Skip to main content

Diversity of LearningLaajuus (5 cr)

Course unit code: KERI0213V24

General information


Credits
5 cr

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määrittää oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön elämänkulussa ja erilaisissa oppimisympäristöissä
- tunnistaa erilaisia oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja
- osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen (yleinen, tehostettu, erityinen) järjestämisen periaatteita
- osaa kuvata pedagogisen tuen eri muotoja ja pedagogisten asiakirjojen merkitystä tuen eri vaiheissa
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksellisyyttä oppimisen edistämisessä.

Content

- oppimisen ja hyvinvoinnin rakentuminen pedagogisissa prosesseissa
- oppimisen ja oppijoiden moninaisuus
- oppimisvalmiuksien ja oppimisvaikeuksien lähestymistapoja ja taustoja
- oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen
- oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja pedagogiset asiakirjat
- monitoimijuus ja moniammatillinen yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuenprosessissa

Qualifications

KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op

Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä tunne ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä. Hän ei tunnista yksilöllisiä oppimisvalmiuksia, oppimiseen liittyviä vaikeuksia tai lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija ei hahmota oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessia tai hahmotus perustuu vain omiin kokemuksiin. Hän ei tunnista moniammatillisen yhteistyön merkitystä oppimisessa. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.

Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän nimeää joitain oppimiseen liittyviä valmiuksia ja vaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija määrittelee oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessin. Monialaisen yhteistyön merkityksen hahmottaminen oppimisen edistämisessä on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.

2 Opiskelija selittää ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän kuvaa oppimisvalmiuksia ja oppimisvaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija kuvaa oppimisen ja koulunkäynnin prosessin yhteyden käytäntöön. Käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3-4)
3 Opiskelija havainnollistaa ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän havainnollistaa oppimisvalmiuksia ja -vaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija löytää yhteyksiä oppimisen ja koulunkäynnin prosessien ja käytännön välillä. Opiskelija havainnollistaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen etenemisprosessia sekä sitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä monenlaisissa oppimistilanteissa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.

4 Opiskelija analysoi ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän erittelee oppimisvalmiuksia, oppimisvaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja sekä niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija analysoi ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja tekee johtopäätöksiä niiden yhteyksistä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5)
5 Opiskelija vertailee ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön osoittaen ristiriitoja ja yhtäläisyyksiä. Hän arvioi oppimisvalmiuksia, oppimisvaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja sekä niiden yhteyksiä oppimiseen oivaltavasti. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen reflektioon. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.

Materials

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.


Further information

- Erityisopettajaopiskelijat opiskelevat opintojakson ilmoitettuna ajankohtana lähiopetuksessa.
- Sivuaineopiskelijoille ja avoimen yliopiston opiskelijoille opintojakso on opiskeltavissa itsenäisesti lukuvuoden loppuun saakka. Myös sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat ovat tervetulleita lähiopetukseen.

Execution methods

Erityisopettajaopiskelijat: Opetusprofiili LÄHI
- opetus (14 h) ja pohdiskeleva oppimispäiväkirja (12 h)
- luentotentti verkko-/Exam-tenttinä (4 h)
- itsenäinen työskentely (105 h): kirjallisuuteen (4 teosta) perehtyminen sekä suorittaminen
kirjallisuustehtävällä (yksi tehtävä neljästä teoksesta) tai Exam-tentti

Muut (sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat): Opetusprofiili ETÄ 2
- itsenäinen kirjallisuuteen (5 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuuden suorittaminen teoskohtaisilla
kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä (135 h)

Accomplishment methods

Erityisopettajaopiskelijat opiskelevat opintojakson lähiopetuksessa ja suorittavat kirjallisuuden kirjallisuustehtävällä tai Exam-tenttinä.
Muut (sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat) opiskelevat opintojakson itsenäisenä kirjallisuussuorituksena teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä.

Go back to top of page