Siirry suoraan sisältöön

Kaksoissiirtymän mahdollisuudet vastuullisen liiketoiminnan edistämisessäLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK216

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa kaksoissiirtymän merkityksen organisaatioiden toimintaan. Opiskelija ymmärtää kaksoissiirtymän merkityksen osana liiketoiminnan kehittämistä. Opiskelija tietää, kuinka eritasoinen ohjaus ja sääntely vaikuttaa vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen. Hän osaa soveltaa kaksoissiirtymän mahdollisuuksia uusien innovaatioiden ja palvelutuotteiden kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää teeman vaikutuksen rahoitukseen ja sen hankkimiseen.

Opintojaksoon liittyvät kompetenssit: eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen, riskienhallinnan kompetenssi, vastuullisen liiketoiminnan kompetenssi

Sisältö

- Kaksoissiirtymä ja sen merkitys
- Ohjauksen ja sääntelyn vaikutus
- Innovaatioiden ja palvelutuotteiden kehittäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 = Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden ja arviointikriteerien mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan. 

1-2:
- Opiskelija ymmärtää kaksoissiirtymän merkityksen ja osaa kuvata sen nykytilannetta globaalissa ja alueellisessa toimintaympäristössä.
- Hän osaa kuvata muutosten vaikutusmekanismeja omaan toimintaympäristöönsä.
- Opiskelija tunnistaa omaan toimintaansa liittyvät kehittämistarpeet sekä osaa laatia tasapainoisen ja johdonmukaisen aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4:
- Opiskelija osaa ennakoida kaksoissiirtymän ja muiden mahdollisten muutostekijöiden vaikutuksia globaalissa ja alueellisessa toimintaympäristössä.
- Hän osaa havainnollistaa muutosten vaikutusmekanismeja omaan toimintaympäristöönsä sekä analysoida näiden välittömiä vaikutuksia omaan toimintaansa.
- Opiskelija osaa etsiä omaan toimintaansa liittyvät kehittämistarpeet.
- Hän osaa laatia tasapainoisen ja johdonmukaisen sekä analyyttisen kehittämistehtävän.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
- Opiskelija osaa analysoida kaksoissiirtymän ja muiden mahdollisten muutostekijöiden vaikutuksia globaalissa ja alueellisessa toimintaympäristössä.
- Hän arvioida muutosten vaikutusmekanismeja omaan toimintaympäristöönsä sekä kriittisesti analysoida näiden välittömiä ja välillisiä vaikutuksia omaan toimintaansa.
- Opiskelija arvioida omaan toimintaansa liittyviä kehittämistarpeita sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen sekä kriittisesti analysoivan kehittämistehtävän.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

02.04.2024 - 03.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Riskienhallinnan ja vastuullisen liiketoiminnan asiantuntija
Opettaja
  • Anssi Tarkiainen
  • Juhani Angelva
Opiskelijaryhmät
  • R31YR23S
    Riskienhallinnan ja vastuullisen liiketoiminnan asiantuntija, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kaksoissiirtymän merkityksen organisaatioiden toimintaan. Opiskelija ymmärtää kaksoissiirtymän merkityksen osana liiketoiminnan kehittämistä. Opiskelija tietää, kuinka eritasoinen ohjaus ja sääntely vaikuttaa vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen. Hän osaa soveltaa kaksoissiirtymän mahdollisuuksia uusien innovaatioiden ja palvelutuotteiden kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää teeman vaikutuksen rahoitukseen ja sen hankkimiseen.

Opintojaksoon liittyvät kompetenssit: eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen, riskienhallinnan kompetenssi, vastuullisen liiketoiminnan kompetenssi

Sisältö

- Kaksoissiirtymä ja sen merkitys
- Ohjauksen ja sääntelyn vaikutus
- Innovaatioiden ja palvelutuotteiden kehittäminen

Aika ja paikka

Virtuaalikontaktit:
2.4.2024 klo15-19 (*).
29.4.2024 klo 15-19 (*).

(*) Voi tarkentua lähempänä ajankohtaa.

Oppimateriaalit

Eriksson, L., Pesonen, H. L., Pesonen, H., & Romsi, R. (2022). Yritysten vihreä siirtymä: opas yritysneuvojille. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/755274/D_4_2022_Yritysten_vihrea_siirtyma_-_opas_yritysneuvojille.pdf?sequence=1



Holopainen, M., Saunila, M., Ukko, J., Rantala, T., Sore, S., Sandelin, J. E., & Vainio, A. (2022). Digitaalisen transformaation johtaminen: strategiasta käytäntöön. https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/164692/LUT%20Digitaalisen%20transformaation%20johtaminen.pdf?sequence=1&isAllowed=y



Opintojaksolla annettava materiaali ja itsenäisesti haettava kirjallisuus. 

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 = Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden ja arviointikriteerien mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan. 

1-2:
- Opiskelija ymmärtää kaksoissiirtymän merkityksen ja osaa kuvata sen nykytilannetta globaalissa ja alueellisessa toimintaympäristössä.
- Hän osaa kuvata muutosten vaikutusmekanismeja omaan toimintaympäristöönsä.
- Opiskelija tunnistaa omaan toimintaansa liittyvät kehittämistarpeet sekä osaa laatia tasapainoisen ja johdonmukaisen aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4:
- Opiskelija osaa ennakoida kaksoissiirtymän ja muiden mahdollisten muutostekijöiden vaikutuksia globaalissa ja alueellisessa toimintaympäristössä.
- Hän osaa havainnollistaa muutosten vaikutusmekanismeja omaan toimintaympäristöönsä sekä analysoida näiden välittömiä vaikutuksia omaan toimintaansa.
- Opiskelija osaa etsiä omaan toimintaansa liittyvät kehittämistarpeet.
- Hän osaa laatia tasapainoisen ja johdonmukaisen sekä analyyttisen kehittämistehtävän.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
- Opiskelija osaa analysoida kaksoissiirtymän ja muiden mahdollisten muutostekijöiden vaikutuksia globaalissa ja alueellisessa toimintaympäristössä.
- Hän arvioida muutosten vaikutusmekanismeja omaan toimintaympäristöönsä sekä kriittisesti analysoida näiden välittömiä ja välillisiä vaikutuksia omaan toimintaansa.
- Opiskelija arvioida omaan toimintaansa liittyviä kehittämistarpeita sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen sekä kriittisesti analysoivan kehittämistehtävän.