Skip to main content

Swedish for Elderly Care ProfessionalsLaajuus (5 cr)

Course unit code: K702GL44

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Institution
Peppi

Objective

Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja.
Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.
Opiskelija
- pystyy toimimaan oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä
- pystyy vuorovaikutteiseen asiakaslähtöiseen viestintään ruotsin kielellä
- osaa hankkia ja hyödyntää omaan alaansa liittyvää tietoa sekä kehittämään asiantuntijuuttaan
- osoittaa myönteistä asennetta ruotsin kielen oppimiseen myös itsenäisen opiskelun avulla
- suorittaa valtionhallinnon kielitutkintoa vastaavat ruotsin kielen opinnot ja saavuttaa taidot, jotka vastaavat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen tavoitetasoa B1.1. ns. "virkamiesruotsi"
- Opiskelija kehittää ammattialan ruotsinkielistä osaamista kirjallisesti ja suullisesti lähituntien aikana ja sovittuja sosiaali- ja terveysalan geronomin osaamisalaan kuuluvia sisältöjä itsenäisesti opiskellen.

Content

Suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen ammattiviestintätaidon kehittämiseksi esimerkiksi seuraavia teemoja:
- opinnot ja geronomin ammattiosaaminen
- ammattialan erityiskielen piirteitä, ammattisanastoa esim. sosiaaliturva ja -vakuutus
- ikäihmisten palvelut.

Qualifications

Opiskelija on suorittanut aiemmin ruotsin opintoja peruskoulussa, lukiossa, ammattioppilaitoksessa tai jossakin muussa koulussa tai koulutuksessa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Suullinen osaaminen:
hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille
osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
T1
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
T2
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.

Kirjallinen osaaminen:
hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
T1
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
T2
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän
kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä.
Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.

Assessment criteria, good (3)

Suullinen osaaminen:
H3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
H4
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Kirjallinen osaaminen:
H3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
H4
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.

Assessment criteria, excellent (5)

Suullinen osaaminen:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.

Kirjallinen osaaminen:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.

Materials

Ruotsi: Opettajan osoittama ajankohtainen ammattialan materiaali (oppikirjat, OPH:n esitteet jne.). Joitakin osioita seuraavista: - FLEXVÅRD (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi - FLEXSOCIAL (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi. - Tillsammans-oppikirja - För närstående till långvarigt sjuka äldre -esite: SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering. - Työministeriö: Ammattinetti - sosiaalialan työtehtävät


Further information

Ruotsin kielen arvioinnin perusteena ovat B1-tason ruotsin tavoitteet: ns. virkamiesruotsin suorittaminen sekä AMKin taitotasokuvaukset. (arvioinnin osat: puhuminen, lukeminen, kirjoittaminen sekä kuullun ymmärtäminen).

Suullinen ja kirjallinen osaaminen arvioidaan erikseen (0 - K5).

Suullisen ruotsin arvioinnissa käytössä on Ruotsin puhumisen (=suullinen tuottaminen ja suullinen vuorovaikutus) taitotasokuvaukset ammattikorkeakouluille (2006) -malli ja kirjallisen ruotsin arvioinnissa on käytössä Ruotsin kirjoittamisen (=kirjallinen tuottaminen ja kirjallinen vuorovaikutus) taitotasokuvaukset ammattikorkeakouluille (2006) -malli.

Execution methods

Kirjallisia ja suullisia oppimistehtäviä sekä tuntiharjoituksia. Ryhmätehtävä: Oman alan ammattiartikkeleista laadittu lyhennelmä, jossa mukana ammattisanaluettelo tai ammattifraasiluettelo sekä kyseisestä artikkelista kysymyksiä. Ryhmätehtävänä laadittava materiaali valitusta aiheesta sekä suullinen esitys. Kirjallinen tentti kurssin lopuksi.

Accomplishment methods

Monimuoto-opetus: lähi- ja virtuaaliopetusta, Moodle-oppimisympäristö, AC-opetus ja -tallenteet.
Kirjallisen ruotsin suorittaminen itsenäisesti mahdollista: itsenäinen opiskelu verkossa ja kirjallinen tentti oppimateriaalista.

Suullinen ruotsi edellyttää läsnäoloa ko. oppitunneilla.

Go back to top of page