Specific Issues in Sustainability EducationLaajuus (5 cr)
Course unit code: LAER2413V24
General information
- Credits
- 5 cr
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tarkastella, kuinka kestävyyskasvatuksessa otetaan huomioon tunteet
• perustella, kuinka sosiaalisesti oikeudenmukainen kestävyyskasvatus toteutetaan
• kriittisesti tarkastella kestävyyskysymyksiä lasten tulevaisuuden kannalta
• soveltaa ekopsykologista ymmärrystään kestävyysviestinnän perustana
Content
• ympäristötunteet
• kestävyystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus
• kestävyyskysymykset ja lapsen oikeudet
• kestävyyden viestintä
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Vastaus ei täytä mitään alla asetetuista kriteereistä. Asiasisältö on tiedollisesti hyvin niukka ja esille tuodut asiat ovat epäolennaisia tai tenttikysymyksen ulkopuolelta. Vastaus on kirjoitettu yleistiedon perusteella, eikä siitä ole pääteltävissä hallitseeko tenttijä tentittävän teoksen sisältöä. Vastaus sisältää merkittäviä asiavirheitä.
Välttävä (1): Välttävässä vastauksessa käsitellään kysyttävän teeman kannalta vain yhtä tai hyvin harvoja asian kannalta merkityksellisiä seikkoja. Asioiden ymmärtäminen näyttäytyy suppeana, jopa jossakin määrin virheellisenä. Vastaus perustuu pääasiassa joidenkin yksityiskohtien referoimiseen. Rakenteeltaan vastaus on jäsentymätön ja kieliasussa on selkeitä puutteita.
Tyydyttävä (2): Tyydyttävässä vastauksessa tuodaan esiin joitakin relevantteja näkökulmia. Vastaus on kuitenkin jossakin määrin ylimalkainen ja/tai pinnallinen. Esitettyjen näkökulmien havainnollistaminen esimerkein on vähäistä ja kokonaisuuden hahmottuminen jää niukaksi. Vastaus on jäsentymätön ja siinä on mahdollisesti asiavirheitä. Kieliasu ei ole kaikilta osin huoliteltu.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Hyvässä vastauksessa käsitellään kysyttyä teemaa jossakin määrin eri näkökulmista, mutta tarkastelu jää osin kapeaksi. Useita tenttikirjallisuuden olennaisia asioita on esitelty, minkä lisäksi niitä on jossakin määrin yhdistelty ja havainnollistettu. Teksti on kirjoitettu ja jäsennetty selkeästi, ja se on kieliasultaan melko huoliteltu.
Kiitettävä (4): Kiitettävä vastaus on reflektoiva, luova ja moninäkökulmainen pohdinta, jossa pyritään käsitteellistämiseen. Lähes kaikki tenttikirjallisuudesta esiin nousseet, olennaiset asiat on tuotu jollakin tapaa esiin. Asiaa on käsitelty monista eri näkökulmista ja kattavasti. Vastauksessa on myös yhdistelevä ja asioita toisiinsa suhteuttava ote. Teksti on melko jäsentynyttä ja kieliasultaan suhteellisen huoliteltua.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Erinomainen vastaus koostuu monipuolisesta, reflektoivasta, luovasta ja kriittisestä pohdinnasta, jossa tarkastellaan kysyttyä teemaa käsitteellisellä tasolla. Vastauksessa on esitelty kattavasti olennaiset tenttikirjallisuudesta poimitut asiat. Asioiden välisten suhteiden ymmärrys on selvästi näkyvissä. Vastauksen lähestymistapa on vertaileva ja arvioiva. Kuvattujen asioiden painoarvo ja käsittelynäkökulma on selkeästi argumentoitu. Vastaus on jäsentynyt ja kieliasu on huoliteltu.
Execution methods
Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksytyn kirjatentin suorittamista. Tentti tehdään Exam-tenttitilassa. Opiskelija ilmoittaa tentittävät teokset ja suunnitellun tenttimisajankohdan Ulla Kemille.
Accomplishment methods
Kirjatentti kolmesta teoksesta, yhteensä noin 650 sivua.
Kirjat tentitään seuraavasti:
Agyeman, J. (2013). Introducing just sustainabilities: Policy, planning, and practice. 205 sivua JA
Pekkarinen, E. & Tuukkanen, T. (2020). Maapallon tulevaisuus ja lapsen oikeudet. Hansaprint, Turenki. 220 sivua, e-kirja, JA
Clayton, S. & C. M. Manning, (eds.), (2018). Psychology and climate change: Human perceptions, impacts, and responses. 226 sivua, e-kirja TAI
Weintrobe, S. (2013). Engaging with climate change: Psychoanalytic and interdisciplinary perspectives. 255 sivua e-kirja