Skip to main content

Saamen kielen perusteet ja kielitietoisuus (5 cr)

Code: LAER1239V24-3001

General information


Enrollment
02.07.2024 - 31.07.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Teachers
Erika Sarivaara
Course
LAER1239V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• pohjoissaamen kielen alkeet
• saamen kielen kieliopillisen järjestelmän perusteet
• tunnistaa saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta
• ymmärtää monikielisyyden arvon ja kuinka tukea oppilaita monikielisessä ympäristössä, jossa saamelaisuus ja saamen kielet ovat läsnä
• soveltaa tietämystään oppilaiden identiteetin tukemiseen, kielellisen tietoisuuden edistämiseen ja kielen rakenteen tietoiseen tarkasteluun
• sisältää saamelaissisältöjä opetukseen

Execution methods

ETÄ1

Accomplishment methods

Osallistavia luentoja 10 h
Kieliopintoja 40 h
Itsenäinen ja yhteistoiminallinen työskentely 85 h

Content

• saamen kielen perusteet
• saamen kielen didaktiikka uhanalaisten kielten kontekstissa
• saamenkielinen lasten ja nuorten kirjallisuus
• suullinen kertomaperinne
• kielitietoisuus ja kielitietoinen opetus

Materials

Mustaparta, A-K. (toim.) (2015). Kieli koulun ytimessä. Helsinki: Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/176255_kieli_koulun_ytimessa_nakokulmia_kielikasvatukseen.pdf



Rahko-Ravantti, Rauna. 2016. Saamelaisopetus Suomessa : tutkimus saamelaisopettajien opetustyöstä suomalaiskouluissa. https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/62576/Rahko-Ravantti_ActaE_200_pdfA.pdf?sequence=2



Burns, Eila 2013. Saamelaiskulttuurin huomioiminen opetuksessa. https://erityisopettaja.fi/saamelaiskulttuurin-huomioiminen-opetuksessa



Kotimaisten kielten keskus. Saame. https://www.kotus.fi/kielitieto/kielet/saame



Dufva, Hannele & Pietikäinen Sari 2009. Moni-ilmeinen monikielisyys. Puhe ja kieli, 29:1, 1–14.



 



 


Assessment criteria, satisfactory (1)

(1)
Opiskelija hallitsee vain vähäisesti saamen kielen alkeita. Hän ei osoita kiinnostusta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmoittaa vain vähäisesti saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa vain avustetusti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.

(2)
Opiskelija hallitsee vain jossain määrin saamen kielen alkeita. Hän osoittaa vain vähän kiinnostusta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmoittaa joltain osin saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa vain avustetusti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.

Assessment criteria, good (3)

(3)
Opiskelija hallitsee saamen kielen alkeet, kuten keskeisiä verbien ja substantiivien taivutuksia ja hallitsee jossain määrin arkipäivän yksinkertaisen keskustelun. Opiskelija osoittaa positiivista asennetta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmottaa saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa itsenäisesti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.


(4)
Opiskelija hallitsee sujuvasti saamen kielen alkeet, kuten keskeisiä verbien ja substantiivien taivutuksia ja hallitsee sujuvasti arkipäivän yksinkertaisen keskustelun. Opiskelija osoittaa positiivista asennetta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmottaa syvällisellä tasolla saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa itsenäisesti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.

Assessment criteria, excellent (5)

(5)
Opiskelija hallitsee hyvin saamen kielen alkeet, kuten keskeisiä verbien ja substantiivien taivutuksia ja hallitsee sujuvasti arkipäivän yksinkertaisen keskustelun. Opiskelija osoittaa erittäin positiivista asennetta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmottaa laajasti saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa luovalla ja oivaltavalla tavalla sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.

Further information

Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.

Go back to top of page