Skip to main content

Responsible and resource-wise business (5cr)

Code: YAMK018-3002

General information


Enrollment
01.08.2022 - 21.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.11.2022 - 15.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master's Degree Programmes
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 30
Teachers
Sanna Tyni
Marko Korkeakoski
Maria Joutsenvirta
Teacher in charge
Marika Kunnari
Groups
R64Y22S
Kestävän tuotannon kehittäminen, syksy 2022
Course
YAMK018

Evaluation scale

Approved/Rejected

Content scheduling

1. Opintojakson ennakkotehtävän suoritus ja palautus Moodle-oppimisympäristössä opintojakson aloitukseen, 3.11.2022 mennessä.
2. Osallistuminen opintojakson aloitustilaisuuksiinn (Inhale 1) 3.11.2022 ja 4.11.2022.
3. Osallistuminen pienryhmätapaamiseen (Inhale 2) ryhmän sopimana ajankohtana ja työskentelyn tuotoksen palautus Moodleen.
4. Osallistuminen yhteistapaamiseen (Inhale 3) 24.11.2022.
5. Osallistuminen pienryhmätapaamiseen (Inhale 4) ryhmän sopimana ajankohtana ja työskentelyn tuotoksen palautus Moodleen.
6. Osallistuminen opintojakson päätöstilaisuuteen (Inhale 5) 8.12.2022.
7. Opintojaksoportfolion laadinta ja palautus Moodlen palautuslaatikkoon 15.12.2022 mennessä.
8. Opintojakson päätöstehtävän suoritus Moodle-oppimisympäristössä 15.12.2022 mennessä.

Objective

The student knows the principles of the green economy and the operating methods of responsible and resource-wise business. He can tell about different ways to promote climate neutrality in business. He / she is able to apply responsible and resource-wise business development methods in business operations.

Content

Responsible business from a sustainable perspective. Saving raw materials through the circular economy, energy efficiency and business cooperation. The impact of resource wisdom on the indicators of society's activities and the environment. Development of resource-wise and responsible operations in companies.

Location and time

Suoritus verkko-opintoina, (etätapaamiset Teams/Zoom, harjoitukset ja itsenäinen- ja pienryhmätyöskentely).
Aikataulutus: 3.11.-15.12.2022, yhteistapaamiset pyritään järjestämään iltaisin. Aikataulutus tarkentuu opintojakson aloitukseen mennesä.
Aloitustilaisuudet: 3.11.2022 ja 4.11.2022
Yhteistapaaminen: 24.11.2022
Päätöstilaisuus: 8.12.2022
Opintojaksotehtävän palautus 15.12.2022 mennessä.
Tarkemmat ohjeistukset ennen opintojakson aloitusta.

Materials

Ajnkohtaiset tieteelliset artikkelit ja muut julkaisut.
Tutorohjaajat kokoavat opintojakson oppimisympäristöön Moodleen kokoelman opintojakson sisältöön liittyvästä aineistosta aloituksen tueksi.

Teaching methods

• Tutkiva oppiminen/transformatiivinen oppiminen
• Verkko-oppimisympäristöt (Moodle ja Teams/Zoom)
• Yhteistyöskentelyn tilaisuudet, pienryhmätyöskentely
sekä itsenäinen työskentely tilaisuuksien välissä
• Itsenäinen tiedonhaku ja -käsittely sekä osaamisen kehittymisen itsearviointi

Kurssilla ei ainoastaan tutustuta jo olemassa olevaan tietoon vaan luodaan kestävyystietoa ja –taitoja sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta. Kurssi perustuu itsenäiselle työskentelylle, mutta luomme tilaa myös ajatusten ja kokemusten törmäyttämiselle ja siitä rakentuvalle yhteisluovalle ja ‘peilisuhteessa’ tapahtuvalle oppimisprosessille. Tämä on kytköksissä tavoitteeseen, että jokainen oppija reflektoi ja arvioi oman osaamisensa ja metataitojensa kehittymistä opintojakson aikana suhteuttaen kehittymistään toisiin oppijoihin.

Vuorovaikutuksessa oleminen avaa mahdollisuuden lähestyä asioita monista näkökulmista, luoda vastuullisuudelle uusia merkityksiä ja asioista holistisempaa ymmärrystä. Kaikilla osallistujilla (tutorohjaajilla ja opintojakson suorittavilla) on omasta kokemushistoriastaan peräisin olevaa monialaista ja monenlaiseen tietämiseen perustuvaa osaamista, jota yhteen tuomalla uudet ideat ja oppimiskokemukset voivat syntyä. Yhteisöllinen työskentely mahdollistaa luovan työskentelyn kompleksin ilmiön äärellä.

Exam schedules

Ei tenttiä. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opintojaksotehtävien hyväksyttyä suoritusta (Ennakkotehtävä, Yhteis- ja pienryhmätilaisuuksiin osallistuminen ja yhteenvedot, opintojaksoportfolio ja päätöstehtävä).

Completion alternatives

Opintojakson yhteis- ja pienryhmätapaamisiin osallistuminen on opintojakson hyväksytyn suorittamisen edellytys. Opiskelijalla on mahdollisuus korvata poissaolo ohjaajien antamalla lisätehtävällä yhden kerran. Opintojakson toteutus on suunniteltu vahvistamaan metataitoja erityisesti yhteistapaamisissa. Yhteistapaamiset ovat keskeinen paikka harjoittaa transformatiivisen oppimisen taitoja, minkä vuoksi läsnäolo ja osallistuminen on pakollista.

Student workload

Opintojakson kuormitus vastaa opiskelijan 5 op:n suoritusta.

Työskentelyä rytmittävät yhteis- ja pienryhmätapaamiset opintojakson aikana, joiden aikataulutus käydään läpi opintojakson aloitustilaisuudessa. Tapaamisten välillä toteutetaan itsenäistä työskentelyä oman aikataulutuksen mukaisesti tai yhdessä pienryhmän kanssa.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn tason saavutus edellyttää kolmiportaisen (Osaa - Soveltaa - Kehittää) arviointikehikon "Osaa"-tason saavuttamista:

Arvioitavat osiot (6 kpl):
1. Vastuullinen kehittämisosaaminen yritystoiminnassa:
Osaa: Tunnistaa vastuulliseen ja resurssiviisaaseen liiketoimintaan liittyvät pääperiaatteet.
Soveltaa: Osoittaa kykyä arvioida toiminnan vaikutuksia ympäristöönsä ja soveltaa teoreettista ja työelämäpohjaista tietoa.
Kehittää: Osoittaa kykyä laatia alakohtaisia kehitystoiminnansuunnitelmia taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuullisuuden kehittämiseksi tapauskohtaiset tekijät huomioiden.

2. Resurssiviisaus osana liiketoimintaa:
Osaa: Osaa tuoda esille resurssiviisasta toimintaa yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna.
Soveltaa: Osoittaa kykyä tunnistaa erilaisia keinoja resurssiviisauden parantamiseksi toimijaverkostossa.
Kehittää: Osoittaa kykyä laatia tapauskohtaisia resurssiviisauden kehittämissuunnitelmia yritys- ja yhteiskunnallisella tasolla vastuullisen liiketoiminnan edistämiseksi.

3. Toiminnan parantamisen vaikutukset liiketoiminnalle:
Osaa: Tietää vastuullisen ja kestävän liiketoiminnan pääpiirteet ja hahmottaa yrityksen kokonaiskuvan näiden pohjalta.
Soveltaa: Osoittaa tunnistavansa yhteis- ja kehittämistoimintaan liittyviä tekijöitä sekä määritellä toimintaa edistäviä toimenpiteitä.
Kehittää: Tunnistaa ja perustelee toimintaa parantavat toimenpiteet yrityskohtaisesti huomioiden uudet tekniikat tai toimintamallit edesauttaen näin yritysten yhteis- ja kehittämistoimintojen kautta kokonaisvaltaisen vihreän siirtymän edistämistä.

4. Yhteistyöskentelyn esille tuonti osana portfoliota:
Osaa: Osallisuuden vaikutus yhteistyöskentelyyn tai portfolioon on vähäistä tai portfoliosta vaikeasti havaittavissa.
Soveltaa: Tuo esille yhteistyöskentelyn tuomia ajatuksia ja ideoita osaksi portfoliota. Osoittaa oman osallisuuden yhteistyöskentelyyn.
Kehittää: Kykenee kokoamaan ja tuomaan esille yhteistyöskentelyssä heränneitä ajatuksia ja ideoita portfolion tueksi ja löytämään sitä kautta kompleksisuutta valottavia kysymyksiä. Osoittaa oman asiantuntijuutensa ja osallisuutensa yhteistyöskentelyyn ja sen tuomat hyödyt portfoliotyöskentelyyn.

5. Portfolio kokonaisuutena:
Osaa: Porfolion osioiden välinen yhteys on puutteellinen ja käsittelyssä ei ole huomioitu opintojakson keskeisiä sisältöjä. Kokonaisuus jää rikkonaiseksi. Kehitystavoite ja sen rajaus on puutteellinen tai uupuu kokonaan.
Soveltaa: Portfolio muodostuu osioista, joiden välillä on havaittavissa yhteyttä mutta kokonaisuus jää paikoitellen rikkonaiseksi tai ydinsisältöjen käsittelyn syvyys vaihtelee. Kehitystavoite ja sen rajaus on laadittu.
Kehittää: Portfolio muodostuu toisiaan tukevista osioista, jotka muodostavat toimivan ja selkeän kokonaisuuden opintojakson ydinsisältöjen ympärille. Portfoliossa on selkeästi havaittavissa keskeinen kehitystavoite ja sen ympärille laadittu kokonaisuus.

6. Osaamisen kasvu:
Osaa: Oman osaamisen reflektointi on vähäistä tai pintapuolista.
Soveltaa: Oma osaaminen ja sen reflektointi tulee esille portfoliossa. Pohdinta voi olla satunnaista tai yhteen osioon koottua.
Kehittää: Omaa osaamista reflektoidaan syvällisesti osana portfoliota. Pohdinta kytkeytyy sujuvasti ja kattavasti osaksi portfoliota.

Assessment criteria, satisfactory (1)

0 = Rejected

Satisfactory competence, 1 - 2:
Student
- identify the principles of sustainable development related to responsible and resource-wise business and be able to tell the main points about the formation of companies' carbon footprint
- be able to break down the company's business into economic, social and environmental responsibility and tell about the wise use of resources from the perspective of sustainable development of society
- knows the features of corporate and social responsibility and is able to outline the overall picture of the company on the basis of these and knows at least one practical example of implementing a resource-wise operating model

Assessment criteria, good (3)

Good skills, 3 - 4:
Student
- assess the impact of companies on their environment using various indicators and, on that basis, develop practical development measures towards a more sustainable approach;
- knows the factors influencing the energy economy and mobility of consumers and businesses and is able to define energy saving measures and the potential of renewable energy sources by consumption unit
- identify different ways to improve the sustainable use of water, food and waste by consumers and communities

Assessment criteria, excellent (5)

Commendable competence, 5
Student
- develop sectoral measures to develop corporate economic, social and environmental responsibility, taking into account case-by-case factors
- identify and justify measures to improve company basis energy efficiency, using new technologies and the potential of renewable energy sources by consumption unit;
- find opportunities to improve the use of water and food in different cases in society and to convert waste into raw materials and energy in a variety of ways

Further information

Suositeltavat edeltävät opintojaksot: Kestävän kehityksen periaatteet ja toimintamallit yritystoiminnassa (YAMK017-3002) (tai vastaava kestävän kehityksen periaatteita ja toimintamalleja läpikäynyt opintojakso)

Go back to top of page