Skip to main content

SaamenpedagogiikkaLaajuus (5 cr)

Course unit code: LAER1238V24

General information


Credits
5 cr

Objective

tunnistaa saamelaisopetuksen historian keskeisiä piirteitä ja sen vaikutuksia nykypäivänä

hahmottaa saamen kielen uhanalaisen aseman ja kielenelvytyksen sekä kielenelvyttämiseen tähtäävien toimien merkityksen

laajentaa pedagogista osaamistaan kyvyksi soveltaa, ottaa käytäntöön ja kehittää saamelaispedagogiikkaa alkuperäiskansakulttuurin erityispiirteisiin nojautuen

Content

• saamelaisopetuksen historia ja saamenpedagogiikka.
• kielenelvyttämisen käytännöt ja pedagogiikka
• tiedostava opettajuus ja saamelaisopetuksen käytännöt
• saamelaispedagogiikan toteuttaminen

Assessment criteria, satisfactory (1)

(1)
Opiskelija osaa vain tuetusti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetusta. Opiskelija tunnistaa vain vähäisesti saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tuntee vain vähäisesti erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä puutteellisesti. Opiskelija ei osoita osaamistaan digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.

(2)
Opiskelija osaa joiltain osin soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetusta. Opiskelija tunnistaa joiltain osin saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tuntee joitain erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä joiltain osin. Opiskelija osaa joiltain osin yhdistää digitaalisaatiota opetukseensa.

Assessment criteria, good (3)

(3)
Opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tietää erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä. Opiskelija osoittaa osaamistaan digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.

(4)
Opiskelija osaa itsenäisesti ja kehittävällä otteella soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tuntee erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä syvällisesti. Opiskelija osoittaa hyvää osaamista digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti käyttää saamen kieltä monipuolisesti hyödyntäen saamenpedagogiikka luontevalla tavalla. Opiskelija osaa valita saamen kielen opetuksen sisällöt siten, että että ne tukevat oppilaiden kielenkehitystä ja identiteettiä. Opiskelija osaa analysoida erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tapoja opettaa saamenkielistä kirjallisuutta ja suullista kertomaperinnettä luokilla 1 – 6. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta kehittää saamen kielen opetusta digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Materials

 





 



 



 



 


Further information

ETÄ1

Execution methods

ETÄ1

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (24 h), työskentely (111 h): annettujen harjoitustehtävien tekeminen, itsenäinen kirjallisuuteen tutustuminen ja projektityön toteuttaminen sekä reflektointi

Go back to top of page