän ohjelmiston.
Ilmoittautumisaika
12.09.2024 - 23.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 5
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa ohjelmoida toimivia XR-toteutuksia. Opiskelija osaa valita toteutukseen sopivan pelimoottorin tai työkalun. Opiskelija kykenee toteuttamaan eri tyyppisiä XR-sovelluksia, kuten augmented reality (AR), virtual reality (VR) tai mixed reality (MR) -toteutuksia.
Sisältö
- XR-teknologiat: AR, VR ja MR
- Pelimoottorin tai työkalun valitseminen VR, AR tai MR -toteutukseen
- Tarvittavan laitteiston valitseminen ja ominaisuudet
- VR, AR ja MR -sovelluksen suunnittelu ja toteutus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija pystyy toteuttamaan ja ohjelmoimaan yksinkertaisen XR-toteutuksen (AR, VR, MR) hyödyntäen tarkoitukseen sopivaa työkalua.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa ohjelmoida ja toteuttaa XR-toteutuksia. Opiskelija osaa valita sopivan työkalun XR-totetuksen rakentamiseen. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti valitun työkalun mahdollisuuksia toteutuksen rakentamisessa ja ohjelmoinnissa. Opiskelija ymmärtää XR-toteutuksen suunnittelun vaatimuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa rakentaa monipuolisia XR-toteutuksia. Opiskelija kykenee suunnittelemaan laadukkaan XR-toteutuksen vaatimuksien mukaisesti. Opiskeilja osaa ohjelmoida XR-toteutuksia tehtävään valitulla työkalulla ja opiskeilja pystyy itsenäisesti valitsemaan parhaan mahdollisen työkalun toteutuksen tekemiseen. Opiskelija pystyy olemaan mukana kaikissa toteutuksen vaiheissa.