Siirry suoraan sisältöön

Ilmaisun monet muodotLaajuus (9 op)

Opintojakson tunnus: C-10088-FS00CL35

Opintojakson perustiedot


Laajuus
9 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Itä-Suomen yliopisto

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolisia oppimiskokonaisuuksia taide- ja taitokasvatuksen sisältöalueista. - osaa ratkaista projektin toteuttamiseen liittyviä käytännön ongelmia - ymmärtää taito- ja taideaineiden yhteydet lapsen kokonaisvaltaiseen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen. - osaa analysoida, arvioida ja dokumentoida oppimisprosesseja tavoitteiden suunnassa - osaa soveltaa ja integroida liikunta-, kuvataide-, musiikki-, käsityö- ja draamakasvatuksen sisältöjä eheytettyihin oppimistilanteisiin- ja kokonaisuuksiin. - osaa toimia yhteistyössä

Sisältö

Esi- ja alkuopetusikäisten lasten kehitys taito- ja taideaineissa. Alkukasvatuksen taito- ja taideaineiden ja draamakasvatuksen pedagogiikan perusteita. Käytännön harjoitukset eri taito- ja taideaineiden osa-alueilla. Oppiaineiden integroinnin mahdollisuudet sekä taide- ja taitoaineiden sisällä että muiden oppiaineiden kesken.

Esitietovaatimukset

Suositus: Taito- ja taideaineiden opintojaksot tai varhaiskasvatuksen sisältöalueet suoritettuna

Oppimateriaalit

Oheismateriaalit: ESIOPS2014. Esiopetussuunnitelman perusteet 2014.Opetushallitus. 3. painos. Tampere: Juvenes Print. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf OPS2014. Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 2014.Opetushallitus. 4. painos. Helsinki: Next Print Oy. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016: 21 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75405/OKM21.pdf Inkeri Ruokonen 2020. Ilmaisun monet muodot (Nyt on ilmaisun aika). Varhaiskasvatuksen opettajien liitto https://www.vol.fi/uploads/2020/02/de8a96fe-varhaiskasvatuksen-taidekasvatus_suomi_low.pdf Soveltuvin osin: Kyrönlampi, T., Mäkitalo, K. & Uitto, M. (toim.) 2020.Esi- ja alkuopetuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Taide ja taito -kiinni elämässä. Taide- ja taitokasvatus. Opetushallituksen moniste: 2/2009 https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/309154/49220_taide_ja_taito.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=25 Rusanen, Kuusela, Rintakorpi & Torkki. 2014. Musta tuntuu punaiselta. Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Helsinki: Lastenkeskus ja kirjapaja oy. Lisäksi mahdollinen aiheeseen liittyvä muu materiaali, joka täydentää jakson teemoja

Lisätiedot

Ajankohta: Kevätlukukausi (periodit III ja IV) Tarjontatieto: Alkukasvatuksen sivuaineopinto-oikeuden saaneet opiskelijat Kampus: Joensuu Opetuskieli: suomi Geneeriset taidot: oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen, vuorovaikutus ja viestintä, kriittinen ajattelu, kestävyys ja vastuullisuus

Toteutustavat

Kontaktiopetus painottuen lähiopetukseen

Suoritustavat

Suoritustavat: Kontaktiopetus 94 t, josta suurryhmäopetus 4 t ja pienryhmäopetus 90 t. Itsenäistä työskentelyä 149 t. Pienryhmäopetus jakaantuu eri osa-alueille: musiikkikasvatus 20 t, liikuntakasvatus 20 t, draamakasvatus 10 t, kuvataidekasvatus 10 t, käsityö/teknologiakasvatus 20 t, integroiva projekti 10 t. Arviointiperusteet: Aktiivinen osallistuminen suurryhmä- ja pienryhmäopetukseen ja harjoitustehtävien tekeminen: hyv-hyl. Opintojaksolla annettujen oppimistehtävien suorittaminen: 0-5 (liikunta 25 %, musiikki 25 %, käsityö 25 %), kuvataide- ja draamakasvatus hyv/hyl. Integroivan projektin raportti: 0-5 (25 %).

Siirry alkuun