Skip to main content

Bachelor of Social Services (online studies), Kemi, Spring 2023: KA71S23K

Code: KA71S23K_2

Degree title
Bachelor of Social Services
Credits
210 ects
Duration
3.5 years (210 cr)
Start semester
Spring 2023
Teaching language
Finnish

Descriptions

Sosionomi (AMK) 210 op

Sosiaalialan koulutuksessa opiskelet sosionomiksi (AMK). Sosionomi (AMK) on sosiaalihuollon laillistettu ammatti (L sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015). Tutkinnon suoritettuasi voit työskennellä sosiaalipalvelujen ja muiden yhteiskunnallisten palvelujen asiakastyö-, suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistehtävissä. Työpaikkasi voi olla julkisella sektorilla, järjestöissä, hankkeissa ja projekteissa. Voit toimia myös yrittäjänä sosiaalipalveluissa.

Sosionomina voit työskennellä
- varhaiskasvatuksen sosionomina
- lastensuojelussa ja perhetyössä ohjaajana ja esimiehenä
- nuorisotyössä esim. erityisnuorisotyöntekijänä
- vammaistyössä ja kuntoutuksessa ohjaajana ja esimiehenä
- mielenterveys- ja päihdetyössä tai kriminaalihuollossa ohjaajana ja esimiehenä
- maahanmuuttajatyössä pakolaistyöntekijänä ja ohjaajana
- työvoimahallinnossa, sosiaalitoimessa tai Kelassa esim. sosiaaliohjaajana tai työvoimaneuvojana

Sosiaalialan ydintä on ihmisarvon ja ihmisyyden edistäminen ihmisten kohtaamisessa arjessa, palvelujen toteuttamisessa ja niiden kehittämisessä. Sosiaalialan koulutuksessa vahvistamme opiskelijoiden valmiuksia toimia ihmisläheisellä ja eettisesti kestävällä tavalla. Koulutuksessa opiskelijat saavat ajattelun ja toiminnan ”välineitä”, joilla he voivat itse olla, ja joilla he voivat tukea ihmisiä olemaan, oman elämänsä ja keskinäisen elämän rakentajina sekä vaikuttajina ja toiminnan uudistajina yhteiskunnassa. Sosiaalialan koulutuksessa sosiaalisten siltojen rakentaminen, rikkoutuneiden siltojen korjaaminen ja uusien siltojen rakentaminen ovat perusta, jolle kestävää tulevaisuutta rakennetaan.

Sosiaalialan koulutuksessa toteutuu Lapin korkeakoulukonsernin strategiset valinnat toimia ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Koulutuksessa korostuvat erityisesti tulevaisuuden palvelutarpeiden tunnistaminen sekä palveluratkaisujen muotoilu ja kehittäminen palveluiden saavutettavuuden, tasa-arvoisen koulutuksen ja hyvinvoinnin toteutumiseksi. Sosiaalialan koulutuksessa ja TKI-toiminnassa tuotetaan osaamista, jolla tuetaan ja vahvistetaan ihmisen turvallista arkea, itsenäistä toimintakykyä, osallisuutta ja elämänhallintaa. Osaamisen ydintä ovat ymmärrys yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnista, ja toimiminen eettisesti kestävällä tavalla. Osaamisen kehittäminen painottuu monitoimijuuteen, asiakas- ja palveluohjausosaamiseen sekä teknologisten ratkaisujen hyödyntämiseen. Sosiokulttuurinen osaaminen ja kehittyvä hyvinvointiteknologia ovat tulevaisuuden ratkaisuja ihmisten toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.

Sosionomi (AMK) -tutkinto rakentuu yleisistä työelämävalmiuksista ja sosiaalialan osaamisesta. Ydinosaamiseen liittyvien opintojen tavoitteena on, että perehdyt alan ammatillisiin tehtäväalueisiin sekä niiden perusteisiin siten, että valmistuttuasi kykenet työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Profiloivissa opinnoissa syvennät osaamistasi omien ammatillisten osaamistavoitteiden mukaisesti.

Opetussuunnitelma rakentuu lukuvuosi- ja lukukausiteemoista ja opintojaksoista. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja teemojen sisällöt kuvaavat alan keskeisen ammatillisen ydinosaamisen. Lukuvuosi- ja lukukausiteemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta (ks. liitetaulukko):

1. vuositeema: Sosiaalialan perehtyjä
Ensimmäisenä opiskeluvuotena perehdyt sosiaalialan ammatillisen toiminnan perusteisiin. Keskeisiä teemoja ovat asiakastyö sekä yksilön ja yhteiskunnan välisen kytköksen ymmärtäminen. Osaat kuvata sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja luoda ammatillisen vuorovaikutussuhteen. Tunnet hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän. Ihmisenä yhteiskunnassa -teemassa opit edistämään osallisuutta, tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta, sekä ehkäisemään huono-osaisuutta. Lisäksi harjaannut reflektiiviseen ja tutkivaan työskentelyyn.

2. vuositeema: Sosiaalialan harjaantuja
Toisena lukuvuotena suuntaat osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan alueille. Aloitat profiloivien opintojen opiskelun, joissa valitset ammatillisten osaamistavoitteidesi mukaisesti 25-30 opintopisteen verran tarjolla olevia opintoja. Profiloivien opintojen sisällöt liittyvät mm. varhaiskasvatukseen, lastensuojeluun, vammaistyöhön ja kuntoutukseen sekä aikuissosiaalityöhön. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä.

3. vuositeema: Sosiaalialan soveltaja
Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä. Työyhteisö- ja organisaatio-osaamisen osa-alueet ovat keskeinen osa opintoja.

4. vuositeema: Sosiaalialan kehittäjä
Neljäntenä opiskeluvuotena perehdyt organisaatiotoimintaan ja johtamiseen sekä toimintaan työyhteisön jäsenenä ja lähiesimiehenä. Opintojen loppuvaiheessa osaat kehittää sosiaalialan osaamista, työyhteisöjä ja palveluja moniammatillisesti.

Osaaminen rakentuu teoriaopintojen ja käytännön harjoittelun yhteistoimintana. Opintoihin kuuluu 45 op harjoittelua. Harjoittelujen jaksotus perustuu jokaisen vuositeeman osaamistavoitteisiin. Harjoitteluissa perehdyt ohjatusti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä.

Opinnäytetyön tavoitteena on, että kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä.

Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaitoja vahvistavien työelämäläheisten oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Oppiminen on yhteisöllistä, yhteistoiminnallista, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän aktiivista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteisen tiedon rakentamiseen. Opiskelijana olet aktiivinen ja vastuullinen oman oppimisesi subjekti. Opettaja on oppimisen asiantuntija, ohjaaja ja mahdollistaja. Sosiaalialan opiskelussa korostetaan oma-aloitteisuutta, itseohjautuvuutta sekä yhteistyötaitoja. Oppimaan oppimisen valmiudet samoin kuin oman toiminnan ja ammattitaidon arviointikyky ovat perusvalmiuksia sosiaalialan työn muuttuvissa olosuhteissa.

Oppiminen, tutkiminen ja kehittäminen tapahtuvat monipuolisissa oppimis- ja kehittämisympäristöissä, joita ovat mm. virtuaaliympäristöt, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet. Opinnoissa huomioidaan mahdollisuus monialaisuuden hyödyntämiseen oppimistilanteissa ja uusissa oppimisympäristöissä. Sosiaalialan opiskelijoiden keskeisiä oppimisympäristöjä ovat sosiaalihuollon sekä varhaiskasvatuksen toimintayksiköt sekä yksityisen ja kolmannen sektorin tarjoamat työelämäympäristöt. Opiskelua tapahtuu kampuksella ja verkko-oppimisympäristöissä yhdessä muiden kanssa sekä itsenäisesti. Koulutus antaa mahdollisuuden hyödyntää työelämäkokemustasi, asiantuntijuuttasi ja työtehtäviäsi opintojen eteenpäin viemisessä. Työympäristösi voi olla osa opintojasi oppimis- ja kehittämisympäristönä (työn opinnollistaminen).

Kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla, opintojen vieraskielisellä materiaalilla, rohkaisemalla kansainväliseen opiskelijavaihtoon ja huomioimalla opintojaksoissa toimintaympäristön kansainvälistyminen. Kansainväliseen vaihtoon sinulla on mahdollisuus lähteä 2.-3. opintovuoden aikana. Kaikki kv-vaihdossa suorittamasi opinnot luetaan hyväksi opintoihin. Lisäksi voit osallistua kotikansainvälistämistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.

Further information

Verkko-opinnoissa hyödynnät erilaisia verkko-opiskelumahdollisuuksia. Oppimisympäristönä käytämme Moodle-verkko-oppimisympäristöä ja Zoom/Kaltura-etäopiskelujärjestelmää. Zoom-yhteydellä tapahtuvaa opetusta ja ohjausta on 1 arkipäivä joka toinen viikko, joihin sinun tulee osallistua. Viikonpäivä voi vaihdella. Ko. päivä sijoittuu klo 8-18 välille siten, että klo 8-16 on opintojaksoihin liittyvää opetusta ja ohjausta ja klo 16-18 on varattu tarvittaessa opettajien ja/tai opinto-ohjaajan ohjaukseen. Opintoihin kuuluvat harjoittelujaksot ovat kokoaikaista harjoittelua, eivätkä siten ole mahdollisia tehdä oman työn ohella.

Opinnot alkavat lähijaksolla Kemin kampuksella 16.-18.1.2023 (3 pv). Aloitukseen osallistuminen on kaikille opiskelijoille pakollinen. Opintojen nopeuttaminen hyväksilukujen kautta on mahdollista, mutta voi edellyttää osallistumista eri ryhmien opetukseen, jolloin opetuspäivät kampuksella ovat mahdollisia.

Verkko-opiskelu edellyttää sinulta riittävää laitteistoa ja tietotekniikan perustaitojen hallintaa, motivaatiota tarttua erilaisiin tietoteknisiin sovelluksiin sekä itseohjautuvaa opiskeluotetta. Sinun tulee toimia aktiivisesti ja vastuullisesti sekä sitoutua itsenäiseen ja ryhmässä tapahtuvaan opiskeluun. Suurin osa opiskelustasi on etänä tapahtuvaa itsenäistä opiskelua, ja edellyttää vahvaa itseohjautuvuutta opintojen suorittamisessa. Opiskelun työmäärää arvioidessa on hyvä muistaa, että 1 op tarkoittaa n. 27 tuntia opiskelua.

Verkko-opintoina suoritettava AMK-tutkinto soveltuu sinulle, jos olet työelämässä ja/tai sinulla on kokemusta hyvinvointialalta. Verkossa tapahtuva koulutus antaa mahdollisuuden hyödyntää työelämäkokemustasi, asiantuntijuuttasi ja työtehtäviäsi opintojen eteenpäin viemisessä. Työympäristösi voi olla osana opintojasi oppimis- ja kehittämisympäristönä.

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2022-2023 2023-2024 2024-2025 2025-2026 Spring 2023 Autumn 2023 Spring 2024 Autumn 2024 Spring 2025 Autumn 2025 Spring 2026 2. / 2023 3. / 2023 1. / 2023 2. / 2024 3. / 2024 1. / 2024 2. / 2025 3. / 2025 1. / 2025 2. / 2026 3. / 2026
AMK_PERTR-1057
CORE COMPETENCE

(Choose all )

160
AMKO006 Start of University Studies 5 5 5 5
K700BD93 Finnish Speech and Written Communication 5 5 5 5
K700BD94 English for Social Services 5 5 5 5
K700BD95 Svenska för socionomer 5 5 5 5
RU00BD96 Swedish Written Language 0
RU00BD97 Swedish Orall Skills 0
K700BE40 Professional Interaction in the Social Field and Working with Groups with Special Needs 5 5 5 5
K700BE41 Professional Skills and Interaction with Children, Young People and Families 5 5 5 5
K700BE42 Professional Competence in the Social Field for Adults and the Elderly 5 5 5 5
K700BD99 Competence in Service Structures of Social Services 5 5 5 5
K700BE00 Social Sciences in Social Services 5 5 5 5
K700BE01 Behavioural Sciences in Social Services 5 5 5 5
K700BE02 Art Methods in Social Services 5 5 5 5
K700BE03 Social Work and Social Pedagogy as Professional Orientations 10 10 10 10
K700BE04 Social Welfare Legislation, Social Security and Social Rights as a Code for Professional Activities 5 5 5 5
K700BE05 Multicultural Work 5 5 5 5
K700BE06 Mental Health Work 5 5 5 5
K700BE07 Work with Substance Abusers 5 5 5 5
K700BE10 Change in Society and Development of Welfare Services 10 10 10 10
HY00BE08 Economics and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care 5 5 5 5
K700BE09 Documentation in Social Services Work 5 5 5 5
K700BE11 Recognising the Structure and Activities of a Work Community 5 5 5 5
K700BE12 Competence in Management Work and Good Governance 5 5 5 5
K700BE13 Client Oriented Practical Training 15 15 15 15
K700BE14 Deepening Professional Competence 15 15 15 15
K700BE15 Work-community and Organisational Competence 15 15 15 15
AMMTR-1058
PROFILING COMPETENCE

(Choose ects: 30)

25 - 30
K700BE16 Changing Social Problems 5 5 5 5
K700BE17 Adult Social Work 5 5 5 5
K700BE18 Supporting Employment 5 5 5 5
K700BE19 Youth Social Work 5 5 5 5
K700BE20 School Social Work 5 5 5 5
K700BE21 Rehabilitation 5 5 5 5
K700BE22 Social work for the elderly 5 5 5 5
K700BE23 Participatory and Activating Working Methods 5 5 5 5
K700BE24 Special Issues in Working with the Disabled 5 5 5 5
K700BE25 Development of Working with and Services for the Disabled 5 5 5 5
K700BE26 Supporting Participation and Self-determination 5 5 5 5
K700BE27 Children and Young People with Special Needs 5 5 5 5
K700BE28 Starting Points and Processes of Child Welfare Work 5 5 5 5
K700BE29 Substitute Care in Child Welfare 5 5 5 5
K700BE30 Methods of Working with Children and Families 5 5 5 5
K700BE31 Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning 5 5 5 5
K700BE32 Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education 10 10 10 10
K700BE33 Digital Services in Social Services 5 5 5 5
K700BE34 Project Expertise 5 5 5 5
K700BE35 First Aid (EA 1) and Pharmacotherapy for Social Services 5 5 5 5
KA71S21K-VAP_VALTR-1232
FREE-CHOICE ELECTIVES

(Choose ects: 5)

5 5 5 5
AMMTR-1049-KA71S21S-AMMTR-1033-1002
Entrepreneurship, Basic Module

(Choose ects: 10)

0 - 10
YRIT1111 Opportunities for Entrepreneurship 5
YRIT1112 From a Business Idea to Market 5
YRIT1113 Digitalization and Entrepreneurship 5
YRIT1114 Financial Management of a Small Company 5
YRIT1115 Starting and Developing the Business 5
TUTKKEHIT-1007
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE

(Choose all )

20
HY00BE36 Research, Development and Innovation Competence 5 5 5 5
K701SL26OK-1013
Bachelor's Thesis

(Choose all )

15
AMKO001 Planning Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
AMKO002 Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
AMKO003 Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
Total 210 30 65 130 60 30 40 25 60 70 40 20 30 0 40 25 0 60 70 0 40 20 0

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Certificate structure

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Professional studies
Professional Interaction in the Social Field and Working with Groups with Special Needs
Professional Skills and Interaction with Children, Young People and Families
Professional Competence in the Social Field for Adults and the Elderly
Competence in Service Structures of Social Services
Social Sciences in Social Services
Behavioural Sciences in Social Services
Art Methods in Social Services
Social Work and Social Pedagogy as Professional Orientations
Social Welfare Legislation, Social Security and Social Rights as a Code for Professional Activities
Multicultural Work
Mental Health Work
Work with Substance Abusers
Change in Society and Development of Welfare Services
Economics and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Documentation in Social Services Work
Recognising the Structure and Activities of a Work Community
Competence in Management Work and Good Governance
Changing Social Problems
Adult Social Work
Supporting Employment
Youth Social Work
School Social Work
Rehabilitation
Social work for the elderly
Participatory and Activating Working Methods
Special Issues in Working with the Disabled
Development of Working with and Services for the Disabled
Supporting Participation and Self-determination
Children and Young People with Special Needs
Starting Points and Processes of Child Welfare Work
Substitute Care in Child Welfare
Methods of Working with Children and Families
Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning
Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education
Digital Services in Social Services
Project Expertise
First Aid (EA 1) and Pharmacotherapy for Social Services
Research, Development and Innovation Competence
Professional Training
Client Oriented Practical Training
Deepening Professional Competence
Work-community and Organisational Competence
Bachelor's Thesis
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Basic studies
Start of University Studies
Finnish Speech and Written Communication
English for Social Services
Svenska för socionomer
Swedish Written Language
Swedish Orall Skills
Free-choice electives

No attached course units

Not grouped
Opportunities for Entrepreneurship
From a Business Idea to Market
Digitalization and Entrepreneurship
Financial Management of a Small Company
Starting and Developing the Business

Competences

Ammattikorkeakoulun yhteiset ja koulutuksen kompetenssit

Asiakastyön osaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen sekä arvioida asiakkaan palvelutarpeita.
- Sosionomi (AMK) osaa tukea yksilöiden kasvua ja kehitystä sekä perheiden arkea ja perheenjäsenten keskinäisiä suhteita.
- Sosionomi (AMK) osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin.
- Sosionomi (AMK) tunnistaa hyvinvoinnin suojaavia- ja riskitekijöitä sekä osaa soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen puuttumisen näkökulmia.
- Sosionomi (AMK) osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä.
- Sosionomi (AMK) osaa soveltaa ja arvioida asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja moninaisuutta tukien asiakastyössä sekä edistää kulttuurien välistä vuoropuhelua.
- Sosionomi (AMK) osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita e-palvelujen käytössä.
- Sosionomi (AMK) osaa arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti.

Professional Interaction in the Social Field and Working with Groups with Special Needs
Professional Skills and Interaction with Children, Young People and Families
Professional Competence in the Social Field for Adults and the Elderly
Behavioural Sciences in Social Services
Art Methods in Social Services
Social Work and Social Pedagogy as Professional Orientations
Multicultural Work
Mental Health Work
Work with Substance Abusers
Documentation in Social Services Work
Client Oriented Practical Training
Deepening Professional Competence
Changing Social Problems
Adult Social Work
Supporting Employment
Youth Social Work
School Social Work
Rehabilitation
Social work for the elderly
Participatory and Activating Working Methods
Special Issues in Working with the Disabled
Development of Working with and Services for the Disabled
Supporting Participation and Self-determination
Children and Young People with Special Needs
Starting Points and Processes of Child Welfare Work
Substitute Care in Child Welfare
Methods of Working with Children and Families
Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning
Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education
Digital Services in Social Services
First Aid (EA 1) and Pharmacotherapy for Social Services
Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Professional Interaction in the Social Field and Working with Groups with Special Needs
Professional Skills and Interaction with Children, Young People and Families
Professional Competence in the Social Field for Adults and the Elderly
Client Oriented Practical Training
Research, Development and Innovation Competence
Innovaatio-osaaminen

- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Economics and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Research, Development and Innovation Competence
Kansainvälistymisosaaminen

- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

English for Social Services
Svenska för socionomer
Multicultural Work
Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen

- Sosionomi (AMK) kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon.
- Sosionomi (AMK) kykenee puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevien ja vaiennettujen ihmisten etuja sekä tuomaan poliittiseen päätöksentekoon ja vastuullisille toimijoille tietoa kohtuuttomista elämäntilanteista.
- Sosionomi (AMK) osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia kansallisia ja globaaleja rakenteita ja prosesseja sekä ehkäistä syrjäytymistä.
- Sosionomi (AMK) kykenee puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevien ja vaiennettujen ihmisten etuja sekä tuomaan poliittiseen päätöksentekoon ja vastuullisille toimijoille tietoa kohtuuttomista elämäntilanteista.
- Sosionomi (AMK) tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän ja osaa toimia sen toimintaperiaatteiden mukaan.
- Sosionomi (AMK) osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa.

Social Sciences in Social Services
Social Welfare Legislation, Social Security and Social Rights as a Code for Professional Activities
Change in Society and Development of Welfare Services
Changing Social Problems
Digital Services in Social Services
Project Expertise
Oppimisen taidot

- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Start of University Studies
Finnish Speech and Written Communication
Client Oriented Practical Training
Research, Development and Innovation Competence
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Sosiaalialan eettinen osaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa toimia ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- Sosionomi (AMK) ymmärtää oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa eettisesti perustellusti.
- Sosionomi (AMK) osaa edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa.
- Sosionomi (AMK) osaa asettua yhteiskunnalliselta asemaltaan haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja ryhmien puolelle.

Professional Interaction in the Social Field and Working with Groups with Special Needs
Professional Skills and Interaction with Children, Young People and Families
Professional Competence in the Social Field for Adults and the Elderly
Social Sciences in Social Services
Documentation in Social Services Work
Client Oriented Practical Training
Deepening Professional Competence
Changing Social Problems
Adult Social Work
Supporting Employment
Youth Social Work
School Social Work
Rehabilitation
Social work for the elderly
Participatory and Activating Working Methods
Special Issues in Working with the Disabled
Development of Working with and Services for the Disabled
Supporting Participation and Self-determination
Children and Young People with Special Needs
Starting Points and Processes of Child Welfare Work
Substitute Care in Child Welfare
Methods of Working with Children and Families
Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning
Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education
Digital Services in Social Services
First Aid (EA 1) and Pharmacotherapy for Social Services
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
- Sosionomi (AMK) tuntee alan juridisen säädöspohjan ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä.
- Sosionomi (AMK) hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatus- ja koulutuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat sekä niiden ohjauksen ja valvonnan.
- Sosionomi (AMK) tuntee sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla sekä hallitsee sosiaaliturvaohjauksen.
- Sosionomi (AMK) osaa sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti ja toimia muutoksen eteenpäin viejänä.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä.

Competence in Service Structures of Social Services
Social Welfare Legislation, Social Security and Social Rights as a Code for Professional Activities
Multicultural Work
Mental Health Work
Work with Substance Abusers
Change in Society and Development of Welfare Services
Work-community and Organisational Competence
Adult Social Work
Supporting Employment
Youth Social Work
School Social Work
Rehabilitation
Social work for the elderly
Participatory and Activating Working Methods
Special Issues in Working with the Disabled
Development of Working with and Services for the Disabled
Supporting Participation and Self-determination
Children and Young People with Special Needs
Starting Points and Processes of Child Welfare Work
Substitute Care in Child Welfare
Methods of Working with Children and Families
Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning
Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education
Digital Services in Social Services
Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen

- Sosionomi (AMK) kykenee innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan kehittämisessä.
- Sosionomi (AMK) osaa kehittää kumppanuuslähtöisesti asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä sekä palveluprosesseja.
- Sosionomi (AMK) osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiaalialan kehittämishankkeita.
- Sosionomi (AMK) osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä toimintakäytäntöjen kehittämiseksi.
- Sosionomi (AMK) osaa tuottaa ja arvioida tietoa hyvinvoinnin edistämiseksi.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia tutkimus- ja kehittämistyön eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti.

Finnish Speech and Written Communication
Economics and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Project Expertise
Research, Development and Innovation Competence
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisössä sekä kansainvälisissä ympäristöissä.
- Sosionomi (AMK) tuntee keskeisen työlainsäädännön ja edistää työturvallisuutta.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia työyhteisön lähijohtajana.
- Sosionomi (AMK) osaa johtaa itseään sekä edistää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia.
- Sosionomi (AMK) osaa arvioida työn laatua, tuloksia ja vaikutuksia.
- Sosionomi (AMK) ymmärtää talouden ja strategisen johtamisen merkityksen omassa työssään.

Sosionomi (AMK) tuntee sosiaalialan yrittäjätoiminnan perusedellytykset.

Recognising the Structure and Activities of a Work Community
Competence in Management Work and Good Governance
Work-community and Organisational Competence
Project Expertise
Työyhteisöosaaminen

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimi-maan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Economics and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care
Recognising the Structure and Activities of a Work Community
Competence in Management Work and Good Governance
Work-community and Organisational Competence
Not grouped
Swedish Written Language
Swedish Orall Skills
Opportunities for Entrepreneurship
From a Business Idea to Market
Digitalization and Entrepreneurship
Financial Management of a Small Company
Starting and Developing the Business

Code Name Credits (cr)
AMK_PERTR-1057
CORE COMPETENCE

(Choose all )

160
AMKO006 Start of University Studies 5
K700BD93 Finnish Speech and Written Communication 5
K700BD94 English for Social Services 5
K700BD95 Svenska för socionomer 5
RU00BD96 Swedish Written Language 0
RU00BD97 Swedish Orall Skills 0
K700BE40 Professional Interaction in the Social Field and Working with Groups with Special Needs 5
K700BE41 Professional Skills and Interaction with Children, Young People and Families 5
K700BE42 Professional Competence in the Social Field for Adults and the Elderly 5
K700BD99 Competence in Service Structures of Social Services 5
K700BE00 Social Sciences in Social Services 5
K700BE01 Behavioural Sciences in Social Services 5
K700BE02 Art Methods in Social Services 5
K700BE03 Social Work and Social Pedagogy as Professional Orientations 10
K700BE04 Social Welfare Legislation, Social Security and Social Rights as a Code for Professional Activities 5
K700BE05 Multicultural Work 5
K700BE06 Mental Health Work 5
K700BE07 Work with Substance Abusers 5
K700BE10 Change in Society and Development of Welfare Services 10
HY00BE08 Economics and Entrepreneurship in Sports, Social and Health Care 5
K700BE09 Documentation in Social Services Work 5
K700BE11 Recognising the Structure and Activities of a Work Community 5
K700BE12 Competence in Management Work and Good Governance 5
K700BE13 Client Oriented Practical Training 15
K700BE14 Deepening Professional Competence 15
K700BE15 Work-community and Organisational Competence 15
AMMTR-1058
PROFILING COMPETENCE

(Choose ects: 30 )

25 - 30
K700BE16 Changing Social Problems 5
K700BE17 Adult Social Work 5
K700BE18 Supporting Employment 5
K700BE19 Youth Social Work 5
K700BE20 School Social Work 5
K700BE21 Rehabilitation 5
K700BE22 Social work for the elderly 5
K700BE23 Participatory and Activating Working Methods 5
K700BE24 Special Issues in Working with the Disabled 5
K700BE25 Development of Working with and Services for the Disabled 5
K700BE26 Supporting Participation and Self-determination 5
K700BE27 Children and Young People with Special Needs 5
K700BE28 Starting Points and Processes of Child Welfare Work 5
K700BE29 Substitute Care in Child Welfare 5
K700BE30 Methods of Working with Children and Families 5
K700BE31 Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning 5
K700BE32 Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education 10
K700BE33 Digital Services in Social Services 5
K700BE34 Project Expertise 5
K700BE35 First Aid (EA 1) and Pharmacotherapy for Social Services 5
KA71S21K-VAP_VALTR-1232
FREE-CHOICE ELECTIVES

(Choose ects: 5 )

5
AMMTR-1049-KA71S21S-AMMTR-1033-1002
Entrepreneurship, Basic Module

(Choose ects: 10 )

0 - 10
YRIT1111 Opportunities for Entrepreneurship 5
YRIT1112 From a Business Idea to Market 5
YRIT1113 Digitalization and Entrepreneurship 5
YRIT1114 Financial Management of a Small Company 5
YRIT1115 Starting and Developing the Business 5
TUTKKEHIT-1007
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE

(Choose all )

20
HY00BE36 Research, Development and Innovation Competence 5
K701SL26OK-1013
Bachelor's Thesis

(Choose all )

15
AMKO001 Planning Phase of the Bachelor´s Thesis 5
AMKO002 Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis 5
AMKO003 Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis 5
Go back to top of page