Siirry suoraan sisältöön

Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: TUTA0202

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa tilastotieteen merkityksen yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisessä tutkimuksessa
- hahmottaa kvantitatiivisen aineistonkeruun perusteet
- luoda kvantitatiivisen aineiston erilaisine muuttujineen SPSS-tilasto-ohjelman avulla
- tunnistaa muuttujien mitta-asteikot ja niiden merkityksen tilastollisten menetelmien käytössä
- käyttää keskeisimpiä kuvailevan tilastotieteen menetelmiä muuttujien välisten yhteyksien analysointiin
- tehdä eron kuvailevan tilastotieteen ja tilastollisen päättelyn välillä ja käyttää tavanomaisimpia tilastollisia testejä niiden vaatimien oletusten ollessa voimassa
- tehdä tilastollista tietojenkäsittelyä hyödyntäen kvantitatiiviseen havaintoaineistoon perustuvia selvityksiä.

Sisältö

Tietoarkiston tarjoamat ohjeet ja aineistot, kysymyslomakkeen tarjoamat mahdollisuudet aineiston keruuseen, teoreettisten käsitteiden operationalisointi, SPSS-tilasto-ohjelmiston perusteet, tilastollisen tutkimuksen peruskäsitteet: populaatio, tilastoyksikkö, muuttujat ja niiden mitta-asteikot, havaintomatriisi, yhden muuttujan tarkastelu, kahden tai useamman muuttujan tarkastelu (riippuvuus), edelliset sekä taulukoiden, kuvioiden että tunnuslukujen avulla, lisäksi tilastollisen testauksen perusteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Harjoitustyö on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Harjoitustyö on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Harjoitustyössä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Harjoitustyö voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Harjoitustyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Harjoitustyö muodostaa selkeän kokonaisuuden. Tietoa ja tuloksia osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Harjoitustyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Harjoitustyö on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja harjoitustehtävät Moodlessa, johon kurssiavain lähetetään noin viikko ennen kurssin alkua.

Alastalo, Marja (2005) Metodisuhdanteiden mahti. Lomaketutkimus suomalaisessa sosiologiassa 1947–2000.
Heikkilä, Juha (1993) Tilastotieteen ABC-kirja 1.
Nummenmaa, Lauri (2009) Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät.
Nummenmaa, Tapio, Konttinen, Raimo, Kuusinen, Jorma & Leskinen, Esko (1996) Tutkimusaineiston analyysi.
Vehkalahti, Kimmo (2014) Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät.

Lisätiedot

Kvantitatiiviset menetelmäkurssit suositellaan opiskeltavaksi seuraavassa järjestyksessä:
1. TUTA0202 Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet
2. TUTA0302 Tulkitseva kvantitatiivinen tutkimus
3. YMEN1212 Kvantitatiivista pro gradua tekevien työpaja/TUKO1144 Kvantitatiivisen analyysin perus- ja jatkokurssi

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 05.03.2024

Ajoitus

01.02.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 500

Opettaja
  • Marianne Silen
Vastuuhenkilö

Marianne Silen

Opiskelijaryhmät
  • KOKMUaine
    Kokemuksen muotoilun aineopinnot
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • SOPTaine
    Politiikkatieteet ja sosiologia aineopinnot
  • KASKO3
    Kasvatustiede, 3. vuosikurssi
  • HAJOaine
    Hallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
  • SSOSaine
    Sosiaalityö aineopinnot
  • YTKmetodit
    YTK metodiopinnot
  • KEKA2
    Kestävyyskasvatuksen ko. 2. vuosikurssi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa tilastotieteen merkityksen yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisessä tutkimuksessa
- hahmottaa kvantitatiivisen aineistonkeruun perusteet
- luoda kvantitatiivisen aineiston erilaisine muuttujineen SPSS-tilasto-ohjelman avulla
- tunnistaa muuttujien mitta-asteikot ja niiden merkityksen tilastollisten menetelmien käytössä
- käyttää keskeisimpiä kuvailevan tilastotieteen menetelmiä muuttujien välisten yhteyksien analysointiin
- tehdä eron kuvailevan tilastotieteen ja tilastollisen päättelyn välillä ja käyttää tavanomaisimpia tilastollisia testejä niiden vaatimien oletusten ollessa voimassa
- tehdä tilastollista tietojenkäsittelyä hyödyntäen kvantitatiiviseen havaintoaineistoon perustuvia selvityksiä.

Sisältö

Tietoarkiston tarjoamat ohjeet ja aineistot, kysymyslomakkeen tarjoamat mahdollisuudet aineiston keruuseen, teoreettisten käsitteiden operationalisointi, SPSS-tilasto-ohjelmiston perusteet, tilastollisen tutkimuksen peruskäsitteet: populaatio, tilastoyksikkö, muuttujat ja niiden mitta-asteikot, havaintomatriisi, yhden muuttujan tarkastelu, kahden tai useamman muuttujan tarkastelu (riippuvuus), edelliset sekä taulukoiden, kuvioiden että tunnuslukujen avulla, lisäksi tilastollisen testauksen perusteita.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja harjoitustehtävät Moodlessa, johon kurssiavain lähetetään noin viikko ennen kurssin alkua.

Alastalo, Marja (2005) Metodisuhdanteiden mahti. Lomaketutkimus suomalaisessa sosiologiassa 1947–2000.
Heikkilä, Juha (1993) Tilastotieteen ABC-kirja 1.
Nummenmaa, Lauri (2009) Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät.
Nummenmaa, Tapio, Konttinen, Raimo, Kuusinen, Jorma & Leskinen, Esko (1996) Tutkimusaineiston analyysi.
Vehkalahti, Kimmo (2014) Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Harjoitustyö on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Harjoitustyö on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Harjoitustyössä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Harjoitustyö voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Harjoitustyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Harjoitustyö muodostaa selkeän kokonaisuuden. Tietoa ja tuloksia osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Harjoitustyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Harjoitustyö on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Kvantitatiiviset menetelmäkurssit suositellaan opiskeltavaksi seuraavassa järjestyksessä:
1. TUTA0202 Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet
2. TUTA0302 Tulkitseva kvantitatiivinen tutkimus
3. YMEN1212 Kvantitatiivista pro gradua tekevien työpaja/TUKO1144 Kvantitatiivisen analyysin perus- ja jatkokurssi

Ilmoittautumisaika

08.08.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 500

Opettaja
  • Marianne Silen
  • Suvi Ronkainen
Vastuuhenkilö

Marianne Silen

Opiskelijaryhmät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • SOPTaine
    Politiikkatieteet ja sosiologia aineopinnot
  • KASKO3
    Kasvatustiede, 3. vuosikurssi
  • HAJOaine
    Hallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
  • ERILO3
    Erityisopettajan ko. 3. vuosikurssi
  • SSOSaine
    Sosiaalityö aineopinnot
  • YTKmetodit
    YTK metodiopinnot
  • KEKA2
    Kestävyyskasvatuksen ko. 2. vuosikurssi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa tilastotieteen merkityksen yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisessä tutkimuksessa
- hahmottaa kvantitatiivisen aineistonkeruun perusteet
- luoda kvantitatiivisen aineiston erilaisine muuttujineen SPSS-tilasto-ohjelman avulla
- tunnistaa muuttujien mitta-asteikot ja niiden merkityksen tilastollisten menetelmien käytössä
- käyttää keskeisimpiä kuvailevan tilastotieteen menetelmiä muuttujien välisten yhteyksien analysointiin
- tehdä eron kuvailevan tilastotieteen ja tilastollisen päättelyn välillä ja käyttää tavanomaisimpia tilastollisia testejä niiden vaatimien oletusten ollessa voimassa
- tehdä tilastollista tietojenkäsittelyä hyödyntäen kvantitatiiviseen havaintoaineistoon perustuvia selvityksiä.

Sisältö

Tietoarkiston tarjoamat ohjeet ja aineistot, kysymyslomakkeen tarjoamat mahdollisuudet aineiston keruuseen, teoreettisten käsitteiden operationalisointi, SPSS-tilasto-ohjelmiston perusteet, tilastollisen tutkimuksen peruskäsitteet: populaatio, tilastoyksikkö, muuttujat ja niiden mitta-asteikot, havaintomatriisi, yhden muuttujan tarkastelu, kahden tai useamman muuttujan tarkastelu (riippuvuus), edelliset sekä taulukoiden, kuvioiden että tunnuslukujen avulla, lisäksi tilastollisen testauksen perusteita.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja harjoitustehtävät Moodlessa, johon pääsy viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Alastalo, Marja (2005) Metodisuhdanteiden mahti. Lomaketutkimus suomalaisessa sosiologiassa 1947–2000. Heikkilä, Juha (1993) Tilastotieteen ABC-kirja 1. Nummenmaa, Lauri (2009) Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Nummenmaa, Tapio, Konttinen, Raimo, Kuusinen, Jorma & Leskinen, Esko (1996) Tutkimusaineiston analyysi. Vehkalahti, Kimmo (2014) Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät.

Opetusmenetelmät

Kurssi on mahdollista suorittaa verkkokurssina ympärivuotisesti Moodlessa olevien tallenteiden ja tehtävien avulla.
Kurssista tarjotaan myös etäopiskelun vaihtoehtona - tai lisänä - perinteisiä luentosalissa pidettäviä luentoja ja ohjattuja harjoituksia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Etäopiskelu tai hybridiopiskelu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Harjoitustyö on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Harjoitustyö on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Harjoitustyössä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Harjoitustyö voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Harjoitustyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Harjoitustyö muodostaa selkeän kokonaisuuden. Tietoa ja tuloksia osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Harjoitustyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Harjoitustyö on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Kvantitatiiviset menetelmäkurssit suositellaan opiskeltavaksi seuraavassa järjestyksessä:
1. TUTA0202 Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet
2. TUTA0302 Tulkitseva kvantitatiivinen tutkimus
3. YMEN1212 Kvantitatiivista pro gradua tekevien työpaja/TUKO1144 Kvantitatiivisen analyysin perus- ja jatkokurssi

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.08.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 31.08.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marianne Silen
Opiskelijaryhmät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • SOPTaine
    Politiikkatieteet ja sosiologia aineopinnot
  • HAJOaine
    Hallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
  • YTKmetodit
    YTK metodiopinnot
  • SSOSaine
    Sosiaalityö aineopinnot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa tilastotieteen merkityksen yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisessä tutkimuksessa
- hahmottaa kvantitatiivisen aineistonkeruun perusteet
- luoda kvantitatiivisen aineiston erilaisine muuttujineen SPSS-tilasto-ohjelman avulla
- tunnistaa muuttujien mitta-asteikot ja niiden merkityksen tilastollisten menetelmien käytössä
- käyttää keskeisimpiä kuvailevan tilastotieteen menetelmiä muuttujien välisten yhteyksien analysointiin
- tehdä eron kuvailevan tilastotieteen ja tilastollisen päättelyn välillä ja käyttää tavanomaisimpia tilastollisia testejä niiden vaatimien oletusten ollessa voimassa
- tehdä tilastollista tietojenkäsittelyä hyödyntäen kvantitatiiviseen havaintoaineistoon perustuvia selvityksiä.

Sisältö

Tietoarkiston tarjoamat ohjeet ja aineistot, kysymyslomakkeen tarjoamat mahdollisuudet aineiston keruuseen, teoreettisten käsitteiden operationalisointi, SPSS-tilasto-ohjelmiston perusteet, tilastollisen tutkimuksen peruskäsitteet: populaatio, tilastoyksikkö, muuttujat ja niiden mitta-asteikot, havaintomatriisi, yhden muuttujan tarkastelu, kahden tai useamman muuttujan tarkastelu (riippuvuus), edelliset sekä taulukoiden, kuvioiden että tunnuslukujen avulla, lisäksi tilastollisen testauksen perusteita.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja harjoitustehtävät Moodlessa, johon kurssiavain lähetetään noin viikko ennen kurssin alkua.

Alastalo, Marja (2005) Metodisuhdanteiden mahti. Lomaketutkimus suomalaisessa sosiologiassa 1947–2000.
Heikkilä, Juha (1993) Tilastotieteen ABC-kirja 1.
Nummenmaa, Lauri (2009) Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät.
Nummenmaa, Tapio, Konttinen, Raimo, Kuusinen, Jorma & Leskinen, Esko (1996) Tutkimusaineiston analyysi.
Vehkalahti, Kimmo (2014) Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin voi suorittaa kokonaan itsenäisesti tai osallistua luennoille ja harjoituksiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Harjoitustyö on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Harjoitustyö on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Harjoitustyössä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Harjoitustyö voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Harjoitustyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Harjoitustyö muodostaa selkeän kokonaisuuden. Tietoa ja tuloksia osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Harjoitustyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Harjoitustyö on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Kvantitatiiviset menetelmäkurssit suositellaan opiskeltavaksi seuraavassa järjestyksessä:
1. TUTA0202 Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet
2. TUTA0302 Tulkitseva kvantitatiivinen tutkimus
3. YMEN1212 Kvantitatiivista pro gradua tekevien työpaja/TUKO1144 Kvantitatiivisen analyysin perus- ja jatkokurssi

Ilmoittautumisaika

08.08.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 03.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marianne Silen
Ajoitusryhmät
  • Luento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjatut Spss-harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitustyöohjausta (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • SOPTaine
    Politiikkatieteet ja sosiologia aineopinnot
  • HAJOaine
    Hallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
  • YTKmetodit
    YTK metodiopinnot
  • SSOSaine
    Sosiaalityö aineopinnot
Koulutusryhmat
  • Luento
  • Ohjatut Spss-harjoitukset
  • Harjoitustyöohjausta

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa tilastotieteen merkityksen yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisessä tutkimuksessa
- hahmottaa kvantitatiivisen aineistonkeruun perusteet
- luoda kvantitatiivisen aineiston erilaisine muuttujineen SPSS-tilasto-ohjelman avulla
- tunnistaa muuttujien mitta-asteikot ja niiden merkityksen tilastollisten menetelmien käytössä
- käyttää keskeisimpiä kuvailevan tilastotieteen menetelmiä muuttujien välisten yhteyksien analysointiin
- tehdä eron kuvailevan tilastotieteen ja tilastollisen päättelyn välillä ja käyttää tavanomaisimpia tilastollisia testejä niiden vaatimien oletusten ollessa voimassa
- tehdä tilastollista tietojenkäsittelyä hyödyntäen kvantitatiiviseen havaintoaineistoon perustuvia selvityksiä.

Sisältö

Tietoarkiston tarjoamat ohjeet ja aineistot, kysymyslomakkeen tarjoamat mahdollisuudet aineiston keruuseen, teoreettisten käsitteiden operationalisointi, SPSS-tilasto-ohjelmiston perusteet, tilastollisen tutkimuksen peruskäsitteet: populaatio, tilastoyksikkö, muuttujat ja niiden mitta-asteikot, havaintomatriisi, yhden muuttujan tarkastelu, kahden tai useamman muuttujan tarkastelu (riippuvuus), edelliset sekä taulukoiden, kuvioiden että tunnuslukujen avulla, lisäksi tilastollisen testauksen perusteita.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja harjoitustehtävät Moodlessa, johon kurssiavain lähetetään noin viikko ennen kurssin alkua.

Alastalo, Marja (2005) Metodisuhdanteiden mahti. Lomaketutkimus suomalaisessa sosiologiassa 1947–2000.
Heikkilä, Juha (1993) Tilastotieteen ABC-kirja 1.
Nummenmaa, Lauri (2009) Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät.
Nummenmaa, Tapio, Konttinen, Raimo, Kuusinen, Jorma & Leskinen, Esko (1996) Tutkimusaineiston analyysi.
Vehkalahti, Kimmo (2014) Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Harjoitustyö on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Harjoitustyö on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Harjoitustyössä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Harjoitustyö voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Harjoitustyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Harjoitustyö muodostaa selkeän kokonaisuuden. Tietoa ja tuloksia osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Harjoitustyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Harjoitustyö on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Kvantitatiiviset menetelmäkurssit suositellaan opiskeltavaksi seuraavassa järjestyksessä:
1. TUTA0202 Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet
2. TUTA0302 Tulkitseva kvantitatiivinen tutkimus
3. YMEN1212 Kvantitatiivista pro gradua tekevien työpaja/TUKO1144 Kvantitatiivisen analyysin perus- ja jatkokurssi

Ilmoittautumisaika

08.08.2022 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marianne Silen
Opiskelijaryhmät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • SOPTaine
    Politiikkatieteet ja sosiologia aineopinnot
  • HAJOaine
    Hallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
  • SSOSaine
    Sosiaalityö aineopinnot
  • YTKmetodit
    YTK metodiopinnot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa tilastotieteen merkityksen yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisessä tutkimuksessa
- hahmottaa kvantitatiivisen aineistonkeruun perusteet
- luoda kvantitatiivisen aineiston erilaisine muuttujineen SPSS-tilasto-ohjelman avulla
- tunnistaa muuttujien mitta-asteikot ja niiden merkityksen tilastollisten menetelmien käytössä
- käyttää keskeisimpiä kuvailevan tilastotieteen menetelmiä muuttujien välisten yhteyksien analysointiin
- tehdä eron kuvailevan tilastotieteen ja tilastollisen päättelyn välillä ja käyttää tavanomaisimpia tilastollisia testejä niiden vaatimien oletusten ollessa voimassa
- tehdä tilastollista tietojenkäsittelyä hyödyntäen kvantitatiiviseen havaintoaineistoon perustuvia selvityksiä.

Sisältö

Tietoarkiston tarjoamat ohjeet ja aineistot, kysymyslomakkeen tarjoamat mahdollisuudet aineiston keruuseen, teoreettisten käsitteiden operationalisointi, SPSS-tilasto-ohjelmiston perusteet, tilastollisen tutkimuksen peruskäsitteet: populaatio, tilastoyksikkö, muuttujat ja niiden mitta-asteikot, havaintomatriisi, yhden muuttujan tarkastelu, kahden tai useamman muuttujan tarkastelu (riippuvuus), edelliset sekä taulukoiden, kuvioiden että tunnuslukujen avulla, lisäksi tilastollisen testauksen perusteita.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja harjoitustehtävät Moodlessa, johon kurssiavain lähetetään noin viikko ennen kurssin alkua.

Alastalo, Marja (2005) Metodisuhdanteiden mahti. Lomaketutkimus suomalaisessa sosiologiassa 1947–2000.
Heikkilä, Juha (1993) Tilastotieteen ABC-kirja 1.
Nummenmaa, Lauri (2009) Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät.
Nummenmaa, Tapio, Konttinen, Raimo, Kuusinen, Jorma & Leskinen, Esko (1996) Tutkimusaineiston analyysi.
Vehkalahti, Kimmo (2014) Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Harjoitustyö on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Harjoitustyö on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Harjoitustyössä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Harjoitustyö voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Harjoitustyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Harjoitustyö muodostaa selkeän kokonaisuuden. Tietoa ja tuloksia osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Harjoitustyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Harjoitustyö on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Kvantitatiiviset menetelmäkurssit suositellaan opiskeltavaksi seuraavassa järjestyksessä:
1. TUTA0202 Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet
2. TUTA0302 Tulkitseva kvantitatiivinen tutkimus
3. YMEN1212 Kvantitatiivista pro gradua tekevien työpaja/TUKO1144 Kvantitatiivisen analyysin perus- ja jatkokurssi

Ilmoittautumisaika

18.11.2021 - 07.03.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marianne Silen
Ajoitusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjatut SPSS-harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoituspäivystys (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • SOPTaine
    Politiikkatieteet ja sosiologia aineopinnot
  • HAJOaine
    Hallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
  • YTKmetodit
    YTK metodiopinnot
  • SSOSaine
    Sosiaalityö aineopinnot
Koulutusryhmat
  • Luennot
  • Ohjatut SPSS-harjoitukset
  • Harjoituspäivystys

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa tilastotieteen merkityksen yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisessä tutkimuksessa
- hahmottaa kvantitatiivisen aineistonkeruun perusteet
- luoda kvantitatiivisen aineiston erilaisine muuttujineen SPSS-tilasto-ohjelman avulla
- tunnistaa muuttujien mitta-asteikot ja niiden merkityksen tilastollisten menetelmien käytössä
- käyttää keskeisimpiä kuvailevan tilastotieteen menetelmiä muuttujien välisten yhteyksien analysointiin
- tehdä eron kuvailevan tilastotieteen ja tilastollisen päättelyn välillä ja käyttää tavanomaisimpia tilastollisia testejä niiden vaatimien oletusten ollessa voimassa
- tehdä tilastollista tietojenkäsittelyä hyödyntäen kvantitatiiviseen havaintoaineistoon perustuvia selvityksiä.

Sisältö

Tietoarkiston tarjoamat ohjeet ja aineistot, kysymyslomakkeen tarjoamat mahdollisuudet aineiston keruuseen, teoreettisten käsitteiden operationalisointi, SPSS-tilasto-ohjelmiston perusteet, tilastollisen tutkimuksen peruskäsitteet: populaatio, tilastoyksikkö, muuttujat ja niiden mitta-asteikot, havaintomatriisi, yhden muuttujan tarkastelu, kahden tai useamman muuttujan tarkastelu (riippuvuus), edelliset sekä taulukoiden, kuvioiden että tunnuslukujen avulla, lisäksi tilastollisen testauksen perusteita.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi on mahdollista suorittaa kokonaan verkkokurssina. Verkkokurssin täydennykseksi/vaihtoehdoksi on tarjolla kontaktiopetusta aikoina.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Harjoitustyö on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Harjoitustyö on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Harjoitustyössä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Harjoitustyö voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Harjoitustyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Harjoitustyö muodostaa selkeän kokonaisuuden. Tietoa ja tuloksia osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Harjoitustyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Harjoitustyö on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Kvantitatiiviset menetelmäkurssit suositellaan opiskeltavaksi seuraavassa järjestyksessä:
1. TUTA0202 Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet
2. TUTA0302 Tulkitseva kvantitatiivinen tutkimus
3. YMEN1212 Kvantitatiivista pro gradua tekevien työpaja/TUKO1144 Kvantitatiivisen analyysin perus- ja jatkokurssi

Ilmoittautumisaika

08.09.2021 - 20.10.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 01.01.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marianne Silen
Ajoitusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjatut SPSS-harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoituspäivystys (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • SOPTaine
    Politiikkatieteet ja sosiologia aineopinnot
  • HAJOaine
    Hallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
  • YTKmetodit
    YTK metodiopinnot
  • SSOSaine
    Sosiaalityö aineopinnot
Koulutusryhmat
  • Luennot
  • Ohjatut SPSS-harjoitukset
  • Harjoituspäivystys

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa tilastotieteen merkityksen yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisessä tutkimuksessa
- hahmottaa kvantitatiivisen aineistonkeruun perusteet
- luoda kvantitatiivisen aineiston erilaisine muuttujineen SPSS-tilasto-ohjelman avulla
- tunnistaa muuttujien mitta-asteikot ja niiden merkityksen tilastollisten menetelmien käytössä
- käyttää keskeisimpiä kuvailevan tilastotieteen menetelmiä muuttujien välisten yhteyksien analysointiin
- tehdä eron kuvailevan tilastotieteen ja tilastollisen päättelyn välillä ja käyttää tavanomaisimpia tilastollisia testejä niiden vaatimien oletusten ollessa voimassa
- tehdä tilastollista tietojenkäsittelyä hyödyntäen kvantitatiiviseen havaintoaineistoon perustuvia selvityksiä.

Sisältö

Tietoarkiston tarjoamat ohjeet ja aineistot, kysymyslomakkeen tarjoamat mahdollisuudet aineiston keruuseen, teoreettisten käsitteiden operationalisointi, SPSS-tilasto-ohjelmiston perusteet, tilastollisen tutkimuksen peruskäsitteet: populaatio, tilastoyksikkö, muuttujat ja niiden mitta-asteikot, havaintomatriisi, yhden muuttujan tarkastelu, kahden tai useamman muuttujan tarkastelu (riippuvuus), edelliset sekä taulukoiden, kuvioiden että tunnuslukujen avulla, lisäksi tilastollisen testauksen perusteita.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi on mahdollista suorittaa kokonaisuudessaan verkkokurssina Moodlessa olevien tallenteiden ja tehtävien avulla. Verkkokurssia voi suorittaa koko syyslukukauden ajan.
Verkkokurssin täydennykseksi/vaihtoehdoksi on tarjolla kontaktiopetusta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Harjoitustyö on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Harjoitustyö on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Harjoitustyössä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Harjoitustyö voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Harjoitustyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Harjoitustyö muodostaa selkeän kokonaisuuden. Tietoa ja tuloksia osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Harjoitustyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Harjoitustyö on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Kvantitatiiviset menetelmäkurssit suositellaan opiskeltavaksi seuraavassa järjestyksessä:
1. TUTA0202 Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet
2. TUTA0302 Tulkitseva kvantitatiivinen tutkimus
3. YMEN1212 Kvantitatiivista pro gradua tekevien työpaja/TUKO1144 Kvantitatiivisen analyysin perus- ja jatkokurssi

Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 12.08.2022

Ajoitus

01.08.2021 - 31.08.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marianne Silen
Opiskelijaryhmät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • SOPTaine
    Politiikkatieteet ja sosiologia aineopinnot
  • HAJOaine
    Hallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
  • YTKmetodit
    YTK metodiopinnot
  • SSOSaine
    Sosiaalityö aineopinnot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa tilastotieteen merkityksen yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisessä tutkimuksessa
- hahmottaa kvantitatiivisen aineistonkeruun perusteet
- luoda kvantitatiivisen aineiston erilaisine muuttujineen SPSS-tilasto-ohjelman avulla
- tunnistaa muuttujien mitta-asteikot ja niiden merkityksen tilastollisten menetelmien käytössä
- käyttää keskeisimpiä kuvailevan tilastotieteen menetelmiä muuttujien välisten yhteyksien analysointiin
- tehdä eron kuvailevan tilastotieteen ja tilastollisen päättelyn välillä ja käyttää tavanomaisimpia tilastollisia testejä niiden vaatimien oletusten ollessa voimassa
- tehdä tilastollista tietojenkäsittelyä hyödyntäen kvantitatiiviseen havaintoaineistoon perustuvia selvityksiä.

Sisältö

Tietoarkiston tarjoamat ohjeet ja aineistot, kysymyslomakkeen tarjoamat mahdollisuudet aineiston keruuseen, teoreettisten käsitteiden operationalisointi, SPSS-tilasto-ohjelmiston perusteet, tilastollisen tutkimuksen peruskäsitteet: populaatio, tilastoyksikkö, muuttujat ja niiden mitta-asteikot, havaintomatriisi, yhden muuttujan tarkastelu, kahden tai useamman muuttujan tarkastelu (riippuvuus), edelliset sekä taulukoiden, kuvioiden että tunnuslukujen avulla, lisäksi tilastollisen testauksen perusteita.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja harjoitustehtävät Moodlessa, johon kurssiavain lähetetään noin viikko ennen kurssin alkua.

Alastalo, Marja (2005) Metodisuhdanteiden mahti. Lomaketutkimus suomalaisessa sosiologiassa 1947–2000.
Heikkilä, Juha (1993) Tilastotieteen ABC-kirja 1.
Nummenmaa, Lauri (2009) Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät.
Nummenmaa, Tapio, Konttinen, Raimo, Kuusinen, Jorma & Leskinen, Esko (1996) Tutkimusaineiston analyysi.
Vehkalahti, Kimmo (2014) Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla on työtila Moodlessa nimellä TUTA0202 Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet, kevät ja kesä 2022. Kurssiavain on TUTA0202.

Suoritusohjeet löytyvät Moodlesta ja tarkempia ohjeita sähköpostitse marianne.silen@ulapland.fi.

Kurssille voi ilmoittautua 12.8.2022 asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Harjoitustyö on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Harjoitustyö on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Harjoitustyössä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Harjoitustyö voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Harjoitustyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Harjoitustyö muodostaa selkeän kokonaisuuden. Tietoa ja tuloksia osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Harjoitustyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Harjoitustyö on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Kvantitatiiviset menetelmäkurssit suositellaan opiskeltavaksi seuraavassa järjestyksessä:
1. TUTA0202 Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet
2. TUTA0302 Tulkitseva kvantitatiivinen tutkimus
3. YMEN1212 Kvantitatiivista pro gradua tekevien työpaja/TUKO1144 Kvantitatiivisen analyysin perus- ja jatkokurssi