Eettinen johtaminen sote-alallaLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK227
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kehittää ja uudistaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön mukaisesti työelämää ja sote-ammattilaisten yhteistyötä sekä tukea asiakkaiden ja potilaiden hyvää hoitoa ja oikeuksia. Hän osaa arvioida ja edistää alansa ammattieettisten arvojen ja periaatteiden mukaista toimintaa johtamis- ja kehittämistyössä. Opiskelija osaa ottaa vastuun eettisestä johtajuudesta, työyhteisön sitoutumisesta organisaation arvoihin ja eettisesti toimivasta työyhteisöstä. Hän osaa reflektoida ja keskustella eettisistä kysymyksistä sekä kehittää toimintaa ohjaavien arvojen mukaisesti työyhteisön toimintaa, toimintakulttuuria ja omaa työtään. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa eettisesti kestäviä ja vastuullisia ratkaisuja työssään yksilön, työyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Geneeriset kompetenssit: eettisyys, kestävä kehitys, työelämässä toimiminen.
Koulutuskohtaiset kompetenssit: sote-alan asiantuntijaosaaminen.
Sisältö
• Sote-lainsäädäntöosaaminen
• Eettisen johtamisen arvot ja toimintatavat
• Eettisen toimintakulttuurin kehittäminen
• Vuorovaikutus-, viestintä- ja kommunikointitaidot
• Arvokeskusteluosaaminen
• Kestävä kehitys ja vastuullisuus johtamisessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- tunnistaa melko hyvin sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön merkityksen työelämän kehittämisessä ja sote-ammattilaisten yhteistyössä sekä asiakkaiden ja potilaiden hyvän hoidon ja oikeuksien tukemisessa
- osaa arvioida ja edistää melko hyvin alansa ammattieettisten arvojen ja periaatteiden mukaista toimintaa johtamis- ja kehittämistyössä sekä osaa ottaa vastuun eettisestä johtajuudesta, työyhteisön sitoutumisesta organisaation arvoihin ja eettisesti toimivasta työyhteisöstä
- tunnistaa melko hyvin eettisisä kysymyksiä sekä toimintaa ohjaavat arvot työyhteisön toiminnassa, toimintakulttuurissa ja omassa työssään
- tiedostaa melko hyvin eettisesti kestävien ja vastuullisten ratkaisujen merkityksen työssään yksilön, työyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija:
- hallitsee hyvin sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön merkityksen työelämän kehittämisessä ja sote-ammattilaisten yhteistyössä sekä asiakkaiden ja potilaiden hyvän hoidon ja oikeuksien tukemisessa
- huomioi hyvin alansa ammattieettisten arvojen ja periaatteiden mukaisen toiminnan merkityksen johtamis- ja kehittämistyössä sekä ottaa vastuun eettisestä johtajuudesta, työyhteisön sitoutumisesta organisaation arvoihin ja eettisesti toimivasta työyhteisöstä
- ottaa hyvin huomioon työssään eettiset kysymykset sekä toimintaa ohjaavat arvot työyhteisön toiminnassa, toimintakulttuurissa ja omassa työssään
- analysoi hyvin työssään eettisesti kestävien ja vastuullisten ratkaisujen merkitystä työssään yksilön, työyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija:
- tulkitsee ja soveltaa innovatiivisesti sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavaa lainsäädäntöä työelämän kehittämisessä ja sote-ammattilaisten yhteistyössä sekä asiakkaiden ja potilaiden hyvän hoidon ja oikeuksien tukemisessa
- hallitsee ja soveltaa hyvin työssään ammattieettisten arvojen ja periaatteiden mukaista toimintaa johtamis- ja kehittämistyössä sekä ottaa vastuun eettisestä johtajuudesta, työyhteisön sitoutumisesta organisaation arvoihin ja eettisesti toimivasta työyhteisöstä
- hallitsee ja soveltaa hyvin työssään eettisiä kysymyksiä sekä toimintaa ohjaavia arvoja työyhteisön toiminnassa, toimintakulttuurissa ja omassa työssään
- ennakoi ja visioi eettisesti kestävien ja vastuullisten ratkaisujen merkitystä työssään yksilön, työyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta