Lapsi- ja perhetyön menetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: K700BE30
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
Sisältö
Sisältö:
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa perhetyön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkitystä sosiaalityössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa perhetyössä käytettäviä keskeisiä työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija muistaa lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen perhetyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkityksen sosiaalityössä. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa perhetyössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää perhetyön keskeisiä työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija ymmärtää lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen perhetyössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkityksen sosiaalityössä. Opiskelija osaa soveltaa teoriatietoa perhetyössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa perhetyössä käytettäviä keskeisiä työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemiseksi perhetyössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa analysoida perhetyön merkitystä sosiaalityössä. Opiskelija osaa arvioida perhetyön viitekehystä sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisesti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida lapsi- ja perhetyön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista perhetyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa analysoida lasten ja vanhempein osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta perhetyössä. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida perhetyön merkitystä sosiaalityössä. Opiskelija osaa luoda teoriatietoon perustuvan viitekehyksen sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisesta perhetyötä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida lapsi- ja perhetyön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista perhetyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida lasten ja vanhempien osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta perhetyössä. Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 18.03.2024
Ajoitus
19.03.2024 - 10.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Merja Hjulberg
Vastuuhenkilö
Merja Hjulberg
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22SLSosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
Sisältö
Sisältö:
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Aika ja paikka
Kevät 2024
19.3. - 3.4.24
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva ja siellä mainittu materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, erilaiset oppimistehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämän asiantuntijavierailu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen oppimistehtävän palautusajankohta sekä tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa. Kirjallisen oppimistehtävän uusintamahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjallisen numeraalisesti arvioitavan oppimistehtävän voi korvata numeraalisesti arvioitavalla tentillä, joka järjestetään yhden kerran. Kokoavasta oppimistehtävästä ja tentistä saa enemmän tietoa opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa perhetyön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkitystä sosiaalityössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa perhetyössä käytettäviä keskeisiä työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija muistaa lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen perhetyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkityksen sosiaalityössä. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa perhetyössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää perhetyön keskeisiä työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija ymmärtää lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen perhetyössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkityksen sosiaalityössä. Opiskelija osaa soveltaa teoriatietoa perhetyössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa perhetyössä käytettäviä keskeisiä työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemiseksi perhetyössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa analysoida perhetyön merkitystä sosiaalityössä. Opiskelija osaa arvioida perhetyön viitekehystä sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisesti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida lapsi- ja perhetyön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista perhetyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa analysoida lasten ja vanhempein osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta perhetyössä. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida perhetyön merkitystä sosiaalityössä. Opiskelija osaa luoda teoriatietoon perustuvan viitekehyksen sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisesta perhetyötä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida lapsi- ja perhetyön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista perhetyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida lasten ja vanhempien osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta perhetyössä. Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarviointi 0 - 5.
Kaikki vaadittavat oppimistehtävät tulee tehdä hyväksyttävästi. Kirjallinen oppimistehtävä tai tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 10.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Merja Hjulberg
Vastuuhenkilö
Merja Hjulberg
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22KSosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
Sisältö
Sisältö:
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Aika ja paikka
Kevät 2023
9.1. - 23.2.24
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva ja siellä mainittu materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, erilaiset oppimistehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämän asiantuntijavierailu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen oppimistehtävän palautusajankohta sekä tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa. Kirjallisen oppimistehtävän uusintamahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjallisen numeraalisesti arvioitavan oppimistehtävän voi korvata numeraalisesti arvioitavalla tentillä, joka järjestetään yhden kerran. Kokoavasta oppimistehtävästä ja tentistä saa enemmän tietoa opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa perhetyön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkitystä sosiaalityössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa perhetyössä käytettäviä keskeisiä työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija muistaa lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen perhetyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkityksen sosiaalityössä. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa perhetyössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää perhetyön keskeisiä työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija ymmärtää lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen perhetyössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkityksen sosiaalityössä. Opiskelija osaa soveltaa teoriatietoa perhetyössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa perhetyössä käytettäviä keskeisiä työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemiseksi perhetyössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa analysoida perhetyön merkitystä sosiaalityössä. Opiskelija osaa arvioida perhetyön viitekehystä sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisesti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida lapsi- ja perhetyön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista perhetyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa analysoida lasten ja vanhempein osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta perhetyössä. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida perhetyön merkitystä sosiaalityössä. Opiskelija osaa luoda teoriatietoon perustuvan viitekehyksen sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisesta perhetyötä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida lapsi- ja perhetyön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista perhetyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida lasten ja vanhempien osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta perhetyössä. Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarviointi 0 - 5.
Kaikki vaadittavat oppimistehtävät tulee tehdä hyväksyttävästi. Kirjallinen oppimistehtävä tai tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5.