Sähkö- ja automaatiokunnossapito (5 op)
Toteutuksen tunnus: K53SL215OJ-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
07.02.2022 - 29.04.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- Jaakko Etto
Vastuuhenkilö
Jaakko Etto
Opiskelijaryhmät
-
K53S19SSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
-
K53S19SVSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
-
K53S19AUSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
Tavoitteet
Opiskelija tietää kunnossapidon strategiat ja niiden päätöksentekologiikan. Opiskelija osaa valita sopivimmat kunnossapitomenetelmät eri sähkölaitteille ja järjestelmille. Opiskelija tuntee kunnonvalvontamenetelmät sekä eri sähkö- ja automaatiolaitteiden huoltotehtävät ja tarkastukset. Opiskelija osaa hyödyntää kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmää.
Sisältö
Oppimistavoitteet:
- teollisuuden sähkö- ja automaatiokunnossapidon menetelmät ja toimenpiteet
- sähkönjakelun kunnossapito ja menetelmät
- rakennussähköistyksen ja -automaation kunnossapidon perusteet ja toimintamallit
- sähkö- ja automaatiokunnossapidon talous, organisointi ja kehittäminen.
Sisältö
- sähkö- ja automaatiokunnossapidon toimenpiteet, niiden sisältö, tavoitteet ja ajoitus
- sähkökunnossapidon ohjeet ja ohjeistus
- kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmät sähkö- ja automaatiokunnossapidon ohjauksessa ja seurannassa
- kunnossapidon käsitteiden kertaus (erikseen teollisuus ja rakennus/infra)
- kunnossapidon strategioiden ja johtamisen soveltaminen käytäntöön
- kunnossapito-ohjelman määrittely
- sähkö- ja automaatiojärjestelmät tuotantolaitteiden ja -koneiden kunnossapidon ohjauksessa
Aika ja paikka
Kemissä päiväopetus
Oppimateriaalit
- Heikki Aalto: kunnossapitotekniikan perusteet (http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/perusteet.html)
- Kunnossapitoyhdistys:Kuntoon perustuva kunnossapito ( toim Henry Mikkonen) 2009
- Jorma Järviö: Kunnossapitotekniikka (esimerkkejä eri painoksista) Kunnossapitoyhdistys.
- St kortisto: käyttö- ja kunnossapitokortit. Sähköinfo Oy
- SFS ja PSK standardit ja niiden merkitys
- Sähköalan kunnossapidon esimerkkejä opinnäytetöistä ja diplomitöistä
- Internet: valmistajien ja alan toimijoiden materiaalit
- Moodle (oppimateriaalia, tehtäviä ja palautuspaikat)
Opetusmenetelmät
Luennot ja tietoiskut
demonstraatiot
laboraatiot
harjoitustehtävät
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Grade 0 - 5, based on continuos working, exercises
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan asteikolla 0-5 harjoitustehtävät, harjoitustehtävien raportointi, oppimistilanteisiin osallistuminen ja tentti
Arvosana Tehtävät 60%, laboraatiot/raportointi 40 %
Arvosana 4-5. Opiskelija osoittaa aihepiirin hyvää tuntemusta ja hallintaa sekä osaa soveltaa teoriatietoja käytännön harjoitustöissä. Opiskelija hankkii itsenäisesti aihepiiriin liittyvää tietoa ja kykenee ratkaisemaan tehtävät ja harjoitukset pääsääntöisesti itsenäisesti. Laboraatioiden suorittaminen ja harjoitustöiden raportointi sekä osallistuminen oppimistilanteisiin ovat kiitettävää tasoa.
Arvosana 3. Opiskelija osoittaa aihepiirin hyvää tuntemusta ja osaa soveltaa teoriatietoja käytännön harjoituksissa. Opiskelija hankkii pääsääntöisesti itsenäisesti aihepiiriin liittyvää tietoa ja suoriutuu opintojakson tehtävistä ja harjoitustöistä. Laboraatioiden suorittaminen ja harjoitustöiden raportointi sekä osallistuminen oppimistilanteisiin ovat hyvää tasoa.
Arvosana 1-2. Opiskelijaosoittaa aihepiirin tuntemusta ja ymmärtää aihepiirin keskeiset perusteet. Opiskelija osaa soveltaa teoriatietoja opastettuna ja ohjattuna käytännön harjoitustöissä. Opiskelija osaa hankkia aihepiiriin liittyvää tietoa ja suoriutuu opintojakson tehtävistä ja harjoitustöistä. Laboraatioiden suorittaminen ja harjoitustöiden raportointi ovat tyydyttävää tasoa.
Arvosana 0. Opintojakson osa-alueen suoritus puuttuu. Esimerkiksi opiskelija ei osallistu laboraatioihin tai harjoitustöihin ja tehtäviin tai tehtävien tai laboraatioiden hyväksytty raportointi puuttuu.