Siirry suoraan sisältöön

Riistatalouden erityiskysymykset (5 op)

Toteutuksen tunnus: R604ML112-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 30.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Mikael Kukkonen
  • Maarit Timonen

Vastuuhenkilö

Maarit Timonen

Opiskelijaryhmät

  • R64M22S
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022
  • RA64M22K
    Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022

Tavoitteet

Opiskelija tuntee
- Riistametsätalouden perusteet
- Riistan elinympäristöjen parantaminen ja hoitaminen
- Menetelmät ja niiden käyttö monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot

Sisältö

Riistametsätalouden työopas ja ohjeistus kohteilla
Riista osana metsien monikäyttöä
Riista metsätalouden lisätulona ja harrastusmahdollisuutena

Aika ja paikka

Syksy 2023 alkaen syksyisin.
Maastopäivät Rovaniemellä ja sen lähialueilla.
Verkkoluennot iltaisin.

Oppimateriaalit

Riistakeskuksen verkkomateriaali Tapion verkkomateriaali Asiantuntijoiden luentomateriaalit

Opetusmenetelmät

pakolliset maastopäivät 1-2 kpl
verkkoluennot 3-5 kpl
moodlessa opintomateriaali
soveltava itseopiskelutehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämästä ((Riistakeskus, RHY, paikalliset metsästäjät, riistahankkeiden asiantuntijat) asiantuntijavieraat, heidän luentonsa ja esittelemänsä maastokohteet.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssi järjestetään kerran vuodessa syksyisin. Maastot pakollisia, muuten itsenäinen opiskelumahdollisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen opiskelu on mahdollista pakollisten maastopäivien suorittamisen jälkeen.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin minimivaatimuksena on suoritettu kurssi agrologeille Metsätalouden perusteet 5 op ja metsäinsseille metsäsuunnittelun kurssi.

Kurssi on nimensä "erityiskysymykset" mukaisesti syventäviä opintoja riistataloudesta, ja edellyttää perustietoja riistaekologiasta ja metsänhoidosta sekä - suunnittelusta.

Kurssiin kuuluu pakollisena 1-2 asiantuntijajohtoista maastopäivää Rovaniemellä (H/Hyl.). Lisäksi on opettaja/asiantuntijajohtoisia luentoja 3-5 kertaa verkossa, moodlessa luentomateriaalia ja soveltava itseopiskelutehtävä, joka arvioidaan kurssin tenttinä (0-5).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tuntee riistametsätalouden perusteita sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyviä seikkoja. Hän osaa selostaa menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tuntee riistametsätalouden perusteet sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyvät seikat. Hän ymmärtää ja osaa raportoida menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot. Hän osaa hakea tietoa riistaelinympäristöjen parantamiseen ja hoitoon liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa riistametsätalouden perusteet sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyvät seikat. Hän ymmärtää ja osaa lähteitä käyttäen raportoida menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ei tenttiä, vaan tehtävät, jotka arvioidaan 0-5. Aktiivisuus +/-1. Pakolliset maastopäivät suoritettu H/HYL.

Hylätty (0)

Maastopäivät suorittamatta ja soveltava tehtävä tekemättä =hylätty (0).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Maastopäivät suoritettu ja tehtävät tehty välttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Maastopäivät suoritettu ja tehtävät tehty hyvin. Aktiivisuus hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssin maastopäiviin ja niillä käytyihin opetuskeskusteluihin. Opiskelija on ollut aktiivisesti mukana verkkoluennoilla osoittaen tietämystään ja asiaan perehtyneisyyttään kysymyksin, kommentein ja perustelluin mielipitein.
Opiskelija on tehnyt ansiokkaan itseopiskelutehtävän, jossa näkyy hänen kykynsä soveltaa opittuja teoria asioita käytäntöön.