Siirry suoraan sisältöön

Lapsen laaja-alainen kasvu ja kehitys ja sen tukeminen esi- ja alkuopetuksessaLaajuus (6 op)

Opintojakson tunnus: C-10088-FS00CL33

Opintojakson perustiedot


Laajuus
6 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Itä-Suomen yliopisto

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija • tuntee esi- ja alkuopetuksen ohjaavan koulutusjärjestelmän ja pedagogiikkaan vaikuttavat tekijät • tuntee ikävaiheen keskeiset lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin yksilölliset (esim. temperamenttipiirteet, motivaatio, minäkuva, itsesäätelytaidot) ja yhteisölliset (opettajan ohjausvuorovaikutus, lasten vertaissuhteet, osallisuus) tekijät • osaa arvioida lasten oppimisvalmiuksia ja oppimaan oppimista ja hän tunnistaa erityisen tuen tarpeita ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä ja prosesseja • osaa soveltaa kasvatus- ja kehityspsykologista tietouttaan opettajan työssä ja hänellä on valmiuksia moniammatilliseen yhteistyöhön ja yhteistyöhön vanhempien/huoltajien kanssa.

Sisältö

Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, lapsen kehitys ja oppiminen alkukasvatuksen sosiokulttuurisessa ympäristössä. Erilaiset pedagogiset toteutustavat (opetuskäytänteet, leikki pedagogisena ilmiönä, ilmiökeskeinen oppiminen, eheyttäminen). Oppimisen yksilöllinen ja yhteisöllinen arviointi ja opetussuunnitelmatyö. Lapsen hyvinvoinnin tukeminen. Varhaiserityisopetus. Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö vanhempien/huoltajien kanssa.

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus: T. Aro & M-L. Laakso (toim.) 2013. Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen. Ojala, M. 2020. Perusteita ja haasteita varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja koulun alun kehittämiselle erityisesti lapsen oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta. (soveltuvin osin) Lisäksi opintojaksolla jaettavaa kirjallisuutta ja artikkeleja.

Lisätiedot

Tarjontatieto: Alkukasvatuksen perusopintojen opiskelijat Kampus: Joensuu Opetuskieli: suomi Geneeriset taidot: oppimisen taidot ja kriittinen ajattelu, etiikka, oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen, vuorovaikutus ja viestintätaidot, työyhteisötaidot.

Toteutustavat

Verkkoluennot, harjoitukset lähiopetuksena.

Suoritustavat

Suoritustavat: Verkkoluennot 42 t, harjoitukset 14 t ja etätentti 2 t. Verkkotehtävät 18 t. Itsenäistä työskentelyä 86 t. Arviointiperusteet: Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, verkkotehtävät hyv/hyl. Etätentti (luennot ja kirjallisuus) 0-5.

Siirry alkuun