Siirry suoraan sisältöön

Osallistava strateginen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK033-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 21.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Opettaja

  • Anne Puro
  • Sirkka Saranki-Rantakokko

Opiskelijaryhmät

  • R72Y22S
    Terveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa johtaa ja kehittää terveyspalveluita organisaation strategian ja perustehtävän mu-kaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida palvelutarjontaa alueen väestön ja eri asiakasseg-menttien tarpeisiin ja odotuksiin. Opiskelija osaa kehittää ja uudistaa turvallisia palvelu- ja asiakas-prosesseja hyvinvointia ja terveyttä edistäviksi. Opiskelija osaa osallistavan strategiatyöskentelyn perusteet ja strategiaprosessin vaiheet.

Sisältö

- strateginen ajattelu
- strategia käytäntönä
- ennakointi
- osallistavan strategiaprosessin toteuttamisen menetelmät ja peruskäsitteet
- muutosjohtaminen, muutosjohtajuus ja muutoksen johtaminen

Aika ja paikka

Kontaktipäivät verkossa ma 16.1.2023 klo 8.30-15.30 ja ti 21.2.2023 klo 8.30-15.30.

Opetusmenetelmät

16.1. klo 8.30-15.30 ja 21.2. klo 8.30-15.30
Kontaktiopetus sisältää osallistavaan strategiseen johtamiseen ja muutoksen johtamiseen orientoivia asiantuntijaluentoja ja pienryhmätehtäviä.
Kontaktiopetus toteutuu Zoom-välitteisesti.
Jakson oppimistehtävä on käytäntöön kiinnittyvä strategista johtamista tai muutoksen johtamista käsittelevä essee.
Oppimistehtävän ohjausaika koko ryhmälle 28.2. klo 16.30-18.
Opintojakson tuotoksena opiskelijat laativat esseetehtävän.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hakee omaan alaan soveltuvaa strategista ajattelua ja muutosjohtajuutta tukevaa tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta
- valitsee ja soveltaa strategista ajattelua tukevia teorioita asiakaslähtöisten terveyden-huollon palvelujen kehittämisessä
- löytää strategiseen ajatteluun ja muutoksen johtamiseen perustuvia osallistavia ratkai-sumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- viestii organisaation strategiasta ja muutoksen johtamisesta myös digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja sekä toimii eettisten standardien mukaisesti toteuttaessaan osallistavaa strategista johtamista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää osallistavaa strategista johtamista ja muutosjohtamista käsittelevää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen strategisessa kehittämises-sä.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden strategisessa kehittämisessä osallistavasti työsken-nellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisesta kehittämisestä ja muutoksen joh-tamisesta asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyn-täen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- toimii strategisesti ajatellen, vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä se-kä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti ja osallistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- yhdistää kriittisesti ja johdonmukaisesti strategista johtamista ja muutosjohtamista käsit-televää tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineis-toa asiakaslähtöisten palvelujen strategiseksi kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin strategisen ajattelun ja muutoksen johtamisen viiteke-hyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tietoon asiakaslähtöisten palvelujen kehittä-miseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongel-mia ja luo uusia osallistavia strategisia ratkaisumalleja niihin.
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisessa kehit-tämisessä ja muutoksen johtamisessa sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista vies-tintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden ja huomioiden strategisesti toimintaympäristön muutoksia.
- toimii monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja terveyspalveluiden strategiaa toteuttaen, arvioiden ja kehittäen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- hakee omaan alaan soveltuvaa strategista ajattelua ja muutosjohtajuutta tukevaa tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta
- valitsee ja soveltaa strategista ajattelua tukevia teorioita asiakaslähtöisten terveyden-huollon palvelujen kehittämisessä
- löytää strategiseen ajatteluun ja muutoksen johtamiseen perustuvia osallistavia ratkai-sumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- viestii organisaation strategiasta ja muutoksen johtamisesta myös digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja sekä toimii eettisten standardien mukaisesti toteuttaessaan osallistavaa strategista johtamista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää osallistavaa strategista johtamista ja muutosjohtamista käsittelevää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen strategisessa kehittämises-sä.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden strategisessa kehittämisessä osallistavasti työsken-nellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisesta kehittämisestä ja muutoksen joh-tamisesta asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyn-täen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- toimii strategisesti ajatellen, vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä se-kä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti ja osallistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- yhdistää kriittisesti ja johdonmukaisesti strategista johtamista ja muutosjohtamista käsit-televää tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineis-toa asiakaslähtöisten palvelujen strategiseksi kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin strategisen ajattelun ja muutoksen johtamisen viiteke-hyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tietoon asiakaslähtöisten palvelujen kehittä-miseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongel-mia ja luo uusia osallistavia strategisia ratkaisumalleja niihin.
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisessa kehit-tämisessä ja muutoksen johtamisessa sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista vies-tintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden ja huomioiden strategisesti toimintaympäristön muutoksia.
- toimii monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja terveyspalveluiden strategiaa toteuttaen, arvioiden ja kehittäen
Englanniksi