Matematiikan oppimisen tukiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KERI0326
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
- tuntee matematiikan perustaitojen kehittymisen, osaa arvioida perustaitojen hallinnan tason ja ymmärtää edellisten merkitystä matemaattisten oppimisvaikeuksien näkökulmasta
- tunnistaa matematiikan oppimisvaikeuksien tunnusmerkkejä eri ikävaiheissa ja tuntee keskeisimmät matemaattisten oppimisvaikeuksien määrittelytavat
- osaa teoria- ja arviointitiedon avulla tunnistaa tuen tarpeita, suunnitella ja toteuttaa tukea sekä arvioida tuen vaikuttavuutta
- osaa käyttää ja soveltaa tutkimusperustaisia arviointi- ja opetusmateriaaleja
- osaa soveltaa matematiikan oppimiseen liittyviä kognitiivisia, motivationaalisia ja affektiivisia tekijöitä koskevaa teoreettista tietoa oppimisen tuen keinojen suunnittelussa
Sisältö
- matemaattiset perustaidot ja niiden kehittyminen, matematiikan oppimiseen liittyvät kognitiiviset, sosiaaliset ja affektiiviset tekijät
- matematiikan oppimisvaikeudet ja niitä selittävät tekijät ja yhteydet muihin oppimisvaikeuksiin
- matematiikan oppimisvaikeuksien tunnistaminen, arviointi ja kuntoutus
- arviointi- ja seulontamenetelmät, yhteisöllisen ja yksilöllisen tuen järjestämisen tuki ja tuen vaikuttavuuden seuranta
- matemaattisten taitojen tukeminen ja tuen vaikuttavuuden arviointi eri ikävaiheissa
- oppimisen ja opetuksen tuki ja apuvälineet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty 0 Opiskelija ei tunnista kurssin keskeisiä käsitteitä eikä näe yhteyttä teoreettisten näkökulmien ja käytännön välillä. Hän ei tunne matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita eikä kykene soveltamaan tietoa matematiikan oppimisen vaikeuksista ja tuen tarpeiden arvioinnista. Matematiikan oppimisen tuen käytännöt ja soveltaminen ovat vain omiin kokemuksiin perustuvaa eikä niitä jäsennetä käsitteellisesti.
1 Opiskelija tunnistaa joitain kurssin keskeisiä käsitteitä ja niiden yhteyttä teorian ja käytännön välillä. Hän hahmottaa hieman matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita, mutta ei yhdistä niitä matematiikan oppimisen vaikeuksiin ja tuen tarpeiden arviointiin. Opiskelija tunnistaa tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja mutta soveltaminen jää omia kokemuksia reflektoivaksi ja käsitteellinen jäsentäminen vajavaiseksi.
2 Opiskelija pystyy tarkastelemaan opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä teorian ja käytännön välillä painottuen omiin kokemuksiin. Hän tunnistaa matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita ja kykenee soveltamaan tietoaan käytännössä. Opiskelija tuntee tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja. Soveltaminen on osin argumentoivaa, mutta käsitteellinen jäsentäminen jää pinnalliseksi. Opiskelija tunnistaa joitakin oman työn kehittämiseen liittyviä käsitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja kykenee osallistumaan keskusteluun ja opetukseen asiantuntijan roolissa. Opiskelija osaa eritellä ja jäsentää matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita ja kykenee soveltamaan ja jäsentämään sitä koskevaa tutkimustietoa oman aikaisempaan tietämykseensä ja kokemustaustaansa sekä oppimaansa peilaten. Opiskelija on perehtynyt tutkimusperusteisiin interventiomenetelmiin. Hän hyödyntää arviointi- ja opetusmateriaaleja sekä soveltaa ja käyttää niitä argumentoiden opetuksen ja tuen kysymyksiin. Hän tunnistaa oman työn kehittämisen merkityksen ja osaa soveltaa sen tarkasteluun käsitteellisiä jäsennyksiä.
4 Opiskelija ymmärtää monipuolisesti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet. Hän osoittaa asiantuntijuuttaan laajentamalla tarkastelua erilaisilla, perustelluilla näkökulmilla. Hän osaa arvioida matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita ja rakentaa argumentoidun kokonaiskuvan niiden yhteyksistä. Hän osaa analysoida yksilöllistä kehitystä tutkimustietoon, omaan tietämykseensä ja kokemustaustaansa peilaten. Opiskelija hallitsee matemaattisten oppimisvaikeuksien teoreettisen taustan. Hän osaa myös itsenäisesti ja luovasti hyödyntää tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja erotellen olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Opiskelija osaa arvioida ja argumentoida oman työnsä kehittämisen teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija operoi asiantuntevasti matematiikan oppimisen ja tuen käsitteillä ja osa-alueilla. Tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Hän jäsentää taitavasti analysoiden matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita sekä analysoi matematiikan oppimisvaikeuksien yksilöllisiä kuntouttamisen keinoja arvioiden, vertaillen, soveltaen ja myös kehittämisnäkökulmia on havaittavissa. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen vertailuun.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla mahdollisesti ilmoitettava oheismateriaali.
Kurssikirjallisuus (3 teosta ja 2 artikkelia)
1. Fritz, A., Haase, V. G. & Räsänen, P. (toim.) (2019). International handbook of mathematical learning difficulties: from the laboratory to the classroom. Springer. Sivut 9–106, 107–126, 385–521 ja 633–668.
2. Gersten, R. & Newman-Gonchar, R. (toim.) (2011). Understanding RTI in mathematics: Proven methods and applications. Baltimore, Paul H. Brookes.
3. Joutsenlahti, J. & Silfverberg, H. & Räsänen, P. (2018). Matematiikan opetus ja oppiminen. Niilo Mäki Instituutti. Luvut 1 (s. xx) ja 2 (s. xx).
4. Lopez-Pedersen, A., Mononen, R., Aunio, P., Scherer, R., & Melby-Lervåg, M. (2022). Improving Numeracy Skills in First Graders with low performance in early numeracy: A Randomized Controlled Trial. Remedial and Special Education.
5. Salminen, J., Khanolainen, D., Koponen, T., Torppa, M., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Development of Numeracy and Literacy Skills in Early Childhood: A Longitudinal Study on the Roles of Home Environment and Familial Risk for Reading and Math Difficulties. Frontiers in Education, 6, Article 725337.
Lisätiedot
Luentotentti arvioidaan asteikolla hyväksytty–täydennettävä–hylätty. Hyväksytyn suorituksen täytyy olla arviointikriteerien tasoa 3–5. Kirjallisuustehtävä arvioidaan asteikolla 0–5.
Toteutustavat
suurryhmäopetus 16 h, kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuustehtävät 119 h
Suoritustavat
Hyväksytty suoritus edellyttää suurryhmäopetukseen osallistumista sekä vaaditun kirjallisuuden (3 teosta ja 2 artikkelia) ja luentoihin perustuvan tentin suorittamista oppimistehtävinä tai muulla sovittavalla tavalla.