Siirry suoraan sisältöön

Sähkö- ja automaatiokunnossapitoLaajuus (5 op)

Tunnus: K53SL215OJ

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää kunnossapidon strategiat ja niiden päätöksentekologiikan. Opiskelija osaa valita sopivimmat kunnossapitomenetelmät eri sähkölaitteille ja järjestelmille. Opiskelija tuntee kunnonvalvontamenetelmät sekä eri sähkö- ja automaatiolaitteiden huoltotehtävät ja tarkastukset. Opiskelija osaa hyödyntää kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmää.

Sisältö

Oppimistavoitteet:
- teollisuuden sähkö- ja automaatiokunnossapidon menetelmät ja toimenpiteet
- sähkönjakelun kunnossapito ja menetelmät
- rakennussähköistyksen ja -automaation kunnossapidon perusteet ja toimintamallit
- sähkö- ja automaatiokunnossapidon talous, organisointi ja kehittäminen.
Sisältö
- sähkö- ja automaatiokunnossapidon toimenpiteet, niiden sisältö, tavoitteet ja ajoitus
- sähkökunnossapidon ohjeet ja ohjeistus
- kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmät sähkö- ja automaatiokunnossapidon ohjauksessa ja seurannassa
- kunnossapidon käsitteiden kertaus (erikseen teollisuus ja rakennus/infra)
- kunnossapidon strategioiden ja johtamisen soveltaminen käytäntöön
- kunnossapito-ohjelman määrittely
- sähkö- ja automaatiojärjestelmät tuotantolaitteiden ja -koneiden kunnossapidon ohjauksessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises

Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 18.11.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Opettaja
  • Kari Kenttä
  • Veli-Matti Vikström
  • Veli-Matti Vikström
Vastuuhenkilö

Veli-Matti Vikström

Opiskelijaryhmät
  • KA53S20SV
    Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2020
  • KA53S20AU
    Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2020

Tavoitteet

Opiskelija tietää kunnossapidon strategiat ja niiden päätöksentekologiikan. Opiskelija osaa valita sopivimmat kunnossapitomenetelmät eri sähkölaitteille ja järjestelmille. Opiskelija tuntee kunnonvalvontamenetelmät sekä eri sähkö- ja automaatiolaitteiden huoltotehtävät ja tarkastukset. Opiskelija osaa hyödyntää kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmää.

Sisältö

Oppimistavoitteet:
- teollisuuden sähkö- ja automaatiokunnossapidon menetelmät ja toimenpiteet
- sähkönjakelun kunnossapito ja menetelmät
- rakennussähköistyksen ja -automaation kunnossapidon perusteet ja toimintamallit
- sähkö- ja automaatiokunnossapidon talous, organisointi ja kehittäminen.
Sisältö
- sähkö- ja automaatiokunnossapidon toimenpiteet, niiden sisältö, tavoitteet ja ajoitus
- sähkökunnossapidon ohjeet ja ohjeistus
- kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmät sähkö- ja automaatiokunnossapidon ohjauksessa ja seurannassa
- kunnossapidon käsitteiden kertaus (erikseen teollisuus ja rakennus/infra)
- kunnossapidon strategioiden ja johtamisen soveltaminen käytäntöön
- kunnossapito-ohjelman määrittely
- sähkö- ja automaatiojärjestelmät tuotantolaitteiden ja -koneiden kunnossapidon ohjauksessa

Aika ja paikka

Luennot, tietoiskut, tehtäväksannot,ohjaus ja oppiminen verkossa, etänä, kotona itsenäisesti tai ryhmätöinä
Laboraatiot 1141 Kemissä

Oppimateriaalit

- Heikki Aalto: kunnossapitotekniikan perusteet (http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/perusteet.html)
- Kunnossapitoyhdistys:Kuntoon perustuva kunnossapito ( toim Henry Mikkonen) 2009
- Jorma Järviö: Kunnossapitotekniikka (esimerkkejä eri painoksista) Kunnossapitoyhdistys.
- St kortisto: käyttö- ja kunnossapitokortit. Sähköinfo Oy
- SFS ja PSK standardit ja niiden merkitys
- Sähköalan kunnossapidon esimerkkejä opinnäytetöistä ja diplomitöistä
- Internet: valmistajien ja alan toimijoiden materiaalit
- Moodle (oppimateriaalia, tehtäviä ja palautuspaikat)

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot ja tietoiskut (AC)
Laboraatiot ja niiden raportointi (Laboraatiot ovat pakolliset)
harjoitustehtävät ja niiden raportointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei Tenttiä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan asteikolla 0-5 harjoitustehtävät, harjoitustehtävien raportointi, laboraatiot, oppimistilanteisiin osallistuminen ja laboraatioiden raportointi.
Arviointi syksyllä 2022: Tehtävät 60%, laboraatiot/raportointi 40 %

Hylätty (0)

Arvosana 0.
Opintojakson osa-alueen suoritus puuttuu tai on täydennettävä.
Esimerkiksi opiskelija ei ole palauttanut kaikista tehtävistä ja laboraatioista hyväksyttäviä raportointeja tai raportointia on täydennettävä tai opiskelija ei ole osallistunut laboraatioihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1-2.
Opiskelija osoittaa aihepiirin tuntemusta ja ymmärtää aihepiirin keskeiset perusteet ja käsitteet.
Opiskelija osaa soveltaa teoriatietoja opastettuna ja ohjattuna käytännön harjoitustöissä ja laboraatioissa.
Opiskelija osaa hankkia aihepiiriin liittyvää tietoa ja suoriutuu opintojakson tehtävistä ja harjoitustöistä. Laboraatioiden ja harjoitustöiden raportointi ovat tyydyttävää tasoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa aihepiirin hyvää tai erittäin hyvää tuntemusta ja osaa soveltaa teoriatietoja käytännön harjoituksissa.
Opiskelija hankkii pääsääntöisesti itsenäisesti aihepiiriin liittyvää tietoa ja suoriutuu hyvin opintojakson laboraatioista ja harjoitustöistä.
Laboraatioiden ja harjoitustöiden raportointi sekä osallistuminen oppimistilanteisiin ovat hyvää tai erittäin hyvää tasoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5.
Opiskelija osoittaa aihepiirin erittäin hyvää tuntemusta ja hallintaa sekä osaa soveltaa teoriatietoja erinomaisesti käytännön harjoitustöissä ja laboratoriotöissä.
Opiskelija hankkii itsenäisesti aihepiiriin liittyvää tietoa ja kykenee ratkaisemaan tehtävät ja harjoitukset pääsääntöisesti itsenäisesti.
Laboraatioiden ja harjoitustöiden raportointi sekä osallistuminen oppimistilanteisiin ovat kiitettävää tasoa.

Ilmoittautumisaika

01.09.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

07.02.2022 - 29.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
  • Jaakko Etto
Vastuuhenkilö

Jaakko Etto

Opiskelijaryhmät
  • K53S19S
    Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
  • K53S19SV
    Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
  • K53S19AU
    Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019

Tavoitteet

Opiskelija tietää kunnossapidon strategiat ja niiden päätöksentekologiikan. Opiskelija osaa valita sopivimmat kunnossapitomenetelmät eri sähkölaitteille ja järjestelmille. Opiskelija tuntee kunnonvalvontamenetelmät sekä eri sähkö- ja automaatiolaitteiden huoltotehtävät ja tarkastukset. Opiskelija osaa hyödyntää kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmää.

Sisältö

Oppimistavoitteet:
- teollisuuden sähkö- ja automaatiokunnossapidon menetelmät ja toimenpiteet
- sähkönjakelun kunnossapito ja menetelmät
- rakennussähköistyksen ja -automaation kunnossapidon perusteet ja toimintamallit
- sähkö- ja automaatiokunnossapidon talous, organisointi ja kehittäminen.
Sisältö
- sähkö- ja automaatiokunnossapidon toimenpiteet, niiden sisältö, tavoitteet ja ajoitus
- sähkökunnossapidon ohjeet ja ohjeistus
- kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmät sähkö- ja automaatiokunnossapidon ohjauksessa ja seurannassa
- kunnossapidon käsitteiden kertaus (erikseen teollisuus ja rakennus/infra)
- kunnossapidon strategioiden ja johtamisen soveltaminen käytäntöön
- kunnossapito-ohjelman määrittely
- sähkö- ja automaatiojärjestelmät tuotantolaitteiden ja -koneiden kunnossapidon ohjauksessa

Aika ja paikka

Kemissä päiväopetus

Oppimateriaalit

- Heikki Aalto: kunnossapitotekniikan perusteet (http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/perusteet.html)
- Kunnossapitoyhdistys:Kuntoon perustuva kunnossapito ( toim Henry Mikkonen) 2009
- Jorma Järviö: Kunnossapitotekniikka (esimerkkejä eri painoksista) Kunnossapitoyhdistys.
- St kortisto: käyttö- ja kunnossapitokortit. Sähköinfo Oy
- SFS ja PSK standardit ja niiden merkitys
- Sähköalan kunnossapidon esimerkkejä opinnäytetöistä ja diplomitöistä
- Internet: valmistajien ja alan toimijoiden materiaalit
- Moodle (oppimateriaalia, tehtäviä ja palautuspaikat)

Opetusmenetelmät

Luennot ja tietoiskut
demonstraatiot
laboraatiot
harjoitustehtävät

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan asteikolla 0-5 harjoitustehtävät, harjoitustehtävien raportointi, oppimistilanteisiin osallistuminen ja tentti
Arvosana Tehtävät 60%, laboraatiot/raportointi 40 %

Arvosana 4-5. Opiskelija osoittaa aihepiirin hyvää tuntemusta ja hallintaa sekä osaa soveltaa teoriatietoja käytännön harjoitustöissä. Opiskelija hankkii itsenäisesti aihepiiriin liittyvää tietoa ja kykenee ratkaisemaan tehtävät ja harjoitukset pääsääntöisesti itsenäisesti. Laboraatioiden suorittaminen ja harjoitustöiden raportointi sekä osallistuminen oppimistilanteisiin ovat kiitettävää tasoa.

Arvosana 3. Opiskelija osoittaa aihepiirin hyvää tuntemusta ja osaa soveltaa teoriatietoja käytännön harjoituksissa. Opiskelija hankkii pääsääntöisesti itsenäisesti aihepiiriin liittyvää tietoa ja suoriutuu opintojakson tehtävistä ja harjoitustöistä. Laboraatioiden suorittaminen ja harjoitustöiden raportointi sekä osallistuminen oppimistilanteisiin ovat hyvää tasoa.

Arvosana 1-2. Opiskelijaosoittaa aihepiirin tuntemusta ja ymmärtää aihepiirin keskeiset perusteet. Opiskelija osaa soveltaa teoriatietoja opastettuna ja ohjattuna käytännön harjoitustöissä. Opiskelija osaa hankkia aihepiiriin liittyvää tietoa ja suoriutuu opintojakson tehtävistä ja harjoitustöistä. Laboraatioiden suorittaminen ja harjoitustöiden raportointi ovat tyydyttävää tasoa.

Arvosana 0. Opintojakson osa-alueen suoritus puuttuu. Esimerkiksi opiskelija ei osallistu laboraatioihin tai harjoitustöihin ja tehtäviin tai tehtävien tai laboraatioiden hyväksytty raportointi puuttuu.