Siirry suoraan sisältöön

Ylempi amk-koulutus, Liiketoimintaosaamisen johtaminen (monimuoto-opinnot) Rovaniemi, syksy 2020: R31YL20S

Tunnus: R31YL20S

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kesto:
1.5 vuotta (90 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2020

Opetuskieli:
suomi

Kuvaus

SUORITETTAVA TUTKINTO
Tradenomi (ylempi AMK) 90 op
Liiketoimintaosaamisen johtaminen koulutus on suunniteltu yritysten ja organisaatioiden asiantuntijoiden ja esimiesten osaamisen kohottamiseen ja vastaamaantyöelämän muuttuviin tarpeisiin. Koulutus profiloituu ennakoivaan muutosjohtamiseen liiketoiminnan eri osa-alueilla kokonaisvaltaisen ja yrittäjämäisen toiminnan kehittämisen näkökulmasta.

Lapin ammattikorkeakoulun Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alan Liiketoimintaosaamisen johtaminen koulutus painottuu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden tradenomien ja/tai muiden vastaavan korkeakoulututkinnon suorittaneiden henkilöiden suunnittelu- ja johtamisvalmiuksien ja työelämän kehittämisen parantamiseen. Opinnoissa huomioidaan Lapin ammattikorkeakoulun strategiset painotukset poikkialaiseen yhteistyöhön eri alojen (tekniikka, matkailu, hyvinvointi, kauppa ja kulttuuri) välillä ja Lapin maakunnan erityisolosuhteisiin mm. pohjoisiin oloihin ja kylmään ilmanalaan. Lisäksi opinnot antavat valmiuksia oman alan tutkitun tiedon hankkimiseen, käsittelyyn ja soveltamiseen koulutettavan omassa työssä ja sen kehittämisessä.

Tutkinto on luonteeltaan ja toteutustavoiltaan monimuototutkinto, jonka keskeisen osan muodostaa ammatillinen opinnäytetyö, kehittämistehtävä. Se perustuu työelämään liittyvän kehittämisidean analysoinnille, suunnittelulle ja toteutukselle. Opinnäytetyö toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa.

Lapin ammattikorkeakoulussa toteutettavan Liiketoimintaosaamisen johtamisen koulutuksen tavoitteena on tukea Pohjois-Suomelle ja erityisesti Lapille tärkeiden liiketoiminnallisten ja muiden organisaatioiden kehittymistä, osaamisen kasvua ja alueen yritysten kasvuedellytyksiä. Koulutuksen tuottama liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto syventää ja kehittää opiskelijoiden erityisasiantuntemusta ja laajentaa perustutkinnon tuottamaa ja työelämässä karttunutta ammatillista osaamista. Tutkinto mahdollistaa alueella työssä olevien tradenomien jatkokouluttautumisen työn ohessa.

Koulutuksen painopistealue – liiketoiminnan ennakoiva muutosjohtaminen – nousee esille erityisesti alueellisia kehitysnäkymiä kartoittavissa selvityksissä. Pohjoisen alueen elinkeinoelämän kasvu ja kilpailukyvyn varmistaminen edellyttävät alueellisten toimijoiden yhteistyötä ja verkostoitumista. Liiketoimintaa tukevien palvelujen tarve on lisääntynyt ja työ muuttunut laajaa osaamista edellyttäviin asiantuntijatehtäviin. Ennakointi, muutoksen hallinta ja kehittämistehtävien lisääntyminen ovat tuoneet esille tarpeen yhdistää liiketoiminnallista asiantuntijuutta ja muutoksen johtamistaitoja aiempaa tehokkaammin. Tämä tarve on noussut esille myös työelämän edustajien kanssa pidetyissä koulutuksen sisällön suunnitteluun liittyneissä työpajoissa ja avainhenkilöiden haastatteluissa.

Keskeisiä koulutuksen ulkoisia asiakasryhmiä ovat Pohjois-Suomen eri toimialoja edustavat yritykset ja julkishallinnon organisaatiot. Näiden lisäksi alueella toimii muita yhteisöjä ja organisaatioita, joiden toiminta muuttuvassa ympäristössä vaatii tradenomeilta uusia työelämän kehittämisen taitoja. Näiden taitojen oppimiseksi Liiketoimintaosaamisen johtamisen koulutus tarjoaa tradenomeille liiketoiminnan muutos- ja johtamisosaamisen kehittämisen lisäksi koulutusta työelämän tutkimukselliseen kehittämistoimintaan, joka toteutetaan opiskelijan henkilökohtaisen kehittämistehtävän kautta.

TUTKINNON RAKENNE
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon laajuus yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alalla on 90 opintopistettä ja sen voi suorittaa päätoimisesti 1,5 vuodessa tai henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan pidemmässä ajassa päätoimen ohessa. (Ammattikorkeakoululaki 932/2014. Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014.)

Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on:
1) laajat ja syvälliset tiedot sekä tarvittavat teoreettiset tiedot toimia työelämän kehittäjänä vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä;
2) syvällinen kuva omasta ammattialasta, sen asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä valmiudet seurata ja eritellä alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehitystä;
3) valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen;
4) hyvä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.

Pääsyvaatimuksena ylempään ammattikorkeakoulu­tutkintoon johtaviin opintoihin on perustutkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon lisäksi kolmen vuoden työkokemus. Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin tulee sisältyä:
1) syventäviä ammattiopintoja (50 op),
2) vapaasti valittavia opintoja (10 op) ja
3) opinnäytetyö (30 op).

Opintojen kuormittavuus:
Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS- opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntia. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.

AMMATILLISEN KASVUN POLKU - HANKITTAVA OSAAMINEN
Opetussuunnitelmissa on tehty opiskelijoiden oppimisprosessi näkyväksi ja kuvattu opiskelijoiden ammatillinen kasvu kehittämisasiantuntijaksi.

Tutkinnon vuositeema: Kehittämisasiantuntija.
Opintojen aikana opiskelija syventää ja laajentaa osaamistaan yrittäjyyden ja liiketoiminnan alalla ja kehittyy ”kehittämisasiantuntijaksi”.
Lapin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmien perustana toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen.

Opetussuunnitelmien kompetenssit jakautuvat kaikille YAMK-koulutuksille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin ja koulutuskohtaisiin kompetensseihin. Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alan Liiketoimintaosaamisen johtamisen koulutuksen koulutuskohtaiset kompetenssit on esitetty alla:

Koulutuskohtaiset kompetenssit
Osaamisalueen kuvaus, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Liiketoiminnan johtamisosaaminen
- osaa määritellä yrityksen tai työyksikkönsä strategiset vaihtoehdot ja verkostot
- osaa toteuttaa toiminnan mittauksia ja vaikuttavuuden arviointia sekä hyödyntää niiden tuloksia
- osaa analysoida ja parantaa liiketoimintaprosesseja yhteistyössä sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa
Liiketoiminnan tutkimus- ja ennakointiosaaminen
- osaa toteuttaa tutkimuksellista selvitystyötä organisaation toiminnasta
- osaa hyödyntää ennakointia organisaation muutostarpeiden selvittämisessä
- osaa arvioida yrityksen tai muun työorganisaationsa toiminnan muutostarpeita ja johtaa muutoksen toteuttamista

Lapin AMKin opetussuunnitelmiin sisältyy osaamistavoitteina Lapin AMKin strategiset painopistealueet etäisyyksien hallinta, turvallisuusosaaminen, arktinen yhteistyö ja rajaosaaminen, luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys. Lapin amk:n strategian painopistealueet sisältyvät yhteen kaikille YAMK-opiskelijoille tarjottavaan opintojaksoon ”Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö”. Tämän lisäksi painopistealueet sisältyvät juonteina eri kompetensseihin seuraavasti:
- Oppimisen taidot: Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys; etäisyyksien hallinta
- Eettinen osaaminen: Turvallisuusosaaminen; Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys
- Työyhteisöosaaminen: Etäisyyksien hallinta; Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys
- Innovaatio-osaaminen: Luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen; Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys
- Kansainvälisyys: Arktinen yhteistyö ja rajaosaaminen; Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys

Kansainvälisyys toteutuu opetussuunnitelman läpäisevänä jatkumona vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä opetuksessa sekä kieliopintoina. Koulutuksessa voi valita vähintään 5 op opintoja englannin kielellä. Englanninkielistä opetusta toteuttavat myös kansainvälisessä asiantuntijavaihdossa Lapin AMKissa olevat yhteistyökumppaneiden opettajat. Lisäksi opiskelija voi osallistua kansainväliseen vaihtoon ja myös erilaisiin kotikansainvälistämistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.

OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Lapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemyksenä on osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen. Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu – ja päätöksentekotaitoja vahvistavien oppimis- ja kehittämisprojektien avulla.

Osaamis- ja ongelmaperustainen oppimisnäkemys tarkoittaa niitä asioita, joilla oppimista jäsennetään ja organisoidaan (esimerkiksi tutkiva oppiminen, ongelmaperustainen sykli/vaihemalli, ongelmaperustainen projektioppiminen tai niiden yhdistelmä). Kaikissa oppimisen organisoinnin tavoissa lähtökohtana ovat työelämän ongelmat ja työelämäläheinen toteutus.

Arviointi on välttämätöntä huomioida jo opetussuunnitelman suunnitteluvaiheessa. Opiskelun eri vaiheissa tapahtuvan arvioinnin tulee muodostaa johdonmukainen kokonaisuus, joka tukee koulutuksen tavoitteena olevan osaamisen saavuttamista. Arvioinnin suunnittelua on hyvä toteuttaa kolmikantaperiaatteella (opiskelija, työelämänedustaja/ohjaaja, opettaja). Koulutuksen viralliset tavoitteet toimivat oppimista ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmalle (HOPS), jonka laatimiseen opiskelija saa ohjausta ryhmänsä opettajatuutorilta.

Hankittu osaaminen ja hyväksilukeminen
Tutkintoa suorittaessa opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla samantyyppisillä opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku.

Kehittävä arviointi huomioi sekä oppimisprosessin että osaamisen eli tuotoksen arvioinnin. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä työvälineitä ovat itsearviointi ja palaute. Arviointiperusteiden, menetelmien ja kriteerien lähtökohtana ovat kyseisen opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmissa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Opintosuoritukset arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (3-4), tyydyttävä (1-2), hylätty (0) tai asteikolla hyväksytty (H) – hylätty (0).

Opiskelijoilta kerättävän palautteen avulla kehitetään koulutuksen laatua. Opiskelijalla on mahdollisuus antaa palautetta opintojaksojen toteutuksesta opintojen kuluessa ja/tai valmistumisvaiheessa tutkinnon haun yhteydessä.

Laadunvarmistus
Lain ammattikorkeakoulu vastaa koulutuksen ja muun toiminnan laadusta ja jatkuvasta kehittämisestä sekä osallistuu määräajoin ulkopuoliseen laadunarviointiin. Lapin amk:n laatujärjestelmä on kuvattu laatuohjelmassa. Koulutuksen laadunhallinta toteutetaan ohjelmassa kuvattujen periaatteiden, prosessien ja menettelytapojen mukaisesti. Yhtenäinen laadunvarmistusjärjestelmä tuottaa koulutuksen ja tutkintojen laatuun liittyvää tietoa, josta hyötyvät opiskelijat, henkilöstö, työnantajat ja muut sidosryhmät. Liiketoimintaosaamisen johtaminen koulutusta kehitetään Lapin ammattikorkeakoulun laatuohjelman periaatteiden mukaisesti.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2020-2021 2021-2022 Syksy
2020
Kevät
2021
Syksy
2021
1. / 2020 2. / 2021 3. / 2021 1. / 2021
SY_AMTR-1004
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki)

50 45 5 20 25 5 20 12.5 12.5 5
Y9992OK-1002
Työelämän monialainen kehittäminen

(Valitaan kaikki)

15 15 10 5 10 2.5 2.5
Y9992AOJ Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö 5 5 5 5
Y9992BOJ Osaamisen johtaminen 5 5 5 2.5 2.5
Y9992COJ Työelämän kehittämismenetelmät 5 5 5 5
R31YL1OK-1001
Yrittäjyys- ja liiketoimintastrategia

(Valitaan kaikki)

20 15 5 10 5 5 10 2.5 2.5 5
R31YL21OJ Kehittyvän työyhteisön hallinta 5 5 5 5
R31YL22OJ Ennakoiva talouden johtaminen 5 5 5 5
R31YL23OJ Asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinta 5 5 5 2.5 2.5
R31YL25OJ Kehittämistoiminnan johtaminen 5 5 5 5
R31YL3OK-1001
Liiketalouden tutkimus- ja kehittämistyö

(Valitaan kaikki)

15 15 15 7.5 7.5
R31YL31OJ Toiminnan muutoksen ennakointi 5 5 5 2.5 2.5
R31YL24OJ Liiketoimintaprosessien kehittyvä laadunhallinta 5 5 5 2.5 2.5
R31YL32OJ Ennakoiva muutosviestintä 5 5 5 2.5 2.5
VAP_VALTR-1025
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 10)

10 5 5 5
VR31YLOK-1001
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan kaikki)

5 5 5 5
R31YL33OJ Kehittävä työote 5 5 5 5
OPINNÄYTR-1004
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

30 15 15 10 5 15 10 2.5 2.5 15
R31YL41OK-1001
Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte

(Valitaan kaikki)

30 15 15 10 5 15 10 2.5 2.5 15
R31YL41AOJ Tutkimussuunnitelma ja väliseminaari 15 15 10 5 10 2.5 2.5
R31YL41BOJ Opinnäytetyön toteutus ja raportointi 15 15 15 15
Yhteensä 90 60 25 30 30 25 30 15 15 25

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Liiketoimintaosaamisen johtaminen, YAMK kompetenssit

Ammattikorkeakoulutuksen yhteiset ja koulutuksen kompetenssit

Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
- osaa soveltaa alansa ammatti-eettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista

Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö
Innovaatio-osaaminen

- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamistaan
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kannattavaa toimintaa kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää asiakaslähtöisestä kestävää ja taloudellisesti

Osaamisen johtaminen
Työelämän kehittämismenetelmät
Ennakoiva talouden johtaminen
Asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinta
Toiminnan muutoksen ennakointi
Liiketoimintaprosessien kehittyvä laadunhallinta
Kansainvälistymisosaaminen

- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
- osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
- osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan

Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö
Kehittyvän työyhteisön hallinta
Asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinta
Ennakoiva muutosviestintä
Oppimisen taidot

- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan sekä määrittää osaamisensa kehittämistarpeita
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmasta
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta

Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö
Osaamisen johtaminen
Työelämän kehittämismenetelmät
Työyhteisöosaaminen

- osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
- osaa kehittää työelämän moninaista viestintää ja vuorovaikutusta
- osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä ja yrittäjänä

Osaamisen johtaminen
Työelämän kehittämismenetelmät
Kehittyvän työyhteisön hallinta
Ennakoiva muutosviestintä
Luokittelemattomat
Kehittämistoiminnan johtaminen
Kehittävä työote
Tutkimussuunnitelma ja väliseminaari
Opinnäytetyön toteutus ja raportointi

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SY_AMTR-1004
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki)

50
Y9992OK-1002
Työelämän monialainen kehittäminen

(Valitaan kaikki)

15
Y9992AOJ Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö 5
Y9992BOJ Osaamisen johtaminen 5
Y9992COJ Työelämän kehittämismenetelmät 5
R31YL1OK-1001
Yrittäjyys- ja liiketoimintastrategia

(Valitaan kaikki)

20
R31YL21OJ Kehittyvän työyhteisön hallinta 5
R31YL22OJ Ennakoiva talouden johtaminen 5
R31YL23OJ Asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinta 5
R31YL25OJ Kehittämistoiminnan johtaminen 5
R31YL3OK-1001
Liiketalouden tutkimus- ja kehittämistyö

(Valitaan kaikki)

15
R31YL31OJ Toiminnan muutoksen ennakointi 5
R31YL24OJ Liiketoimintaprosessien kehittyvä laadunhallinta 5
R31YL32OJ Ennakoiva muutosviestintä 5
VAP_VALTR-1025
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 10)

10
VR31YLOK-1001
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan kaikki)

5
R31YL33OJ Kehittävä työote 5
OPINNÄYTR-1004
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

30
R31YL41OK-1001
Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte

(Valitaan kaikki)

30
R31YL41AOJ Tutkimussuunnitelma ja väliseminaari 15
R31YL41BOJ Opinnäytetyön toteutus ja raportointi 15