SaamenpedagogiikkaLaajuus (5 cr)
Course unit code: LAER1238V24
General information
- Credits
- 5 cr
Objective
tunnistaa saamelaisopetuksen historian keskeisiä piirteitä ja sen vaikutuksia nykypäivänä
hahmottaa saamen kielen uhanalaisen aseman ja kielenelvytyksen sekä kielenelvyttämiseen tähtäävien toimien merkityksen
laajentaa pedagogista osaamistaan kyvyksi soveltaa, ottaa käytäntöön ja kehittää saamelaispedagogiikkaa alkuperäiskansakulttuurin erityispiirteisiin nojautuen
Content
• saamelaisopetuksen historia ja saamenpedagogiikka.
• kielenelvyttämisen käytännöt ja pedagogiikka
• tiedostava opettajuus ja saamelaisopetuksen käytännöt
• saamelaispedagogiikan toteuttaminen
Assessment criteria, satisfactory (1)
(1)
Opiskelija osaa vain tuetusti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetusta. Opiskelija tunnistaa vain vähäisesti saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tuntee vain vähäisesti erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä puutteellisesti. Opiskelija ei osoita osaamistaan digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.
(2)
Opiskelija osaa joiltain osin soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetusta. Opiskelija tunnistaa joiltain osin saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tuntee joitain erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä joiltain osin. Opiskelija osaa joiltain osin yhdistää digitaalisaatiota opetukseensa.
Assessment criteria, good (3)
(3)
Opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tietää erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä. Opiskelija osoittaa osaamistaan digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.
(4)
Opiskelija osaa itsenäisesti ja kehittävällä otteella soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tuntee erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä syvällisesti. Opiskelija osoittaa hyvää osaamista digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti käyttää saamen kieltä monipuolisesti hyödyntäen saamenpedagogiikka luontevalla tavalla. Opiskelija osaa valita saamen kielen opetuksen sisällöt siten, että että ne tukevat oppilaiden kielenkehitystä ja identiteettiä. Opiskelija osaa analysoida erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tapoja opettaa saamenkielistä kirjallisuutta ja suullista kertomaperinnettä luokilla 1 – 6. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta kehittää saamen kielen opetusta digitaalisissa oppimisympäristöissä.
Materials
Further information
ETÄ1
Execution methods
ETÄ1
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (24 h), työskentely (111 h): annettujen harjoitustehtävien tekeminen, itsenäinen kirjallisuuteen tutustuminen ja projektityön toteuttaminen sekä reflektointi