Digital Services and Technology Solutions in Different Operating Environments (5 cr)
Code: 799Y11AOJ-3003
General information
- Enrollment
- 02.07.2022 - 31.07.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2022 - 31.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 40
- Teacher in charge
- Satu Elo
- Groups
-
K72Y21SDigitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
- Course
- 799Y11AOJ
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määrittää keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- tunnistaa teknologiakehitykseen liittyvät eettiset kysymykset
- analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta
- ennakoida terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa tietoa
Content
- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: esimerksi etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, turvapalvelu, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: esimerkiksi henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma -ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi laaja-alaisesti
- tunnistaa ja analysoida keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta omalla asiantuntijuusalueellaan
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- tunnistaa ja analysoi monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta valitsemallaan toimialalla
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
-osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
-viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen ja kriittisesti arvioiden
- tunnistaa ja analysoi kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa suunnitella ja analysoida terveysteknologian käyttöönottoa ja kehittämistä asiakaslähtöisesti tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
-viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti