Siirry suoraan sisältöön

Monikulttuurinen työLaajuus (5 op)

Tunnus: K701S014

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia

Sisältö

- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 24.09.2024

Ajoitus

24.09.2024 - 05.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Juuso
Vastuuhenkilö

Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia

Sisältö

- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia

Sisältö

- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva

Aika ja paikka

Rovalan toteutus lv 2023-2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.