Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Syksy 2024: Ikääntyneiden hoitotyön syventävät opinnot

Tunnus: A72T24S

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Terveydenhoitaja (AMK)

Laajuus:
240 op

Kesto:
4 vuotta (240 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2024

Opetuskieli:
suomi

Kuvaus

TERVEYDENHOITAJA (AMK) 240 opintopistettä

OSAAMISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI

Terveydenhoitaja (AMK) -tutkinnon suoritettuasi olet terveydenhoitotyön asiantuntija ja sinut laillistetaan sekä sairaanhoitajana että terveydenhoitajana terveydenhuollon ammattihenkilöksi. Terveydenhoitaja (AMK)-tutkinnon koulutus täyttää Euroopan neuvoston sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset ja sisältää yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan osaamisen. Koulutuksella saavutat näyttöön perustuvan terveydenhoitotyön osaamisen, jossa keskeistä on ihmisen kohtaaminen ja vuorovaikutus, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen sekä terveyden edistäminen, sairauksien ja toiminnanvajavuuksien ehkäiseminen ja hoitaminen, toipumisen ja kuntoutumisen tukeminen sekä kärsimyksen lievittäminen.

Lapin ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutuksessa voit saavuttaa monipuolisen terveydenhoitotyön ja terveyden edistämisen sekä kansanterveystyön ammatillisen osaamisen erilaisissa työelämän harjoitteluympäristöissä, digitaalisilla oppimisalustoilla sekä Lapin ammattikorkeakoulun kampusten terveydenhoitotyön oppimis- ja kehittämisympäristöissä.

Terveydenhoitaja (AMK) työllistyy sosiaali- ja terveyspalveluiden erilaisiin tehtäviin julkisella ja yksityisellä sektorilla sekä järjestöissä. Terveydenhoitajat työskentelevät äitiys- ja lastenneuvoloissa sekä perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvoloissa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työterveyshuollossa, avosairaanhoidon vastaanotoilla ja ikääntyneiden palveluissa, erilaisissa yhteisöissä, järjestöissä, asiantuntija-, koulutus- ja projektitehtävissä sekä itsenäisenä yrittäjänä. Työ edellyttää kykyä ja rohkeutta puuttua varhain asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa. Terveydenhoitajan asiantuntijuudessa korostuvat terveyden edistämisen osaaminen, kriittinen ajattelu, itsenäinen päätöksenteko ja vastuullisuus.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ

Terveydenhoitaja (AMK)-koulutuksen opinnot perustuvat hoitotieteen lisäksi muihin sitä tukeviin terveystieteisiin ja tieteenaloihin kuten luonnon- ja lääketieteeseen sekä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin. Opetussuunnitelma koostuu ydinosaamisesta, profiloivasta terveydenhoitotyön osaamisesta sekä tutkimus- ja kehittämisosaamisesta. Tutkimus- ja kehittämisosaamiseen sisältyy tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintoja sekä opinnäytetyö. Ydinosaamista on se osaaminen, joka sisältyy yleissairaanhoitajan osaamisvaatimuksiin ja sisältöihin. Osaamista voit täydentää myös ristiinopiskelulla eli valitsemalla opintoja muilta koulutusaloilta, Lapin yliopiston tarjonnasta sekä muiden korkeakoulujen tarjonnasta tai osallistumalla Lapin ammattikorkeakoulun hankkeisiin ja innovaatiotoimintaan.

Terveydenhoitotyön profiloivan osaamisen saavutat viimeisen lukuvuoden aikana. Terveydenhoitajakoulutuksen opintoihin sisältyy ammattitaitoa edistävää harjoittelua 105 opintopisteen laajuisesti, sisältäen käytännönläheisen opinnäytetyön (15 op). Sairaanhoitotyön keskeisiä ammattitaitoa edistävän harjoittelun toimintaympäristöjä ovat mm. sisätautien, kirurgian, mielenterveystyön, lasten, nuorten ja perheiden sekä ikääntyvien hoitotyön toimintaympäristöt. Lisäksi terveydenhoitajatyön ammattitaitoa edistävää harjoittelua suoritetaan 30 op, jotka toteutuvat seuraavissa ympäristöissä: äitiys- ja lastenneuvola, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä työterveyshuolto. Tämän ohella harjoittelua voi suorittaa avosairaanhoidon vastaanotoilla, äitiys-, lasten ja naistentautien poliklinikoilla ja osastoilla sekä synnytysosastoilla, sekä kansanterveys- ja potilasjärjestöissä. Terveydenhoitajatyön harjoittelujen loppuvaiheessa sinulla on mahdollisuus valita oman mielenkiintosi mukaan täydentävä terveydenhoitajatyön harjoittelu. Terveydenhoitajatyön ammattiopintoihin sisältyy lisäksi kehittämistyö (5 op), jonka tekeminen vahvistaa terveydenhoitajan työn ammatillista ja kehittämisosaamista.

Opetussuunnitelmassa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia eli moduuleja. Sairaanhoitajakoulutuksen moduulit tukevat sinua hoitotyön asiantuntijuuteen kehittymisessä. Koulutuksen sisältö rakentuu 1. lukuvuoden hoitotyön perehtyjästä 2. lukuvuoden hoitotyön harjaantujaksi ja 3. lukuvuoden hoitotyön soveltajan kautta 4. lukuvuoden terveydenhoitotyön osaajaksi ja kehittäjäksi. Ensimmäisen vuoden opinnoissa perehdyt asiakkaan ja potilaan kohtaamiseen sekä vuorovaikutukseen, sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöön, hoitotyön etiikkaan ja auttamismenetelmiin, hoitotyötä tukeviin monitieteisiin opintoihin sekä terveyden edistämiseen. Toisena opiskeluvuotena harjaannut näyttöön perustuvaan teoreettiseen ja kliiniseen hoitotyön osaamiseen, hoitotyön päätöksentekotaitoihin sekä ohjaus- ja opetusosaamiseen. Kolmannen vuoden opinnoissasi soveltajan tasolla painottuvat sosiaali- ja terveyspalveluiden laatuun ja turvallisuuteen liittyvä osaaminen. Viimeisen lukuvuoden aikana syvennyt eri ikäisten väestöryhmien terveydenhoitotyön ja terveyden edistämisen asiantuntijuuteen.

OSAAMISEN KEHITTYMINEN

Terveydenhoitajakoulutuksessa oppiminen on työelämäläheistä läpi koulutuksen, mikä toteutuu ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa, opinnäytetyössä ja kampuksella simulaatioympäristöissä (Aurora tai SKY). Myös Lapin ammattikorkeakoulun terveysalan Hyvinvointipysäkki, ONNI-auto ja Hyvinvointipiste Vire mahdollistavat sinulle työelämätaitojen kehittämisen, työelämäläheisen oppimisen ja harjoittelun. Työelämäläheisessä koulutuksessa osaamisesi kehittyminen on yhteydessä omaan motivaatioon ja opintoihin sitoutumiseen. Opiskelu on teoriaopetuksen ja käytännön vuoropuhelua ja yhdistämistä, oppimista itsenäisesti ja ryhmässä. Koulutuksen alusta lähtien sinua tuetaan yhteisölliseen oppimiseen, jossa yksilöllisen osaamisen kehittymisen tukena toimii opetus- ja ohjaushenkilöstö. Henkilökohtaisten opintopolkujen suunnittelussa tukena toimivat erityisesti opinto-ohjaajat.

Työelämäläheisen oppimisen mahdollistaa myös opinnollistaminen, jolla tarkoitetaan työn ja opintojen yhdistämistä. Opinnollistamisesta laaditaan suunnitelma ja se dokumentoidaan koulutuksessa sovitulla tavalla. Kansainvälisyys koulutuksen aikana toteutuu eri muodoin, kuten kansainvälisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä, kansainvälisiin seminaareihin osallistumalla, kotikansainvälistymisenä sekä halutessasi vaihto-opiskeluna ulkomailla. Vaihtoehtoisia opintojaksoja voit valita myös englanninkielisestä sairaanhoitajakoulutuksesta Kemin kampuksella. Voit hankkia osaamista myös vaihtoehtoisilla tai vapaasti valittavilla opinnoilla muista suomalaisista ja ulkomaisista korkeakouluista tai yliopistoista. Tutkintoosi voidaan myös hyväksilukea muualla suoritettuja korkeakouluopintoja.

Oppimista ohjataan kehittävän arvioinnin menetelmin, joihin osallistut itse, yhdessä toisten opiskelijoiden, opettajien ja työelämän ohjaajien kanssa. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet ja arviointikriteerit, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit perustuvat työelämän edellyttämiin osaamiskokonaisuuksiin eli kompetensseihin, jotka jakautuvat kansallisesti määriteltyihin sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutuksen kompetensseihin sekä AMK-tutkintojen yhteisiin kompetensseihin. Nämä kompetenssit muodostavat ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat perusta työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Ensimmäisen kolmen vuoden opintojen jälkeen osaamistasi arvioidaan Yleissairaanhoitajan osaamisen arviointi (180op) valtakunnallisen kokeen avulla. Terveydenhoitajatyön opintojen arvioinnissa hyödynnetään valtakunnallisia terveydenhoitajatyön osaamisvaatimuksia.

Terveydenhoitajakoulutuksen opintoja tai niiden osia voit hyödyntää henkilökohtaisiin opintopolkuihin, jatkuvaan oppimiseen, työelämässä olevana osaamisen kehittämiseen sekä erilaisiin polku- ja väyläopintoihin. Urakehitystäsi tuetaan opintojen ajan. Terveydenhoitaja (AMK) -tutkinnon ja kahden vuoden työkokemuksen jälkeen voit hakea ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) johtavaan koulutukseen. Voit jatkaa opintoja myös yliopistojen maisterikoulutuksissa kotimaassa tai Master-tason koulutuksissa ulkomailla.

Kuvaus

Ikääntyneiden hoitotyön syventävät opinnot

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2024-2025 2025-2026 2026-2027 2027-2028 Syksy
2024
Kevät
2025
Syksy
2025
Kevät
2026
Syksy
2026
Kevät
2027
Syksy
2027
Kevät
2028
1. / 2024 2. / 2025 3. / 2025 1. / 2025 2. / 2026 3. / 2026 1. / 2026 2. / 2027 3. / 2027 1. / 2027 2. / 2028 3. / 2028
YDINSH-1003
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

125
A72MOD-49
Hoitotyön vuorovaikutus- ja ohjausosaaminen

(Valitaan kaikki)

25
AMKO006 Startti korkeakouluopiskeluun 5 5 5 5
A72H0001 Näyttöön perustuva osaamisperusta hoitotyössä 5 5 5 5
A72H0002 Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä 5 5 5 5
A72H0003 Turvallinen hoitotyö 5 5 5 5
A72H0004 Potilasohjaus ja terveyden edistäminen 5 5 5 5
A72MOD-50
Palvelujärjestelmäosaaminen

(Valitaan kaikki)

18
A72H0005 Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen 5 5 5 5
A72H0006 Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla 5 5 5 5
A72H0007 Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä 8 8 8 8
A72MOD-51
Kansainvälisyysosaaminen

(Valitaan kaikki)

10
A72H0009 English for Nursing and Health Care 5 5 5 5
A72H0010 Svenska för hälso- och sjukvården 5 5 5 5
A72MOD-52
Hoitotyön päätöksenteko ja kliininen osaaminen

(Valitaan kaikki)

20
A72H0011 Anatomia ja fysiologia 5 5 5 5
A72H0012 Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen 5 5 5 5
A72H0013 Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä 10 10 10 10
A72MOD-53
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä

(Valitaan kaikki)

30
A72H0014 Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä 7 7 7 7
A72H0015 Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä 7 7 7 7
A72H0016 Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 8 8 8 8
A72H0017 Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 8 8 8 8
A72MOD-55
Vastaanotto- ja perhehoitotyön osaaminen

(Valitaan kaikki)

22
A72H0022 Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen 7 7 7 7
A72H0023 Päivystys- ja vastaanottohoitotyö 7 7 7 7
A72H0024 Vastaanotto- ja perheen hoitotyön harjoittelu 8 8 8 8
A72MOD-64
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

25
A72H0060-1003
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5 5 5 5
A72OK16-1003
TKI-osaaminen ja opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

20
A72H0025 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5 5 5 5
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5 5 5 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5 5 5 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5 5 5 5
Yhteensä 240 70 33 42 0 35 35 28 5 19 23 0 0 35 0 35 28 0 5 19 0 23 0 0 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Todistusjäsentely - AMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Ammattiopinnot
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu
Vastaanotto- ja perheen hoitotyön harjoittelu
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Perusopinnot
Startti korkeakouluopiskeluun
Näyttöön perustuva osaamisperusta hoitotyössä
Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä
Turvallinen hoitotyö
Potilasohjaus ja terveyden edistäminen
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla
English for Nursing and Health Care
Svenska för hälso- och sjukvården
Anatomia ja fysiologia
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat
Ruotsin kirjallinen taito
Ruotsin suullinen taito
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö
Lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelu
Työikäisen terveydenhoitajatyö
Työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Ennakoiva monialainen terveydenhoitajatyö
Terveydenhoitajatyön kehittämisosaaminen
Terveydenhoitajatyön valinnainen, täydentävä osaaminen -harjoittelu

Sairaanhoitajakoulutuksen kompetenssit (2024-)

Ammatillisuus ja eettisyys

• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä.
• Osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti.
• On omaksunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetin ja sitoutunut palveluammatin periaatteisiin.
• Kykenee työskentelemään hoitotyössä asiantuntijan roolissa ja vastaamaan työskentelynsä seurauksista.
• Kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan.
• Omaa valmiudet puuttua epäammatilliseen työskentelyyn.
• Tunnistaa jaksamisensa rajat, osaa hakea tukea ja käyttää saatavilla olevia
• Ymmärtää sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet.
• Osaa noudattaa työturvallisuusohjeita.

Näyttöön perustuva osaamisperusta hoitotyössä
Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Asiakaslähtöisyys

• Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana.
• Osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä.
• Osaa kohdata eri kulttuureista tulevia asiakkaita/ potilaita yksilöllisesti.

Turvallinen hoitotyö
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Eettisyys

Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet.
• kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti
• ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta
• huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista
• ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti
• kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen

Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
• ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa
• osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa
• osaa soveltaa kehittämisessä alan ole-massa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
• osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden

Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Informaatioteknologia ja kirjaaminen

• Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/ potilaan hoitoprosessin ja arvioida potilastietojärjestelmään kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua.
• Osaa käyttää asiakkaan/ potilaan hoitotyön kirjaamisessa hoitotyön prosessia; arvioida asiakkaan/ potilaan hoitotyön (hoidon) tarvetta käyttäen hoidon tarveluokitusta (SHTaL), suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen hoitotyön toimintoluokitusta (SHToL) ja arvioida hoidon tulosta käyttäen hoidon tulosluokitusta (SHTuL) sekä tuottaa hoitotyön yhteenvedon.
• Osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja.
• Osaa noudattaa nettietikettiä, sähköposteja koskevia sääntöjä ja menettelyjä sekä toimia sosiaalisessa mediassa hoitotyön ammattilaisena

Potilasohjaus ja terveyden edistäminen
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Johtaminen ja työntekijyysosaaminen

• Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan.
• Osaa motivoida työyhteisönsä jäseniä ja antaa sekä ottaa vastaan palautetta.
• Osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
• Osaa ohjata opiskelija- ja työtovereita.
• Kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti

Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
• tuntee oman kulttuuritaustansa vaikutuksia toimintaansa ja osaa kehittää monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään
• osaa seurata ja hyödyntää oman alansa kansainvälistä kehitystä työssään.
• kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään

Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä
English for Nursing and Health Care
Svenska för hälso- och sjukvården
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Kestävä kehitys

Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä.
• osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen
• ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia

Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu
Kliininen hoitotyö

• Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa.
• Osaa käyttää erilaisia hoitotyön menetelmiä asiakkaan/ potilaan psykososiaalisessa tukemisessa.
• Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä toimenpiteistä osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
• Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä diagnostisista tutkimuksista osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
• Hallitsee infektioiden torjunnan periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan toteuttaessaan infektioiden torjuntaa.
• Osaa soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa.
• Osaa soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan erilaisten asiakas-/ potilasryhmien turvallista lääkehoitoa.
• Hallitsee lääkehoitoon liittyvän lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen.
• Hallitsee tiedot ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteesta, toiminnasta ja säätelystä ja niiden taustalla olevista tekijöistä.
• Ymmärtää sairauksien syntymekanismit ja niiden aiheuttamat muutokset elimistössä.
• Osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
• Osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
• Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.
• Osaa haavanhoidon periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan toteuttaessaan kroonisen haavan hoitoa.
• Osaa tunnistaa, arvioida ja hoitaa asiakaan/ potilaan kipua.
• Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä sisätaudeista toteuttaessaan hoitotyötä.
• Hallitsee sisätautipotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotoimenpiteitä ja hoit työn menetelmiä.
• Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä syöpäsairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
• Hallitsee syöpäpotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä.
• Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä kirurgista hoitoa vaativista sairauksista toteuttaessaan perioperatiivisen potilaan hoitotyötä hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Hallitsee perioperatiivisen potilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä.
• Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten/ nuorten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
• Hallitsee perhehoitotyön periaatteet ja osaa soveltaa sen menetelmiä.
• Osaa edistää asiakkaan ja potilaan seksuaaliterveyttä
• Ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan.
• Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä ja psykiatrisista sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
• Hallitsee mielenterveyshäiriöiden ja psykiatristen sairauksien hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä.
• Hallitsee päihdehoitotyön ja varhaisen puuttumisen keskeisiä menetelmiä.
• Osaa tukea akuutissa kriisissä olevaa ihmistä.
• Osaa soveltaa tietojaan ihmisen ikääntymiseen liittyvistä muutoksista toteuttaessaan hoitotyötä.
• Hallitsee iäkkään ihmisen terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä.
• Osaa soveltaa tietojaan muistisairauksista, muistisairaiden hoidosta ja palveluista toteuttaessaan muistisairaan ihmisen hoitotyötä.
• Osaa soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista ja vammautumisesta toteuttaessaan kehitysvammaisen tai vammautuneen henkilön hoitotyötä.
• Osaa tunnistaa potilaan palliatiivisen hoidon tai saattohoidon tarpeen.
• Osaa tehdä elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman yhteistyössä potilaan ja hänen läheistensä, hoitavan lääkärin sekä muun moniammatillisen tiimin kanssa.
• Osaa toteuttaa oireenmukaista ja inhimillistä palliatiivista hoitotyötä ja saattohoitoa.
• Osaa kohdata ja hoitaa kuolevaa potilasta ja tukea hänen läheisiään.
• Osaa käyttää erilaisia menetelmiä potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalisten ja vakaumuksellisten tarpeiden tukemiseen.
• Osaa arvioida kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidon tarpeen.
• Osaa järjestelmällisesti arvioida välittömän hoidon tarpeen ja toimia välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa.
• Osaa aloittaa itsenäisesti välittömät pelastustoimet ja toteuttaa toimenpiteitä kriisi- ja katastrofitilanteissa.

Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä
Anatomia ja fysiologia
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu
Kommunikointi ja moniammatillisuus

• Osaa viestiä ammatillisesti.
• Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
• Kykenee itsenäiseen viestintään ja vuorovaikutukseen kotimaisella, toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.
• Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.
• Osaa työskennellä monialaisissa työryhmissä ja toimintaympäristöissä sekä verkostoissa hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.

English for Nursing and Health Care
Svenska för hälso- och sjukvården
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Laadun varmistus

• Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään.
• Osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä.
• Ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.
• Ymmärtää potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa.

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko

• Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
• Osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
• Osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
• Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
• Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
• Osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa

Näyttöön perustuva osaamisperusta hoitotyössä
Anatomia ja fysiologia
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä
Vastaanotto- ja perheen hoitotyön harjoittelu
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen

• Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
• Osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
• Osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.
• Osaa arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
• Osaa tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.
• Tuntee asiakkaan/ potilaan hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.

Potilasohjaus ja terveyden edistäminen
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Vastaanotto- ja perheen hoitotyön harjoittelu
Oppimaan oppiminen

Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia.
• arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä
• osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä
• ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Startti korkeakouluopiskeluun
Näyttöön perustuva osaamisperusta hoitotyössä
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Potilas- ja asiakasturvallisuus

• Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan
• Osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
• Osaa kommunikoida selkeästi varmistaakseen potilasturvallisuuden.
• Osaa toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla vaaratapahtuman ilmetessä.
• Osaa tunnistaa mahdollisia vaaratapahtumia ja tehdä vaaratapahtumailmoituksen.
• Ymmärtää vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessin

Turvallinen hoitotyö
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä

• Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
• Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
• Ymmärtää oman roolinsa organisaation maineen, brändin ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa.
• Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asia kkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
• Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen
Terveyden edistäminen

• Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asia as/potilastyössä.
• Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
• Osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• Tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.

Potilasohjaus ja terveyden edistäminen
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä.
• osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia
• osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään
• ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa
• omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan

Turvallinen hoitotyö
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelu
Työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Terveydenhoitajatyön valinnainen, täydentävä osaaminen -harjoittelu
Yrittäjyys ja kehittäminen

• Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään
• Omaa perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä.
• Hallitsee kustannustietoisuuden periaatteet omalla tehtäväalueellaan ja työskentelee taloudellisesti.
• Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita.
• Kykenee osallistumaan ryhmän jäsenenä kehittämis- innovaatio – ja tutkimusprosesseihin.

Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Luokittelemattomat
Ruotsin kirjallinen taito
Ruotsin suullinen taito
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö
Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Työikäisen terveydenhoitajatyö
Ennakoiva monialainen terveydenhoitajatyö
Terveydenhoitajatyön kehittämisosaaminen

Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit (2024-)

Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit tulevat sairaanhoitajakoulutuksen kompetenssien lisäksi

Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen

- Osaat näyttöön perustuvan ympäristön terveyden edistämisen
- Osaat näyttöön perustuvan tartuntatautien ehkäisyn, hoidon sekä rokottamisen

Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Työikäisen terveydenhoitajatyö
Ennakoiva monialainen terveydenhoitajatyö
Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen:

- Osaat terveydenhoitajatyön ammattieettiset lähtökohdat ja osaat toimia niiden mukaisesti
- Osaat johtaa ja kehittää terveydenhoitajatyötä

Terveydenhoitajatyön kehittämisosaaminen
Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö

- Osaat toteuttaa näyttöön perustuvaa promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä
- Osaat toteuttaa terveydenhoitajatyötä voimavaroja vahvistaen
- Osaat toteuttaa etsivää terveydenhoitajatyötä
- - Osaat toteuttaa monikulttuurista terveydenhoitajatyötä
Osaat keskeiset terveydenhoitajatyön toimintamallit ja työmenetelmät

Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö
Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelu
Työikäisen terveydenhoitajatyö
Ennakoiva monialainen terveydenhoitajatyö
Terveydenhoitajatyön valinnainen, täydentävä osaaminen -harjoittelu
Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö:

- Osaat toteuttaa lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
- Osaat toteuttaa lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyötä
- Osaat toteuttaa työikäisen ja hänen yhteisönsä terveydenhoitajatyötä
- Osaat toteuttaa ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyötä

Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö
Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelu
Työikäisen terveydenhoitajatyö
Ennakoiva monialainen terveydenhoitajatyö
Terveydenhoitajatyön valinnainen, täydentävä osaaminen -harjoittelu
Luokittelemattomat
Startti korkeakouluopiskeluun
Näyttöön perustuva osaamisperusta hoitotyössä
Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä
Turvallinen hoitotyö
Potilasohjaus ja terveyden edistäminen
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä
English for Nursing and Health Care
Svenska för hälso- och sjukvården
Ruotsin kirjallinen taito
Ruotsin suullinen taito
Anatomia ja fysiologia
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä
Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Vastaanotto- ja perheen hoitotyön harjoittelu
Lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
YDINSH-1003
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

125
A72MOD-49
Hoitotyön vuorovaikutus- ja ohjausosaaminen

(Valitaan kaikki)

25
AMKO006 Startti korkeakouluopiskeluun 5
A72H0001 Näyttöön perustuva osaamisperusta hoitotyössä 5
A72H0002 Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä 5
A72H0003 Turvallinen hoitotyö 5
A72H0004 Potilasohjaus ja terveyden edistäminen 5
A72MOD-50
Palvelujärjestelmäosaaminen

(Valitaan kaikki)

18
A72H0005 Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen 5
A72H0006 Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla 5
A72H0007 Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä 8
A72MOD-51
Kansainvälisyysosaaminen

(Valitaan kaikki)

10
A72H0009 English for Nursing and Health Care 5
A72H0010 Svenska för hälso- och sjukvården 5
RUOTSIK Ruotsin kirjallinen taito 0
RUOTSIS Ruotsin suullinen taito 0
A72MOD-52
Hoitotyön päätöksenteko ja kliininen osaaminen

(Valitaan kaikki)

20
A72H0011 Anatomia ja fysiologia 5
A72H0012 Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen 5
A72H0013 Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä 10
A72MOD-53
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä

(Valitaan kaikki)

30
A72H0014 Kliininen osaaminen sisätautipotilaan hoitotyössä 7
A72H0015 Kliininen osaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä 7
A72H0016 Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 8
A72H0017 Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 8
A72MOD-55
Vastaanotto- ja perhehoitotyön osaaminen

(Valitaan kaikki)

22
A72H0022 Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen 7
A72H0023 Päivystys- ja vastaanottohoitotyö 7
A72H0024 Vastaanotto- ja perheen hoitotyön harjoittelu 8
PROTH
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

60
A72TMOD-56
Perhelähtöinen terveydenhoitajatyö

(Valitaan kaikki)

25
A72T0001 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5
A72T0002 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyön harjoittelu 8
A72T0003 Lapsiperheen terveydenhoitajatyö 5
A72T0004 Lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu 7
A72TMOD-57
Yksilö- ja yhteisölähtöinen terveydenhoitajatyö

(Valitaan kaikki)

20
A72T0005 Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö 5
A72T0006 Kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyön harjoittelu 5
A72T0007 Työikäisen terveydenhoitajatyö 5
A72T0008 Työikäisen terveydenhoitajatyön harjoittelu 5
A72TMOD-58
Terveydenhoitajatyön kehittämisosaaminen

(Valitaan kaikki)

15
A72T0009 Ennakoiva monialainen terveydenhoitajatyö 5
A72T0010 Terveydenhoitajatyön kehittämisosaaminen 5
A72T0011 Terveydenhoitajatyön valinnainen, täydentävä osaaminen -harjoittelu 5
A72MOD-64
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

25
A72H0060-1003
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
A72OK16-1003
TKI-osaaminen ja opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

20
A72H0025 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5