Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhuollon laadunhallintaLaajuus (2 op)

Tunnus: K702HL59

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

o Ymmärtää terveydenhuolto-organisaation laadunhallintaan liittyvät kansalliset laatusuositukset/-vaatimukset sekä lainsäädännön ja keskeisimmät laatutyön menetelmät ja käsitteet
o Osaa arvioida hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/potilaan hoitoa sekä omaa työskentelyään ja ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.

Sisältö

o Suomalaisen terveydenhuollon laatu ja sen hallintamenetelmät
o Terveydenhuollon laadunhallintaa ohjaavat lait ja suositukset
o Laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja laatusuositukset
o Laadunhallinnan merkitys ja menetelmät; toteutus sekä arviointi
o Laadunhallinta osana eri erikoisalojen potilaiden hoitopolkua omasta ja organisaation näkökulmista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2

• tehtävässä teoriatietoa laadunhallinnasta on käytetty niukasti
• asioiden tarkastelu on yksipuolista ja puutteellista, jolloin tehtävä on suppea ja eikä asioita ole perusteltu riittävästi luotettavaan lähdeaineistoon viitaten
• asioita ei ole tarkasteltu sekä omasta että organisaation näkökulmista
• laadunhallinnan kannalta esitettyjen käsitteiden liittäminen toisiinsa ja niiden välisten suhteiden osoittaminen jäävät pääosin epäselviksi
• asioita on pohdittu valitun potilasryhmän hoitopolkuun liittyen ja niitä on havainnollistettu esimerkein hyvin vähän.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään

Hylätty:
• tehtävä on suppea ja jäsentymätön
• tehtäväksi annossa pyydettyjä eri laadunhallinnan osatekijöitä ei ole kuvattu ja tarkasteltu
• tehtävän annon mukaisten asioiden kuvaus ja tarkastelu ei perustu luotettavaan teoriatietoon ja/tai asioita ei ole perusteltu riittävällä tarkkuudella
• laadunhallinnan kannalta esitettyjen käsitteiden liittäminen toisiinsa ja niiden välisten suhteiden osoittaminen on suorittamatta
• tehtävää ei ole jäsennelty ja käsitekarttaa ei ole tehty ohjeen mukaan
• asioita ei ole tarkasteltu sekä omasta että organisaation näkökulmasta
• pohdinta puuttuu

Arviointikriteerit, hyvä (3)

• tehtävässä on käytetty useita aiheeseen sopivia luotettavia lähteitä
• tehtävän annossa pyydettyjä eri osatekijöitä on tarkasteltu ja perusteltu teorialla, mutta ne jäävät hieman irrallisiksi
• asioita on tarkasteltu jonkin verran sekä omasta että organisaation näkökulmista
• tehtävä on kohtuullisen selkeä ja jäsennelty kokonaisuus, josta käsitteet, käsitteiden välisten suhteiden muodostama rakenne ja laadunhallinta eivät kaikin puolin käy ilmi tai niiden välinen rakenne on jonkin verran jäsentymätön.
• asioita on pohdittu valitun potilasryhmän hoitopolkuun ja laadunhallinta-asioiden välisiin suhteisiin liittyen ja niitä on jonkin verran kuvattu havainnollisin esimerkein.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• tehtävässä on käytetty monipuolisesti luotettavaa lähdekirjallisuutta/-artikkeleita
• tehtäväksi annossa pyydetyt asiat on kuvattu ja perusteltu teorialla sekä kyseisen potilasryhmän hoidon laadunhallinnan kannalta hyvin toisiinsa nivoutuen omasta ja organisaation näkökulmista
• tehtävä on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus, josta käyvät ilmi käsitteet, käsitteiden välisten suhteiden muodostama rakenne ja laadunhallinta.
• asioita on pohdittu monipuolisesti sovellettuna valitun potilasryhmän hoitopolkuun ja siinä ilmeneviin laadunhallintaan liittyvien asioiden välisiin suhteisiin ja niitä on kuvattu havainnollisin esimerkein.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään

Lisätiedot

Laadunhallinta on toiminnan johtamista, suunnittelua, arviointia ja parantamista asetettujen laatutavoitteiden saavuttamiseksi. Kurssin aikana lisäät osaamistasi suomalaisen terveydenhuollon laadusta ja laadunhallinnasta, LEAN menetelmästä ja muutosjohtamisen hallinnasta. Lisäksi kartutat osaamistasi lainsäädännön ohjaavuudesta terveydenhuollon laadunhallinnassa ja tietämyksesi lisääntyy laadunhallinnan keskeisistä käsitteistä ja laatusuosituksista, laadunhallinnan merkityksestä, toteutuksesta sekä arvioinnista. Kykenet soveltamaan laadunhallintaa osana eri erikoisalojen potilaiden hoitopolkua omasta ja organisaation näkökulmista.