Siirry suoraan sisältöön

Liikunta-alan koulutusosaaminenLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: YAMK149

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Peppi
Vastuuhenkilö
Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa oppimisen ja opettamisen teoriaa sekä ohjaus- ja fasilitointimenetelmiä erilaisissa liikunnan ja urheiluvalmennuksen koulutustilanteissa. Hän tietää yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteet ja ymmärtää ryhmädynamiikan merkityksen oppimiselle. Opiskelija kykenee hyödyntämään pedagogista osaamista sekä erilaisten pedagogisten menetelmien opetuskäyttöä osana asiantuntijuutta. Opiskelija hallitsee jäsentyneen ja ymmärrettävän esiintymisen ja suullisen viestinnän ja kohtaa oppijat arvostaen. Hän kykenee arvioimaan oppijoiden osaamista ja koulutukseen liittyviä vuorovaikutustilanteita sekä ohjaamaan ja arvioimaan palauteprosessia kehittävästi.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Teema 1: Kouluttaja- ja koulutusosaaminen: koulutuksen suunnittelu, toteutus, arviointi, palaute
- Teema 2: Viestintä ja vuorovaikutus: esiintyminen, koulutusmateriaali, kehittävä arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- osaa soveltaa oppimisen ja opettamisen teoriaa.
- kykenee suunnittelemaan erilaisia yhteistoiminnallisia pedagogisia menetelmiä hyödyntäviä opetus- ja koulutustilaisuuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida oppimisen ja opettamisen teoriaa.
- kykenee suunnittelemaan ja arvioimaan erilaisia yhteistoiminnallisia pedagogisia menetelmiä hyödyntäviä opetus- ja koulutustilaisuuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja kriittisesti oppimisen ja opettamisen teoriaa.
- kykenee monipuolisesti ja kriittisesti suunnittelemaan ja kehittämään erilaisia yhteistoiminnallisia pedagogisia menetelmiä hyödyntäviä opetus- ja koulutustilaisuuksia.

Siirry alkuun