Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioinaLaajuus (10 op)

Tunnus: K700BE03

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta

Sisältö

Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt ja eettiset jännitteet
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa työmenetelmiä asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee niukasti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa luetella sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija soveltaa heikosti sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeensa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa heikosti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa heikosti hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaa. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jonkin verran jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa selittää sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa nimetä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeitaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä(3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa soveltaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa tutkia omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 10.10.2023

Ajoitus

11.10.2023 - 17.12.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mari Louste
  • Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö

Matti Virtasalo

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta

Sisältö

Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt ja eettiset jännitteet
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät

Aika ja paikka

Lapin Ammattikorkeakoulu, verkko-opetus, syksy 2023

Oppimateriaalit

Kirjallisuuslistaus sekä muu oppimateriaali löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.
Sosiaalipedagogiikan kirjana: Nivala & Ryynänen, Sosiaalipedagogiikka
Sosiaalityön kirjoina:Törrönen ym. (Toim.) (2018) Vastavuoroinen sosiaalityö, Juhila (2018) Aika, paikka ja sosiaalityö ja Raunio (2009) Olennainen sosiaalityössä

Opetusmenetelmät

- Luennot, läsnäolo väh. 80%
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Oppimistehtävät ja arvioitavat tehtävät
- Tehtävät ja esitykset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettelyn mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa työmenetelmiä asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee niukasti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa luetella sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija soveltaa heikosti sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeensa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa heikosti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa heikosti hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaa. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jonkin verran jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa selittää sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa nimetä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeitaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä(3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa soveltaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa tutkia omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu 30 % ryhmätehtävän arvioinnista, 35 % sosiaalityön tehtävien arvioinnista ja 35 % sosiaalipedagogiikan tehtävien arvioinnista. Case-tehtävät arvioidaan asteikolla HYL-HYV. Tarkemmat arviointikriteerit opintojakson tiedot-välilehdellä.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 08.10.2023

Ajoitus

09.10.2023 - 17.12.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mari Louste
  • Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö

Matti Virtasalo

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta

Sisältö

Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt ja eettiset jännitteet
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät

Aika ja paikka

Lapin Ammattikorkeakoulu, verkko-opetus, syksy 2023

Oppimateriaalit

Kirjallisuuslistaus sekä muu oppimateriaali löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.
Sosiaalipedagogiikan kirjana: Nivala & Ryynänen, Sosiaalipedagogiikka
Sosiaalityön kirjoina:Törrönen ym. (Toim.) (2018) Vastavuoroinen sosiaalityö, Juhila (2018) Aika, paikka ja sosiaalityö ja Raunio (2009) Olennainen sosiaalityössä

Opetusmenetelmät

- Luennot, läsnäolo väh. 80%
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Oppimistehtävät ja arvioitavat tehtävät
- Tehtävät ja esitykset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettelyn mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa työmenetelmiä asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee niukasti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa luetella sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija soveltaa heikosti sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeensa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa heikosti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa heikosti hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaa. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jonkin verran jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa selittää sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa nimetä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeitaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä(3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa soveltaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa tutkia omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu 30 % ryhmätehtävän arvioinnista, 35 % sosiaalityön tehtävien arvioinnista ja 35 % sosiaalipedagogiikan tehtävien arvioinnista. Case-tehtävät arvioidaan asteikolla HYL-HYV. Tarkemmat arviointikriteerit opintojakson tiedot-välilehdellä.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 22.10.2023

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virpi Piira
  • Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö

Matti Virtasalo

Opiskelijaryhmät
  • K71S22S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta

Sisältö

Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt ja eettiset jännitteet
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät

Aika ja paikka

Kemi kampus

Oppimateriaalit

Kirjallisuuslistaus sekä muu oppimateriaali ovat löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.

Sosiaalipedagogiikan kirjana: Nivala & Ryynänen, Sosiaalipedagogiikka
Sosiaalityön kirjana: Törrönen ym. (Toim.), Vastavuoroinen sosiaalityö, Juhila (2018) Aika, paikka ja sosiaalityö ja Raunio (2009) Olennainen sosiaalityössä.

Opetusmenetelmät

Luennot ja kontaktiopetus
Työskentely Moodle-oppimisalustalla
Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
Arvioitavat yksilö- ja ryhmätehtävät

Kansainvälisyys

Kurssilla on mahdollisesti vaihto-opiskelijoita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettelyn kautta
Vaihtoehtoinen toteutus englanninkielellä vaihto-opiskelijoiden kanssa saman aikataulun mukaisesti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa työmenetelmiä asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee niukasti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa luetella sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija soveltaa heikosti sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeensa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa heikosti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa heikosti hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaa. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jonkin verran jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa selittää sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa nimetä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeitaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä(3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa soveltaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa tutkia omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu 30 % ryhmätehtävän arvioinnista, 35 % sosiaalityön tehtävien arvioinnista ja 35 % sosiaalipedagogiikan tehtävien arvioinnista. Case-tehtävät arvioidaan asteikolla HYL-HYV.

Hylätty (0)

Hylätty (0):
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä eikä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tunnistaa jossain määrin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan ja keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä ohjatusti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan hyvin ja tuntee keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan erinomaisesti ja osaa keskeiset työmenetelmät sekä soveltaa niitä asiakastyössä hyvin.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 06.04.2023

Ajoitus

13.04.2023 - 02.06.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mari Louste
  • Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö

Matti Virtasalo

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta

Sisältö

Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt ja eettiset jännitteet
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät

Oppimateriaalit

Kirjallisuuslistaus sekä muu oppimateriaali löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.
Sosiaalipedagogiikan kirjana: Nivala & Ryynänen, Sosiaalipedagogiikka
Sosiaalityön kirjana: Vastavuoroinen sosiaalityö, Törrönen ym. (Toim.)

Opetusmenetelmät

- Luennot, läsnäolo väh. 80%
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Oppimistehtävät ja arvioitavat tehtävät
- Tehtävät ja esitykset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely
Ryhmätehtävän osittainen korvaaminen toiminnallisen virkistäytymispäivän järjestämisellä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa työmenetelmiä asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee niukasti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa luetella sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija soveltaa heikosti sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeensa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa heikosti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa heikosti hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaa. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jonkin verran jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa selittää sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa nimetä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeitaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä(3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa soveltaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa tutkia omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan erinomaisesti ja osaa keskeiset työmenetelmät sekä soveltaa niitä asiakastyössä hyvin.
Hyvä (3-4):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan hyvin ja tuntee keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tunnistaa jossain määrin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan ja keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä ohjatusti.
Hylätty (0):
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä eikä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Arviointi koostuu 30% ryhmätehtävän arviosta, 35% sosiaalityön tehtävän arviointi ja 35% sosiaalipedagogiikan tehtävän arviointi.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 04.04.2023

Ajoitus

11.04.2023 - 31.05.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mari Louste
  • Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö

Matti Virtasalo

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta

Sisältö

Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt ja eettiset jännitteet
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät

Oppimateriaalit

Kirjallisuuslistaus sekä muu oppimateriaali löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.
Sosiaalipedagogiikan kirjana: Nivala & Ryynänen, Sosiaalipedagogiikka
Sosiaalityön kirjana: Vastavuoroinen sosiaalityö, Törrönen ym. (Toim.)

Opetusmenetelmät

- Luennot, läsnäolo väh. 80%
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Oppimistehtävät ja arvioitavat tehtävät
- Tehtävät ja esitykset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely
Ryhmätehtävän osittainen korvaaminen toiminnallisen virkistäytymispäivän järjestämisellä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa työmenetelmiä asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee niukasti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa luetella sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija soveltaa heikosti sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeensa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa heikosti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa heikosti hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaa. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jonkin verran jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa selittää sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa nimetä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeitaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä(3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa soveltaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa tutkia omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan erinomaisesti ja osaa keskeiset työmenetelmät sekä soveltaa niitä asiakastyössä hyvin.
Hyvä (3-4):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan hyvin ja tuntee keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tunnistaa jossain määrin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan ja keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä ohjatusti.
Hylätty (0):
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä eikä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Arviointi koostuu 30% ryhmätehtävän arviosta, 35% sosiaalityön tehtävän arviointi ja 35% sosiaalipedagogiikan tehtävän arviointi.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 11.01.2023

Ajoitus

18.01.2023 - 29.03.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virpi Piira
  • Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö

Matti Virtasalo

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta

Sisältö

Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt ja eettiset jännitteet
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät

Oppimateriaalit

Kirjallisuuslistaus sekä muu oppimateriaali ovat löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.

Sosiaalipedagogiikan kirjana: Nivala & Ryynänen, Sosiaalipedagogiikka
Sosiaalityön kirjana: Törrönen ym. (Toim.), Vastavuoroinen sosiaalityö

Opetusmenetelmät

Luennot ja kontaktiopetus
Työskentely Moodle-oppimisalustalla
Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
Arvioitavat tehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettelyn kautta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa työmenetelmiä asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee niukasti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa luetella sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija soveltaa heikosti sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeensa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa heikosti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa heikosti hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaa. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jonkin verran jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa selittää sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa nimetä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeitaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä(3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa soveltaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa tutkia omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu 50% ryhmätehtävän arvioinnista, 25% sosiaalityön tehtävien arvioinnista ja 25% sosiaalipedagogiikan tehtävien arvioinnista. Sen lisäksi case-tehtävät arvioidaan asteikolla HYL-HYV.

Hylätty (0)

Hylätty (0):
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä eikä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tunnistaa jossain määrin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan ja keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä ohjatusti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan hyvin ja tuntee keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan erinomaisesti ja osaa keskeiset työmenetelmät sekä soveltaa niitä asiakastyössä hyvin.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 03.11.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 20.12.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Viinonen
  • Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö

Matti Virtasalo

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta

Sisältö

Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt ja eettiset jännitteet
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät

Oppimateriaalit

Kirjallisuuslistaus sekä muu oppimateriaali löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.
Sosiaalipedagogiikan kirjana: Nivala & Ryynänen, Sosiaalipedagogiikka
Sosiaalityön kirjana: Vastavuoroinen sosiaalityö, Törrönen ym. (Toim.)

Opetusmenetelmät

- Luennot AC:ssa, läsnäolo väh. 80%
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Essee ja arvioitavat tehtävät
- Tehtävät ja esitykset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa työmenetelmiä asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee niukasti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa luetella sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija soveltaa heikosti sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeensa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa heikosti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa heikosti hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaa. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jonkin verran jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa selittää sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa nimetä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeitaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä(3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa soveltaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa tutkia omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan erinomaisesti ja osaa keskeiset työmenetelmät sekä soveltaa niitä asiakastyössä hyvin.
Hyvä (3-4):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan hyvin ja tuntee keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tunnistaa jossain määrin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan ja keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä ohjatusti.
Hylätty (0):
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä eikä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Arviointi koostuu 50% esseen arviosta, 25% sosiaalityön tehtävän arviointi ja 25% sosiaalipedagogiikan tehtävän arviointi.