Taidon oppiminen ja opettaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK094
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää taidon oppimiseen liittyvät käsitteet ja pääteoriat. Hän kykenee soveltamaan taidon oppimisen teorioita oman alansa toimintaympäristössä. Hän ymmärtää taidon oppimisen perusperiaatteet ja taidon oppimista tukevat pedagogiset ratkaisut. Opiskelija osaa luoda liikkumisen analyysiin ja tutkimustietoon perustuvan pedagogisen mallin omalla ammattialalla.
Sisältö
- taidon käsitteiden määrittely ja pääteoriat
- taidon oppimisen ja opettamisen lähtökohdat
- liikkuminen ja taitoanalyysi
- taidon opettamisen pedagoginen malli
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Sovellat taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Sovellat ja arvioit taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja arvioit liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Sovellat ja kehität monipuolisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja kehität monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Oppimateriaalit
- Kauranen, K. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen
- Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Timo Jaakkola. PS kustannus 2010.
- Schmidt Richard A. & Lee Timothy. Motor control and learning
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.09.2022
Ajoitus
01.10.2022 - 30.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 213
Tutkinto-ohjelma
- Liikunnan ja urheiluvalmennuksen asiantuntija
Opettaja
- Heikki Hannola
- Petteri Pohja
Vastuuhenkilö
Marika Kunnari
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää taidon oppimiseen liittyvät käsitteet ja pääteoriat. Hän kykenee soveltamaan taidon oppimisen teorioita oman alansa toimintaympäristössä. Hän ymmärtää taidon oppimisen perusperiaatteet ja taidon oppimista tukevat pedagogiset ratkaisut. Opiskelija osaa luoda liikkumisen analyysiin ja tutkimustietoon perustuvan pedagogisen mallin omalla ammattialalla.
Sisältö
- taidon käsitteiden määrittely ja pääteoriat
- taidon oppimisen ja opettamisen lähtökohdat
- liikkuminen ja taitoanalyysi
- taidon opettamisen pedagoginen malli
Aika ja paikka
Soveltava suorituksen analysointi urheilussa -seminaari 22.-23.9.2022
- mahdollisuus osallistua striimattuna
- osallistuminen vapaaehtoista
- linkki moodlessa
Oppimateriaalit
- Kauranen, K. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen
- Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Timo Jaakkola. PS kustannus 2010.
- Schmidt Richard A. & Lee Timothy. Motor control and learning
Opetusmenetelmät
- Verkko-opinnot
- Itsenäinen opiskelu
- Oppimistehtävät
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelu tapahtuu moodle ympäristössä. Opintojakson osaamisen näyttöjä ovat oppimistehtävät ja oppimispäiväkirja.
Moodle oppimisympäristö aukeaa opiskelijoille 15.9.2022
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Sovellat taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Sovellat ja arvioit taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja arvioit liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Sovellat ja kehität monipuolisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja kehität monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä 1
Sovellat taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Tyydyttävä 2
Sovellat monipuolisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Hyvä 3
Sovellat ja arvioit taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja arvioit liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Hyvä 4
Sovellat ja arvioit monipuolisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja arvioit monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Kiitettävä 5
Sovellat ja kehität monipuolisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja kehität monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.