Siirry suoraan sisältöön

Projekti: Tutustuminen arktiseen työympäristöön (5 op)

Toteutuksen tunnus: K502K18OJ-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus

Opettaja

  • Päivi Honka
  • Sanna Jylhä
  • Aila Petäjäjärvi

Vastuuhenkilö

Aila Petäjäjärvi

Opiskelijaryhmät

  • K53S23S
    Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (päiväopinnot), Kemi, Syksy 2023

Tavoitteet

Projektissa tutustut insinöörin työtehtäviin ja toimenkuviin pohjoisen alueen toimintaympäristössä. Perehdyt Pohjois-Suomen alueella toimiviin yrityksiin, jotka toimivat erilaisilla teollisuuden sektoreilla (esim. teräs-, metsä-, energia- ja kaivannaisteollisuus). Projektin aikana insinöörin toimenkuvat ja tulevaisuuden työmahdollisuudet selkiytyvät. Opit hakemaan tietoa yrityksistä, tutustut erilaisiin toimintatapoihin ja esim. turvallisuuskäytäntöihin ja saat arvokasta tietoa tulevan kesän työharjoittelua silmällä pitäen.
Opit projektimuotoisia työskentelytapoja ja vahvistat ryhmäytymisen ja verkostoitumisen taitoja. Opit määrittelemään tavoitteita ja sopivia työskentelymenetelmiä, hankkimaan ja soveltamaan tietoja, opit ongelmanratkaisutapoja, ja opit aikatauluttamaan ja vaiheistamaan projektityötä, toimimaan yhteistyössä tiimissä ja jakamaan työtehtäviä ja hankittuja tietoja, tuottamaan projektin dokumentteja, toteuttamaan projektityö, raportoimaan ja esittämään työ. Opit tyypillisiä projektitöissä tarvittavia viestinnän taitoja ja vieraskielistä yrityssanastoa.
Tutustut kestävään kehitykseen, teollisuuden alojen kiertotalouteen ja miten siihen liittyviä asioita ilmenee eri teollisuuden aloilla (mm. syntyvät sivuvirrat)

Sisältö

Projektissa tutustut insinöörin työtehtäviin ja toimenkuviin pohjoisen alueen toimintaympäristössä. Perehdyt Pohjois-Suomen alueella toimiviin yrityksiin, jotka toimivat erilaisilla teollisuuden sektoreilla (esim. teräs-, metsä-, energia- ja kaivannaisteollisuus). Projektin aikana insinöörin toimenkuvat ja tulevaisuuden työmahdollisuudet selkiytyvät. Opit hakemaan tietoa yrityksistä, tutustut erilaisiin toimintatapoihin ja esim. turvallisuuskäytäntöihin ja saat arvokasta tietoa tulevan kesän työharjoittelua silmällä pitäen.
Opit projektimuotoisia työskentelytapoja ja vahvistat ryhmäytymisen ja verkostoitumisen taitoja. Opit määrittelemään tavoitteita ja sopivia työskentelymenetelmiä, hankkimaan ja soveltamaan tietoja, opit ongelmanratkaisutapoja, ja opit aikatauluttamaan ja vaiheistamaan projektityötä, toimimaan yhteistyössä tiimissä ja jakamaan työtehtäviä ja hankittuja tietoja, tuottamaan projektin dokumentteja, toteuttamaan projektityö, raportoimaan ja esittämään työ. Opit tyypillisiä projektitöissä tarvittavia viestinnän taitoja ja vieraskielistä yrityssanastoa.
Tutustut kestävään kehitykseen, teollisuuden alojen kiertotalouteen ja miten siihen liittyviä asioita ilmenee eri teollisuuden aloilla (mm. syntyvät sivuvirrat)

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2023, Kemi Kosmos, Teams ja yritykset

Oppimateriaalit

Moodlessa jaettava materiaali, tiedonhakumateriaali projektiin liittyen.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, tiimityöskentely, webinaariin osallistuminen, projektityön esittely projektipäivässä, excursiot/vierailut

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yritysselvitykset, webinaari sekä vierailijaluennot + excursiot

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta ei ole tenttiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä(1)
Opiskelijan tietää Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista sähköalalla. Opiskelijan osallistuminen projektityöskentelyyn on passiivista, ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat tunnistettavissa. Opiskelija tiedonhankintakeinojen käyttö näkyy projektin tuotoksissa. Opiskelijan suullisessa ja kirjallisessa raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelijan alan teollisuuteen liittyvä englanninkielen yleissanaston hallinta on niukka. Opiskelijalla on puutteita tiedoissa, miten kansainvälisesti toiminvät yritykset toimivat eettisesti monikulttuurisessa työympäristössä. Opiskelijan projektinhallinta näkyy tuotoksissa, tuloksissa, aikataulussa ja ajankäytössä.

Tyydyttävä(2)
Opiskelija osaa osittain kartoittamiseen liittyviä asioita. Opiskelijan tiedot ovat puutteellisia Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista ovat suppeat. Opiskelija osaa projektityöskentelyn, mutta projektityöskentelytaidoissa on kehittämistä. Opiskelija osaa hankkia tietoa. Opiskelija tuntee viestinnän perusteet ja osaa ohjatusti raportoida suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tuntee, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamisessa ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija, kykenee jakamaan omaa osaamistaan ja oppimaan muilta. Opiskelijan ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa, kykenee raportoimaan kirjallisesti sekä osaa suunnitella ja toteuttaa esityksen. Opiskelija tietää alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tietää, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektin hallinta on pääosin itsenäistä.
Hyvä (4)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää yritysten tuotantoprosessit ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa kertoa, miten kestävällä kehitys näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija ja ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja osaa soveltaa insinöörin työssä olevia erilaisia viestintätilanteita sekä osaa tuottaa raportteja hyvää ammatti- ja asiakieltä käyttäen. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa sekä tuntee, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija ymmärtää eri teollisuusalojen tuotantoprosessien päävaiheet. Opiskelija tietää teollisuuden tärkeimmät yleiset turvallisuuskäytännöt ja säännöt. Opiskelija osaa kertoa, miten kestävä kehitys näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija luo henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja osaa toimia verkostoissa. Opiskelijalla on hyvät ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ja osaa käyttää erilaisia viestintätaitoja tehokkaasti. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja käyttää virheetöntä ammatti- ja asiakieltä raporteissa ja muissa dokumenteissa. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija osaa käyttää alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa sekä osaa kertoa, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Prosessiarviointi: aktiivinen osallistuminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektiryhmän työskentelyyn osallistuminen
Tuotosarviointi: tunti- ja kotitehtävien tekeminen, projektituotosten laatu, tulosten vastaavuus tehtävänantoon

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksolle tai hänellä on merkittäviä puutteita suorituksessa (opiskelija ei ole osallistunut webinaariin tai tiimin projektituotoksiin, projektipäivään tai yritysvierailuihin tai -luentoihin).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä(1)
Opiskelijan tietää Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista sähköalalla. Opiskelijan osallistuminen projektityöskentelyyn on passiivista, ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat tunnistettavissa. Opiskelija tiedonhankintakeinojen käyttö näkyy projektin tuotoksissa. Opiskelijan suullisessa ja kirjallisessa raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelijan alan teollisuuteen liittyvä englanninkielen yleissanaston hallinta on niukka. Opiskelijalla on puutteita tiedoissa, miten kansainvälisesti toiminvät yritykset toimivat eettisesti monikulttuurisessa työympäristössä. Opiskelijan projektinhallinta näkyy tuotoksissa, tuloksissa, aikataulussa ja ajankäytössä.

Tyydyttävä(2)
Opiskelija osaa osittain kartoittamiseen liittyviä asioita. Opiskelijan tiedot ovat puutteellisia Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista ovat suppeat. Opiskelija osaa projektityöskentelyn, mutta projektityöskentelytaidoissa on kehittämistä. Opiskelija osaa hankkia tietoa. Opiskelija tuntee viestinnän perusteet ja osaa ohjatusti raportoida suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tuntee, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamisessa ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija, kykenee jakamaan omaa osaamistaan ja oppimaan muilta. Opiskelijan ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa, kykenee raportoimaan kirjallisesti sekä osaa suunnitella ja toteuttaa esityksen. Opiskelija tietää alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tietää, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektin hallinta on pääosin itsenäistä.
Hyvä (3)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamisessa ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija, kykenee jakamaan omaa osaamistaan ja oppimaan muilta. Opiskelijan ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa, kykenee raportoimaan kirjallisesti sekä osaa suunnitella ja toteuttaa esityksen. Opiskelija tietää alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston sekä tietää, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektin hallinta on pääosin itsenäistä
Hyvä 4
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää yritysten tuotantoprosessit ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa kertoa, miten kestävällä kehitys näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija ja ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja osaa soveltaa insinöörin työssä olevia erilaisia viestintätilanteita sekä osaa tuottaa raportteja hyvää ammatti- ja asiakieltä käyttäen. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa sekä tuntee, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija ymmärtää eri teollisuusalojen tuotantoprosessien päävaiheet. Opiskelija tietää teollisuuden tärkeimmät yleiset turvallisuuskäytännöt ja säännöt. Opiskelija osaa kertoa, miten kestävä kehitys näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija luo henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja osaa toimia verkostoissa. Opiskelijalla on hyvät ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ja osaa käyttää erilaisia viestintätaitoja tehokkaasti. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja käyttää virheetöntä ammatti- ja asiakieltä raporteissa ja muissa dokumenteissa. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija osaa käyttää alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa sekä osaa kertoa, miten kansainvälisesti toiminvat yritykset toimivat monikulttuurisessa työympäristössä eettisesti. Opiskelijan projektinhallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista

Esitietovaatimukset

Ei ole.