Asiakaslähtöisten terveyspalveluiden kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK035
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Sirkka Saranki-Rantakokko
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteita sekä arvioida ja kehit-tää niitä asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa johtaa ja uudistaa asiakaslähtöistä ja moniammatillista toimintakulttuuria terveydenhuollon erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa hyödyntää digitaalisuutta viestinnässä ja hallitsee erilaisia tiedonhakumenetelmiä hankkiessaan, käsitellessään ja arvioidessaan tietoa.
Sisältö
- asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa
- sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä
- palvelujen integraatio
- monitoimijuus
- digitaalinen viestintä
- palvelujen kehittäminen
- tiedonhakumenetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- valitsee ja soveltaa teorioita ja malleja asiakaslähtöisesti käytännön kehittämistoimin-nassa
- löytää perusteltuja ratkaisumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- hakee oman alan tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotetta-vuutta
- viestii selkeästi ja johdonmukaisesti digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja toimii eettisten standardien mukai-sesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen kehit-tämiseksi.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä yrittäjämäisesti työskennellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen kehittämisessä asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- osaa toimia vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä sekä johtaa ja ke-hittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- yhdistää kriittisesti tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineistoa asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin viitekehyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tie-toon asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongel-mia ja luo niihin uusia ratkaisumalleja.
- viestii ja vaikuttaa asiakaslähtöisten terveyspalvelujen kehittämisessä vakuuttavasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii yrittäjämäisesti ennakoiden toimintaympäristön muutoksia.
- toimii proaktiivisesti monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 21.08.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 04.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Opettaja
- Tuulikki Keskitalo
- Sirkka Saranki-Rantakokko
Vastuuhenkilö
Tuulikki Keskitalo
Opiskelijaryhmät
-
R72Y22STerveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteita sekä arvioida ja kehit-tää niitä asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa johtaa ja uudistaa asiakaslähtöistä ja moniammatillista toimintakulttuuria terveydenhuollon erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa hyödyntää digitaalisuutta viestinnässä ja hallitsee erilaisia tiedonhakumenetelmiä hankkiessaan, käsitellessään ja arvioidessaan tietoa.
Sisältö
- asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa
- sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä
- palvelujen integraatio
- monitoimijuus
- digitaalinen viestintä
- palvelujen kehittäminen
- tiedonhakumenetelmät
Aika ja paikka
Kontaktipäivät:
22.8.2022 klo 9-15: opintojakson orientaatio (Teams / Zoom)
6.10.2022 klo 10-16: opintojakson loppuseminaari (lähitapaaminen)
*Kellonajat voivat tarkentua lähempänä ajankohtaa
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opinnot: monimuoto-opetus, itsenäinen opiskelu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- valitsee ja soveltaa teorioita ja malleja asiakaslähtöisesti käytännön kehittämistoimin-nassa
- löytää perusteltuja ratkaisumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- hakee oman alan tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotetta-vuutta
- viestii selkeästi ja johdonmukaisesti digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja toimii eettisten standardien mukai-sesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen kehit-tämiseksi.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä yrittäjämäisesti työskennellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen kehittämisessä asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- osaa toimia vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä sekä johtaa ja ke-hittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- yhdistää kriittisesti tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineistoa asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin viitekehyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tie-toon asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongel-mia ja luo niihin uusia ratkaisumalleja.
- viestii ja vaikuttaa asiakaslähtöisten terveyspalvelujen kehittämisessä vakuuttavasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii yrittäjämäisesti ennakoiden toimintaympäristön muutoksia.
- toimii proaktiivisesti monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- valitsee ja soveltaa teorioita ja malleja asiakaslähtöisesti käytännön kehittämistoimin-nassa
- löytää perusteltuja ratkaisumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- hakee oman alan tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotetta-vuutta
- viestii selkeästi ja johdonmukaisesti digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja toimii eettisten standardien mukai-sesti
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen kehit-tämiseksi.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä yrittäjämäisesti työskennellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen kehittämisessä asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- osaa toimia vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä sekä johtaa ja ke-hittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija
- yhdistää kriittisesti tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineistoa asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin viitekehyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tie-toon asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongel-mia ja luo niihin uusia ratkaisumalleja.
- viestii ja vaikuttaa asiakaslähtöisten terveyspalvelujen kehittämisessä vakuuttavasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii yrittäjämäisesti ennakoiden toimintaympäristön muutoksia.
- toimii proaktiivisesti monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja.