Luonnontuotealan perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: R601ML106
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Tuntee luonnontuotealan toimialan ja osaa tunnistaa sen laajuuden
- Tunnistaa erilaisten luonnontuotteiden keskeiset käyttökohteet ja osaa erottaa syötävät ja ei-syötävät raaka-aineet
- Tietää luonnontuotealan keskeiset organisaatiot
- Tuntee alaa säätelevää lainsäädäntöä
- Tuntee luonnontuotealan markkinat ja trendit
- Ymmärtää raaka-aineiden myynti- ja ostotoimintojen käytänteitä ja prosesseja.
Sisältö
Lainsäädäntö
Organisaatiot
Jokamiehenoikeudet
Toimialakatsaukset ja raportit
Markkinat ja trendit
Vastuut ja vastuualueet
Raaka-aineiden myynti- ja ostotoiminnot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Ymmärtää toimialan perusteet ja tunnistaa luonnontuotteiden keskeiset käyttökohteet. Tietää alalla toimivia organisaatioita ja tuntee jokamiehenoikeudet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Hallitsee luonnontuotteiden perusteet ja tunnistaa toimialan laajuuden. Tietää alan trendejä, markkinoita ja organisaatiotahot. Tuntee jokamiehenoikeudet, alaa säätelevää lainsäädäntöä sekä raaka-aineen myynti- ja ostoprosessin kulun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Tuntee toimialakokonaisuuden, organisaatiot ja alan taustatekijät. Opiskelijalla on laaja-alainen ja reaaliaikainen tietämys alan markkinoista ja trendeistä. Ymmärrys eri raaka-aineiden myynti- ja ostotoimintojen käytänteistä ja prosessin kulusta on kattava.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 17.01.2023
Ajoitus
18.01.2023 - 31.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Agrologikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Agrologikoulutus
Opettaja
- Tuija Haapasalmi
- Anu Tossavainen
Vastuuhenkilö
Anu Tossavainen
Opiskelijaryhmät
-
RA61M22SAgrologikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- Tuntee luonnontuotealan toimialan ja osaa tunnistaa sen laajuuden
- Tunnistaa erilaisten luonnontuotteiden keskeiset käyttökohteet ja osaa erottaa syötävät ja ei-syötävät raaka-aineet
- Tietää luonnontuotealan keskeiset organisaatiot
- Tuntee alaa säätelevää lainsäädäntöä
- Tuntee luonnontuotealan markkinat ja trendit
- Ymmärtää raaka-aineiden myynti- ja ostotoimintojen käytänteitä ja prosesseja.
Sisältö
Lainsäädäntö
Organisaatiot
Jokamiehenoikeudet
Toimialakatsaukset ja raportit
Markkinat ja trendit
Vastuut ja vastuualueet
Raaka-aineiden myynti- ja ostotoiminnot
Aika ja paikka
Kevät 2023
Oppimateriaalit
Pirinen, H. (Toim.), Luonnontuoteopas — Toimintaympäristö, työskentely ja tuotteistaminen luonnontuotealalla (Opetushallitus 2020).
Moisio, S. (Toim.), Luonnonyrttiopas (Opetushallitus 2022).
Moisio, S., Törrönen R., Luonnonmarjat (Opetushallitus 2021).
Bonsdorff, T., Hopsu-Neuvonen A., Huhtinen S., Korhonen J., Kosonen L. Moisio S., Palmén J. Sienimetsästä markkinoille (Opetushallitus 2022).
Luonnontuotealan toimialaraportti (TEM).
Marsi - kauppaantulomäärät 2021 (Ruokavirasto).
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot
Lisätietoja opiskelijoille
Vierailija: Luonnontuotealan toimialapäällikkö Sirkku Wacklin, trendit ja luonnontuoteala tänä päivänä (Toimialaraportti 2022).
Etäopetuksen yhteydessä tehdään tehtäviä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Ymmärtää toimialan perusteet ja tunnistaa luonnontuotteiden keskeiset käyttökohteet. Tietää alalla toimivia organisaatioita ja tuntee jokamiehenoikeudet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Hallitsee luonnontuotteiden perusteet ja tunnistaa toimialan laajuuden. Tietää alan trendejä, markkinoita ja organisaatiotahot. Tuntee jokamiehenoikeudet, alaa säätelevää lainsäädäntöä sekä raaka-aineen myynti- ja ostoprosessin kulun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Tuntee toimialakokonaisuuden, organisaatiot ja alan taustatekijät. Opiskelijalla on laaja-alainen ja reaaliaikainen tietämys alan markkinoista ja trendeistä. Ymmärrys eri raaka-aineiden myynti- ja ostotoimintojen käytänteistä ja prosessin kulusta on kattava.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ja luonnontuotealan raportin laatiminen.