Bachelor of Natural Resources, Agronomist (Blended Studies), Rovaniemi, Fall 2023: RA61M23S Agromist (multiple form studies), Rovaniemi, fall 2023 (Lapland University of Applied Sciences)
Code: RA61M23S
- Degree title
- Bachelor of Natural Resources
- Credits
- 240 ects
- Duration
- 4 years (240 cr)
- Start semester
- Autumn 2023
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Agrologina pääset kehittämään monialaista ja kestävää maaseutua. Osaat työskennellä pohjoisissa luonnonoloissa sekä kansainvälistyvässä ja verkostoituneessa ympäristössä. Pohjoisen maa- ja porotalouden, luonnontuotealan ja luonnonvaratalouden hallitseminen avaa sinulle hyvät mahdollisuudet maaseudun työtehtäviin.
Agrologina työskentelet alan asiantuntija-, neuvonta- ja kehittämistehtävissä. Myös yhä useampi maaseudun yrittäjä tarvitsee korkeakoulututkinnon yrityksensä johtamisessa.
Koulutuksessa painotetaan monialaista kestävää maaseutu- ja luonnonvarayrittäjyyttä. Opinnoissa korostuvat pohjoisten ekosysteemipalvelujen, olosuhteiden ja uusiutuvien luonnonvarojen älykkään monikäytön mahdollisuudet, edellytykset ja rajoitteet yritystoiminnan ja hyvinvoinnin lähteenä.
Agrologiopetus on mukana pohjoisen maatalouden strategisessa kehittämistyössä Lapin AMKin biotalouden tutkimusryhmän kanssa. Keskeiset kehittämisalueet ovat ruokaturva ja ruokaturvallisuus. Läpileikkaavina teemoina opinnoissa ovat biotalous ja kiertotalous.
Opintojen aikana suuntaat omaa ammatillista osaamistasi ja erikoistumistasi ammattiopintojen, harjoittelun, opinnäytetyön ja projektitöiden avulla. Samalla saat kontakteja ja verkostoja, joita tarvitset työllistymiseen opintojen jälkeen.
Voit suorittaa osan tutkinnostasi opiskelemalla ulkomailla yhteistyökorkeakouluissa tai hankkimalla harjoittelupaikan ulkomailta. Kansainvälisyys toteutuu opinnoissa myös saapuvien opiskelija- ja opettajavaihtojen kautta.
AMMATILLISEN KASVUN POLKU
Tutkinnon laajuus on 240 opintopisteestä (op). Yksi opintovuosi sisältää 1 600 tuntia opiskelijan työskentelyä, joka tarkoittaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana.
Tutkinto koostuu agrologin ydinosaamisen varmistavista opinnoista, osaamista syventävistä ja laajentavista profiloivista opinnoista sekä tutkimus- ja kehittämisosaamiseen keskittyvistä opinnoista. Oppiminen ja ammatillinen kasvu agrologiksi kuvataan opetussuunnitelmassa vuosi- ja lukukausiteemojen avulla:
1. Vuositeema: Maaseutu toimintaympäristönä
Lukukausiteema 1: Pohjoiset ekosysteemit ja kasvijärjestelmät
Lukukausiteema 2: Poro-, kotieläin- ja kasvituotannon sekä luonnontuotealan perusteet.
Perehdyt pohjoiseen ekosysteemiin ja luonnonvaratalouden toimintaympäristöön oman ammattialasi ja maaseutuelinkeinojen näkökulmasta. Perehdyt poro-, kotieläin- ja kasvituotannon sekä luonnontuotealan perusteisiin ja saat käytännön kokemusta niihin liittyvistä töistä. Opit matemaattisia perustaitoja ja työyhteisön viestintätaitoja.
2. Vuositeema: Luonnonvarojen kestävä käyttö
Lukukausiteema 1: Eläin- ja kasvituotannon suunnitteluosaaminen
Lukukausiteema 2: Maaseutu- ja metsäympäristön monikäyttöosaaminen
Syvennät pohjoisen poro-, kotieläin- ja kasvituotannon sekä yksityismetsätalouden osaamista ja opit niihin liittyviä käytännön taitoja. Perehdyt syvemmin luonnonvarojen kestävän, älykkään monikäytön edellytyksiin, rajoitteisiin ja ohjaukseen hyödyntäen luonnonvaratietoa, matemaattisia taitoja ja älykästä teknologiaa. Vahvistat kansainvälistymisvalmiuksiasi ja -asennettasi. Saat valmiudet yrittäjyyteen.
3. Vuositeema: Maaseudun liiketoimintaosaaminen
Lukukausiteema 1: Luonnontuotealan osaaminen
Lukukausiteema 2: Maatalous liiketoimintana.
Opit liiketoiminnan ja johtamisen perusteet ja prosessit soveltaen ja osaat soveltaa niitä maatilatalouteen, luonnontuotealaan ja valinnan mukaan myös porotalouden liiketoimintaan. Opit hyödyntämään tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan teoriaa, tiedonhankintaa ja menetelmiä kriittisesti ja reflektoiden.
4. Vuositeema: Maaseutuyrittämisen asiantuntija
Lukukausiteema 1: Luonnontuotealan tai porotalouden asiantuntija
Lukukausiteema 2: Opinnäytetyö oman erikoistumisen mukaan
Syvennät osaamistasi maaseutuelinkeinoista ja luonnonvarataloudesta ja osaat tarkastella niitä aktiivisen kehittämisen, innovaatioiden ja uuden liiketoiminnan näkökulmista. Saat valmiuksia yrittäjyyteen ja muutoksenhallintaan. Osaat reflektoida ammatillista osaamistasi agrologin työn ja oman urakehityksesi näkökulmasta.
Opetussuunnitelman perustana toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut osaamisalueet ja niihin liittyvät osaamistavoitteet eli kompetenssit, jotka jakautuvat yleisiin työelämäkompetensseihin (6) ja agrologikoulutuksen omiin kompetensseihin (5). Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Osaamisalueet/kompetenssit
1. Oppimaan oppiminen
2. Työelämässä toimiminen
3. Eettisyys
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
5. Ennakoiva kehittäminen
6. Kestävä kehitys
7. Uusiutuvien luonnonvarojen monikäytön osaaminen
8. Kestävän kotieläintuotannon osaaminen
9. Kestävän pohjoisen luonnon- ja viljelykasvituotannon osaaminen
10. Maaseudun monialaisen ja kestävän liiketoiminnan osaaminen
11. Luonnontuotealan osaaminen ja/tai porotalouden osaaminen.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN
Agrologikoulutuksessa opiskelet päiväopinnoissa, joissa opiskelu tapahtuu pääosin kampuksella. Koulutus sisältää myös monimuotoisesti opiskeltavia opintoja mahdollistaen joustavat opiskelumahdollisuudet. Myös yksilöllinen opintojen suorittaminen työn ohella on mahdollista.
Opiskelusi on monipuolista sisältäen teoriaa ja maasto-opetusta, työharjoittelua ja hankkeissa oppimista. Koulutuksella on yhteistyötä paikallisten ja alueellisten maaseutuorganisaatioiden kanssa: yhteistyö toteutuu esimerkiksi kehittämishankkeiden, luentojen ja vierailujen kautta. Projektiopintojen ja opinnäytetöiden aiheet saadaan työelämästä.
Opintojen alusta asti sinulla on vastuu opintojesi etenemistä. Nykytyöelämän vaatimusten mukaisesti sinulta odotetaan aktiivista osallistumista sekä kykyä itsenäiseen ja ryhmätyöskentelyyn. Tukea oppimiseen saat opinto-ohjaajalta, kaikilta opettajilta ja kanssaopiskelijoilta.
Työn opinnollistaminen on vaihtoehtoinen tapa opiskella. Voit hankkia tutkinnossa edellytettävää osaamista tekemällä työtä yhdistämällä työhön ammattikorkeakoulun kanssa sovittuja opintoja ja tehtäviä.
Voit lukea hyväksi aikaisemmin hankittua osaamistasi esimerkiksi opintojen tai työkokemuksen perusteella.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | Autumn 2023 | Spring 2024 | Autumn 2024 | Spring 2025 | Autumn 2025 | Spring 2026 | Autumn 2026 | Spring 2027 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AGRYDIN22-1001 |
CORE COMPETENCE
(Choose all ) |
185 | ||||||||||||||||||||||||
AGRGEN22A-1001 |
Rural Operational Environment
(Choose all ) |
55 | 60 | 60 | 60 | |||||||||||||||||||||
AMKO006 | Start of University Studies | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML99 | Project Management | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML100 | Finnish Language and Communication Skills | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML101 | Mathematics and Chemistry in Agronomy | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML102 | Northern Ecosystems and Plants | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML103 | Plant Growth | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML104 | Reindeer Husbandry | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
R601ML105 | Livestock Production | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML106 | Nature Products | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML107 | Crop Husbandry | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML108 | Nature Product Collect and Processing | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AGRPROD22A-1001 |
Animal and Crop Husbandry Planning Skills
(Choose all ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
R601ML109 | Plant Cultivation | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML110 | Feeding Planning and Refinement | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML111 | Production Planning (project) | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML112 | English for Agronomists | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AGRMULT22A-1001 |
Multiple Use of Rural and Forest Environments
(Choose all ) |
25 | ||||||||||||||||||||||||
R601ML113 | Forestry | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML114 | GIS in Natural Resource Management | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML115 | Ecosystem Services and Multipe Use of Nature | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
R601ML116 | Land Use Planning (Project) | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AGRENT22A-1001 |
Business Skills in Agronomy
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
R601ML117 | Entrepreneurship and Business Administration | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
R601ML118 | Marketing and Customer Service | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AGRDEV22A-1001 |
Nature Product Skills
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
R601ML119 | Nature Product Recovery Plannning and Management | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML120 | Nature Product Development and Innovations | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
AGRBUS22A-1001 |
Business Skills in Agronomy
(Choose all ) |
25 | ||||||||||||||||||||||||
R601ML121 | Circular Economy and Bioenergy | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML122 | Business in Agronomy | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML123 | Leadership and Management Skills | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML124 | Agronomy Business Management | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML125 | Swedish for Agronomists | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
RUOTSIS | Swedish Oral Skills | 0 | ||||||||||||||||||||||||
RUOTSIK | Swedish Written Language | 0 | ||||||||||||||||||||||||
AGRINT22A-1001 |
Practical Training
(Choose all ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||
R601ML126 | Practical Training 1 | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
R601ML127 | Practical Training 2 | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
R601ML128 | Practical Training 3 | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
AGRPROF22-1001 |
PROFILING COMPETENCE
(Choose ects: 35) |
35 | ||||||||||||||||||||||||
AGRPROFNAT-1001 |
Expertise in Natural Products
(Choose all ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||
R601ML150 | Wild Plants Basic | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML129 | Natural Products Cultivation Development | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
R601ML130 | Natural Products Business Development | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
R601ML131 | Livelihood Fishery Basics and Development | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AGRPROFREIN-1001 |
Expertise in Reindeer Husbandry
(Choose all ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
R601ML132 | Reindeer Husbandry Leadership and Management | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML133 | Reindeer Husbandry Taxation and Funding | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML134 | Reindeer Husbandry Project | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R601ML135 | Reindeer Winter Feeding | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AGRPROF22-1002 |
STUDIES OF FREE CHOICE
(Choose ects: 10) |
10 | ||||||||||||||||||||||||
RA61M22S-1003 |
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE
(Choose all ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
R601ML46OJ | Thesis Method Studies | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AGRPROF22-1003 |
Bachelor's Thesis
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
AMKO001 | Planning Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
AMKO002 | Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AMKO003 | Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
Total | 240 | 65 | 65 | 85 | 40 | 32.5 | 32.5 | 30 | 35 | 40 | 45 | 25 | 15 | 32.5 | 22.5 | 10 | 30 | 35 | 0 | 40 | 42.5 | 2.5 | 25 | 12.5 | 2.5 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Certificate structure
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Competences (2022), AMK
1. Learning to learn
The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning. |
Start of University Studies |
Project Management |
Finnish Language and Communication Skills |
Mathematics and Chemistry in Agronomy |
2. Operating in a workplace
The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field. |
Finnish Language and Communication Skills |
English for Agronomists |
Entrepreneurship and Business Administration |
Marketing and Customer Service |
Leadership and Management Skills |
Practical Training 1 |
Practical Training 2 |
Practical Training 3 |
Reindeer Husbandry Leadership and Management |
Reindeer Husbandry Taxation and Funding |
Thesis Method Studies |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
3. Ethics
The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account. |
Northern Ecosystems and Plants |
Plant Growth |
Reindeer Husbandry |
Livestock Production |
Nature Products |
Crop Husbandry |
Nature Product Collect and Processing |
Production Planning (project) |
Forestry |
Ecosystem Services and Multipe Use of Nature |
Land Use Planning (Project) |
Nature Product Recovery Plannning and Management |
Leadership and Management Skills |
Livelihood Fishery Basics and Development |
Thesis Method Studies |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
4. Internationality and multiculturalism
The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks. |
English for Agronomists |
Swedish for Agronomists |
Swedish Oral Skills |
Swedish Written Language |
5. Proactive development
The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field, applying existing knowledge and research and development methods. |
Project Management |
Production Planning (project) |
GIS in Natural Resource Management |
Land Use Planning (Project) |
Nature Product Development and Innovations |
Agronomy Business Management |
Natural Products Cultivation Development |
Natural Products Business Development |
Livelihood Fishery Basics and Development |
Reindeer Husbandry Project |
Thesis Method Studies |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
6. Sustainable development
The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society. |
Northern Ecosystems and Plants |
Plant Growth |
Reindeer Husbandry |
Livestock Production |
Nature Products |
Crop Husbandry |
Nature Product Collect and Processing |
Plant Cultivation |
Feeding Planning and Refinement |
Production Planning (project) |
Forestry |
Ecosystem Services and Multipe Use of Nature |
Nature Product Recovery Plannning and Management |
Nature Product Development and Innovations |
Circular Economy and Bioenergy |
Business in Agronomy |
Wild Plants Basic |
Natural Products Cultivation Development |
Natural Products Business Development |
Livelihood Fishery Basics and Development |
Reindeer Husbandry Project |
Reindeer Winter Feeding |
Not grouped |
Agrologikoulutuksen kompetenssit (2022-)
Code | Name | Credits (cr) |
---|---|---|
AGRYDIN22-1001 |
CORE COMPETENCE
(Choose all ) |
185 |
AGRGEN22A-1001 |
Rural Operational Environment
(Choose all ) |
55 |
AMKO006 | Start of University Studies | 5 |
R601ML99 | Project Management | 5 |
R601ML100 | Finnish Language and Communication Skills | 5 |
R601ML101 | Mathematics and Chemistry in Agronomy | 5 |
R601ML102 | Northern Ecosystems and Plants | 5 |
R601ML103 | Plant Growth | 5 |
R601ML104 | Reindeer Husbandry | 5 |
R601ML105 | Livestock Production | 5 |
R601ML106 | Nature Products | 5 |
R601ML107 | Crop Husbandry | 5 |
R601ML108 | Nature Product Collect and Processing | 5 |
AGRPROD22A-1001 |
Animal and Crop Husbandry Planning Skills
(Choose all ) |
20 |
R601ML109 | Plant Cultivation | 5 |
R601ML110 | Feeding Planning and Refinement | 5 |
R601ML111 | Production Planning (project) | 5 |
R601ML112 | English for Agronomists | 5 |
AGRMULT22A-1001 |
Multiple Use of Rural and Forest Environments
(Choose all ) |
25 |
R601ML113 | Forestry | 5 |
R601ML114 | GIS in Natural Resource Management | 5 |
R601ML115 | Ecosystem Services and Multipe Use of Nature | 10 |
R601ML116 | Land Use Planning (Project) | 5 |
AGRENT22A-1001 |
Business Skills in Agronomy
(Choose all ) |
15 |
R601ML117 | Entrepreneurship and Business Administration | 10 |
R601ML118 | Marketing and Customer Service | 5 |
AGRDEV22A-1001 |
Nature Product Skills
(Choose all ) |
15 |
R601ML119 | Nature Product Recovery Plannning and Management | 5 |
R601ML120 | Nature Product Development and Innovations | 10 |
AGRBUS22A-1001 |
Business Skills in Agronomy
(Choose all ) |
25 |
R601ML121 | Circular Economy and Bioenergy | 5 |
R601ML122 | Business in Agronomy | 5 |
R601ML123 | Leadership and Management Skills | 5 |
R601ML124 | Agronomy Business Management | 5 |
R601ML125 | Swedish for Agronomists | 5 |
RUOTSIS | Swedish Oral Skills | 0 |
RUOTSIK | Swedish Written Language | 0 |
AGRINT22A-1001 |
Practical Training
(Choose all ) |
30 |
R601ML126 | Practical Training 1 | 10 |
R601ML127 | Practical Training 2 | 10 |
R601ML128 | Practical Training 3 | 10 |
AGRPROF22-1001 |
PROFILING COMPETENCE
(Choose ects: 35 ) |
35 |
AGRPROFNAT-1001 |
Expertise in Natural Products
(Choose all ) |
30 |
R601ML150 | Wild Plants Basic | 5 |
R601ML129 | Natural Products Cultivation Development | 10 |
R601ML130 | Natural Products Business Development | 10 |
R601ML131 | Livelihood Fishery Basics and Development | 5 |
AGRPROFREIN-1001 |
Expertise in Reindeer Husbandry
(Choose all ) |
20 |
R601ML132 | Reindeer Husbandry Leadership and Management | 5 |
R601ML133 | Reindeer Husbandry Taxation and Funding | 5 |
R601ML134 | Reindeer Husbandry Project | 5 |
R601ML135 | Reindeer Winter Feeding | 5 |
AGRPROF22-1002 |
STUDIES OF FREE CHOICE
(Choose ects: 10 ) |
10 |
RA61M22S-1003 |
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE
(Choose all ) |
20 |
R601ML46OJ | Thesis Method Studies | 5 |
AGRPROF22-1003 |
Bachelor's Thesis
(Choose all ) |
15 |
AMKO001 | Planning Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 |
AMKO002 | Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 |
AMKO003 | Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 |