Pohjoissaame 3 (CEFR B1)Laajuus (7 op)
Opintojakson tunnus: XPSA0003V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 7 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija palauttaa mieleensä aikaisemmin oppimansa asiat ja soveltaa niitä suulliseen ja kirjalliseen kielenkäyttöönsä ja kartuttaa perusrakenteita ja sanastoa. Hän osaa lukea vaativampia tekstilajeja saameksi ja osaa kirjoittaa ja keskustella saameksi niiden pohjalta. Opiskelija osaa ilmaista mielipiteensä ja perustella sen.
Opiskelija hallitsee saamen kielen ydinkielioppia ja -sanastoa. Hän lukee vaativampia tekstilajeja saameksi ja osaa keskustella saameksi niiden pohjalta. Opiskelija osaa ilmaista mielipiteensä ja perustella sen.
Sisältö
Erilaisia luku-, kirjoitus-, ääntämis- ja keskusteluharjoituksia, kielioppia sekä tekstin- ja kuullun ymmärtämiseen liittyviä harjoituksia ja sanastoa.
Aihealueet: Työ ja koulutus, kulttuuri ja sosiaalinen vuorovaikutus.
Esitietovaatimukset
Saame I ja Saame II suoritettuna/suoritteilla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5-1/hylätty. Arviointi kirjallisten tehtävien, kokeiden sekä suullisen näytön perusteella.
Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 5-3-1:
1:
• Opiskelija hallitsee puutteellisesti opintojakson keskeisen sisällön, rakenteet ja sanaston.
• Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti erittäin suppeasti kurssin aihepiireihin liittyvissä tilanteissa: tuotos on perusrakenteiden osalta puutteellista, hajanaista ja paikoin vaikeaa ymmärtää, pitempi tuotos kokonaisuutena epätarkkaa ja katkonaista, sanastovaraston suppeus ja hajanaisuus rajoittaa ilmaisua, ääntämispuutteet vaikeuttavat sanojen
ymmärtämäistä.
• Pystyy perustelemaan mielipiteensä suppeasti, sanaston ja rakenteiden puutteellinen hallinta rajaa paljolti sitä, mitä
asioita pystyy käsittelemään.
• Opiskelija ymmärtää suppeasti rutiininomaisia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.
• Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa vain tutuimmissa ja yksinkertaisimmissa kielenkäyttötilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3:
• Opiskelija hallitsee hyvin mutta katkonaisesti opintojakson keskeisen sisällön, rakenteet ja sanaston.
• Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti hyvin kurssin aihepiireihin liittyvissä tilanteissa: tuotos on paikoitellen varsin sujuvaa ja pääosin ymmärrettävää, sanojen ja rakenteiden epätarkkuus vaikeuttavat ja katkaisevat merkityksen välittymistä, pitemmissä tuotoksissa perusrakenteetkin tuottavat vaikeuksia, tulee ymmärretyksi kielellisistä ja/tai ääntämisestä johtuvista puutteista huolimatta.
• Pystyy perustelemaan mielipiteensä ymmärrettävästi ja vaihtamaan ajatuksia tutuissa tilanteissa ja toisinaan ylläpitämään
viestintätilannetta.
• Opiskelija ymmärtää melko hyvin vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä: saa selvän kurssin aihepiirejä käsittelevän tekstin pääasioista, mutta vaativammista teksteistä voi jäädä osia ymmärtämättä.
• Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa tutuissa kielenkäyttötilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5:
• Opiskelija hallitsee erinomaisesti opintojakson keskeisen sisällön, rakenteet ja sanaston.
• Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti erinomaisesti kurssin aihepiireihin liittyvissä tilanteissa: tuotos on rakenteiden ja ääntämisen osalta erinomaista, johdonmukaista ja ymmärrettävää, selkeää ja sujuvaa.
• Pystyy perustelemaan mielipiteensä selkeästi ja monipuolisesti.
• Opiskelija ymmärtää erinomaisesti vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.
• Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa myös ennakoimattomissa kielenkäyttötilanteissa.
Oppimateriaalit
Länsman, Helmi 2023: Cealkke dearvvuođaid 3;
Sammallahti, Pekka 2021: Sámi-suoma-sámi sátnegirji, Saamelais-suomalais-saamelainen
sanakirja;
muu oppitunneilla jaettava oppimateriaali.
Oheismateriaali: Pope, Kirsten – Sárá, Máret 2004: Eatnigiella, giellaoahpu váldogirji.
Toteutustavat
Oppitunnit, kirjalliset ja suulliset harjoitukset sekä itsenäinen harjoittelu ja perehtyminen kirjallisuuteen.
Suoritustavat
Oppitunnit, harjoitukset ja kirjallinen ja/tai suullinen koe.