Skip to main content

Quality Management in Healthcare (2 cr)

Code: K702HL59-3004

General information


Enrollment
14.03.2022 - 12.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.09.2022 - 11.11.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Health Care, Nursing K
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Teachers
Sinikka Johansson
Teacher in charge
Sinikka Johansson
Course
K702HL59

Evaluation scale

Approved/Rejected

Content scheduling

Info 19.9. 2022 klo 10.00 - 11.00
Ohjaus 3.10. 2022 klo 10-11
Itsenäinen työskentely 19.9. -11.11. 2022
Ryhmätyöskentely 19.9. -11.11. 2022
Palaute tehtävästä viimeistään 25.11. 2022

Objective

o Ymmärtää terveydenhuolto-organisaation laadunhallintaan liittyvät kansalliset laatusuositukset/-vaatimukset sekä lainsäädännön ja keskeisimmät laatutyön menetelmät ja käsitteet
o Osaa arvioida hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/potilaan hoitoa sekä omaa työskentelyään ja ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.

Accomplishment methods

• Itsenäiset tehtävät ja pari-/ryhmätehtävä verkkotyöskentelynä Moodle-oppimisympäristössä

Content

o Suomalaisen terveydenhuollon laatu ja sen hallintamenetelmät
o Terveydenhuollon laadunhallintaa ohjaavat lait ja suositukset
o Laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja laatusuositukset
o Laadunhallinnan merkitys ja menetelmät; toteutus sekä arviointi
o Laadunhallinta osana eri erikoisalojen potilaiden hoitopolkua omasta ja organisaation näkökulmista

Location and time

19.9 - 11.11 2022

Materials

Laaksonen, Niskanen & Ollila. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. (verkkokirja kirjaston e-kirjoissa)

Mäkijärvi, M. 2010. LEAN-MENETELMÄ SUOMALAISESSA TERVEYDENHUOLLOSSA- kokemuksia ja haasteita HUS:ssa. Tutkielma. Tampereen teknillinen yliopisto. https://www.hus.fi/hus-tietoa/materiaalipankki/esitysmateriaalit/Yleinen%20piilokirjasto%20yksittisille%20tiedostoille/Lean-menetelma_suomalaisessa_terveydenhuollossa.pdf

Terveydenhuollon laatuopas. 2019. Suomen Kuntaliitto. (verkkojulkaisu) file:///C:/Users/sorajarvi/Downloads/1996terveydenhuollonlaatuopas2019%20(1).pdf

THL 2019. Laatu. https://thl.fi/en/web/sote-uudistus/palvelujen-tuottaminen/laatu

Organisaation kehittäminen itsearvioinnin avulla. CAF 2013. https://vm.fi/documents/10623/307561/CAF+2013+(suomeks i).pdf/a986fa41-f952-47ef-9c59-be4b619af8ce

Pieniniemi, K. 2016. Johdanto laadunhallinnan ISO 9000 – standardeihin. https://docplayer.fi/33829219-Johdanto-laadunhallinnan-iso-9000-standardeihin-kari-pieniniemi-ydinosaajat-suurhankkeiden-osaamisverkosto-pohjois-suomessa-s20136.html

ITE–menetelmä avuksi toiminnan kehittämiseen, arviointiin ja laadunhallintaan. Kuntaliitto. https://www.kuntaliitto.fi/sosiaali-ja-terveysasiat/ite-menetelma-avuksi-toiminnan-kehittamiseen-arviointiin-ja

Substanssi-osaamiseen liittyvä kirjallisuus ja hoitotyön eri toimintaympäristöihin liittyvät laadunhallinnan tutkimukset ja raportit; Esimerkiksi: Mylläri Elina. 2017. Päivystyshoidon laatu iäkkäiden potilaiden kokemana. Väitöskirja Tampereen yliopisto, LAATU JA POTILASTURVALLISUUS ENSIHOIDOSSA JA PÄIVYSTYKSESSÄ SUUNNITTELUSTA TOTEUTUKSEEN JA ARVIOINTIIN. 2014. STM ja Kuntaliitto. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/70313/URN_ISBN_978-952-00-3489-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Teaching methods

Info, ohjaus, itsenäiset tehtävät ja ryhmätehtävä verkossa

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2

• tehtävässä teoriatietoa laadunhallinnasta on käytetty niukasti
• asioiden tarkastelu on yksipuolista ja puutteellista, jolloin tehtävä on suppea ja eikä asioita ole perusteltu riittävästi luotettavaan lähdeaineistoon viitaten
• asioita ei ole tarkasteltu sekä omasta että organisaation näkökulmista
• laadunhallinnan kannalta esitettyjen käsitteiden liittäminen toisiinsa ja niiden välisten suhteiden osoittaminen jäävät pääosin epäselviksi
• asioita on pohdittu valitun potilasryhmän hoitopolkuun liittyen ja niitä on havainnollistettu esimerkein hyvin vähän.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään

Hylätty:
• tehtävä on suppea ja jäsentymätön
• tehtäväksi annossa pyydettyjä eri laadunhallinnan osatekijöitä ei ole kuvattu ja tarkasteltu
• tehtävän annon mukaisten asioiden kuvaus ja tarkastelu ei perustu luotettavaan teoriatietoon ja/tai asioita ei ole perusteltu riittävällä tarkkuudella
• laadunhallinnan kannalta esitettyjen käsitteiden liittäminen toisiinsa ja niiden välisten suhteiden osoittaminen on suorittamatta
• tehtävää ei ole jäsennelty ja käsitekarttaa ei ole tehty ohjeen mukaan
• asioita ei ole tarkasteltu sekä omasta että organisaation näkökulmasta
• pohdinta puuttuu

Assessment criteria, good (3)

• tehtävässä on käytetty useita aiheeseen sopivia luotettavia lähteitä
• tehtävän annossa pyydettyjä eri osatekijöitä on tarkasteltu ja perusteltu teorialla, mutta ne jäävät hieman irrallisiksi
• asioita on tarkasteltu jonkin verran sekä omasta että organisaation näkökulmista
• tehtävä on kohtuullisen selkeä ja jäsennelty kokonaisuus, josta käsitteet, käsitteiden välisten suhteiden muodostama rakenne ja laadunhallinta eivät kaikin puolin käy ilmi tai niiden välinen rakenne on jonkin verran jäsentymätön.
• asioita on pohdittu valitun potilasryhmän hoitopolkuun ja laadunhallinta-asioiden välisiin suhteisiin liittyen ja niitä on jonkin verran kuvattu havainnollisin esimerkein.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään

Assessment criteria, excellent (5)

• tehtävässä on käytetty monipuolisesti luotettavaa lähdekirjallisuutta/-artikkeleita
• tehtäväksi annossa pyydetyt asiat on kuvattu ja perusteltu teorialla sekä kyseisen potilasryhmän hoidon laadunhallinnan kannalta hyvin toisiinsa nivoutuen omasta ja organisaation näkökulmista
• tehtävä on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus, josta käyvät ilmi käsitteet, käsitteiden välisten suhteiden muodostama rakenne ja laadunhallinta.
• asioita on pohdittu monipuolisesti sovellettuna valitun potilasryhmän hoitopolkuun ja siinä ilmeneviin laadunhallintaan liittyvien asioiden välisiin suhteisiin ja niitä on kuvattu havainnollisin esimerkein.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään

Further information

Opintojaksolla on käytössä Moodle, lisäksi infossa ja ohjauksessa käytämme Funet Miittiä. Opiskelussa käytetään Duodecimin Oppiporttia.

Go back to top of page