Sosiaalityö ammatillisena orientaationaLaajuus (5 op)
Tunnus: K701S007
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 13.03.2024
Ajoitus
14.03.2024 - 03.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Majala
Vastuuhenkilö
Johanna Majala
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Oppimateriaalit
Moodlen materiaali sekä tehtäväksiannossa olevat kirjat tai muu yhdessä sovittava materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennoilla on 80% läsnäolovelvollisuus
* Vuorovaikutukselliset luennot sekä Kemissä että Zoom:ssä
* Pienet ryhmätyöt tunneilla
* Videot
Itsenäinen työskentely
* tehtävät, itsenäinen opiskelu ja essee sekä itsearviointi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee/kirjallinen tuotos ja esitys muulle ryhmälle 0-5
Itsenäiset tehtävät hyväksytty/täydennettävä
Annetut muut välitehtävät suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti
Läsnäolo vähintään 80% tunneilla.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 11.03.2024
Ajoitus
12.03.2024 - 13.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Majala
Vastuuhenkilö
Johanna Majala
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Oppimateriaalit
Moodlen materiaali sekä tehtäväksiannossa olevat kirjat tai muu yhdessä sovittava materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennoilla on 80% läsnäolovelvollisuus
* Vuorovaikutukselliset luennot sekä Kemissä että Zoom:ssä
* Pienet ryhmätyöt tunneilla
* Videot
Itsenäinen työskentely
* tehtävät, itsenäinen opiskelu ja essee sekä itsearviointi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee/kirjallinen tuotos ja esitys muulle ryhmälle 0-5
Itsenäiset tehtävät hyväksytty/täydennettävä
Annetut muut välitehtävät suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti
Läsnäolo vähintään 80% tunneilla.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2023-2024
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.