Projekti: Tutustuminen arktiseen työympäristöönLaajuus (5 op)
Tunnus: K532S23OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Projektissa tutustut insinöörin työtehtäviin ja toimenkuviin pohjoisen alueen toimintaympäristössä. Perehdyt Pohjois-Suomen alueella toimiviin yrityksiin, jotka toimivat erilaisilla teollisuuden sektoreilla (esim. teräs-, metsä-, energia- ja kaivannaisteollisuus). Projektin aikana insinöörin toimenkuvat ja tulevaisuuden työmahdollisuudet selkiytyvät. Opit hakemaan tietoa yrityksistä, tutustut erilaisiin toimintatapoihin ja esim. turvallisuuskäytäntöihin ja saat arvokasta tietoa tulevan kesän työharjoittelua silmällä pitäen.
Opit projektimuotoisia työskentelytapoja ja vahvistat ryhmäytymisen ja verkostoitumisen taitoja. Opit määrittelemään tavoitteita ja sopivia työskentelymenetelmiä, hankkimaan ja soveltamaan tietoja, opit ongelmanratkaisutapoja, ja opit aikatauluttamaan ja vaiheistamaan projektityötä, toimimaan yhteistyössä tiimissä ja jakamaan työtehtäviä ja hankittuja tietoja, tuottamaan projektin dokumentteja, toteuttamaan projektityö, raportoimaan ja esittämään työ. Opit tyypillisiä projektitöissä tarvittavia viestinnän taitoja ja vieraskielistä yrityssanastoa.
Tutustut kestävään kehitykseen, teollisuuden alojen kiertotalouteen ja miten siihen liittyviä asioita ilmenee eri teollisuuden aloilla (mm. syntyvät sivuvirrat)
Sisältö
Projektissa tutustut insinöörin työtehtäviin ja toimenkuviin pohjoisen alueen toimintaympäristössä. Perehdyt Pohjois-Suomen alueella toimiviin yrityksiin, jotka toimivat erilaisilla teollisuuden sektoreilla (esim. teräs-, metsä-, energia- ja kaivannaisteollisuus). Projektin aikana insinöörin toimenkuvat ja tulevaisuuden työmahdollisuudet selkiytyvät. Opit hakemaan tietoa yrityksistä, tutustut erilaisiin toimintatapoihin ja esim. turvallisuuskäytäntöihin ja saat arvokasta tietoa tulevan kesän työharjoittelua silmällä pitäen.
Opit projektimuotoisia työskentelytapoja ja vahvistat ryhmäytymisen ja verkostoitumisen taitoja. Opit määrittelemään tavoitteita ja sopivia työskentelymenetelmiä, hankkimaan ja soveltamaan tietoja, opit ongelmanratkaisutapoja, ja opit aikatauluttamaan ja vaiheistamaan projektityötä, toimimaan yhteistyössä tiimissä ja jakamaan työtehtäviä ja hankittuja tietoja, tuottamaan projektin dokumentteja, toteuttamaan projektityö, raportoimaan ja esittämään työ. Opit tyypillisiä projektitöissä tarvittavia viestinnän taitoja ja vieraskielistä yrityssanastoa.
Tutustut kestävään kehitykseen, teollisuuden alojen kiertotalouteen ja miten siihen liittyviä asioita ilmenee eri teollisuuden aloilla (mm. syntyvät sivuvirrat)
Esitietovaatimukset
Ei ole.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä(1)
Opiskelijan tietää Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista sähköalalla. Opiskelijan osallistuminen projektityöskentelyyn on passiivista, ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat tunnistettavissa. Opiskelija tiedonhankintakeinojen käyttö näkyy projektin tuotoksissa. Opiskelijan suullisessa ja kirjallisessa raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelijan alan teollisuuteen liittyvä englanninkielen yleissanaston hallinta on niukka. Opiskelijalla on puutteita tiedoissa, miten kansainvälisesti toiminvät yritykset toimivat eettisesti monikulttuurisessa työympäristössä. Opiskelijan projektinhallinta näkyy tuotoksissa, tuloksissa, aikataulussa ja ajankäytössä.
Tyydyttävä(2)
Opiskelija osaa osittain kartoittamiseen liittyviä asioita. Opiskelijan tiedot ovat puutteellisia Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista ovat suppeat. Opiskelija osaa projektityöskentelyn, mutta projektityöskentelytaidoissa on kehittämistä. Opiskelija osaa hankkia tietoa. Opiskelija tuntee viestinnän perusteet ja osaa ohjatusti raportoida suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tuntee, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamisessa ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija, kykenee jakamaan omaa osaamistaan ja oppimaan muilta. Opiskelijan ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa, kykenee raportoimaan kirjallisesti sekä osaa suunnitella ja toteuttaa esityksen. Opiskelija tietää alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tietää, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektin hallinta on pääosin itsenäistä.
Hyvä (4)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää yritysten tuotantoprosessit ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa kertoa, miten kestävällä kehitys näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija ja ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja osaa soveltaa insinöörin työssä olevia erilaisia viestintätilanteita sekä osaa tuottaa raportteja hyvää ammatti- ja asiakieltä käyttäen. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa sekä tuntee, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija ymmärtää eri teollisuusalojen tuotantoprosessien päävaiheet. Opiskelija tietää teollisuuden tärkeimmät yleiset turvallisuuskäytännöt ja säännöt. Opiskelija osaa kertoa, miten kestävä kehitys näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija luo henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja osaa toimia verkostoissa. Opiskelijalla on hyvät ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ja osaa käyttää erilaisia viestintätaitoja tehokkaasti. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja käyttää virheetöntä ammatti- ja asiakieltä raporteissa ja muissa dokumenteissa. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija osaa käyttää alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa sekä osaa kertoa, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
06.09.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- Päivi Honka
- Sanna Jylhä
- Aila Petäjäjärvi
Vastuuhenkilö
Aila Petäjäjärvi
Opiskelijaryhmät
-
K53S23SInsinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (päiväopinnot), Kemi, Syksy 2023
Tavoitteet
Projektissa tutustut insinöörin työtehtäviin ja toimenkuviin pohjoisen alueen toimintaympäristössä. Perehdyt Pohjois-Suomen alueella toimiviin yrityksiin, jotka toimivat erilaisilla teollisuuden sektoreilla (esim. teräs-, metsä-, energia- ja kaivannaisteollisuus). Projektin aikana insinöörin toimenkuvat ja tulevaisuuden työmahdollisuudet selkiytyvät. Opit hakemaan tietoa yrityksistä, tutustut erilaisiin toimintatapoihin ja esim. turvallisuuskäytäntöihin ja saat arvokasta tietoa tulevan kesän työharjoittelua silmällä pitäen.
Opit projektimuotoisia työskentelytapoja ja vahvistat ryhmäytymisen ja verkostoitumisen taitoja. Opit määrittelemään tavoitteita ja sopivia työskentelymenetelmiä, hankkimaan ja soveltamaan tietoja, opit ongelmanratkaisutapoja, ja opit aikatauluttamaan ja vaiheistamaan projektityötä, toimimaan yhteistyössä tiimissä ja jakamaan työtehtäviä ja hankittuja tietoja, tuottamaan projektin dokumentteja, toteuttamaan projektityö, raportoimaan ja esittämään työ. Opit tyypillisiä projektitöissä tarvittavia viestinnän taitoja ja vieraskielistä yrityssanastoa.
Tutustut kestävään kehitykseen, teollisuuden alojen kiertotalouteen ja miten siihen liittyviä asioita ilmenee eri teollisuuden aloilla (mm. syntyvät sivuvirrat)
Sisältö
Projektissa tutustut insinöörin työtehtäviin ja toimenkuviin pohjoisen alueen toimintaympäristössä. Perehdyt Pohjois-Suomen alueella toimiviin yrityksiin, jotka toimivat erilaisilla teollisuuden sektoreilla (esim. teräs-, metsä-, energia- ja kaivannaisteollisuus). Projektin aikana insinöörin toimenkuvat ja tulevaisuuden työmahdollisuudet selkiytyvät. Opit hakemaan tietoa yrityksistä, tutustut erilaisiin toimintatapoihin ja esim. turvallisuuskäytäntöihin ja saat arvokasta tietoa tulevan kesän työharjoittelua silmällä pitäen.
Opit projektimuotoisia työskentelytapoja ja vahvistat ryhmäytymisen ja verkostoitumisen taitoja. Opit määrittelemään tavoitteita ja sopivia työskentelymenetelmiä, hankkimaan ja soveltamaan tietoja, opit ongelmanratkaisutapoja, ja opit aikatauluttamaan ja vaiheistamaan projektityötä, toimimaan yhteistyössä tiimissä ja jakamaan työtehtäviä ja hankittuja tietoja, tuottamaan projektin dokumentteja, toteuttamaan projektityö, raportoimaan ja esittämään työ. Opit tyypillisiä projektitöissä tarvittavia viestinnän taitoja ja vieraskielistä yrityssanastoa.
Tutustut kestävään kehitykseen, teollisuuden alojen kiertotalouteen ja miten siihen liittyviä asioita ilmenee eri teollisuuden aloilla (mm. syntyvät sivuvirrat)
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023, Kemi Kosmos, Teams ja yritykset
Oppimateriaalit
Moodlessa jaettava materiaali, tiedonhakumateriaali projektiin liittyen.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, tiimityöskentely, webinaariin osallistuminen, projektityön esittely projektipäivässä, excursiot/vierailut
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yritysselvitykset, webinaari sekä vierailijaluennot + excursiot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta ei ole tenttiä.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä(1)
Opiskelijan tietää Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista sähköalalla. Opiskelijan osallistuminen projektityöskentelyyn on passiivista, ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat tunnistettavissa. Opiskelija tiedonhankintakeinojen käyttö näkyy projektin tuotoksissa. Opiskelijan suullisessa ja kirjallisessa raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelijan alan teollisuuteen liittyvä englanninkielen yleissanaston hallinta on niukka. Opiskelijalla on puutteita tiedoissa, miten kansainvälisesti toiminvät yritykset toimivat eettisesti monikulttuurisessa työympäristössä. Opiskelijan projektinhallinta näkyy tuotoksissa, tuloksissa, aikataulussa ja ajankäytössä.
Tyydyttävä(2)
Opiskelija osaa osittain kartoittamiseen liittyviä asioita. Opiskelijan tiedot ovat puutteellisia Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista ovat suppeat. Opiskelija osaa projektityöskentelyn, mutta projektityöskentelytaidoissa on kehittämistä. Opiskelija osaa hankkia tietoa. Opiskelija tuntee viestinnän perusteet ja osaa ohjatusti raportoida suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tuntee, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamisessa ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija, kykenee jakamaan omaa osaamistaan ja oppimaan muilta. Opiskelijan ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa, kykenee raportoimaan kirjallisesti sekä osaa suunnitella ja toteuttaa esityksen. Opiskelija tietää alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tietää, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektin hallinta on pääosin itsenäistä.
Hyvä (4)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää yritysten tuotantoprosessit ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa kertoa, miten kestävällä kehitys näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija ja ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja osaa soveltaa insinöörin työssä olevia erilaisia viestintätilanteita sekä osaa tuottaa raportteja hyvää ammatti- ja asiakieltä käyttäen. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa sekä tuntee, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija ymmärtää eri teollisuusalojen tuotantoprosessien päävaiheet. Opiskelija tietää teollisuuden tärkeimmät yleiset turvallisuuskäytännöt ja säännöt. Opiskelija osaa kertoa, miten kestävä kehitys näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija luo henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja osaa toimia verkostoissa. Opiskelijalla on hyvät ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ja osaa käyttää erilaisia viestintätaitoja tehokkaasti. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja käyttää virheetöntä ammatti- ja asiakieltä raporteissa ja muissa dokumenteissa. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija osaa käyttää alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa sekä osaa kertoa, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Prosessiarviointi: aktiivinen osallistuminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektiryhmän työskentelyyn osallistuminen
Tuotosarviointi: tunti- ja kotitehtävien tekeminen, projektituotosten laatu, tulosten vastaavuus tehtävänantoon
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksolle tai hänellä on merkittäviä puutteita suorituksessa (opiskelija ei ole osallistunut webinaariin tai tiimin projektituotoksiin, projektipäivään tai yritysvierailuihin tai -luentoihin).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä(1)
Opiskelijan tietää Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista sähköalalla. Opiskelijan osallistuminen projektityöskentelyyn on passiivista, ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat tunnistettavissa. Opiskelija tiedonhankintakeinojen käyttö näkyy projektin tuotoksissa. Opiskelijan suullisessa ja kirjallisessa raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelijan alan teollisuuteen liittyvä englanninkielen yleissanaston hallinta on niukka. Opiskelijalla on puutteita tiedoissa, miten kansainvälisesti toiminvät yritykset toimivat eettisesti monikulttuurisessa työympäristössä. Opiskelijan projektinhallinta näkyy tuotoksissa, tuloksissa, aikataulussa ja ajankäytössä.
Tyydyttävä(2)
Opiskelija osaa osittain kartoittamiseen liittyviä asioita. Opiskelijan tiedot ovat puutteellisia Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista ovat suppeat. Opiskelija osaa projektityöskentelyn, mutta projektityöskentelytaidoissa on kehittämistä. Opiskelija osaa hankkia tietoa. Opiskelija tuntee viestinnän perusteet ja osaa ohjatusti raportoida suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tuntee, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamisessa ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija, kykenee jakamaan omaa osaamistaan ja oppimaan muilta. Opiskelijan ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa, kykenee raportoimaan kirjallisesti sekä osaa suunnitella ja toteuttaa esityksen. Opiskelija tietää alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tietää, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektin hallinta on pääosin itsenäistä.
Hyvä (3)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamisessa ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija, kykenee jakamaan omaa osaamistaan ja oppimaan muilta. Opiskelijan ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa, kykenee raportoimaan kirjallisesti sekä osaa suunnitella ja toteuttaa esityksen. Opiskelija tietää alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tietää, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektin hallinta on pääosin itsenäistä
Hyvä 4
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää yritysten tuotantoprosessit ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa kertoa, miten kestävällä kehitys näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija ja ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja osaa soveltaa insinöörin työssä olevia erilaisia viestintätilanteita sekä osaa tuottaa raportteja hyvää ammatti- ja asiakieltä käyttäen. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa sekä tuntee, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija ymmärtää eri teollisuusalojen tuotantoprosessien päävaiheet. Opiskelija tietää teollisuuden tärkeimmät yleiset turvallisuuskäytännöt ja säännöt. Opiskelija osaa kertoa, miten kestävä kehitys näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija luo henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja osaa toimia verkostoissa. Opiskelijalla on hyvät ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ja osaa käyttää erilaisia viestintätaitoja tehokkaasti. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja käyttää virheetöntä ammatti- ja asiakieltä raporteissa ja muissa dokumenteissa. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija osaa käyttää alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa sekä osaa kertoa, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista
Esitietovaatimukset
Ei ole.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 12.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 04.12.2022
Laajuus
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Päivi Honka
- Sanna Jylhä
- Mari-Selina Kantanen
- Aila Petäjäjärvi
Vastuuhenkilö
Mari-Selina Kantanen
Opiskelijaryhmät
-
K52K22SInsinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
-
K53S22SInsinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Projektissa tutustut insinöörin työtehtäviin ja toimenkuviin pohjoisen alueen toimintaympäristössä. Perehdyt Pohjois-Suomen alueella toimiviin yrityksiin, jotka toimivat erilaisilla teollisuuden sektoreilla (esim. teräs-, metsä-, energia- ja kaivannaisteollisuus). Projektin aikana insinöörin toimenkuvat ja tulevaisuuden työmahdollisuudet selkiytyvät. Opit hakemaan tietoa yrityksistä, tutustut erilaisiin toimintatapoihin ja esim. turvallisuuskäytäntöihin ja saat arvokasta tietoa tulevan kesän työharjoittelua silmällä pitäen.
Opit projektimuotoisia työskentelytapoja ja vahvistat ryhmäytymisen ja verkostoitumisen taitoja. Opit määrittelemään tavoitteita ja sopivia työskentelymenetelmiä, hankkimaan ja soveltamaan tietoja, opit ongelmanratkaisutapoja, ja opit aikatauluttamaan ja vaiheistamaan projektityötä, toimimaan yhteistyössä tiimissä ja jakamaan työtehtäviä ja hankittuja tietoja, tuottamaan projektin dokumentteja, toteuttamaan projektityö, raportoimaan ja esittämään työ. Opit tyypillisiä projektitöissä tarvittavia viestinnän taitoja ja vieraskielistä yrityssanastoa.
Tutustut kestävään kehitykseen, teollisuuden alojen kiertotalouteen ja miten siihen liittyviä asioita ilmenee eri teollisuuden aloilla (mm. syntyvät sivuvirrat)
Sisältö
Projektissa tutustut insinöörin työtehtäviin ja toimenkuviin pohjoisen alueen toimintaympäristössä. Perehdyt Pohjois-Suomen alueella toimiviin yrityksiin, jotka toimivat erilaisilla teollisuuden sektoreilla (esim. teräs-, metsä-, energia- ja kaivannaisteollisuus). Projektin aikana insinöörin toimenkuvat ja tulevaisuuden työmahdollisuudet selkiytyvät. Opit hakemaan tietoa yrityksistä, tutustut erilaisiin toimintatapoihin ja esim. turvallisuuskäytäntöihin ja saat arvokasta tietoa tulevan kesän työharjoittelua silmällä pitäen.
Opit projektimuotoisia työskentelytapoja ja vahvistat ryhmäytymisen ja verkostoitumisen taitoja. Opit määrittelemään tavoitteita ja sopivia työskentelymenetelmiä, hankkimaan ja soveltamaan tietoja, opit ongelmanratkaisutapoja, ja opit aikatauluttamaan ja vaiheistamaan projektityötä, toimimaan yhteistyössä tiimissä ja jakamaan työtehtäviä ja hankittuja tietoja, tuottamaan projektin dokumentteja, toteuttamaan projektityö, raportoimaan ja esittämään työ. Opit tyypillisiä projektitöissä tarvittavia viestinnän taitoja ja vieraskielistä yrityssanastoa.
Tutustut kestävään kehitykseen, teollisuuden alojen kiertotalouteen ja miten siihen liittyviä asioita ilmenee eri teollisuuden aloilla (mm. syntyvät sivuvirrat)
Aika ja paikka
Syyskuu - joulukuu 2022
Oppimateriaalit
Moodlessa jaettava materiaali, tiedonhakumateriaali projektiin liittyen.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, excursiot/vierailut.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yritysselvitykset, webinaari sekä mahdolliset vierailijaluennot + excursiot.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta ei ole tenttiä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä(1)
Opiskelijan tietää Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista sähköalalla. Opiskelijan osallistuminen projektityöskentelyyn on passiivista, ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat tunnistettavissa. Opiskelija tiedonhankintakeinojen käyttö näkyy projektin tuotoksissa. Opiskelijan suullisessa ja kirjallisessa raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelijan alan teollisuuteen liittyvä englanninkielen yleissanaston hallinta on niukka. Opiskelijalla on puutteita tiedoissa, miten kansainvälisesti toiminvät yritykset toimivat eettisesti monikulttuurisessa työympäristössä. Opiskelijan projektinhallinta näkyy tuotoksissa, tuloksissa, aikataulussa ja ajankäytössä.
Tyydyttävä(2)
Opiskelija osaa osittain kartoittamiseen liittyviä asioita. Opiskelijan tiedot ovat puutteellisia Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista ovat suppeat. Opiskelija osaa projektityöskentelyn, mutta projektityöskentelytaidoissa on kehittämistä. Opiskelija osaa hankkia tietoa. Opiskelija tuntee viestinnän perusteet ja osaa ohjatusti raportoida suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tuntee, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamisessa ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija, kykenee jakamaan omaa osaamistaan ja oppimaan muilta. Opiskelijan ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa, kykenee raportoimaan kirjallisesti sekä osaa suunnitella ja toteuttaa esityksen. Opiskelija tietää alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tietää, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektin hallinta on pääosin itsenäistä.
Hyvä (4)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää yritysten tuotantoprosessit ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa kertoa, miten kestävällä kehitys näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija ja ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja osaa soveltaa insinöörin työssä olevia erilaisia viestintätilanteita sekä osaa tuottaa raportteja hyvää ammatti- ja asiakieltä käyttäen. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa sekä tuntee, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija ymmärtää eri teollisuusalojen tuotantoprosessien päävaiheet. Opiskelija tietää teollisuuden tärkeimmät yleiset turvallisuuskäytännöt ja säännöt. Opiskelija osaa kertoa, miten kestävä kehitys näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija luo henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja osaa toimia verkostoissa. Opiskelijalla on hyvät ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ja osaa käyttää erilaisia viestintätaitoja tehokkaasti. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja käyttää virheetöntä ammatti- ja asiakieltä raporteissa ja muissa dokumenteissa. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija osaa käyttää alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa sekä osaa kertoa, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Prosessiarviointi: aktiivinen osallistuminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektiryhmän työskentelyyn osallistuminen
Tuotosarviointi: tunti- ja kotitehtävien tekeminen, projektituotosten laatu, tulosten vastaavuus tehtävänantoon
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksolle vaadittavien suoritusten tekemiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa vain osittain pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen liittyviä asioita. Opiskelijan tiedot ovat puutteellisia Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista ovat suppeat. Opiskelijan ryhmän projektityöskentelyyn on passiivista ja ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat heikot. Opiskelija tiedonhankintakeinot ovat suppealla tasolla. Opiskelijan suullisessa ja kirjallisessa raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelijan alan teollisuuteen liittyvä englanninkielen yleissanaston hallinta on niukka. Opiskelijan projektinhallinta on satunnaista ja ohjaajan ohjauksen varassa. Tehtävien tekemiseen opiskelija tarvitsee runsaasti ohjaajan opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa osittain pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen liittyviä asioita. Opiskelijan tiedot ovat puutteellisia Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista ovat suppeat. Opiskelija osaa projektityöskentelyn, mutta projektityöskentelytaidoissa on kehittämistä. Opiskelija osaa hankkia tietoa. Opiskelija tuntee viestinnän perusteet ja osaa ohjatusti raportoida suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan, mikä vaikuttaa myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamisessa ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää mitä kiertotaloudella tarkoitetaan erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija, kykenee jakamaan omaa osaamistaan ja oppimaan muilta. Opiskelijan tyhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa, kykenee raportoimaan kirjallisesti sekä osaa suunnitella ja toteuttaa esityksen. Opiskelija tietää alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston. Opiskelijan projektin hallinta on pääosin itsenäistä. Opiskelija suorittaa annetut tehtävät ja palautukset pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti ja opiskelija osoittaa kehittynyttä asianhallintaa.
Hyvä (4)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää yritysten tuotantoprosessit ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa kertoa, miten kiertotalous näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija ja ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja osaa soveltaa insinöörin työssä olevia erilaisia viestintätilanteita sekä osaa tuottaa raportteja hyvää ammatti- ja asiakieltä käyttäen. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä. Tehtävien tekeminen onnistuu opiskelijalta itsenäisesti, opiskelija osaa esittää asiat hyvää asianhallintaa osoittaen. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija ymmärtää eri teollisuusalojen tuotantoprosessien päävaiheet. Opiskelija tietää teollisuuden tärkeimmät yleiset turvallisuuskäytännöt ja säännöt. Opiskelija osaa kertoa, miten kiertotalous näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija luo henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja osaa toimia verkostoissa. Opiskelijalla on hyvät ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ja osaa käyttää erilaisia viestintätaitoja tehokkaasti. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja käyttää virheetöntä ammatti- ja asiakieltä raporteissa ja muissa dokumenteissa. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija osaa käyttää alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa. Opiskelijan projektinhallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ei ole.