Terveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Syksy 2024: Ikääntyneiden hoitotyön syventävät opinnot
Tunnus: A72T24S
Kuvaus
TERVEYDENHOITAJA (AMK) 240 opintopistettä
OSAAMISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI
Terveydenhoitaja (AMK) -tutkinnon suoritettuasi olet terveydenhoitotyön asiantuntija ja sinut laillistetaan sekä sairaanhoitajana että terveydenhoitajana terveydenhuollon ammattihenkilöksi. Terveydenhoitaja (AMK)-tutkinnon koulutus täyttää Euroopan neuvoston sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset ja sisältää yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan osaamisen. Koulutuksella saavutat näyttöön perustuvan terveydenhoitotyön osaamisen, jossa keskeistä on ihmisen kohtaaminen ja vuorovaikutus, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen sekä terveyden edistäminen, sairauksien ja toiminnanvajavuuksien ehkäiseminen ja hoitaminen, toipumisen ja kuntoutumisen tukeminen sekä kärsimyksen lievittäminen.
Lapin ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutuksessa voit saavuttaa monipuolisen terveydenhoitotyön ja terveyden edistämisen sekä kansanterveystyön ammatillisen osaamisen erilaisissa työelämän harjoitteluympäristöissä, digitaalisilla oppimisalustoilla sekä Lapin ammattikorkeakoulun kampusten terveydenhoitotyön oppimis- ja kehittämisympäristöissä.
Terveydenhoitaja (AMK) työllistyy sosiaali- ja terveyspalveluiden erilaisiin tehtäviin julkisella ja yksityisellä sektorilla sekä järjestöissä. Terveydenhoitajat työskentelevät äitiys- ja lastenneuvoloissa sekä perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvoloissa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työterveyshuollossa, avosairaanhoidon vastaanotoilla ja ikääntyneiden palveluissa, erilaisissa yhteisöissä, järjestöissä, asiantuntija-, koulutus- ja projektitehtävissä sekä itsenäisenä yrittäjänä. Työ edellyttää kykyä ja rohkeutta puuttua varhain asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa. Terveydenhoitajan asiantuntijuudessa korostuvat terveyden edistämisen osaaminen, kriittinen ajattelu, itsenäinen päätöksenteko ja vastuullisuus.
KOULUTUKSEN SISÄLTÖ
Terveydenhoitaja (AMK)-koulutuksen opinnot perustuvat hoitotieteen lisäksi muihin sitä tukeviin terveystieteisiin ja tieteenaloihin kuten luonnon- ja lääketieteeseen sekä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin. Opetussuunnitelma koostuu ydinosaamisesta, profiloivasta terveydenhoitotyön osaamisesta sekä tutkimus- ja kehittämisosaamisesta. Tutkimus- ja kehittämisosaamiseen sisältyy tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintoja sekä opinnäytetyö. Ydinosaamista on se osaaminen, joka sisältyy yleissairaanhoitajan osaamisvaatimuksiin ja sisältöihin. Osaamista voit täydentää myös ristiinopiskelulla eli valitsemalla opintoja muilta koulutusaloilta, Lapin yliopiston tarjonnasta sekä muiden korkeakoulujen tarjonnasta tai osallistumalla Lapin ammattikorkeakoulun hankkeisiin ja innovaatiotoimintaan.
Terveydenhoitotyön profiloivan osaamisen saavutat viimeisen lukuvuoden aikana. Terveydenhoitajakoulutuksen opintoihin sisältyy ammattitaitoa edistävää harjoittelua 105 opintopisteen laajuisesti, sisältäen käytännönläheisen opinnäytetyön (15 op). Sairaanhoitotyön keskeisiä ammattitaitoa edistävän harjoittelun toimintaympäristöjä ovat mm. sisätautien, kirurgian, mielenterveystyön, lasten, nuorten ja perheiden sekä ikääntyvien hoitotyön toimintaympäristöt. Lisäksi terveydenhoitajatyön ammattitaitoa edistävää harjoittelua suoritetaan 30 op, jotka toteutuvat seuraavissa ympäristöissä: äitiys- ja lastenneuvola, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä työterveyshuolto. Tämän ohella harjoittelua voi suorittaa avosairaanhoidon vastaanotoilla, äitiys-, lasten ja naistentautien poliklinikoilla ja osastoilla sekä synnytysosastoilla, sekä kansanterveys- ja potilasjärjestöissä. Terveydenhoitajatyön harjoittelujen loppuvaiheessa sinulla on mahdollisuus valita oman mielenkiintosi mukaan täydentävä terveydenhoitajatyön harjoittelu. Terveydenhoitajatyön ammattiopintoihin sisältyy lisäksi kehittämistyö (5 op), jonka tekeminen vahvistaa terveydenhoitajan työn ammatillista ja kehittämisosaamista.
Opetussuunnitelmassa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia eli moduuleja. Sairaanhoitajakoulutuksen moduulit tukevat sinua hoitotyön asiantuntijuuteen kehittymisessä. Koulutuksen sisältö rakentuu 1. lukuvuoden hoitotyön perehtyjästä 2. lukuvuoden hoitotyön harjaantujaksi ja 3. lukuvuoden hoitotyön soveltajan kautta 4. lukuvuoden terveydenhoitotyön osaajaksi ja kehittäjäksi. Ensimmäisen vuoden opinnoissa perehdyt asiakkaan ja potilaan kohtaamiseen sekä vuorovaikutukseen, sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöön, hoitotyön etiikkaan ja auttamismenetelmiin, hoitotyötä tukeviin monitieteisiin opintoihin sekä terveyden edistämiseen. Toisena opiskeluvuotena harjaannut näyttöön perustuvaan teoreettiseen ja kliiniseen hoitotyön osaamiseen, hoitotyön päätöksentekotaitoihin sekä ohjaus- ja opetusosaamiseen. Kolmannen vuoden opinnoissasi soveltajan tasolla painottuvat sosiaali- ja terveyspalveluiden laatuun ja turvallisuuteen liittyvä osaaminen. Viimeisen lukuvuoden aikana syvennyt eri ikäisten väestöryhmien terveydenhoitotyön ja terveyden edistämisen asiantuntijuuteen.
OSAAMISEN KEHITTYMINEN
Terveydenhoitajakoulutuksessa oppiminen on työelämäläheistä läpi koulutuksen, mikä toteutuu ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa, opinnäytetyössä ja kampuksella simulaatioympäristöissä (Aurora tai SKY). Myös Lapin ammattikorkeakoulun terveysalan Hyvinvointipysäkki, ONNI-auto ja Hyvinvointipiste Vire mahdollistavat sinulle työelämätaitojen kehittämisen, työelämäläheisen oppimisen ja harjoittelun. Työelämäläheisessä koulutuksessa osaamisesi kehittyminen on yhteydessä omaan motivaatioon ja opintoihin sitoutumiseen. Opiskelu on teoriaopetuksen ja käytännön vuoropuhelua ja yhdistämistä, oppimista itsenäisesti ja ryhmässä. Koulutuksen alusta lähtien sinua tuetaan yhteisölliseen oppimiseen, jossa yksilöllisen osaamisen kehittymisen tukena toimii opetus- ja ohjaushenkilöstö. Henkilökohtaisten opintopolkujen suunnittelussa tukena toimivat erityisesti opinto-ohjaajat.
Työelämäläheisen oppimisen mahdollistaa myös opinnollistaminen, jolla tarkoitetaan työn ja opintojen yhdistämistä. Opinnollistamisesta laaditaan suunnitelma ja se dokumentoidaan koulutuksessa sovitulla tavalla. Kansainvälisyys koulutuksen aikana toteutuu eri muodoin, kuten kansainvälisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä, kansainvälisiin seminaareihin osallistumalla, kotikansainvälistymisenä sekä halutessasi vaihto-opiskeluna ulkomailla. Vaihtoehtoisia opintojaksoja voit valita myös englanninkielisestä sairaanhoitajakoulutuksesta Kemin kampuksella. Voit hankkia osaamista myös vaihtoehtoisilla tai vapaasti valittavilla opinnoilla muista suomalaisista ja ulkomaisista korkeakouluista tai yliopistoista. Tutkintoosi voidaan myös hyväksilukea muualla suoritettuja korkeakouluopintoja.
Oppimista ohjataan kehittävän arvioinnin menetelmin, joihin osallistut itse, yhdessä toisten opiskelijoiden, opettajien ja työelämän ohjaajien kanssa. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet ja arviointikriteerit, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit perustuvat työelämän edellyttämiin osaamiskokonaisuuksiin eli kompetensseihin, jotka jakautuvat kansallisesti määriteltyihin sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutuksen kompetensseihin sekä AMK-tutkintojen yhteisiin kompetensseihin. Nämä kompetenssit muodostavat ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat perusta työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Ensimmäisen kolmen vuoden opintojen jälkeen osaamistasi arvioidaan Yleissairaanhoitajan osaamisen arviointi (180op) valtakunnallisen kokeen avulla. Terveydenhoitajatyön opintojen arvioinnissa hyödynnetään valtakunnallisia terveydenhoitajatyön osaamisvaatimuksia.
Terveydenhoitajakoulutuksen opintoja tai niiden osia voit hyödyntää henkilökohtaisiin opintopolkuihin, jatkuvaan oppimiseen, työelämässä olevana osaamisen kehittämiseen sekä erilaisiin polku- ja väyläopintoihin. Urakehitystäsi tuetaan opintojen ajan. Terveydenhoitaja (AMK) -tutkinnon ja kahden vuoden työkokemuksen jälkeen voit hakea ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) johtavaan koulutukseen. Voit jatkaa opintoja myös yliopistojen maisterikoulutuksissa kotimaassa tai Master-tason koulutuksissa ulkomailla.
Kuvaus
Ikääntyneiden hoitotyön syventävät opinnot
- Kirurgisen hoitotyön syventävät opinnot
- Perioperatiivisen hoitotyön syventävät opinnot
- Sisätautien hoitotyön syventävät opinnot
- Tehohoitotyön syventävät opinnot
- Päivystyshoitotyön syventävät opinnot
- Lasten ja nuorten hoitotyön syventävät opinnot
- Ikääntyneiden hoitotyön syventävät opinnot
- Mielenterveys- ja riippuvuuksien hoitotyön syventävät opinnot
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
Syksy
2027 |
Kevät
2028 |
1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2028 | 3. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINSH-1003 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
125 | ||||||||||||||||||||||||
A72MOD-49 |
Hoitotyön vuorovaikutus- ja ohjausosaaminen
(Valitaan kaikki) |
25 | ||||||||||||||||||||||||
AMKO006 | Startti korkeakouluopiskeluun | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0001 | Näyttöön perustuva osaamisperusta hoitotyössä | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0002 | Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0003 | Turvallinen hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0004 | Potilasohjaus ja terveyden edistäminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72MOD-50 |
Palvelujärjestelmäosaaminen
(Valitaan kaikki) |
18 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0005 | Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0006 | Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0007 | Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä | 8 | 8 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||||
A72MOD-51 |
Kansainvälisyysosaaminen
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0009 | English for Nursing and Health Care | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0010 | Svenska för hälso- och sjukvården | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72MOD-52 |
Hoitotyön päätöksenteko ja kliininen osaaminen
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0011 | Anatomia ja fysiologia | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0012 | Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0013 | Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
A72MOD-53 |
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0014 | Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä | 7 | 7 | 7 | 7 | |||||||||||||||||||||
A72H0015 | Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä | 7 | 7 | 7 | 7 | |||||||||||||||||||||
A72H0016 | Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu | 8 | 8 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||||
A72H0017 | Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu | 8 | 8 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||||
A72MOD-55 |
Vastaanotto- ja perhehoitotyön osaaminen
(Valitaan kaikki) |
22 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0022 | Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen | 7 | 7 | 7 | 7 | |||||||||||||||||||||
A72H0023 | Päivystys- ja vastaanottohoitotyö | 7 | 7 | 7 | 7 | |||||||||||||||||||||
A72H0024 | Vastaanotto- ja perheen hoitotyön harjoittelu | 8 | 8 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||||
A72MOD-64 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
25 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0060-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72OK16-1003 |
TKI-osaaminen ja opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0025 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AMKO001 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AMKO002 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AMKO003 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 70 | 33 | 42 | 0 | 35 | 35 | 28 | 5 | 19 | 23 | 0 | 0 | 35 | 0 | 35 | 28 | 0 | 5 | 19 | 0 | 23 | 0 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - AMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Sairaanhoitajakoulutuksen kompetenssit (2024-)
Ammatillisuus ja eettisyys
• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä. |
Näyttöön perustuva osaamisperusta hoitotyössä |
Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä |
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Asiakaslähtöisyys
• Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana. |
Turvallinen hoitotyö |
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen |
Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä |
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Informaatioteknologia ja kirjaaminen
• Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä. |
Potilasohjaus ja terveyden edistäminen |
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä |
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö |
Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
• Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan. |
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä |
English for Nursing and Health Care |
Svenska för hälso- och sjukvården |
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä |
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä |
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu |
Kliininen hoitotyö
• Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa. |
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä |
Anatomia ja fysiologia |
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen |
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä |
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä |
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä |
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu |
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu |
Kommunikointi ja moniammatillisuus
• Osaa viestiä ammatillisesti. |
English for Nursing and Health Care |
Svenska för hälso- och sjukvården |
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Laadun varmistus
• Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään. |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen |
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä. |
Näyttöön perustuva osaamisperusta hoitotyössä |
Anatomia ja fysiologia |
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä |
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä |
Vastaanotto- ja perheen hoitotyön harjoittelu |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
• Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa. |
Potilasohjaus ja terveyden edistäminen |
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä |
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen |
Vastaanotto- ja perheen hoitotyön harjoittelu |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Näyttöön perustuva osaamisperusta hoitotyössä |
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Potilas- ja asiakasturvallisuus
• Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan |
Turvallinen hoitotyö |
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen |
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä |
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen |
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
• Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa. |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen |
Terveyden edistäminen
• Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asia as/potilastyössä. |
Potilasohjaus ja terveyden edistäminen |
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä |
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä. |
Turvallinen hoitotyö |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen |
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä |
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu |
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö |
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyön harjoittelu |
Lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu |
Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelu |
Työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu |
Terveydenhoitajatyön valinnainen, täydentävä osaaminen -harjoittelu |
Yrittäjyys ja kehittäminen
• Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään |
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Luokittelemattomat |
Ruotsin kirjallinen taito |
Ruotsin suullinen taito |
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö |
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö |
Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö |
Työikäisen terveydenhoitajatyö |
Ennakoiva monialainen terveydenhoitajatyö |
Terveydenhoitajatyön kehittämisosaaminen |
Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit (2024-)
Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit tulevat sairaanhoitajakoulutuksen kompetenssien lisäksi