Terveyden edistämisen vaikuttavuusLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: YAMK129
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Peppi
- Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät. Hän osaa käyttää systemaattista tiedonhankintaa sekä valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Hän osaa laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Terveyden edistämisen vaikuttavuus
- Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
- Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.