Skip to main content

Speech, language and communication difficultiesLaajuus (5 cr)

Course unit code: KERI0211V24

General information


Credits
5 cr

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä erilaisia kielen ja kommunikaation vaikeuksia
- jäsentää kielenkehityksen perusteita ja kommunikaation haasteita eri ikäkausina
- vertailla erilaisia arviointikeinoja ja niiden käyttötapoja
- eritellä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja niiden käyttötapoja
- suunnitella ja tehdä pienimuotoisia interventioita
- huomioida monialaisen yhteistyön merkityksen kielen ja kommunikaation tukemisessa.

Content

- kielen ja kommunikaation kehittyminen ja siihen vaikuttavat asiat
- kielen ja kommunikaatiovaikeuksien ilmeneminen ja tunnistaminen
- viivästynyt ja poikkeava puheen ja kielen kehitys, kehityksellinen kielihäiriö
- kommunikoinnin tukeminen, tutustuminen puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikaatiomenetelmiin (AAC) ja niiden käyttötapoihin
- osaavamman kumppanin rooli epäsymmetrisessä vuorovaikutuksessa
- monialainen yhteistyö kielen ja kommunikaation tukemisessa kommunikaation tukemisessa

Qualifications

KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunnista kielen ja kommunikaation kehityksen ja vaikeuksien keskeisiä käsitteitä. Hän ei näe yhteyttä yleisen kielenkehityksen ja sen haasteiden ja tukimenetelmien välillä. Opiskelija ei hahmota monialaisen yhteistyön tarpeita tai merkitystä kielen ja kommunikaation tukemisessa tai ne perustuvat vain omiin kokemuksiin. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.

Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa joitain opintojakson keskeisiä kielen ja kommunikaation vaikeuksien käsitteitä. Hän hahmottaa kielen ja kommunikaation vaikeuksien yhteyttä yleiseen kielen ja kommunikaation kehitykseen. Opiskelija tunnistaa joitakin kielen ja kommunikaation arviointimenetelmiä ja niiden käyttötapoja sekä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä. Eri menetelmien soveltaminen jää omia kokemuksia reflektoivaksi ja käsitteellinen jäsentäminen vähäiseksi. Monialaisen yhteistyön merkityksen hahmottaminen kielen ja kommunikaation tukemisessa on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.

2 Opiskelija tunnistaa kielen ja kommunikaation vaikeuksia ja niiden yhteyden eri ikäkausiin. Hän tuntee erilaisia arviointimenetelmiä ja niiden käyttötapoja sekä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä. Eri menetelmien soveltaminen ja käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista ja/tai satunnaista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3-4)
3 Opiskelija tuntee monipuolisesti kielen ja kommunikaation arviointimenetelmiä ja niiden käyttötapoja. Hän havainnollistaa kielen ja kommunikaation haasteita eri ikäkausina. Opiskelija on perehtynyt tutkimusperustaisiin puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikaatiomenetelmiin ja soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.

4 Opiskelija vertailee kielen ja kommunikaation arviointimenetelmiä ja niiden käyttötapoja ymmärtäen niiden yhteyden kielen ja kommunikaation kehitykseen. Opiskelija erittelee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja soveltaa niitä perustellen käyttöä yksilöllisesti ja tutkimustietoon perustuen. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5)
5 Opiskelija määrittelee erilaisia kielen ja kommunikaatioin vaikeuksia. Opiskelija arvioi kielenkehityksen ja kommunikaation haasteiden yhteyttä eri ikäkausina. Tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Opiskelija vertailee arviointikeinoja ja tekee johtopäätöksiä niiden käyttötavoista. Hän vertailee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä suunnitellen sen perusteella pienimuotoisia interventioita. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on oivaltavaa ja tutkimusperustaista. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.

Materials

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.


Further information

- Erityisopettajaopiskelijat opiskelevat opintojakson ilmoitettuna ajankohtana lähiopetuksessa.

- Sivuaineopiskelijoille ja avoimen yliopiston opiskelijoille opintojakso on opiskeltavissa itsenäisesti lukuvuoden loppuun saakka. Myös sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat ovat tervetulleita lähiopetukseen.

Execution methods

Erityisopettajaopiskelijat: Opetusprofiili LÄHI
- opetus (12 h) ja pohdiskeleva oppimispäiväkirja (15 h)
- itsenäinen työskentely (108 h): kirjallisuuteen (3 teosta) perehtyminen sekä suorittaminen kirjallisuustehtävällä (yksi tehtävä kolmesta teoksesta) tai Exam-tenttinä

Muut (sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat): Opetusprofiili ETÄ 2
- itsenäinen kirjallisuuteen (3 teosta ja 3 artikkelia) perehtyminen sekä kirjallisuuden suorittaminen teos-/artikkelikohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tentti (135 h)

Accomplishment methods

Erityisopettajaopiskelijat opiskelevat opintojakson lähiopetuksessa ja suorittavat kirjallisuuden kirjallisuustehtävällä tai Exam-tenttinä.

Muut (sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat) opiskelevat opintojakson itsenäisenä kirjallisuussuorituksena teos-/artikkelikohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä.

Go back to top of page