Myynnin ja markkinoinnin perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: R301LL275
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä ratkaisuja ja valintoja markkinoinnin ja myynnin suunnittelussa. Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut sekä tiedostaa vastuullisuuden osana myyntiä ja markkinointia.
Kompetenssit: innovaatio-osaaminen, liiketoimintaosaaminen
Sisältö
• Markkinoinnin ja myynnin perusteet
• Moderni markkinointi ja markkinointiympäristö
• Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
• Kilpailukeinot
• Markkinointiviestintä kilpailukeinona
• Asiakkuuksien hallinta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija tuntee markkinoinnin ja myynnin perusteet ja hän osaa nimetä peruskäsitteet.
Hän tuntee modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija tunnistaa sekä osaa nimetä markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, myyntiprosessin vaiheet, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä ratkaisuja ja valintoja markkinoinnin ja myynnin suunnittelussa.
Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja sekä tiedostaa vastuullisuuden osana myyntiä ja markkinointia.
Taso 2
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija tietää markkinoinnin ja myynnin perusteet ja käsitteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija tietää ja osaa kuvata markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, myyntiprosessin vaiheet, kohderyhmäajattelun ja kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijöitä.
Opiskelija tietää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä perusteltuja ratkaisuja.
Opiskelija tietää markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja.
Opiskelija tietää vastuullisuuden myynnissä ja markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä, sekä osaa tehdä perusteltuja ratkaisuja.
Opiskelija ymmärtää markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja. Opiskelija huomioi vastuullisuuden myynnissä ja markkinoinnissa.
Taso 4
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä osaa huomioida kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa arvioida tehtyjen ratkaisujen ja valintojen vaikuttavuutta.
Opiskelija hallitsee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja. Opiskelija huomioi vastuullisuuden eri näkökohdat myynnissä ja markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin vaikuttavuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa kriittisesti arvioida tehtyjen ratkaisujen ja valintojen vaikuttavuutta.
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Opiskelija ymmärtää vastuullisuuden merkityksen myynnissä ja markkinoinnissa.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 09.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 17.02.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Kati Koivunen
Vastuuhenkilö
Kati Koivunen
Opiskelijaryhmät
-
RA31L22KTradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022
Tavoitteet
Opiskelija tuntee markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä ratkaisuja ja valintoja markkinoinnin ja myynnin suunnittelussa. Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut sekä tiedostaa vastuullisuuden osana myyntiä ja markkinointia.
Kompetenssit: innovaatio-osaaminen, liiketoimintaosaaminen
Sisältö
• Markkinoinnin ja myynnin perusteet
• Moderni markkinointi ja markkinointiympäristö
• Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
• Kilpailukeinot
• Markkinointiviestintä kilpailukeinona
• Asiakkuuksien hallinta
Aika ja paikka
Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi. Kurssiympäristö on avoinna 9.1 - 26.2. Kurssilla on ajastettuja tehtäviä.
Oppimateriaalit
Koivunen, K. (2019). Teoista sanoihin - vaikuttavan vastuullisuusviestinnän kaava. Videotaltiointi, Arctic Design Week. https://www.youtube.com/watch?v=TVH4ogZBRGk
Bergström, S. (2018). Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Löytyy myös e-kirjana Lapin amk:n kirjastosta https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/juolukka.434772
Opetusmenetelmät
Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi. Itsenäinen opiskelu verkko-oppimisympäristössä, videoluennot, testit, tentti ja keskustelutehtävä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla ei ole yhteisiä tapaamisia. Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi.
Kurssin testejä ja materiaaleja voi suorittaa ja opiskella omaan tahtiin, mutta tehtävät ovat auki seuraavasti:
Keskustelutehtävä on auki viikot 3 ja 4. Keskustelutehtävän osa 1 (oma aloitus) suoritettava viikon 3 aikana. Osa 2 (muille vastaaminen) viikon 4 aikana.
Tentti on auki viikon 6 ajan. Keskustelutehtävä tulee olla suoritettu ennen tenttiä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija tuntee markkinoinnin ja myynnin perusteet ja hän osaa nimetä peruskäsitteet.
Hän tuntee modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija tunnistaa sekä osaa nimetä markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, myyntiprosessin vaiheet, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä ratkaisuja ja valintoja markkinoinnin ja myynnin suunnittelussa.
Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja sekä tiedostaa vastuullisuuden osana myyntiä ja markkinointia.
Taso 2
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija tietää markkinoinnin ja myynnin perusteet ja käsitteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija tietää ja osaa kuvata markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, myyntiprosessin vaiheet, kohderyhmäajattelun ja kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijöitä.
Opiskelija tietää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä perusteltuja ratkaisuja.
Opiskelija tietää markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja.
Opiskelija tietää vastuullisuuden myynnissä ja markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä, sekä osaa tehdä perusteltuja ratkaisuja.
Opiskelija ymmärtää markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja. Opiskelija huomioi vastuullisuuden myynnissä ja markkinoinnissa.
Taso 4
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä osaa huomioida kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa arvioida tehtyjen ratkaisujen ja valintojen vaikuttavuutta.
Opiskelija hallitsee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja. Opiskelija huomioi vastuullisuuden eri näkökohdat myynnissä ja markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin vaikuttavuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa kriittisesti arvioida tehtyjen ratkaisujen ja valintojen vaikuttavuutta.
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Opiskelija ymmärtää vastuullisuuden merkityksen myynnissä ja markkinoinnissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu seuraavista osasuorituksista:
1) Keskustelutehtävä (hyväksytty/täydennettävä/hylätty)
2) Tentti (hyl/1-5)
Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti annetussa aikataulussa. Mikäli jompikumpi tehtävistä hylätään, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle.
Hylätty (0)
Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tarvitsee laajaa ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.
2. Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija tarvitsee ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoja pääosin asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja palauttaa suoritukset annetussa aikataulussa.
4. Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa tietoa
erittäin hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.