Bachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care (Blended Studies), Kemi, Autumn 2022: KA72G22S
Code: KA72G22S
- Degree title
- Bachelor of Social Services and Health Care
- Credits
- 210 ects
- Duration
- 3.5 years (210 cr)
- Start semester
- Autumn 2022
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
SUORITETTAVA TUTKINTO Geronomi (AMK) 210 op
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI
Geronomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, joka perustuu kansainvälisiin ja kansallisiin koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, työelämälähtöisyyteen sekä monitieteiseen gerontologiaan. Tutkinnon suoritettuasi olet kokonaisvaltaisen vanhustyön asiantuntija, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden vanhustyötä ja mahdollistaa iäkkään ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen. Valmistuttuasi kykenet johtamaan vanhustyötä sekä kehittämishankkeita ja toimimaan itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä esimerkiksi kuntoutusyksiköissä, kotihoidossa, palvelukeskuksissa, hoiva- ja hoitopalveluyrittäjänä, palveluohjaajana, vanhustyön esimiestehtävissä, vanhuspalvelujen koordinointitehtävissä tai järjestö- ja yhdistyssektorilla
Lapin korkeakoulukonsernin strategisista valinnoista vanhustyön koulutuksessa painottuvat erityisesti tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta sekä kehittämisen painopisteinä ikäihmisten terveyttä, toimintakykyä ja hyvinvointia edistävät ratkaisut pitkien etäisyyksien yhteisöissä. Monialainen toimintakyvyn arviointiosaaminen ja ennaltaehkäisevä toiminta vanhustyössä ovat opetussuunnitelman keskeisiä teemoja.
OPINTOJEN JA OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE
Geronomikoulutuksen opintojen rakenne ja tutkinnon laajuus ovat ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014) mukaisia. Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä, jotka jaetaan perus- ja ammattiopintoihin (120 op), vapaasti valittaviin opintoihin (15 op), ammattitaitoa edistävään harjoitteluun (60 op) ja opinnäytetyöhön (15 op).
Perus- ja ammattiopinnoissasi tavoitteenasi on perehtyminen alan yleiseen teoreettiseen perustaan ja keskeisiin ammatillisiin tehtäväalueisiin sekä niiden tieteellisiin perusteisiin. Oppilaitoksen osoittamissa oppimisympäristöissä ja käytännön työelämässä tehtävässä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa sovellat ja vahvistat osaamistasi. Työelämäharjoittelussa perehdyt myös geronomin työelämän käytänteisiin ja vanhustyön ammattilaisen rooliin moniammatillisessa yhteistyössä. Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamistasi. Vapaasti valittaviin opintoihin voit sisällyttää myös muiden korkeakoulujen ja muiden koulutusten opintoja. Opinnäytetyöprosessissa kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen, koulutusten väliseen yhteistyöhön.
Lapin ammattikorkeakoulussa opetussuunnitelman rakenteen muodostavat vanhustyön ydinosaamisen, profiloivan osaamisen sekä tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintokokonaisuudet.
Ydinosaamiseen liittyvissä opinnoissa tavoitteena on perehtyä ammattialan ammatillisiin tehtäväalueisiin ja niiden perusteisiin siten, että kykenet valmistuttuasi työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Myös tutkintoon kuuluvat viestinnän ja sekä englannin ja ruotsin opinnot toteutuvat ydinosaamisen opintokokonaisuuden opintojaksoissa. Opintojen loppuvaiheen profiloivan osaamisen valinnoilla voit suunnata osaamistasi laajemmalle tai syventää osaamistasi. Tutkimus- ja kehittämisosaaminen sisältää tutkimus- ja kehittämisosaamisen opinnot (5 op) sekä opinnäytetyön suunnittelu, toteuttamis- ja viimeistelyvaiheen.
GERONOMIKOULUTUKSEN KOMPETENSSIT JA AMMATILLISEN KASVUN POLKU
Opetussuunnitelman perustana toimivat geronomin työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteiset, yleiset työelämäkompetenssit. Koulutuskohtaiset ja yleiset työelämäkompetenssit integroituvat toisiinsa opetussuunnitelman teemoissa, osaamistavoitteissa ja toteutussuunnitelmissa, ja niiden arviointi toteutuu eri opintojaksoissa koulutuksen kompetenssimatriisin mukaisesti.
Yhteiset kompetenssit:
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
- Työyhteisöosaaminen
- Innovaatio-osaaminen
- Kansainvälistymisosaaminen
Geronomin (AMK) kompetenssit:
- Gerontologinen osaaminen
- Monialainen arviointiosaaminen
- Ohjausosaaminen
- Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
- Palvelujärjestelmäosaaminen
- Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen
Opetussuunnitelmassa koulutuksesi oppimisprosessi on tehty näkyväksi kuvaamalla geronomiopiskelijan ammatillinen kasvu perehtyjästä kehittäjäksi vuositeemojen avulla:
1.vuosi: Vanhustyön perehtyjä
Perehdyt vanhustyön perusteisiin ja gerontologiaan tieteenalana. Keskeisinä teemoina ovat monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen sekä monialainen arviointisaaminen ja gerontologinen hoiva ja hoito.
2. vuosi: Vanhustyön harjaantuja
Harjaannut edistämään ikäihmisen osallisuutta ja toimijuutta hoivan, hoidon- ja kuntoutuksen palveluissa. Osaat ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen läheisiään arjessa selviytymisessä. Keskeisiä sisältöjä ovat palveluohjauksen, verkostotyön gerontologisen kuntoutuksen menetelmät sekä geronteknologiset ratkaisut ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.
3. vuosi: Vanhustyön soveltaja/kehittäjä
Osaat soveltaa tutkittua gerontologista tietoa ikääntyneen väestön palvelujen koordinointi-, johtamis- ja kehittämistyössä. Tunnistat työyhteisön sekä ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita, ja osaat esittää niihin tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisia kehittämisideoita.
4. vuosi: Vanhustyön kehittäjä
Syvennät yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaasi vanhuspalvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. Perehdyt yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Ammatillinen kasvusi geronomiksi kehittyy erilaisten työelämän kanssa yhteistyössä toteutettavien projektien kautta.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma on osaamisperustainen, ja opiskelussa keskeistä on opiskelijoiden yhteinen tiedon hankkiminen, tuottaminen ja jakaminen sekä kyky soveltaa teoriatietoa käytännön työtilanteisiin. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti verkkoympäristöissä ja kampuksella sekä käytännön harjoittelussa, jota voit tehdä eri puolella Suomea olevissa harjoittelupaikoissa tai harjoitteluvaihdossa ulkomailla.
Vaihto-opiskelumahdollisuuden lisäksi kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla ja opintojen vieraskielisellä materiaalilla. Lisäksi voit osallistua kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.
Opiskeluasi ja ammatillista kehitystäsi tukevat ohjaus ja palaute, joita saat oppilaitoksen henkilöstöltä ja työelämäharjoitteluiden ohjaajilta. Tärkeää on oppia hyödyntämään myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnissa hyödynnetään ns. kehittävää arviointia, jossa arvioinnin kohteina ovat sekä oppimisprosessi että oppimisen tulos. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimistulokset voidaan tunnistaa opetussuunnitelmaan kirjattujen arviointikriteerien avulla.
AMK- tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden kahden vuoden työkokemuksen jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös yliopistojen maisterikoulutuksissa koti- tai ulkomailla.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Autumn 2022 | Spring 2023 | Autumn 2023 | Spring 2024 | Autumn 2024 | Spring 2025 | Autumn 2025 | 1. / 2022 | 2. / 2023 | 3. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDIGER-1001 |
CORE COMPETENCE
(Choose all ) |
170 | 60 | 30 | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||
KOHMOD21-1001 |
Encountering an Elderly Person on an Individual, Community, and Societal Level
(Choose all ) |
30 | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||
AMKO006 | Start of University Studies | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K702GL111 | Interaction and Communication | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K702GL21OJ | Expertise in Multidisciplinary Gerontology | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
HYVO10 | Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K702GL31OJ | Promoting Professional Skills in Practical Training: Professional Interaction | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
MONMOD21-1001 |
Multidisciplinary Assessment Competency and Gerontological Caring
(Choose all ) |
30 | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||
K702GL122 | Multidisciplinary Assessment Competency | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702GL123 | Health Promotion and Gerontological Care for Aging | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702GL132 | Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Care | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
KUNMOD21-1001 |
Competency in Gerontological Rehabilitation
(Choose all ) |
25 | 25 | 25 | 25 | ||||||||||||||||||
K702GL37 | Counselling of Elderly People | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702GL125 | Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702GL39 | English for Human Ageing and Elderly Services | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
PALMOD21-1001 |
Services for the Ageing Population
(Choose all ) |
25 | 25 | 25 | 25 | ||||||||||||||||||
K702GL44 | Swedish for Elderly Care Professionals | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
RUOTSIK | Swedish Written Language | 0 | |||||||||||||||||||||
RUOTSIS | Swedish Oral Skills | 0 | |||||||||||||||||||||
K702GL33OJ | Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Gerontological Rehabilitation | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K702GL43 | Services and Case Management for the Aging Population | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
JOHMOD21-1001 |
Competency in Coordination and Management of Services for the Ageing Population
(Choose all ) |
10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702GL28OJ | Developing Services of Elderly People | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
KEHMOD21-1001 |
Developing and Innovating Services for the Ageing Population
(Choose all ) |
25 | 25 | 25 | 25 | ||||||||||||||||||
K702GL27OJ | Managing Services of Elderly People | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702GL34OJ | Promoting Professional Skills in Practical Training: Competence in Developing and Management | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
YRIMOD21-1001 |
Quality Management, Financial Administration and Entrepreneurship in Elderly Care
(Choose all ) |
25 | 25 | 25 | 25 | ||||||||||||||||||
K702GL29OJ | Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702GL35OJ | Strenghtening and Deepening Professional Skills in Practical Training | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
PROGER-1001 |
PROFILING COMPETENCE
(Choose ects: 20) |
20 | 15 | 5 | 15 | 5 | 15 | 5 | |||||||||||||||
VAP_VALTR-1242 |
FREE-CHOICE ELECTIVES
(Choose ects: 20) |
0 - 20 | 15 | 5 | 15 | 5 | 15 | 5 | |||||||||||||||
PROGER-1002 |
Entrepreneurship, Basic Module
(Choose ects: 15) |
0 - 15 | |||||||||||||||||||||
YRIT1111 | Opportunities for Entrepreneurship | 5 | |||||||||||||||||||||
YRIT1112 | From a Business Idea to Market | 5 | |||||||||||||||||||||
YRIT1113 | Digitalization and Entrepreneurship | 5 | |||||||||||||||||||||
YRIT1114 | Financial Management of a Small Company | 5 | |||||||||||||||||||||
YRIT1115 | Starting and Developing the Business | 5 | |||||||||||||||||||||
TUTGER-1001 |
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE
(Choose all ) |
20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
HYVO2OJ | Research, Development and Innovation Competence | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K702GL41OK-1003 |
Bachelor´s Thesis
(Choose all ) |
15 | 5 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
AMKO001 | Planning Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO002 | Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO003 | Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
Total | 210 | 60 | 60 | 45 | 25 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 30 | 25 | 30 | 30 | 0 | 30 | 30 | 0 | 15 | 30 | 0 | 25 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Certificate structure
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Competences
Lapin AMKin yhteiset ja koulutuksen kompetenssit
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista |
Interaction and Communication |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Professional Interaction |
Multidisciplinary Assessment Competency |
Health Promotion and Gerontological Care for Aging |
Counselling of Elderly People |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Services and Case Management for the Aging Population |
Developing Services of Elderly People |
Research, Development and Innovation Competence |
Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
- Osaa edistää iäkkäiden ihmisten sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta heidän hoidon, hoivan ja kuntoutuksen palveluissaan. |
Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments |
Multidisciplinary Assessment Competency |
Health Promotion and Gerontological Care for Aging |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Care |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Gerontological Rehabilitation |
Strenghtening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Gerontologinen osaaminen
- Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä sekä ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. |
Interaction and Communication |
Expertise in Multidisciplinary Gerontology |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Professional Interaction |
Multidisciplinary Assessment Competency |
Developing Services of Elderly People |
Research, Development and Innovation Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Innovaatio-osaaminen
- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen |
Expertise in Multidisciplinary Gerontology |
Counselling of Elderly People |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Developing Services of Elderly People |
Strenghtening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Research, Development and Innovation Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallinta osaaminen
- Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti. |
Developing Services of Elderly People |
Managing Services of Elderly People |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Competence in Developing and Management |
Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management |
Strenghtening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Research, Development and Innovation Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Kansainvälistymisosaaminen
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon |
English for Human Ageing and Elderly Services |
Swedish for Elderly Care Professionals |
Swedish Written Language |
Swedish Oral Skills |
Strenghtening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Monialainen arviointiosaaminen
- Osaa moniammatillisessa yhteistyössä arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia. |
Multidisciplinary Assessment Competency |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Care |
Strenghtening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Ohjausosaaminen
- Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän vanhustyön periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia. |
Health Promotion and Gerontological Care for Aging |
Counselling of Elderly People |
English for Human Ageing and Elderly Services |
Swedish for Elderly Care Professionals |
Swedish Written Language |
Swedish Oral Skills |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Gerontological Rehabilitation |
Services and Case Management for the Aging Population |
Strenghtening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Oppimisen taidot
- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan |
Start of University Studies |
Interaction and Communication |
Expertise in Multidisciplinary Gerontology |
Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments |
Research, Development and Innovation Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Palvelujärjestelmäosaaminen
- Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua. |
Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Gerontological Rehabilitation |
Services and Case Management for the Aging Population |
Managing Services of Elderly People |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Competence in Developing and Management |
Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management |
Strenghtening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Työyhteisöosaaminen
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Professional Interaction |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Care |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Expertise in Gerontological Rehabilitation |
Developing Services of Elderly People |
Managing Services of Elderly People |
Promoting Professional Skills in Practical Training: Competence in Developing and Management |
Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management |
Strenghtening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Not grouped |
Opportunities for Entrepreneurship |
From a Business Idea to Market |
Digitalization and Entrepreneurship |
Financial Management of a Small Company |
Starting and Developing the Business |