Siirry suoraan sisältöön

Osallistava strateginen johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK033

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Sirkka Saranki-Rantakokko

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa johtaa ja kehittää terveyspalveluita organisaation strategian ja perustehtävän mu-kaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida palvelutarjontaa alueen väestön ja eri asiakasseg-menttien tarpeisiin ja odotuksiin. Opiskelija osaa kehittää ja uudistaa turvallisia palvelu- ja asiakas-prosesseja hyvinvointia ja terveyttä edistäviksi. Opiskelija osaa osallistavan strategiatyöskentelyn perusteet ja strategiaprosessin vaiheet.

Sisältö

- strateginen ajattelu
- strategia käytäntönä
- ennakointi
- osallistavan strategiaprosessin toteuttamisen menetelmät ja peruskäsitteet
- muutosjohtaminen, muutosjohtajuus ja muutoksen johtaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hakee omaan alaan soveltuvaa strategista ajattelua ja muutosjohtajuutta tukevaa tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta
- valitsee ja soveltaa strategista ajattelua tukevia teorioita asiakaslähtöisten terveyden-huollon palvelujen kehittämisessä
- löytää strategiseen ajatteluun ja muutoksen johtamiseen perustuvia osallistavia ratkai-sumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- viestii organisaation strategiasta ja muutoksen johtamisesta myös digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja sekä toimii eettisten standardien mukaisesti toteuttaessaan osallistavaa strategista johtamista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää osallistavaa strategista johtamista ja muutosjohtamista käsittelevää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen strategisessa kehittämises-sä.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden strategisessa kehittämisessä osallistavasti työsken-nellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisesta kehittämisestä ja muutoksen joh-tamisesta asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyn-täen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- toimii strategisesti ajatellen, vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä se-kä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti ja osallistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- yhdistää kriittisesti ja johdonmukaisesti strategista johtamista ja muutosjohtamista käsit-televää tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineis-toa asiakaslähtöisten palvelujen strategiseksi kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin strategisen ajattelun ja muutoksen johtamisen viiteke-hyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tietoon asiakaslähtöisten palvelujen kehittä-miseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongel-mia ja luo uusia osallistavia strategisia ratkaisumalleja niihin.
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisessa kehit-tämisessä ja muutoksen johtamisessa sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista vies-tintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden ja huomioiden strategisesti toimintaympäristön muutoksia.
- toimii monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja terveyspalveluiden strategiaa toteuttaen, arvioiden ja kehittäen

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 21.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Opettaja
  • Anne Puro
  • Sirkka Saranki-Rantakokko
Opiskelijaryhmät
  • R72Y22S
    Terveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa johtaa ja kehittää terveyspalveluita organisaation strategian ja perustehtävän mu-kaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida palvelutarjontaa alueen väestön ja eri asiakasseg-menttien tarpeisiin ja odotuksiin. Opiskelija osaa kehittää ja uudistaa turvallisia palvelu- ja asiakas-prosesseja hyvinvointia ja terveyttä edistäviksi. Opiskelija osaa osallistavan strategiatyöskentelyn perusteet ja strategiaprosessin vaiheet.

Sisältö

- strateginen ajattelu
- strategia käytäntönä
- ennakointi
- osallistavan strategiaprosessin toteuttamisen menetelmät ja peruskäsitteet
- muutosjohtaminen, muutosjohtajuus ja muutoksen johtaminen

Aika ja paikka

Kontaktipäivät verkossa ma 16.1.2023 klo 8.30-15.30 ja ti 21.2.2023 klo 8.30-15.30.

Opetusmenetelmät

16.1. klo 8.30-15.30 ja 21.2. klo 8.30-15.30
Kontaktiopetus sisältää osallistavaan strategiseen johtamiseen ja muutoksen johtamiseen orientoivia asiantuntijaluentoja ja pienryhmätehtäviä.
Kontaktiopetus toteutuu Zoom-välitteisesti.
Jakson oppimistehtävä on käytäntöön kiinnittyvä strategista johtamista tai muutoksen johtamista käsittelevä essee.
Oppimistehtävän ohjausaika koko ryhmälle 28.2. klo 16.30-18.
Opintojakson tuotoksena opiskelijat laativat esseetehtävän.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hakee omaan alaan soveltuvaa strategista ajattelua ja muutosjohtajuutta tukevaa tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta
- valitsee ja soveltaa strategista ajattelua tukevia teorioita asiakaslähtöisten terveyden-huollon palvelujen kehittämisessä
- löytää strategiseen ajatteluun ja muutoksen johtamiseen perustuvia osallistavia ratkai-sumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- viestii organisaation strategiasta ja muutoksen johtamisesta myös digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja sekä toimii eettisten standardien mukaisesti toteuttaessaan osallistavaa strategista johtamista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää osallistavaa strategista johtamista ja muutosjohtamista käsittelevää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen strategisessa kehittämises-sä.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden strategisessa kehittämisessä osallistavasti työsken-nellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisesta kehittämisestä ja muutoksen joh-tamisesta asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyn-täen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- toimii strategisesti ajatellen, vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä se-kä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti ja osallistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- yhdistää kriittisesti ja johdonmukaisesti strategista johtamista ja muutosjohtamista käsit-televää tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineis-toa asiakaslähtöisten palvelujen strategiseksi kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin strategisen ajattelun ja muutoksen johtamisen viiteke-hyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tietoon asiakaslähtöisten palvelujen kehittä-miseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongel-mia ja luo uusia osallistavia strategisia ratkaisumalleja niihin.
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisessa kehit-tämisessä ja muutoksen johtamisessa sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista vies-tintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden ja huomioiden strategisesti toimintaympäristön muutoksia.
- toimii monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja terveyspalveluiden strategiaa toteuttaen, arvioiden ja kehittäen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- hakee omaan alaan soveltuvaa strategista ajattelua ja muutosjohtajuutta tukevaa tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta
- valitsee ja soveltaa strategista ajattelua tukevia teorioita asiakaslähtöisten terveyden-huollon palvelujen kehittämisessä
- löytää strategiseen ajatteluun ja muutoksen johtamiseen perustuvia osallistavia ratkai-sumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- viestii organisaation strategiasta ja muutoksen johtamisesta myös digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja sekä toimii eettisten standardien mukaisesti toteuttaessaan osallistavaa strategista johtamista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää osallistavaa strategista johtamista ja muutosjohtamista käsittelevää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen strategisessa kehittämises-sä.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden strategisessa kehittämisessä osallistavasti työsken-nellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisesta kehittämisestä ja muutoksen joh-tamisesta asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyn-täen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- toimii strategisesti ajatellen, vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä se-kä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti ja osallistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- yhdistää kriittisesti ja johdonmukaisesti strategista johtamista ja muutosjohtamista käsit-televää tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineis-toa asiakaslähtöisten palvelujen strategiseksi kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin strategisen ajattelun ja muutoksen johtamisen viiteke-hyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tietoon asiakaslähtöisten palvelujen kehittä-miseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongel-mia ja luo uusia osallistavia strategisia ratkaisumalleja niihin.
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisessa kehit-tämisessä ja muutoksen johtamisessa sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista vies-tintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden ja huomioiden strategisesti toimintaympäristön muutoksia.
- toimii monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja terveyspalveluiden strategiaa toteuttaen, arvioiden ja kehittäen
Englanniksi

Ilmoittautumisaika

03.11.2021 - 30.11.2021

Ajoitus

13.01.2022 - 04.03.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 40

Opettaja
  • Sirkka Saranki-Rantakokko
Vastuuhenkilö

Sirkka Saranki-Rantakokko

Opiskelijaryhmät
  • R72Y21S
    Terveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa johtaa ja kehittää terveyspalveluita organisaation strategian ja perustehtävän mu-kaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida palvelutarjontaa alueen väestön ja eri asiakasseg-menttien tarpeisiin ja odotuksiin. Opiskelija osaa kehittää ja uudistaa turvallisia palvelu- ja asiakas-prosesseja hyvinvointia ja terveyttä edistäviksi. Opiskelija osaa osallistavan strategiatyöskentelyn perusteet ja strategiaprosessin vaiheet.

Sisältö

- strateginen ajattelu
- strategia käytäntönä
- ennakointi
- osallistavan strategiaprosessin toteuttamisen menetelmät ja peruskäsitteet
- muutosjohtaminen, muutosjohtajuus ja muutoksen johtaminen

Aika ja paikka

Kontaktipäivät 16.1.2023 klo 8.30-16 ja 24.2.2023 klo 8.30-16, Teams tai Zoom

Oppimateriaalit

Strategisen johtamisen kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen kontaktipäivien (AC tai Teams) toteutukseen.
Osallistavat menetelmät, ryhmäkeskustelut luennon yhteydessä
Asiantuntijaluennot
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt
Itsenäinen tiedonhankinta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hakee omaan alaan soveltuvaa strategista ajattelua ja muutosjohtajuutta tukevaa tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta
- valitsee ja soveltaa strategista ajattelua tukevia teorioita asiakaslähtöisten terveyden-huollon palvelujen kehittämisessä
- löytää strategiseen ajatteluun ja muutoksen johtamiseen perustuvia osallistavia ratkai-sumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- viestii organisaation strategiasta ja muutoksen johtamisesta myös digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja sekä toimii eettisten standardien mukaisesti toteuttaessaan osallistavaa strategista johtamista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää osallistavaa strategista johtamista ja muutosjohtamista käsittelevää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen strategisessa kehittämises-sä.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden strategisessa kehittämisessä osallistavasti työsken-nellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisesta kehittämisestä ja muutoksen joh-tamisesta asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyn-täen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- toimii strategisesti ajatellen, vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä se-kä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti ja osallistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- yhdistää kriittisesti ja johdonmukaisesti strategista johtamista ja muutosjohtamista käsit-televää tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineis-toa asiakaslähtöisten palvelujen strategiseksi kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin strategisen ajattelun ja muutoksen johtamisen viiteke-hyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tietoon asiakaslähtöisten palvelujen kehittä-miseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongel-mia ja luo uusia osallistavia strategisia ratkaisumalleja niihin.
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisessa kehit-tämisessä ja muutoksen johtamisessa sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista vies-tintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden ja huomioiden strategisesti toimintaympäristön muutoksia.
- toimii monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja terveyspalveluiden strategiaa toteuttaen, arvioiden ja kehittäen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden ja arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointi sisältää oppimistehtävän arvioinnin ja itsearvioinnin.