Siirry suoraan sisältöön

Pohjoissaame 2 (CEFR A2)Laajuus (7 op)

Opintojakson tunnus: XPSA0002V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
7 op

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on perustiedot pohjoissaamen keskeisestä kieliopista, rakenteista ja perussanavarasto. Hän osaa lukea erityyppisiä tekstejä (esim. helppoa asiatekstiä, satuja ja kertomuksia) ja osaa keskustella niiden pohjalta. Opiskelija kirjoittaa saameksi kirjoitelmia ja viestejä.

Opiskelija hallitsee saamen kielen ydinkielioppia ja -sanastoa. Hän lukee lyhyitä, helppoja tekstejä, osaa keskustella helpoista arkielämään liittyvistä aiheista sekä kirjoittaa saameksi lyhyitä kirjoitelmia. Opiskelija saa valmiudet suorittaa yleisten kielitutkintojen saamen kielen perustason tutkinnon. Saamen kielen tutkinto järjestetään kerran vuodessa.

Sisältö

Erilaisia luku-, kirjoitus-, ääntämis- ja keskusteluharjoituksia, kielioppia ja tekstin- ja kuullunymmärtämisharjoituksia ja sanastoa.

Aihealueet:
Jokapäiväinen elämä (työ, terveys ja hyvinvointi, harrastukset sekä kauppa ja palvelut), matkustaminen, koti ja asuminen.

Esitietovaatimukset

Opetus on tarkoitettu pohjoissaamen alkeet suorittaneelle.
Koulutuksen opetusohjelma on suunniteltu siten, että se sopii työelämässä saamen kielen ja kulttuurin osaamista tarvitseville sekä jatko-opintoja suunnitteleville.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5-1/hylätty.
Arviointi kirjallisten tehtävien, kokeiden sekä suullisen näytön perusteella.

Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 5-3-1.

1:

- Opiskelija hallitsee puutteellisesti opintojakson keskeisen kieliopin, rakenteet ja sanaston.

- Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjalisesti erittäin suppeasti kurssin aihepiireihin liittyvissä tilanteissa: tuotos on perusrakenteiden osalta puutteellista, hajanaista ja paikoin vaikeaa ymmärtää, pitempi tuotos kokonaisuutena epätarkkaa ja katkonaista, sanastovaraston suppeus ja hajanaisuus rajoittaa ilmaisua, perusrakenteiden hallinta ja ääntäminen puutteellista.

- Opiskelija ymmärtää suppeasti rutiininomaisia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.

- Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa vain kaikkein tutuimmissa ja yksinkertaisimmissa
kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3:
- Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen kieliopin, rakenteet ja sanaston, mutta niissä on vielä kehitettävää.

- Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti hyvin kurssin aihepiireihin liittyvissä tilanteissa: tuotos on paikoitellen varsin sujuvaa ja pääosin ymmärrettävää, sanojen ja rakenteiden epätarkkuus ja katkonaisuus vaikeuttavat merkityksen välittymistä, pitemmissä tuotoksissa perusrakenteetkin tuottavat vaikeuksia, tulee ymmärretyksi kielellisistä ja/tai ääntämisestä johtuvista puutteista huolimatta.

- Opiskelija ymmärtää hyvin vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.

- Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa tutuissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:

- Opiskelija hallitsee erittäin hyvin opintojakson keskeisen kieliopin, rakenteet ja sanaston.

- Opiskelija pystyy viestimään suullisesti ja kirjalisesti erinomaisesti kurssin aihepiireihin liittyvissä tilanteissa: tuotos on rakenteiden ja ääntämisen osalta erinomaista, johdonmukaista ja ymmärrettävää, selkeää ja sujuvaa.

- Opiskelija ymmärtää erinomaisesti vaihtelevia suullisia ja kirjallisia viestejä ja tekstejä.

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa myös ennakoimattomissa kielenkäyttötilanteissa.

Oppimateriaalit

Länsman, Helmi 2005: Cealkke dearvvuođaid 2 sekä kirjaan kuuluva CD. Sammallahti, Pekka 2021: Sámi-suoma-sámi sátnegirji, Saamelais-suomalais-saamelainen sanakirja.



Oheismateriaali: Pope, Kirsten – Sárá, Máret 2004: Eatnigiella, Giellaoahpu váldogirji. Nickel, Klaus Peter – Sammallahti, Pekka 2011: Nordsamisk grammatikk. Magga, Elna 2004: Oanehis giellaoahppa, Lyhyt kielioppi.


Lisätiedot

Koulutus toteutetaan etäopintoina Adobe Connect -etäopetusjärjestelmässä.
Lisäksi opinnoissa käytetään Moodle-oppimisalustaa: https://moodle.eoppimispalvelut.fi, Googlen pilvipalveluita ja muita hyödyllisiä verkkosovelluksia.
Google Gmail -tunnuksen opiskelija luo itse.

Toteutustavat

Oppitunnit, harjoitukset ja omatoimista työskentelyä ja perehtymistä kirjallisuuteen.

Suoritustavat

Oppitunnit, harjoitukset ja kirjallinen ja/tai suullinen koe.

Siirry alkuun