Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen IILaajuus (5 op)
Tunnus: K701S020
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
• tietää tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat (ml. opinnäytetyösuunnitelman laadinta)
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisimpiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja arvioida niitä lähdekriittisesti
• osaa käyttää tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteet myös tutkimustoiminnassa.
Sisältö
• tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
• keskeisimmät tutkimuseettiset käytännöt
• yleisimmät sosiaalialan tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan tutkimuksen analyysimenetelmät
• tieteellinen kirjoittaminen, argumentointi ja vakuuttamisen taito
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää ja kuvaa ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- muistaa tutkimusprosessin eri vaiheet ja periaatteet
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- osaa etsiä relevanttia sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ymmärtäen lähdekritiikin periaatteet
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää opinnäytetyössä tehtäviä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä valintoja
- osaa kuvata tutkimusprosessiin liittyvät eri vaiheet ja tunnistaa niihin liittyvien valintojen merkityksen
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja ymmärtää lähdekritikiin merkityksen
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisten periaatteet merkityksen ja osaa hyödyntää näitä periaatteita oman opinnäytetyön tekemiseen liittyvissä valinnoissa
- tietää tutkimusprosessin eri vaiheet ja ymmärtää niihin liittyvien valintojen merkityksen varsin hyvin
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja niiden merkitystä opinnäytetyön tekemisessä
- osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja pääosin lähdekriittisesti
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa soveltaa sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita oman opinnäytetyön ideoinnissa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida ja vertailla ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisten periaatteiden toteutumista
- tietää tutkimusprosessin eri vaiheet ja osaa tarkastella kokonaisvaltaisesti näihin vaiheisiin liiittyvien valintojen merkitystä
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa muodostaa sosiaalialan tieteellisten julkaisujen pohjalta perusteltuja näkemyksiä niiden sovellettavuudesta ja hyödyntämisestä sosiaalialan käytännön tilanteisiin lähdekriittisyyteen pohjautuen
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella oman opinnäytetyön ideoinnissa huomioitavia seikkoja sosiaalisesti kestävän kehityksen toteutumisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa perustellusti arvioida ja huomioida omassa tutkimuksellisessa toiminnassaan ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisten periaatteiden toteutumista
- tietää ja avaa monipuolisesti tutkimusprosessin eri vaiheita ja tarkastelee laajasti niihin liittyvien valintojen merkitystä
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa arvioida sosiaalialan tieteellisen tiedon hyödynnettävyyttä ja niiden lähdekriittisyyttä
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laaajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnanssa ja opinnäytetyössä.