Quality Management in Healthcare (2 cr)
Code: K702HL59-3004
General information
- Enrollment
- 14.03.2022 - 12.09.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.09.2022 - 11.11.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Nursing K
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
Evaluation scale
Approved/Rejected
Content scheduling
Info 19.9. 2022 klo 10.00 - 11.00
Ohjaus 3.10. 2022 klo 10-11
Itsenäinen työskentely 19.9. -11.11. 2022
Ryhmätyöskentely 19.9. -11.11. 2022
Palaute tehtävästä viimeistään 25.11. 2022
Objective
o Ymmärtää terveydenhuolto-organisaation laadunhallintaan liittyvät kansalliset laatusuositukset/-vaatimukset sekä lainsäädännön ja keskeisimmät laatutyön menetelmät ja käsitteet
o Osaa arvioida hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/potilaan hoitoa sekä omaa työskentelyään ja ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.
Accomplishment methods
• Itsenäiset tehtävät ja pari-/ryhmätehtävä verkkotyöskentelynä Moodle-oppimisympäristössä
Content
o Suomalaisen terveydenhuollon laatu ja sen hallintamenetelmät
o Terveydenhuollon laadunhallintaa ohjaavat lait ja suositukset
o Laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja laatusuositukset
o Laadunhallinnan merkitys ja menetelmät; toteutus sekä arviointi
o Laadunhallinta osana eri erikoisalojen potilaiden hoitopolkua omasta ja organisaation näkökulmista
Location and time
19.9 - 11.11 2022
Materials
Laaksonen, Niskanen & Ollila. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. (verkkokirja kirjaston e-kirjoissa)
Mäkijärvi, M. 2010. LEAN-MENETELMÄ SUOMALAISESSA TERVEYDENHUOLLOSSA- kokemuksia ja haasteita HUS:ssa. Tutkielma. Tampereen teknillinen yliopisto. https://www.hus.fi/hus-tietoa/materiaalipankki/esitysmateriaalit/Yleinen%20piilokirjasto%20yksittisille%20tiedostoille/Lean-menetelma_suomalaisessa_terveydenhuollossa.pdf
Terveydenhuollon laatuopas. 2019. Suomen Kuntaliitto. (verkkojulkaisu) file:///C:/Users/sorajarvi/Downloads/1996terveydenhuollonlaatuopas2019%20(1).pdf
THL 2019. Laatu. https://thl.fi/en/web/sote-uudistus/palvelujen-tuottaminen/laatu
Organisaation kehittäminen itsearvioinnin avulla. CAF 2013. https://vm.fi/documents/10623/307561/CAF+2013+(suomeks i).pdf/a986fa41-f952-47ef-9c59-be4b619af8ce
Pieniniemi, K. 2016. Johdanto laadunhallinnan ISO 9000 – standardeihin. https://docplayer.fi/33829219-Johdanto-laadunhallinnan-iso-9000-standardeihin-kari-pieniniemi-ydinosaajat-suurhankkeiden-osaamisverkosto-pohjois-suomessa-s20136.html
ITE–menetelmä avuksi toiminnan kehittämiseen, arviointiin ja laadunhallintaan. Kuntaliitto. https://www.kuntaliitto.fi/sosiaali-ja-terveysasiat/ite-menetelma-avuksi-toiminnan-kehittamiseen-arviointiin-ja
Substanssi-osaamiseen liittyvä kirjallisuus ja hoitotyön eri toimintaympäristöihin liittyvät laadunhallinnan tutkimukset ja raportit; Esimerkiksi: Mylläri Elina. 2017. Päivystyshoidon laatu iäkkäiden potilaiden kokemana. Väitöskirja Tampereen yliopisto, LAATU JA POTILASTURVALLISUUS ENSIHOIDOSSA JA PÄIVYSTYKSESSÄ SUUNNITTELUSTA TOTEUTUKSEEN JA ARVIOINTIIN. 2014. STM ja Kuntaliitto. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/70313/URN_ISBN_978-952-00-3489-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Teaching methods
Info, ohjaus, itsenäiset tehtävät ja ryhmätehtävä verkossa
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2
• tehtävässä teoriatietoa laadunhallinnasta on käytetty niukasti
• asioiden tarkastelu on yksipuolista ja puutteellista, jolloin tehtävä on suppea ja eikä asioita ole perusteltu riittävästi luotettavaan lähdeaineistoon viitaten
• asioita ei ole tarkasteltu sekä omasta että organisaation näkökulmista
• laadunhallinnan kannalta esitettyjen käsitteiden liittäminen toisiinsa ja niiden välisten suhteiden osoittaminen jäävät pääosin epäselviksi
• asioita on pohdittu valitun potilasryhmän hoitopolkuun liittyen ja niitä on havainnollistettu esimerkein hyvin vähän.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään
Hylätty:
• tehtävä on suppea ja jäsentymätön
• tehtäväksi annossa pyydettyjä eri laadunhallinnan osatekijöitä ei ole kuvattu ja tarkasteltu
• tehtävän annon mukaisten asioiden kuvaus ja tarkastelu ei perustu luotettavaan teoriatietoon ja/tai asioita ei ole perusteltu riittävällä tarkkuudella
• laadunhallinnan kannalta esitettyjen käsitteiden liittäminen toisiinsa ja niiden välisten suhteiden osoittaminen on suorittamatta
• tehtävää ei ole jäsennelty ja käsitekarttaa ei ole tehty ohjeen mukaan
• asioita ei ole tarkasteltu sekä omasta että organisaation näkökulmasta
• pohdinta puuttuu
Assessment criteria, good (3)
• tehtävässä on käytetty useita aiheeseen sopivia luotettavia lähteitä
• tehtävän annossa pyydettyjä eri osatekijöitä on tarkasteltu ja perusteltu teorialla, mutta ne jäävät hieman irrallisiksi
• asioita on tarkasteltu jonkin verran sekä omasta että organisaation näkökulmista
• tehtävä on kohtuullisen selkeä ja jäsennelty kokonaisuus, josta käsitteet, käsitteiden välisten suhteiden muodostama rakenne ja laadunhallinta eivät kaikin puolin käy ilmi tai niiden välinen rakenne on jonkin verran jäsentymätön.
• asioita on pohdittu valitun potilasryhmän hoitopolkuun ja laadunhallinta-asioiden välisiin suhteisiin liittyen ja niitä on jonkin verran kuvattu havainnollisin esimerkein.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään
Assessment criteria, excellent (5)
• tehtävässä on käytetty monipuolisesti luotettavaa lähdekirjallisuutta/-artikkeleita
• tehtäväksi annossa pyydetyt asiat on kuvattu ja perusteltu teorialla sekä kyseisen potilasryhmän hoidon laadunhallinnan kannalta hyvin toisiinsa nivoutuen omasta ja organisaation näkökulmista
• tehtävä on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus, josta käyvät ilmi käsitteet, käsitteiden välisten suhteiden muodostama rakenne ja laadunhallinta.
• asioita on pohdittu monipuolisesti sovellettuna valitun potilasryhmän hoitopolkuun ja siinä ilmeneviin laadunhallintaan liittyvien asioiden välisiin suhteisiin ja niitä on kuvattu havainnollisin esimerkein.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään
Further information
Opintojaksolla on käytössä Moodle, lisäksi infossa ja ohjauksessa käytämme Funet Miittiä. Opiskelussa käytetään Duodecimin Oppiporttia.